24-08-2015, 18:45
~ Üretim Rehberi ~
Üretim, vergi ve ticaret ile birlikte oyunun ana üç gelir kaynağından birisidir. Üretimden gelen altın miktarını üretilen ticaret ürünlerinin özelliği ve miktarı belirler.
Formül
Üretim geliri basitçe;
Üretim Geliri = ( %100 + Σ üretim verimliliği değişkenleri ) x ( %100 - yerel otonomi ) x Ticaret Değeri
Üretim Verimliliğini Etkileyen Etmenler
- Teknoloji: İdari Seviye (Administrative Levels) - 3, 5, 9, 13, 16, 21, 25, 28, 30 ve 32. seviyelerde %5 artar. (Toplam %50)
- Ahead of time: İdari teknolojide zamana göre ileride olursanız %20 üretim verimliliği artışı yaşanır.
- Administrative Monarchy: Bu yönetim şeklinde yönetilen devletler %10 üretim verimliliği artışı kazanır.
- Constitutional Republic: Bu yönetim şeklinde yönetilen devletler %10 üretim verimliliği artışı kazanır.
- Advisor: Administrative bölümünden seçilen Natural Scientist türü danışmanlar %10 üretim verimliliği artışı kazandırır.
- National Ideas: Bir çok devletin idealarında üretim verimliliği artışı görülür.
- Smithian Economics: Economic Ideas grubunun bu seçeneğinde %10 üretim verimliliği artışı görülür.
- Workshop: Bu bina yapıldığında şehirde %50 üretim verimliliği artışı görülür.
- Counting House: Bu bina yapıldığında şehirde %100 üretim verimliliği artışı görülür.
Ticari Değer (Trade Value)
Ticaret ürünlerinin değeri ile üretilen ürün miktarının çarpımıyla elde edilir.
Üretilen Emtia (Goods Produced)
Bölgede üretilen ticaret miktarını gösterir. Ne kadar yüksekse bölgeden o kadar yüksek production geliri alırsınız.
Ticaret Değerini Nasıl Arttırırım?
- Bölgede üretilen ürünün miktarını yükseltirim. Bunu şehirde DIP puanı harcayarak yapabilirim.
- Bölgede üretilen hammaddenin piyasa değerinin artmasını beklerim.
- Bölgenin base productionunu yükselterek üretim miktarını arttırırım. (DIP puanı)
- Manufactory türündeki uygun binayı bölgeme kurup +1.0 üretim miktarı artışı sağlarım.
- Administrative Idea grubunu bitirerek %10 üretim miktarı artışı sağlarım.
Diplomatic power kullanılarak elde edilir. bölgedeki üretim miktarını 0.2 arttırır. Aylık gelire yansıması bölgedeki ticaret ürünlerinin değeriyle doğru orantılıdır. Kullanılan diplomatic power, bölgedeki arazi şartları ve development değeri ile değişiklik gösterir.
~ Emtialar / Trade Goods ~
Ticaret ürünlerinin değeri bölgenin ticari değerini doğrudan belirler.Ve bölgenin üretim gelirini etkileyen en büyük etmendir.
Ticari Bonus (Trading In Bonus)
Bir ticaret ürünlerinin dünya üzerindeki rezervlerinin %20'sini kontrol ediyorsak o ticaret ürünüyle ilgili bonus ülkemiz için geçerli olur. Her ticaret ürünü bulunduğu şehir için de bonus verir. Bir ürünü en çok üreten ülke olunca o ürünün üretildiği şehirlerde %10 daha fazla üretim olur.
Altın
Altın, oyundaki özel bir ticaret ürünüdür ve avantajları olduğu kadar dezavantajları da vardır. Ekonomik açıdan size büyük bir ilerleme kaydettirir ancak her ay düzenli olarak enflasyonu yükseltir. Altın herhangi bir ticari değere sahip değildir, üretim değeri kadar doğrudan gelire yansır.
- Üretim verimliliği yükseltmeleri altın için geçerli değildir.
- Altın için manufactory türünde özel bir bina yoktur.
- Altın üreten şehirde Base Production ne kadar fazlaysa üretimin azalma ihtimali o kadar fazladır. Her yıl belli bir yüzdede Base Production değerinin yarı yarıya azalma ihtimali vardır. Örneği base production 20 ise 10'a düşer. Daha sonra DIP puanı harcayarak bu kaybedilen geliri geri getirebilirsiniz.
- El Dorado DLC'si ile koloni devletlerinde üretilen altınlar doğrudan koloni devletini yöneten ülkeye her yıl başında devredilir.
Dünyadaki altın rezervleri:
Emtia Listesi
Buğday
(Farm Estate)
Temel Değeri : 2.5
Şehirde +0.5 Land force limit
Ticari Bonus : +20% Land force limit modifier
Şarap
(Farm Estate)
Temel Değeri : 2.5
Şehirde −1 Local unrest
Ticari Bonus : −1 Global unrest
Yün
(Textile manufactory)
Temel Değeri : 2.5
Şehirde −10% Local ship cost
Ticari Bonus : −5% Ship costs
Kumaş
(Textile manufactory)
Temel Değeri : 3
Şehirde −10% local development cost
Ticari Bonus : −15% Mercenary maintenance
Balık
(Naval equipment manufactory)
Temel Değeri : 2.5
Şehirde +25% Local sailors modifier
Ticari Bonus : +25% Global sailors modifier
Kürk
(Trade station)
Temel Değeri : 2
Şehirde +10% Province trade power modifier
Ticari Bonus : +0.5 Yearly prestige
Tuz
(Naval equipment manufactory)
Temel Değeri : 3
Şehirde +15% Local defensiveness
Ticari Bonus : +10% Land maintenance modifier
Donanma Malzemeleri
(Naval equipment manufactory)
Temel Değeri : 2
Şehirde +0.5 Naval force limit
Ticari Bonus : +20% Naval force limit modifier
Bakır
(Weapons manufactory)
Temel Değeri : 3
Şehirde −20% Local recruitment time
Ticari Bonus : −20% Global recruitment time
Demir
(Weapons manufactory)
Temel Değeri : 3
Şehirde −20% Local construction time
Ticari Bonus : −5% Regiment costs
Köleler
(Trade station)
Temel Değeri : 2
Şehirde +1% Local missionary strength
Ticari Bonus : +25% Global tariffs
Fil Dişi
(Trade station)
Temel Değeri : 4
Şehirde −20% Local state maintenance modifier
Ticari Bonus : +2 Diplomatic reputation
Çay
(Plantations)
Temel Değeri : 2
Şehirde +25% Garrison growth
Ticari Bonus : −10% Advisor costs
Porselen
(Mill)
Temel Değeri : 3
Şehirde −0.1 Local autonomy
Ticari Bonus : +0.25 Yearly legitimacy veya +0.12 Yearly Republican tradition
Baharat
(Trade station)
Temel Değeri : 3
Şehirde -0.10 Monthly devastation
Ticari Bonus : +25% Spy offense
Kahve
(Plantations)
Temel Değeri : 3
Şehirde +10% Local institution spread
Ticari Bonus : +5% Institution spread
Pamuk
(Plantations)
Temel Değeri : 3
Şehirde −10% local development cost
Ticari Bonus : +20 Global settler increase
Şeker
(Plantations)
Temel Değeri : 3
Şehirde −10% local development cost
Ticari Bonus : +20 Global settler increase
Tütün
(Plantations)
Temel Değeri : 3
Şehirde +10% Province trade power modifier
Ticari Bonus : +25% Spy defense
Kakao
(Plantations)
Temel Değeri : 4
Şehirde +10% Local manpower modifier
Ticari Bonus : +5% Manpower recovery speed
İpek
(Textile manufactory)
Temel Değeri : 4
Şehirde +2 Local trade power modifier
Ticari Bonus : +1 Max promoted cultures
Tropikal Odun
(Mill)
Temel Değeri : 2
Şehirde −20% Local construction cost
Ticari Bonus : −5% development cost
Boya
(Textile manufactory)
Temel Değeri : 4
Şehirde +10% Province trade power modifier
Ticari Bonus : +33% Chance of new heir
Tropikal Odun
(Mill)
Temel Değeri : 2
Şehirde −20% Local construction cost
Ticari Bonus : −5% development cost
Kağıt
(Mill)
Temel Değeri : 3.5
Şehirde −10% Local state maintenance
Ticari Bonus : -5% Administrative technology cost
Cam
(Mill)
Temel Değeri : 3
Şehirde +10% Local production efficiency
Ticari Bonus : -5% Diplomatic technology cost
Tütsü
(Trade Station)
Temel Değeri : 2.5
Şehirde +10% Trade value
Ticari Bonus : +0.5 Tolerance of own faith
Besi Hayvanı
(Farm Estate)
Temel Değeri : 2
Şehirde +50% Supply limit
Ticari Bonus : -10% calvalry cost
Değerli Taş
(Mill)
Temel Değeri : 4
Şehirde +15% Local tax modifier
Ticari Bonus : -5% Inflation reduction
Avrupa'daki Emtialar
Avrupa'daki en iyi ticaret ürünleri: kumaş, bakır(early-mid) ve demir(mid-late). Oyun sonuna kadar kumaş %35, demir ise %50 değer artışı alır. Bu ticaret ürünlerinin bulunduğu bölgelere manufactory türünden özel binalar yapabilirsiniz. Ancak yün, buğday ve balığın bulunduğu bölgelere bu binaları yapmaktan kaçının, zira yün ve balık oyun sonuna doğru değer kaybetmekteler. Estatelere şehir verirken bunlar gibi üretimi zayıf yerleri seçin. (Burgher sınıfı hariç, onlara ise üretimin en çok olduğu yerleri verin)
Asya ve Koloni Bölgeleri Emtiaları
İpek, fildişi, kokao, şeker, tütün, pamuk ve boyalar önemli ticaret ürünleridir ve sürekli değer artışı alırlar. Boya 18. yüzyıldan sonra ciddi anlamda değer artışı almaya başlar.