Konu Dizisi: Retrospektif #7: Max Payne
#1
Max_Payne_logo.jpg

Retrospektif - Max Payne

Oyun dünyasının en ikonik aksiyon-polisiye oyun serilerinden birinin başlangıcı ve birçok kişi için oldukça özel bir yere sahip olan 2001 yılında çıkmış Max Payne'e göz atıyoruz.

Remedy Entertainment

Serisinin yaratıcısı olan Remedy, 1990'ların ortasında Finlandiya'da kuruldu. 1980’ler ve 1990’larda çeşitli oyunlar için demo versiyonları hazırlayan “Future Crew” adlı firmada çalışan Samuli Syvähuoko ve Markus Mäki sadece demo hazırlayarak ciddi bir başarı elde edemeyeceklerini anlayınca firmadan ayrıldılar. Yanlarına yine daha önce farklı firmalarda oyunlar için demo hazırlayan Sami Nopanen, John Kavaleff ve Sami Vanhatalo’yu da alarak ileride Max Payne serisini de yaratacak olan Remedy Entertainment adlı firmayı 1995’de kurmuşlardır. Bu beş ismin yanına daha sonra firmada önemli görevler alacak Petri Järvilehto ve Sam Lake de katıldı.

Remedy Entertainment'ın 90'larda kullandığı logo

Ekip, Samuli Syvähuoko’nun Espoo’daki aile evinin bodrumunda ilk oyunlarını geliştirmeye başladı. “HiSpeed” adını verdikleri bu yarış oyunu daha geliştirme aşamasındayken Apogee Software’in kurucusu Scott Miller’in dikkatini çekti. Ekibe çeşitli konularda danışmanlık yapan Miller ayrıca oyunda savaş mekaniklerinin de olması tavsiye etti. Bu tavsiyeye uyan ekip, oyunu sıradan bir yarış oyunu olmaktan çıkarıp araçlara çeşitli silahlar ekleyerek yarışçıların kelimenin tam anlamıyla ölümüne yarışacağı bir oyun haline getirdi. Oyunun adını da yeni konsepte daha uygun olması için “Death Rally” olarak değiştirdiler. “Death Rally” eleştirmenlerden ve oyunculardan iyi yorumlar almasının yanı sıra ekonomik olarak da iyi bir başarı elde etti. Sektöre yeni giren bir firma için oyunun iyi satış rakamlarına ulaşması Remedy’nin geleceğinin parlak olduğunu gösteriyordu. Yakalanan başarı ekipteki özgüveni arttırmış ve bu momentumla yeni bir oyunun yapımına başlamak isteniyordu.

Max Payne

"Hayat güzeldi. Tatlı bir yaz gününde güneş batıyor... Yeni kesilmiş otların kokusu, oyun oynayan çocukların cıvıltısı... Jersey'de nehir kenarında bir ev. Güzel bir kadın ve bir bebek. Amerikan Rüyası gerçekleşmişti. -Max Payne"

Yeni oyunun ne olacağı konusunda çok fazla fikir vardı. Öne çıkan fikirler arasında; “Death Rally”nin yakaladığı başarısını devam ettirmek adına bir devam oyunu geliştirme fikri vardı. Bunun yanı sıra dönemin oldukça popüler temalarından olan uzay temalı bir oyun yapmak da düşünülüyordu. Son olarak ise “Death Rally”nin aksiyonuna sahip fakat izometrik açılı bir “shooter” da ekibin aklındaydı. Bu üç fikir için konsept çalışmaları yapılmış olsa da  birden fazla oyunun geliştirmesi ile ilgilenebilecek güçte olmadıklarını bilen ekip bir çıkmaza girmişti.

Oyunun ilk bölümden bir görüntü.

İçine girdikleri çıkmazdan kurtulmak adına ekip, kendilerine “Death Rally” için de fikirlerine başvurdukları Scott Miller’ın kapısını tekrardan çalmaya karar verdi. Miller, ekibin “Dark Justice” adını verdiği izometrik “shooter” projesini beğenerek bu projeye odaklanmaları tavsiye ederek, bazı geliştirmeler önerdi. Öncelikle eskiyen izometrik bakış açısı ve iki boyutlu grafikler yerine endüstri standardı olmaya başlayan üç boyutlu grafikler ile bir oyun tasarlamalarını söyleyen Miller, projenin o dönemde fazlaca örneği olan basit aksiyon oyunlarından sıyrılması adına iyi bir hikaye ve ilgi çekici karakterler tasarlamalarının daha iyi olacağını konusunda da uyardı. Ayrıca oyunu aksiyon yönünü vurgulamak için isim değişikliğine de ekibi ikna etti. Scott Miller’ın tavsiyelerini gözden geçiren ekip, oyundaki grafiksel ve temasal değişikleri gerçekleştirmeye başladı. Bu sırada oyunun ismi de değişikliğe uğradı. “Dick Justice” ve “Max Heat” gibi farklı isimler düşünülmüş hatta “Max Heat” 20.000 dolara tescil edilmiş olsa da ekip, bir kez daha değişikliğe giderek “Max Payne” olmasına karar vermiştir.

Oyunun Hikayesi

“Fakat rüyaların kabusa dönüşmek gibi kötü bir alışkanlığı vardır. -Max Payne"

Max Payne’nin hikayesi 1998 yılında başlıyor. New York polis departmanında memur olan Max’in güzel bir hayatı vardı. İyi bir iş ve evde kendisini bekleyen güzel bir karısı ve kızı… Fakat bir gün işte eve döndüğünde karısının ve kızının “Valkyr” adı verilen gizemli bir uyuşturucunun etkisindeki bir grup esrarkeş tarafından katledildiğini görür. Ve Max artık Amerikan rüyasından uyanmıştır.

Hikaye anlatımını özel kılan çizgi roman tarzı ara sahnelerden bir görüntü

Karısının ve kızının ölümü ardından narkotik şubeye geçiş yapan Max, “Valkyr” adındaki uyuşturucunun kaynağını araştırmaya başlamıştır. Üç sene boyunca uyuşturucu satışı yapan bir mafya ailesinin içinde köstebek olarak görev alan Max, kendisi gibi narkotik şubede çalışan Alex Balder ile önemli bilgiler almak için gizli bir buluşma ayarlar. Fakat şubedeki bir köstebek bu buluşmayı sızdırır ve Alex Balder mafya tarafından öldürülür. Alex Balder cinayeti başka hiçbir şüpheli olmadığı için Max Payne’nin üzerine yıkılır ki bu iftira dolayısıyla meslekten kovulan Payne, hem ailesini öldürenlerden hem de arkadaşını öldürüp suçu üzerine atanlar her kimse onlardan intikam almaya yemin etmiştir.

"Mutlu sonlar yoktur. -Petri Järvilehto (Yaratıcı yönetmen)"

Oyunun Tasarımı

Oyunun karakterleri tasarlanırken bütçe düşüklüğü nedeniyle firmadaki birçok kişi karakterlerin modelleri olarak da görev almışlardır. Max Payne'nin sanki limon ısırdıktan sonra yüzünü ekşiten o görüntüsünü de oyunun hikayesini yazan ve tasarımını yapan Sam Lake vermiştir. Lake, ayrıca serinin ikonik yanlarından biri olan "çizgi roman tarzı ara sahneleri" de yaratan isimdir. Hikaye anlatımında kullanılan bu çizgi roman tarzı hem oyuna Amerikan dedektiflik hikayelerinden fırlamışçasına bir hâl katmış hem de ekibi tamamen animasyonlu ara sahneler hazırlama derdinden kurtarmıştır.

Hong Kong aksiyon sinemasından esinlenilen "Bullet Time" özelliği..

Remedy, Max Payne'nin bir diğer ikonik noktasını ise Finlandiya'dan çok uzak bir diyarda, Hong Kong'da bulacaktır. Hong Kong sinemasında özellikle John Wu'nun filmlerinde aksiyon dolu sekanslar da kullanılan bu "Bullet Time" sahneleri Max Payne'nin ana mekaniklerinden birini oluşturur. Düşmanların üzerine korkusuzca atlayıp ağır çekimde onlara mermi yağdırmak... Hem film hem de oyun sektöründe daha önce bilinen örnekleri olsa da Max Payne, bu özelliği aksiyon dolu ilerleyişi hiç bozmadan oyunun içinde yer alması ile öne çıkar...

Oyunda tasvir edilen New York ise gayet kasvetlidir ki, sürekli yağan kar ise durumu daha da kasvetli hâle sokar. Remedy bitmek bilmeyen kar yağışı (Fimbulwinter), oyundaki gizemli uyuşturucunun adı olan “Valkyr”i gibi diğer birçok yerde temasal olarak Nors Mitolojisinden oldukça etkilenmiştir. Oyunun en başarılı yönlerinden olan atmosferi ve şehir dizaynı oldukça övülmüştür fakat Remedy çalışanlarının hiçbiri oyunu yapana dek daha önce hiç New York'a gitmemişler. New York hakkındaki bilgilerinin sadece kitaplar ve filmlerden oluştuğunu görünce de hem şehrin atmosferini daha iyi anlamak hem de oyundaki modeller için "doku" bulmak adına 1999 yılında bir grup Remedy çalışanı New York'a bir seyahat düzenlemek zorunda kalmışlar. New York Polis departmanında çalışan iki emekli polisi de "gezi rehberi" ve daha çok koruma olarak kiralayıp şehrin tüm popüler ve tekinsiz yerlerini gezip 5000'den fazla fotoğraf ve 10 saat uzunluğunda video elde etmişler. Oyunun teması bu görüntülerden yola çıkarak hazırlanmıştır. 

"Körler ülkesinde tek gözlü adam kral olurmuş. - Max Payne"

Sonuç

Nispeten uzun geliştirme süresi ardından Max Payne nihayet 2001 yılında çıkışı gerçekleştirdi. Birçok eleştirmenden mükemmele yakın puanlar alan Max Payne, bir de BAFTA'dan (British Academy of Film and Television Arts) o yılın en iyi bilgisayar oyunu ödülü aldı. Sadece eleştirmenler değil oyuncular da oyuna bayılmıştı. 4 milyon satış rakamına ulaşarak 2001 yılının en çok satan oyunlarından biri oldu. Yapımcıların hayali gerçekleşmişti. Max Payne'nin ekonomik başarısı devam oyunlarının önünü açmış, 2003 yılında ikinci oyun ve 9 yıllık bir aradan sonra 2012'de üçüncü oyun çıkış yapmıştır. Her ne kadar üçüncü oyundan sonra seri sessizliğe gömülmüş olsa da Max Payne'in, oyunu oynayanlarda, hâlen özel bir yerinin olduğunu söylemek mümkün...
Sinkaf-ül Tertibat
[+] 10 üye Doraemon nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#2
Benim için ikinci oyunla birlikte çok önemli bir yere sahip olan muhteşem bir oyun.
WhaW8Am.gif
Ara
Cevapla
#3
1 ni de 2 sini 'de zevk ile bitirmiştim. Oyundaki öç alma hissiyatı mükemmeldi. Her sıktığımda üzerimden ağır bir yük kalkardı. Yıllar çok hızlı geçiyor. Bu indirimlerde de almayı düşündüğüm seri. Efsane oyundur.
Ara
Cevapla
 




Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.