Günlük: Empire of Sin - Geliştirici Günlüğü #4: Ekonomiye Giriş
#1
Empire_of_Sin_Dev_Diary.png

Bu Empire of Sin geliştirici günlüğünde Baş Tasarımcı Chris King,  oyunda ekonomi sisteminin nasıl çalıştığını anlatılıyor.

https://store.steampowered.com/newshub/a...4141016490 :
Empire of Sin, sizi alkol yasağı döneminde Şikago'da bir gangster olma şansı veriyor. Oyundaki ekonomik sistemin temelini illegal üretilen mallar ve alkol satışının oluşturduğunu öğrenmek sizi şaşırtmayacaktır. Bu (üretim ve satış) da işletmeleriniz aracılığıyla yapılıyor.

İşletmeler

Oyunda dört basit işletme türü var. Her işletme ekonomik sisteminin içinde özel bir yeri var ve isterseniz dengeli bir yaklaşımı seçebilirsiniz ya da tek bir işletme türüne odaklanabilirsiniz.


İçki İmalathaneleri
Adından da belli olduğu üzere içki imalathaneleri kaçak alkol üretiminin kaynağı... Her ne kadar içki imalathanesi olarak anılsa da bu işletmede alkol üretmenin yanı sıra üzüm üreticilerinin şarapların üstüne koydukları açık ve net uyarılarında bunu yapmamanız söylense de bunları göz ardı ederek kaçak imbikler ile şarapları da ispirto veya benzeri diğer yan ürünlere dönüştürebilirsiniz. Bu mekan her hafta alkol üretmekte ve bunun belli bir ücreti olacak. Gel gelelim ürettiğiniz alkolü satacak bir yer bulamazsanız içki imalathaneleri size yük olacak ve para kaybettirecektir.

Genelevler

İsminden de anlaşılabileceği üzerine bu işletme alkol satışı için ideal bir yer değil. Ama işletmedeki genel deneyimin bir parçası olarak, elinizde olduğu sürece, müşterilerinize alkol de sunabilirsiniz. Bu işletmeye yapacağınız alkol tedariği kısaca genelev evlerinizin gelirini artırmakta. Bu işletme herhangi bir suç imparatorluğu için sağlam bir temel oluşturmaktadır. Eğer sözde kanun savunucuları içki imalathanelerinizi hedef almaya başlarsa genelevleriniz, imparatorluğunuzu ayakta tutmaya yetecek para akışını sağlamaya devam edecektir.

Kaçak İçki Satan Barlar
El altından kaçak içki satılan barlar Amerika'daki alkol yasağı döneminde alkol satışı yapmak ve bunu yaparken ciddi bir kâr elde etmenin en klasik yolu...  Genelevlerin aksine eğer bu işletmeye alkol tedariği yapılmazsa hiçbir gelir elde edemezsiniz. Bundan dolayı bu işletme alkol üretiminde ve tedariğinde yaşanacak aksantılara dikkat etmeniz gerekir.

Gazinolar
Gazinolar kumar sayesinde gelir sağlar. Diğer türdeki işletmelerin aksine sağladıkları gelir sabit değildir. Sağladıkları gelir şans perisinin insanlara ne kadar gülümsediğine göre değişim gösterecektir. Bir gazino eğer kasa kötü bir gün geçirirse zarar edebilir. Alkol tedariği bahislerde ortaya konulan parayı artırır bu da demek oluyor ki gazinonun daha fazla para kazanması veya kaybetmesi bir zar atışına kalmış oluyor. Uzun vadede gazinolar illa kâr eder ve suç imparatorluğunuz için iyi bir gelir kaynağıdır. Haftadan haftaya gelirleri farklılık gösterdiğinden dolayı eğer ekonominizi gazino gelirlerinize dayanıyorsa her ihtimale karşılık olarak bir miktar para saklamak isteyebilirsiniz.

İşletme Sahibi Olma

Üç şekilde işletme sahibi olabilirsiniz:
  • Satın alabilirsiniz: Satılık bir binayı alıp belli bir miktar daha vererek işletme oluşturabilirsiniz.
  • Serserilerin elinden alın: Serserilerin elinde olan sahipsiz bir binayı ele geçirip orayı bir işletmeye çevirebilirsiniz. Bu yöntem sahiplerinin binayı terk ettiği için sahipli bir binayı satın almaktan daha ucuzdur. Tek yapmanız gereken binanın içini haydutlardan temizlemek için belli bir ücret ödemeniz.
  • Başka bir mafyanın elinden alın: Başka bir mafyanın sahip olduğu bir işletmeyi ele geçirebilirsiniz. Eğer halihazırda yapılmakta olan işi devam ettirseniz ele geçirdikten sonra herhangi bir ücret vermenize gerek yok (ve bu imparatorluğunuzu büyütmek için var olan en ucuz yol!) fakat başka bir işletmeye çevirmek isterseniz yine belli bir miktar para vermeniz gerekiyor. İşletmeyi değiştirmek için ödeyeceğiniz para serserilerden aldığınız boş binalarda işletme kurmak için ödediğiniz parayla aynı miktardadır.

Bunlar dışında işletmeleri yağmalama, onlara hasar verme ve kapatmak için farklı seçenekler de var. Fakat bu eğlenceli küçük şeyleri açıklamayı bir başkasına bırakacağım. Şimdilik şunu söyleyebilirim ki bu küçük şeyleri açıklayacak kişi ayrıca "Eğer serserileri döversem fakat herhangi bir işletme kuracak kadar param yoksa ne olacak?" sorusuna da yanıt verecektir.

Müşteriler ve Müşterileri Çekmek

Gelir elde etmek için işletmelerinizin paralı müşterilere ihtiyacı var. Şikago'daki her bölge kendine özel müşteri havuzuna sahip ve eğer işletmeniz sürekli gelen müşterilerden daha fazlasını alabilecek kapasiteye sahipse "Draw" adı verilen bir değere göre bölgelerdeki diğer müşterileri çekmek adına başka işletmelerle mücadele etmeye başlıyor. "Draw" değeri basitçe insanların mekanınıza ne kadar gitmek istediğini gösteriyor. "Draw" bir sayı ve bu mekanik şöyle işlemekte; Bölgedeki ortalama "Draw" değeri ile işletmenizin değeri karşılaştırılıyor. Yani barlarınız berbat halde olabilir fakat diğerlerinin işletmeleri sizinkilerden daha beter olduğu sürece her şey yolunda demektir.

Şikago (büyük resme baktığımızda) küçük bir yer yani müşteriler eğlence arayışı yüzünden bölgeden bölgeye gezecektir. Kendilerini tatmin edecek bir bölge bulduklarında başka bir yere gitmelerine neden olabilecek olaylar yaşanana kadar o bölge kalacaklardır. Oyuncu olarak elinizin altında müşterileri başka mafyaların bölgesinden kendi bölgenize gitmeye ikna edebileceğiniz bazı şeyler var. Bunlardan biri de eğer bir savaşı kazanırsanız düşmanınızın işletmesini kapatabilirsiniz. Bu da müşterileri başka yerde eğlence mekanı aramaya sevk edecektir.  Bu da bizi başka bir değer olan "Bölge Refah"ına götürüyor.

Oyunda "Refah" adı verilen mekanik insanların eğlence için dışarıya çıkma ve bölgedeki mekanlarda para harcama istediğini karşılamakta. Oyun Amerika'nın altın dönemlerinden biri olan 1920'lerde "Refah"ın her ay daha fazla arttığı bir dönemde geçiyor. İşletmelerinizi geliştirmek için harcadığınız para refahı arttırıyor. Diğer bir taraftan ise bölgedeki cinayetler, bölgede öldürülen insan sayısı (özellikle de öldürülen polis sayısı) refahı azaltıyor. Refah, bölgedeki işletmelere gidecek müşterilerin maksimum sayısını belirliyor bu da doğrudan işletmelerin ne kadar para kazanacağını etkiliyor. İşletmelerinizin ne kadar para kazanacağını etkilemenin başka yolları da vardı örneğin insanların işletmelerde harcadığı parayı basit bir şekilde değiştirebilirdik. Fakat seçtiğimiz bu küçük fakat güzel ek detaylar ile müşteriler doğal olarak refahı düşük olan bölgelerden müreffeh bölgelere gidiyor ve orada kalıyorlar. Bu mekaniğin iki tane daha sonucu var: uzun süren savaşlar, çatışmaların olduğu bölgelerdeki iş olanaklarına zarar veriyor. Böylece sizi elinizde tutmak istediğiniz bölgelerde süren savaşları sona erdirmeye teşvik ediyoruz ve düşmanlarınız bölgelerinde yaptığınız savaşlarla düşmanınıza zarar vermenin başka yolunu da size sunuyoruz. Düşmanınızın mekanlarını ele geçirmenize gerek yok. Müşterileri başka bölgeden uzaklaştırın ve rakiplerinize uzun sürecek zararlar verin.


Harcamalar ve Alkol

İşletmeleriniz "ortalama harcama" adı verilen ve müşterilerin ne kadar harcayacağını etkileyen bir değere sahip. İşletme başına kazanacağınız gelir müşteri sayınızın ortalama harcama değeri ile çarpılmasıyla belirleniyor. "Build tall" stratejisini kolaylaştırmak adına oyuncuların ortalama harcama değerini artırabilmeleri için onlara bazı seçenekler verdik.

İlk olarak işletmelerinizin ambiyansını değiştirin. Mekanı düzeltin ve müşteriler kesenin ağzını açacaktır. Ayrıca işletmenizin ambiyans seviyesi işletmenizin "draw" değerini de etkilemekte. Tabi bu karşılık bir şey, işletmelerinizin ambiyansı yakındaki diğer işletmeler daha iyi olduğu sürece "draw" bonusu kazanacaktır veya tam tersi...


Daha düz bir yöntem olarak alkol tedariği ile müşterilerin alkol kullanmasını ve harcamalarına devam etmesini sağlayabilirsiniz. Yukarıdaki resimde bir işletmenin açıklamalarına yakından bakıyoruz. Fakat buraya eklemek gereken bir şey de müşterilerin  tüketeceği maksimum alkol miktarı var. Ayrıca müşteriler alkol tedariği olmasa da işletmede kalıyor. Yani alkole para harcamak için aylarca bekleyen çaresiz müşteriler barlarınızı dolduruyor. Bu gerçek hayatta (eğer kapıyı müşterilerin üstüne dışarıdan kilitlemez iseniz) olanaksız olsa da Empire of Sin'de mümkün. Bu önemi şurada, imparatorluğunuzu ayakta tutmak için hafta başına ihtiyaç duyduğunuz alkol miktarı gibi şeyleri görmenizi kolaylaştırıyor. Bu da hem sizin için hem de yapay zeka için alkol tedariği gibi şeyler için stratejik kararlar vermekte size yardımcı oluyor.

Daha sonra tedarik edilen alkolün kalitesi var. Şöyle basit bir kural vardır ki o da tedarik edilen alkolün kalitesi ne kadar iyiyse o kadar fazla para kazanırsınız. Bunun istisnası yoktur. Bölgeden bölgeye alkol kalitesine olan talep de artıyor. Bunu bölgenin ortalama refah düzeyi belirliyor. Refah ne kadar yükselirse, bölgede tercih edilen alkol kalitesinin de o kadar iyi olması bekleniyor. Yani elinizde olan ucuz alkol kendine fakir bölgelerde kendi ait bir ev bulacak ve bölge halkının bir numaralı tercihi olacaktır...

Alkol tedariği konusunda oyuncunun izleyebileceği iki taktik mevcut. Basit olanı üretilebilecek en iyi kalitedeki alkolü üretmek, bu işletmelerin gelirini artıracak ve imparatorluğunuz kâr marjını yükseltecektir. Fakat ya hep ya hiç şekilde oynayan oyuncular ise her bölgeye istediği kalitede alkol verecektir. Bu daha fazla iş anlamına gelse de biliyorum ki bazılarının bu strateji mükemmelleştirmek için saatlerce uğraşırken oldukça eğlenecektir.

Alkol Üretimi ve Tedariği

Oyunun başında alkol üretmek için ilk kaynağınız imalathaneleriniz... Her imalathane belli bir miktarda alkol üretecektir. Bundan sonra alkol işletmelerinizde satılmaya başlayacak. ( Alkolü imalathanelerden işletmelerinize götürmek ilk bakışta kolayca yapılabilen bir şeymiş gibi gözükebilir fakat işin derinine indiğinizde bunun çok daha karmaşıklaştığını görecekseniz. Ayrıca bu sadece bir ya da iki tane imalathanenizin olduğu ve işletmelerinizin çoğunlukla aynı bölgede olduğu oyunun başlarında oldukça kolay. İmparatorluğunuz büyümeye başladığı zaman ve alkolü farklı bölgelerdeki imalathanelere veya depolara taşımaya başladığınızda gerçekten oldukça karmaşık bir problem halini alıyor. Geliştirici takımı olarak bu problemin üzerine çok fazla eğilmek yerine oyuna daha fazla katkı sağlayacak şeylere odaklandık.)

Her imalathane aynı anda sadece bir tür kalitede alkol üretebiliyor. Alkol üretmenin oyunun zorlayıcı yönlerinden biri olmasını istedik, sadece yeterli bir alkol üretmeniz yeterli değil aynı zamanda her kalitede alkol üretebilmek için farklı mekanlara ihtiyacınız var.


İçki imalathanelerinde istediğiniz her türde alkolü üretemiyorsunuz, ilk başta en düşük kalitede alkol üreterek başlıyorsunuz. Daha yüksek kalitede alkol üretebilmek için imalathanelerinizi geliştirmek zorundasınız.

Hangi kalitede alkol tedarik edeceğinize gelince, bölgeler için seçtiğiniz türdeki alkol oralara tedarik edilmeye çalışılacak. Gerekli şeylere sahip olmadığınızda işleyecek kurallar ve olacak şeyler ise kompleks ve durumdan duruma değişiyor ki şimdilik bunlardan bahsetmeyeceğim ama söylediğim gibi bu tarz şeyler de mevcut.

Sinerji ve Oteller

Kuracağınız işletmeleri biraz daha ilginç bir hâle getirmek için "sinerji" adı verdiğimiz bir şey de ekledik. Yani aynı bölgedeki işletmeler, birbirlerine etki ederek ortalama harcama değerlerini arttırıyorlar. Bu günlüğü yazdığım sırada sinerji sistemi poker sisteminin üstüne kurulu. Örneğin sinerji ya doper var ya da ful şeklinde olacaktır. Sinerji ne kadar kompleks ise ortalama harcama da o kadar artmakta.

Sinerjiyi daha fazla arttırmak adına, bölgede bir otel açabilirsiniz. Bu işletme tamamen legal bir iş ve size para kazandırmayacak fakat otelde çalışan dostane ve yardımsever çalışanlar eğlence arayan müşterilere yardım etmeye gönülden razılar. Yani eğer yalnız bir iş adamı şehre birkaç geceliğine geldiyse ve bir yerlere gitmek istiyorsa... Dahasını söylemeye gerek yok. Otel çalışanları iş adamının doğru yere yönlendirecektir, örneğin sahip olduğunuz işletmelere... Oteller sahip olduğunuz sinerjiyi artırmaktadır. Oteller bölge ve mafya ailesi başına bir tane inşa edilebiliyor. Bu işletmeler daha az meşru olan işletmeleriniz gibi saldırıya uğrayamıyor veya geliştirilemiyor fakat bir bölgedeki sinerjinizi kaybederseniz oteller de kapanıyor.


Mafya Babaları ve Bölgeler

Her mafya babası işletmelere etki eden iki tane bonusa sahip. Sizinle dürüst konuşacağım; bunları şablonlaştırma ve oranlara sıkıştırıp dengeleme yerine eğlenceli ve ilgi çekici yapmaya çalıştık. Diğer bir şey ise bonusları birbirinden oldukça farklı kılmaya çalıştık. Yani bazı mafya babalarının kullandığınız stratejiyle birlikte çok güçlü olduğunu görebilirsiniz. Umarım bu tarz şeyleri beğenirsiniz (belki bunlar ileride güncellenebilirler). Bu bonuslar her mafyanın kendi ekonomisinde önemli bir etkiye sahip yani ekonomik kararlar verirken bunlara göz atmakta yarar var.

Ayrıca her bölge işletmelerinize etki edecek çeşitli etkilere sahip. Bu etkilerden bazıları bölgeye özel ve basittir fakat diğerleri ise oyun devam ederken ortaya çıkabilir. Örneğin bir bölgede yeterince genelev açarsanız, o bölge "Red Light" Caddesi unvanını kazanır ve bölgedeki tüm genelevler ekstra para kazanmaya başlıyor. Eğer bölgedeki bazı genelevlerin başına talihsiz olaylar gelirse bölge unvanını kaybedecek ve bir başka bölge kazanacaktır.

İşte ekonomiden bahsedeceğimiz şeyler şimdilik bu kadar. Umarım bu yazı alacağınız eğlenceli ekonomik kararlar hakkında size bir fikir verebilir.

-Empire of Sin Baş Tasarımcısı Chris King
e
Sinkaf-ül Tertibat
[+] 6 üye Doraemon nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
 




Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.