Geçtiğimiz ay çıkan devasa güncelleme sonrası Paradox serilerinin sevilmeyen çocuğu olan Imparator Rome serisine bir geri dönüş yapmak istedim. Çıktığı andan itibaren bir türlü beni kendisine çekemeyen oyun 1 hafta içerisinde kendisini 60 saatten fazla oynattı. Tabi bu kadar oynayınca bende güncelleme hakkında ilk izlenimlerimi yazmak istedim. Haydi başlayalım.
1-) Arayüz kesinlikle eski haline göre çok daha şık bir hale gelmiş. Eski sürümlerde oyunda en sevmediğim kısımlardan birisi arayüzüydü. Aslında arayüz yok gibi birşeydi. Oldukça sade olan arayüz üzerinde bir sürü bilgi karmaşası vardı. Şuanki halinde hala bilgi karmaşası olsa bile eski haline göre hem istediğiniz bilgilere daha kolay ulaşıyorsunuz hem daha şık duruyor.
2-) Yeni kültür mekaniği diğer paradox oyunlarına nazaran baya gelişmiş duruyor. Diğer serilerde yapabileceğiniz ve yapmanız gereken tek şey vardı. Kültürünüzü yaymak her zaman daha karlı olurdu. Aynı şekilde IR: Rome eski sürümünde tek seçeneğiniz vardı. Diğer kültürleri olabildiğince hızlı bir şekilde asimile etmek. Ancak yeni sistemde bunu o kadar kolay yapamayacaksınız.
Sistem şu şekilde işliyor ;
Ülkenize katılan yeni bir kültür standart olarak freeman statüsünde katılıyor. Freeman ve altı statülerde bulunan kültürler entegre edilmemiş kültür statüsünde gözüküyorlar. Bu kültürlerin hem taban mutluluk değerleri düşük hem size milis vermiyorlar.
Freeman üstünde bulunan statülere sahip kültürler ise etegre edilmiş kültür sayılıyorlar. Bu kültürlerden tamamen faydalanabilirsiniz ancak asimile edilemezler. Tabi birde her entegre edilen kültür ana kültürü ve bir önceki entegre edilmiş kültürlerin taban mutluluk değerini etkiliyor. Kısacası vatandaşlık hakkı vermediğiniz kültürdeki adam sizin için savaşmıyor. Durum böyle olunca özellikle oyunun erken dönemlerinde asker miktarınız az olduğu için bazı kültürlere haklar vermek durumunda kalabiliyorsunuz.
Sonuç olarak yeni kültür sistemi oyuna dinamik bir hava katmış. Oynadığınız ülkeye ve coğrafyaya göre kültür ekranında çok daha fazla vakit geçirmek zorunda kalabilirsiniz.
3-) Askeri değişiklikler -Lejyon ve Levy
Yamanın en beğendiğim özelliği askeri değişiklikler oldu. Paradox gerçekten burada ustaca bir iş yaparak diğer oyunlarının beğenilen özelliklerinin hepsini karıştırmış. Bildiğiniz üzere eski sürüm savaş sistemi doğrudan Europa Universalis çakmasıydı. Yeni sürümde ise ordularımız ikiye ayrılıyor.
Levy: Şehirlerde yaşayan insanlarınıza silah verip savaşa çağırdığınız düzensiz ordu
Legion: Mesleği askerlik olan kaliteli ve pahalı birimler
Levy kullanımı erken dönem için zorunlu oluyor ancak dikkat etmeniz şart. Çünkü kullandığınız birimler öyle diğer paradox oyunlarında olduğu gibi hiçlikten gelmiyor. Bu birimler doğrudan sizin şehirlerinizde yaşayan vatandaşlarınız. Bunları kullanırken onlardan faydalanamadığınız gibi savaşta öldüklerinde şehirlerine geri dönemiyorlar. Birde bu orduyu kullanırken stack wipe yerseniz gerçekten üzülürsünüz. Onları çok fazla tehlikeye atmayın derim.
Lejyonlar ise gerçekten kaliteli birimler. Sağlam bir lejyon kurduktan sonra karşılarına gelen düzensiz orduları peynir gibi kesmelerinden bunu anlayabiliyorsunuz. Ancak yukarıda yazdığım gibi gerçekten pahalı oluyor. Lejyon kurarken doğrudan yüksek sayıda kurmak yerine kademeli olarak sayıyı arttırmanız faydanıza.
Gözüme çarpan ufak değişikliklerden birisi oyuna engineer yani mühendis biriminin eklenmesi diyebilirim. Bu birim Europa Universalis oyununda topçu birimine karşılık denilebilir. Farklı olarak bu birimin hiç savaşma kabiliyeti yok ve her iki birim engineer +1 kuşatma gücü veriyor. Başka bir değişiklik olaraksa tam olarak emin olmamakla birlikte sanırım entegre ettiğiniz kültürlerin ordu geleneklerini benimseyebiliyorsunuz. Roma oyunumda Makedon kültürünü entegre ettiğimde yunan askeri geleneklerini kullanabilir duruma gelmiştim.
5- Teknoloji değişiklikleri
İlk versiyonu oynayanlar bilir. Oyunda bulunan teknoloji sistemi çöplükten başka birşey değildi. Karşınıza rastgele gelen teknolojileri parayla rastgele birşekilde açıyordunuz. Bu tarz bir oyunda olabilecek en kötü dizayn olabilirdi. Son durumu ise oldukça sevindirici halde. Civilization oyunlarında olduğu tarzda dallara ayrılan bir sistem kullanılmış. Geliştiriciler burada güvenli ata oynamışlar denilebilir. Üstelik hoşuma giden başka bir detay açtığınız özelliklerin hepsinin direkt fayda sağlamaması oldu. Örnek olarak aşağıda bulunan özellikleri gösterebilirim.
Dallarda birbirine yakın olan bu iki yatırım birbiriyle tamamen zıt durumda. İlk resimde görülen yatırımda yanlış kültürlere inanılmaz bir mutluluk oranı elde edebilirsiniz. Ancak bunu alacaksanız kültürlerin dinini değiştirmekten vazgeçmeniz gerekiyor. Yani din değiştirmekten vazgeçmek istemiyorsanız teknolojik olarak ne kadar gelişmiş olursanız olun bu özelliği almamanız sizin faydanıza olur. Yeni teknoloji ağacında rastgele gelen butonlara basmak yerine ilerleyişinizi planlayıp ona göre hareket edeceksiniz. Ağaç sadece bonuslardan oluşmuyor. Farklı casus belli veren yatırımlar veya hükümet tipinizi değiştiren yatırımlarda bulunuyor.
6-) Yeni savaş sebebi - Imperial Challange - Legacy of Alexander
Europa Universalis 4 oynarken bir kere bile olsa Osmanlı ile Memlüğü tek savaşta neden ilhak edemediğinizi düşünmüşsünüzdür. Bu casus belli tam olarak bunun için var denilebilir. Imperial Challange teknolojik yatırımla elde edilebiliyorken (Roma görev ağacında Kartaca için bu cb ile savaş açabiliyorsunuz.) Legacy of Alexander sadece mirasçı devletler için kullanılabilir durumda. Bu casus belli ile açılmış bir savaşta taraflar işgal ettikleri toprağı direkt olarak ilhak edebiliyorlar. İlhak edilen her toprak aggresive expansion ve war exhaustion sağlıyor. Üstelik normalde maksimum 20 olan war exhaustion değeri bu savaş sırasında 30'a kadar çıkabiliyor. Yani açgözlülük yapacağım derken ülkenizi isyan yuvasına çevirebilirsiniz.
7-) Son olarak content pack sahibi olmadığım için dlc özelliklerini inceleyemedim. Paketi bugün edinmeyi planlıyorum. Doldurmaya değer bir özellik görürsem onları da bu yedi numaraya eklerim. Resim olarakta bana yaklaşık 2000 altına patlayan ama düzenleyemediğim İskenderiye Fenerini buraya bırakıyorum.
1-) Arayüz kesinlikle eski haline göre çok daha şık bir hale gelmiş. Eski sürümlerde oyunda en sevmediğim kısımlardan birisi arayüzüydü. Aslında arayüz yok gibi birşeydi. Oldukça sade olan arayüz üzerinde bir sürü bilgi karmaşası vardı. Şuanki halinde hala bilgi karmaşası olsa bile eski haline göre hem istediğiniz bilgilere daha kolay ulaşıyorsunuz hem daha şık duruyor.
2-) Yeni kültür mekaniği diğer paradox oyunlarına nazaran baya gelişmiş duruyor. Diğer serilerde yapabileceğiniz ve yapmanız gereken tek şey vardı. Kültürünüzü yaymak her zaman daha karlı olurdu. Aynı şekilde IR: Rome eski sürümünde tek seçeneğiniz vardı. Diğer kültürleri olabildiğince hızlı bir şekilde asimile etmek. Ancak yeni sistemde bunu o kadar kolay yapamayacaksınız.
Sistem şu şekilde işliyor ;
Ülkenize katılan yeni bir kültür standart olarak freeman statüsünde katılıyor. Freeman ve altı statülerde bulunan kültürler entegre edilmemiş kültür statüsünde gözüküyorlar. Bu kültürlerin hem taban mutluluk değerleri düşük hem size milis vermiyorlar.
Freeman üstünde bulunan statülere sahip kültürler ise etegre edilmiş kültür sayılıyorlar. Bu kültürlerden tamamen faydalanabilirsiniz ancak asimile edilemezler. Tabi birde her entegre edilen kültür ana kültürü ve bir önceki entegre edilmiş kültürlerin taban mutluluk değerini etkiliyor. Kısacası vatandaşlık hakkı vermediğiniz kültürdeki adam sizin için savaşmıyor. Durum böyle olunca özellikle oyunun erken dönemlerinde asker miktarınız az olduğu için bazı kültürlere haklar vermek durumunda kalabiliyorsunuz.
Sonuç olarak yeni kültür sistemi oyuna dinamik bir hava katmış. Oynadığınız ülkeye ve coğrafyaya göre kültür ekranında çok daha fazla vakit geçirmek zorunda kalabilirsiniz.
3-) Askeri değişiklikler -Lejyon ve Levy
Yamanın en beğendiğim özelliği askeri değişiklikler oldu. Paradox gerçekten burada ustaca bir iş yaparak diğer oyunlarının beğenilen özelliklerinin hepsini karıştırmış. Bildiğiniz üzere eski sürüm savaş sistemi doğrudan Europa Universalis çakmasıydı. Yeni sürümde ise ordularımız ikiye ayrılıyor.
Levy: Şehirlerde yaşayan insanlarınıza silah verip savaşa çağırdığınız düzensiz ordu
Legion: Mesleği askerlik olan kaliteli ve pahalı birimler
Levy kullanımı erken dönem için zorunlu oluyor ancak dikkat etmeniz şart. Çünkü kullandığınız birimler öyle diğer paradox oyunlarında olduğu gibi hiçlikten gelmiyor. Bu birimler doğrudan sizin şehirlerinizde yaşayan vatandaşlarınız. Bunları kullanırken onlardan faydalanamadığınız gibi savaşta öldüklerinde şehirlerine geri dönemiyorlar. Birde bu orduyu kullanırken stack wipe yerseniz gerçekten üzülürsünüz. Onları çok fazla tehlikeye atmayın derim.
Lejyonlar ise gerçekten kaliteli birimler. Sağlam bir lejyon kurduktan sonra karşılarına gelen düzensiz orduları peynir gibi kesmelerinden bunu anlayabiliyorsunuz. Ancak yukarıda yazdığım gibi gerçekten pahalı oluyor. Lejyon kurarken doğrudan yüksek sayıda kurmak yerine kademeli olarak sayıyı arttırmanız faydanıza.
Gözüme çarpan ufak değişikliklerden birisi oyuna engineer yani mühendis biriminin eklenmesi diyebilirim. Bu birim Europa Universalis oyununda topçu birimine karşılık denilebilir. Farklı olarak bu birimin hiç savaşma kabiliyeti yok ve her iki birim engineer +1 kuşatma gücü veriyor. Başka bir değişiklik olaraksa tam olarak emin olmamakla birlikte sanırım entegre ettiğiniz kültürlerin ordu geleneklerini benimseyebiliyorsunuz. Roma oyunumda Makedon kültürünü entegre ettiğimde yunan askeri geleneklerini kullanabilir duruma gelmiştim.
5- Teknoloji değişiklikleri
İlk versiyonu oynayanlar bilir. Oyunda bulunan teknoloji sistemi çöplükten başka birşey değildi. Karşınıza rastgele gelen teknolojileri parayla rastgele birşekilde açıyordunuz. Bu tarz bir oyunda olabilecek en kötü dizayn olabilirdi. Son durumu ise oldukça sevindirici halde. Civilization oyunlarında olduğu tarzda dallara ayrılan bir sistem kullanılmış. Geliştiriciler burada güvenli ata oynamışlar denilebilir. Üstelik hoşuma giden başka bir detay açtığınız özelliklerin hepsinin direkt fayda sağlamaması oldu. Örnek olarak aşağıda bulunan özellikleri gösterebilirim.
Dallarda birbirine yakın olan bu iki yatırım birbiriyle tamamen zıt durumda. İlk resimde görülen yatırımda yanlış kültürlere inanılmaz bir mutluluk oranı elde edebilirsiniz. Ancak bunu alacaksanız kültürlerin dinini değiştirmekten vazgeçmeniz gerekiyor. Yani din değiştirmekten vazgeçmek istemiyorsanız teknolojik olarak ne kadar gelişmiş olursanız olun bu özelliği almamanız sizin faydanıza olur. Yeni teknoloji ağacında rastgele gelen butonlara basmak yerine ilerleyişinizi planlayıp ona göre hareket edeceksiniz. Ağaç sadece bonuslardan oluşmuyor. Farklı casus belli veren yatırımlar veya hükümet tipinizi değiştiren yatırımlarda bulunuyor.
6-) Yeni savaş sebebi - Imperial Challange - Legacy of Alexander
Europa Universalis 4 oynarken bir kere bile olsa Osmanlı ile Memlüğü tek savaşta neden ilhak edemediğinizi düşünmüşsünüzdür. Bu casus belli tam olarak bunun için var denilebilir. Imperial Challange teknolojik yatırımla elde edilebiliyorken (Roma görev ağacında Kartaca için bu cb ile savaş açabiliyorsunuz.) Legacy of Alexander sadece mirasçı devletler için kullanılabilir durumda. Bu casus belli ile açılmış bir savaşta taraflar işgal ettikleri toprağı direkt olarak ilhak edebiliyorlar. İlhak edilen her toprak aggresive expansion ve war exhaustion sağlıyor. Üstelik normalde maksimum 20 olan war exhaustion değeri bu savaş sırasında 30'a kadar çıkabiliyor. Yani açgözlülük yapacağım derken ülkenizi isyan yuvasına çevirebilirsiniz.
7-) Son olarak content pack sahibi olmadığım için dlc özelliklerini inceleyemedim. Paketi bugün edinmeyi planlıyorum. Doldurmaya değer bir özellik görürsem onları da bu yedi numaraya eklerim. Resim olarakta bana yaklaşık 2000 altına patlayan ama düzenleyemediğim İskenderiye Fenerini buraya bırakıyorum.