Panzer Campaigns - Giriş, Oynanış ve Arayüz
#1
Bu renkteki yazı First World War Campaigns serisi için geçerlidir, Panzer Campaigns için bakıyorsanız oraları es geçin. Bu renkteki yazı Modern Campaigns serisi için geçerlidir, Panzer Campaigns için bakıyorsanız oraları es geçin.

İçindekiler:
1-) Giriş
2-) Oynanış
a-) Arayüz
b-) Birlikler
i-) İstif Sınırları
ii-) Birlik Seçme
iii-) Birlikleri Hareket Ettirme
iv-) Birlikleri Ateş Ettirme
v-) Etki Alanı
c-) Hedefler
Giriş

Panzer Campaigns, 2. Dünya Savaşı'ndaki pek çok operasyonu kapsayan bir oyun serisidir. Tarihsel, hipotetik ve "şöyle olsa ne olurdu" cinsinden durumlar ele alınır. Tek veya çok oyunculu olarak oynanabilir. IGOUGO tur tabanlı strateji türündendir. Oyunların her birinde belli başlı seferler ve bu seferlerdeki/bu seferlerin öncesindeki ufak tefek muharebeler bulunur.

Şu an itibarıyla (29 Ekim 2023) 28 oyun ve 1 demodan oluşmaktadır.

First World War Campaigns (3 oyun) 1. Dünya Savaşı, Modern Campaigns (5 oyun ve 1 demo) 2. Dünya Savaşı sonrası veya 3. Dünya Savaşı'nı kapsar.

Oynanış

Oyunda iki taraf vardır. Bunların biriyle bilgisayara veya insana karşı oynayabilirsiniz.

Oyun alanı altıgenlerden oluşur, 1 altıgen 1 kilometreyi 1 mili kapsar. Arazi özellikleri altıgenlerde ya da altıgen kenarlarında bulunur.

Turlar 2 3 saatlik süreyi kapsar, gece turları genelde 4 veya 6 6 saatlik süreyi kapsar.

Turunuzu bitirince Turn (Manual Defensive Fire Opsiyonel Kuralı açıksa Phase)>Next ile turu geçebilirsiniz. Son tur zayiatınıza ve ele geçirilen hedeflere bağlı olarak oyunu kazanabilir, kaybedebilir veya berabere bitirebilirsiniz.

unknown.png

İlk tarafın ele geçirdiği hedef puanı+ikinci tarafın zayiatının zafer puanı cinsinden değeri-ilk tarafın zayiatının zafer puanı cinsinden değeri ilk tarafın toplam zafer puanıdır. İlk tarafın kazanması için en az Minor Victory (Ufak Zafer) alacak kadar puan toplaması gerekir. Minor Defeat puanından daha azını toplarsa ikinci taraf kazanmış olur. Bunların ikisi de olmazsa Draw yani berabere olur.

Hedeflerin zafer puanı üstlerinde yazıyor olsa da birliklerin zafer puanı için muharebe düzeni düzenleyicisinde o senaryonun muharebe düzenini açmak gerekir. Orada görülen VP=X değeri birliğin kişi cinsinden mevcutlu ise 100, araç ve top cinsinden ise 10 zayiatının karşı tarafa verdiği zafer puanı miktarıdır. Oradaki değer neredeyse 20 farklı şeye bağlı olduğu ve ben de tam manasıyla formülünü bilmediğim için ayrıntısıyla anlatmayacağım ama atış/hareket değerleri, mahiyet, menziller gibi pek çok değer ne kadar yüksekse birliğin vereceği zafer puanı da az ya da çok o kadar yüksek olacaktır.

Bazı senaryolarda erken bitme (Early Termination) açık olabilir. Bu varsa bir taraf tur sonunda Büyük Zafer (Major Victory) alacak puanı topladığında oyun o tur durdurulur ve büyük zafer elde eden taraf oyunu kazanmış sayılır. Erken bitmenin yanında nükleer bitme bulunur. Nuclear Scenario Termination Opsiyonel Kuralı seçili iken turların yarısı geçilmiş ve bir taraf Büyük Zafer elde edecek kadar puan toplamışsa oyun küresel nükleer savaşın başladığı varsayılıp durdurulur.

Arayüz

Hayır, burada arayüzü ayrıntısıyla anlatmayacağım. Bir sonraki iletide olacak arayüzün ayrıntısı.

Image_1.png

1-) Durum Çubuğu. Yapabileceğiniz komutlar burada bulunur.
2-) Araç Çubuğu. Sık kullanılan bazı komutlar burada DA bulunur (Not: Komutların birçoğunun klavye kısayolu var, onları da bir sonraki iletide anlattım.).
3-) Harita. 5 farklı zumda görünüşü var, üçü 2D, ikisi 3D. Haritayı ok tuşlarıyla veya Settings>Auto Scroll açıksa fareyi kenarlara götürerek, açık değilse sağ ve aşağıdaki çubuklarla oynatabilirsiniz. 3D görünümde birlikleri isterseniz sembollerle isterseniz grafikli görebilirsiniz. Grafikli görmek için Settings>3D Counters seçeneğindeki tiki kaldırın.
4-) Altıgen Malumat Alanı. Seçili altıgenle, sağ fare tuşuna veya Tab'a basılı tutarsanız o altıgenin kenarıyla ilgili şeyleri öğrenebileceğiniz kısım.
5-) Durum Çubuğu. O anki muharebeyle veya erişmeye çalıştığınız komutlarla ilgili şeyler bulunur. Varsayılan olarak turla ve seçili altıgenle ilgili şeyler bulunur.

Birlikler

Oyundaki her bir birlik takım/müfreze, bölük veya tabur cinsinden piyade, topçu veya tank birliğidir. Piyadelerin kişi, topçuların top, tankların araç cinsinden mevcudu vardır. Bunların yanında özelleşmiş; karargâh, hava birliği veya gemiler gibi şeyler de bulunur.

Tıkladığınız altıgende birlikleri görürsünüz.

Image_1.png

1-) Birlik sembolü. Oyun tarafından birlik keyfiyetine göre çizilir.
2-) Birlik çizimi. Buradaki 1. hat piyade. Şimdilik Pasifik'te geçenler haricindeki oyunlarda bulunabildiyse karargâh birliklerinde o birliklerin komutan fotoğrafları da bulunur. Komutan fotoğraflarını aldıkları yer genelde generals.dk .
3-) Varsa özel durumu. Buradaki birlik sabit.
4-) Hangi milletten olduğu.
5-) Birlik adı. Daha doğrusu birliği diğer birliklerden ayırt edecek isim. 6. Muhafız Alayı 3. Piyade Taburu 9. Bölük ve sonrası. Taburun adının yazmamasının sebebi bunlarla birleştirilemeyecek iki top bataryasının tabur içinde olması (Hem de biri kör atış yapabilen cinsinden.).
6-) Mevcut. Hem kişi/top/araç hem yüzde cinsinden.
7-) Moral. Beyaz ise aynı zamanda mahiyet. Sarı ise moral mahiyetten düşük demektir. Moral 0 veya altında bir sonuç çıkıyorsa bu durumda No Morale yazar.
8-) Hareket Puanı. Burada hiç harcanmadığından beyaz.
9-) Yorgunluk. Maksimum değeri 300'dür, bu durumda Max Fatigue yazar.

Altıgen malumat alanında sağ fare tuşu ya da Tab'a basılı tutunca birlikle ilgili çıkan şeyler:

Ekran_Alnts.PNG

Solda yukarıdan aşağı: Asttan üste hangi birliğe bağlı olduğu. En üstteki birliğin cinsi, karargâhsa bazen karargâhın adı, bazen cinsi, bazı oyunlarda tugay veya üstüyse komutanı. Mevzubahis birlik Japonya İmparatorluk Ordusu (burada gözükmüyor) 12. Bölge Ordusu Tōkyō Savunma Ordusu 1. İmparatorluk Muhafız Tümeni 6. Muhafız Alayı 3. Taburdan 4 bölük (Muhtemelen 9-10-11-12 diye sıralanıyorlardır.).

Sağda yukarıdan aşağı: Sert saldırı değeri/menzili, yumuşak saldırı değeri/menzili, hücum değeri, uçaksavar değeri/menzili, savunma değeri, hızı, diğer ek özellikler (hareket kabiliyeti, kör atış yapabilme yeteneği, köprü döşeyebilme yeteneği vs.)

Saldırı değerleri şöyle de olabilir: Değer/azami menzil/asgari menzil. Muharebe düzeni editöründe bu ayar yapılabilir.

Yürüyüş modunda olmayan veya tabanvay olan mekanize ya da motorize piyadenin hız ve savunma değeri sarı renkte gözükür.

Savaş sisi varken düşman mevcutları hakkında tam bilginiz olmaz. Mevcudun basamak sayısınca X görürsünüz.

İstif Sınırları

Bir altıgende bulundurabileceğiniz demir yolu modundaki birlikler hariç birlik mevcudunda ve yol hareketini kullanabilecek mevcutta (ki bu, aynı zamanda bir altıgenden demir yolu modunda aynı anda geçebilecek eşdeğer mevcuttur) sınır vardır. Mevcut istif sınırı genelde 1300-1800 4200 civarıdır.

Tek birlik, dost birlik bulunmayan altıgenlere giderken birliğin büyüklüğü ne olursa olsun yol varsa yol hareketini kullanabilir. Yol istifini aşıyorsa ve hedef altıgende birlik bulunuyorsa yol hareketini kullanamaz ama köprüden geçebilir. Köprüden geçerken yol hareketi kullanmıyormuş gibi geçer. Tek birlik, demir yolu modunda dost birlik bulunmayan altıgenlere bu birliğin büyüklüğü ne olursa olsun demir yolu modunda girebilir.

İstif hesabında araç ve toplar 10 kişi sayılır. Özel kural olarak, donanma birlikleri için istif sınırı 4'tür ve köprü koruyor olan birlikler yol istifinde sayılmaz.

Geri kazanım/değiştirme neticesiyle istif sınırı aşılabilir.

Bir altıgende konuşlandırılmış çekili toplar normal istif sınırının yanında özel olarak sınırlı olabilse de bu kullanılmaz genelde özel olarak sınırlı olur, mesela bu sınır 480 eşdeğer mevcut civarı olabilir. Makineli tüfekler de bu sınıra dâhildir. Neden kullanıldığını anlamak zor olmasa gerek.

Birlik Seçme

Birlik seçmek için birliklerin olduğu altıgene, sonra altıgen malumat alanındaki birliğe sol tıklayın. O altıgendeki bütün birlikleri seçmek istiyorsanız birliklerin olduğu yere çift tıklayın.

Birlikleri Hareket Ettirme

Hareket etmek için birliği seçin. Sonra komşu bir altıgene sağ tıklayın. Veya birliklerin olduğu altıgenden sol tuşu basılı tutarak götürmek istediğiniz altıgene kadar farenizi götürün ve sol tuşu bırakın. İlkinde birer birer kendi belirlediğiniz, ikincisinde bilgisayarın takdirine göre bir rotadan ilerlersiniz.

Gitmelerinin tamamen engellenmiş olduğu komşuluklar haricinde birlikler tur başına, ilerleme bedeli ne kadar olursa olsun en az 1 altıgen ilerleyebilir.

Düşmanın olduğu altıgene verilen hareket emri hücum anlamına gelir. Hücum bahsinde hücumla ilgili şeyleri anlattık.

Birlikleri Ateş Ettirme

Ateş etmek için birliği seçin. Sonra Ctrl tuşuna basılı tutarak veya araç çubuğunun en soldaki butonuna, statik araç çubuğu kullanıyorsanız ikinci satırda en sağdaki butona tıklayıp menzil içinde ateş etmek istediğiniz bir birliğe sağ tıklayın.

Etki Alanı

Birliklerin çevresindeki 6 altıgen o birliğin etki alanındadır. Etki alanı düşman hareket ve ikmalini etkiler. Etki alanına giren düşmanın üstüne anî hedef atışı yapılabilir. Düşman etki alanının birinden diğerine geçmek normalden daha zor, hattâ opsiyonel kural sayesinde yasak olabilir. Düşman etki alanındaki altıgende bulunan uçan helikopter harici birlikler dost birlik bulunmayan ve düşman etki alanındaki altıgenlere giremez. Mevzubahis opsiyonel kural bulunmamaktadır.

Karargâhlar, ikmal birlikleri, Broken birlikler, çekili tanksavarlar, çekili ağır uçaksavarlar, yönleri ve bu yönün iki yan altıgeni haricinde yönlü birlikler, partizanlar, birleştirilmemiş takımlar, uçan helikopterler, insan taşımayan helikopterler (ki bu ikisi bulundukları altıgenden ikmal geçmesini de önlemez) ve düzensiz birliklerin etki alanı olmaz. Hareket etmek için yürüyüş moduna geçmesi gereken hiçbir birliğin etki alanı olmaz.

Komando, hücum kıtası birlikleri, partizan, uçan helikopterler ve düzensiz birlikler düşman etki alanlarının birinden diğerine geçebilirler. Komando, partizan ve düzensiz birlikler geçerken hareket haklarının tamamını kullanırlar.

Hedefler

Hedef altıgenler üzerinde bayrak ve sayı ile gösterilir. Üstündeki sayı skor cinsinden değeridir ve 4 çeşit hedef vardır.

Normal hedef: Son tur hedefin kime ait olduğuna göre puan sayılır. Erken bitme özelliği aktif değilse onun dışında fazladan bir etkisi yoktur.

Çıkış hedefi (Exit Objective): 0 (veya düşman tarafından savaş sisi varken ?(soru işareti)) puan değerindeki hedef altıgenidir. Su veya harita kenarında bulunurlar. Oradaki birliklerinizi Command>Remove from Map seçeneğine tıklayıp oyundan çıkarıp fazladan zafer puanı kazanabilirsiniz. Bu hedef taraf değiştiremez ama düşman burayı ele geçirirse burayı kullanamazsınız. Hedef açılır penceresinde X ile gösterilir, düşman çıkış hedefi savaş sisi varsa ?? olarak gösterilir.

Bazı çıkış hedefleri sadece belirli bir milletten birliklerin çıktığında puan kazandırdığı altıgenler olarak belirlenebilir. Bu millet hedefte belirtilmiştir. Hedef açılır penceresinde XN ile gösterilir. Henüz kullanılmıyor Bazı oyunlarda kullanılıyor Henüz kullanılmıyor.

Sınırlı hedef (Limited Objective): Info>Objectives ile görebileceğiniz hedef açılır penceresinde L ve ardından bir sayıyla gösterilen hedeflerdir. O sayı o turun sonunda o hedefin sahibi olan tarafa bu hedefin ödülünün verilip sonrasında hedefin kaybolacağını belirtir.

Teslim hedefi (Surrender Objective): Hedef açılır penceresinde S ile gösterilen hedeflerdir. Bir turun sonunda bir milletin bütün teslim hedefleri ele geçirilmişse o millet teslim olur ve o milletin gelecek takviyeler dâhil bütün birlikleri oyundan silinir.

Savaş sisi varken teslim hedeflerinin neresi olduğunu iki taraf da göremez.
[+] 9 üye unonimus nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#2
Resimler, aksi söylenmediği sürece Japan '46'dan alınmadır. Açılır pencereler spoiler içindedir.

İçindekiler:
1-) Menüler ve Açılır Pencereler
a-) Dosya (File)
i-) Dosya Seçimi Açılır Penceresi
ii-) YZ Seçimi ve Yeni Senaryo Açılır Pencereleri
b-) Tur/Faz(Turn/Phase)
i-) Hedef Açılır Penceresi
c-) Komuta(Command)
i-) Topçu Açılır Penceresi
ii-) Hava Görevi Açılır Penceresi
iii-) Alternatif Atış Açılır Penceresi
d-) İstihkâm(Engineer)
e-) Hücum(Assault)
f-) Birlikler(Units)
i-) Birlikler Sekmesinin Açılır Pencereleri
- Scheduled
- Arrived
- Releases
- Air Availability
- Corps Attachments
- Supply Variations
- Withdrawals
- Deception Units
- Strategies
g-) Malumat(Info)
i-) Malumat Sekmesinin Açılır Pencereleri
- Strength
- Objectives
- Supply Sources
- Removed Units
- Victory
- Last Command Report
- Weather
h-) Görünüm(View)
- Karartma (Shade) altmenüsü
- Vurgulama (Highlight) altmenüsü
i-) Görünüm Sekmesinin Açılır Pencereleri
- Locations
- Birlik Seçimi
- Organization
- Find Unit
- Jump Map
- Hex Coordinate
j-) YZ(A/I)
k-) Mod(Mode)
i-) Çok Oyunculu Açılır Penceresi
l-) Ayarlar(Settings)
m-) Yardım(Help)
2-) Sair Arayüz Kısımları
a-) Altıgen Malumat Alanı
b-) Durum Çubuğu

2. ileti:
c-) Klavye Kısayolları
d-) Araç Çubuğu

(Evet, h'den sonra j var.)

Menüler ve Açılır Pencereler

Dosya(File)

dosya.jpg

New yeni muharebe açmak için kullanılır. Senaryo dosyalarının uzantısı .scn'dir. Dosya açma açılır penceresi gösterir.
Open kayıtlı muharebeyi açmak için kullanılır. Kayıtlı dosyaların uzantısı .btl'dir. Dosya açma açılır penceresi gösterir.
Save muharebeyi kaydetmek için kullanılır. Muharebenin daha önce kayıtlı olmaması durumunda farklı kaydetme açılır penceresi gösterir, isim belirleyip kaydedersiniz.
Save As muharebeyi farklı kaydetmek için kullanılır. Farklı kaydetme açılır penceresi gösterir.
Selection dosya seçimi açılır penceresini gösterir.
Snapshot o anki muharebe haritasını .bmp formatında bir resim olarak kaydetmek için kullanılır. Farklı kaydetme açılır penceresi gösterir. Özellikle yakın plandan büyük haritaların resmi çok büyük (1 GB'a yakın) olabilir.
Replay muharebe tekrarı açmak için kullanılır. Tekrar dosyalarının uzantısı .btr'dir. Dosya açma açılır penceresi gösterir.
Exit programdan çıkmayı sağlar. Muharebe kaydedilmemişse kaydetmeye yönlendirilirsiniz.

Dosya Seçimi Açılır Penceresi

Status kısmı:

New (by Name) senaryoları dosya adına göre alfabetik sıralar.
New (by Length) senaryoları tur sayısına göre azdan çoğa doğru sıralar.
Old (by Name) kayıtlı muharebeleri dosya adına göre alfabetik sıralar.
Old (by Date) kayıtlı muharebeleri kayıt tarihine göre yeniden eskiye sıralar.

Mode kısmı:

Normal: Normal oyun için (YZ'ye veya insana karşı).
Direct-Play Host: İnternet üzerinden oynarken host oyuncu bunu seçer.
Direct-Play Caller: İnternet üzerinden oynarken diğer oyuncu(lar) bunu seçer. Hostun seçtiği senaryo oynanacağı için sağda senaryoların olduğu bölüm boştur.
Play-By-E-Mail: Kayıt dosyası diğer oyuncuya atılarak oynanan çok oyunculu oyun için (Evet bunun adı PBEM, hotseat değil.).
Two-Player Hot-Seat: Aynı bilgisayardan iki tarafın oyuncular tarafından oynanması için. (Evet hotseat bu.).

OK düğmesine basıp YZ seçimi veya yeni senaryo açılır penceresine geçilir. Hotseat açarken bu açılır pencereler gelmez. Direct-Play oynarken başka açılır pencereler gelir.

YZ Seçimi ve Yeni Senaryo Açılır Pencereleri

Savaş sisinin olması için YZ seçiminde Automatic with FOW seçilmeli, yeni senaryoda Fog-of-War seçeneği açılmalıdır.

Rules seçeneği Opsiyonel Kuralları gösterir, buradan kuralları değiştirebilirsiniz. Hotseat açarken opsiyonel kural açılır penceresi direkt olarak karşınıza gelir. Konuda kuralların ne anlama geldiği anlatıldı.

Tur/Faz(Turn/Phase)

dosya.jpg

Manual Defensive Fire açıkken bu menünün adı Phase olur. Bir sonraki tura geçmeyi sağlar. Otokayıt açıkken tur bitmeden önce muharebe otomatik olarak kaydedilir. Muharebenin daha önce kayıtlı olmaması durumunda farklı kaydetme açılır penceresi gösterir, isim belirleyip kaydedersiniz. Takviyelerinizi yerleştirmediyseniz onları yerleştirmeye yöneltilirsiniz. YZ emirleriniz otomatik olarak gerçekleştirilir.

Tur/Faz geçildiğinde komuta açılır penceresi gösterilir. Bu pencereyi malumat kısmında anlatacağım.

Direct-Play üzerinden oynandığında sadece iki tarafın kumandanları turu geçebilir, diğerlerinin tur geçme tuşuna basması sadece turu geçmeye hazır olduklarını belirtir.

Hedef Açılır Penceresi

Seçilebilecek birden fazla hedef varsa görülür. Hedefi seçip ona atış yaparsınız. Savaş sisi yoksa sönük olanlar kıt mühimmatlıdır. Savaş sisi varken bir cins (sert veya yumuşak) hedeflere vuramayan kaynaklarda o tip hedef sönük olarak gözükür.

Komuta(Command)

dosya.jpg

To Top of Stack seçili birlikleri o altıgen istifinin üst kısmına atar.
To Bottom of Stack seçili birlikleri o altıgen istifinin alt kısmına atar.

Turn Clockwise seçili birlikleri saat yönünde döndürür.
Turn Counterclockwise seçili birlikleri saat yönünün tersinde döndürür.

Bu iki komut 3D birlik görünümleri açıkken görünümü döndürür. Yönlü birliklerin yönünü değiştiremezsiniz.

Change Travel Mode seçili birliklerin yürüyüş modunu değiştirir.
Change Rail Mode seçili birliklerin demir yolu modunu değiştirir.
Save Movement Costs seçili birliklerin ateş edemeyecek veya yürüyüş modundan çıkamayacak veya çekili toparlaktan çıkarılmış topçuların konuşlanamayacak denli hareket hakkı kullanmasını engeller. Bu durumda birliğin hareket puanı köşeli parantez [] içinde yazılır.
Toggle Digging-In seçili birliklerin siper kazma durumunu açmasını/kapamasını sağlar.
Damage Rail seçili ilk birliğin seçili altıgendeki demir yollarını bozmasını sağlar. Burada bulunmaz çünkü istihkâm birlikleri harici bu yapılamaz.
Damage Ferry seçili ilk birliğin seçili altıgendeki altıgen kenarı botlarını imha etmesini sağlar. Burada bulunmaz çünkü istihkâm birlikleri harici bu yapılamaz.
Combine/Breakdown seçili birlikleri parçalamayı veya birleştirmeyi sağlar. Not: Alt'a basılı tutarak bunu seçmek o altıgende birleşebilecek bütün birlikleri birleştirir.
Recon Spotting bu özellik opsiyonel kurallarda açıksa seçili gözcü birliği veya birliklerinin hareket haklarının 1/3'ü karşılığında görüş alanı ve bunun bir altıgen ötesindeki düşman birliklerini görmesini sağlar. Görme ihtimali düşman birlikle gözcüler arasındaki mesafeye, düşmanın bulunduğu araziye, gözcünün mevcuduna, mahiyetine ve yorgunluğuna bağlıdır.
Go on Foot seçili motorize ve mekanize piyadeleri tabanvay moduna geçirir. Bulunmaz.
Toggle Patrolling seçili birlikleri devriye durumuna geçirir.
Remove From Map harita kenar altıgenleri, geçilmez altıgenlerin hemen yanı veya çıkış hedeflerini kullanarak birlikleri oyundan kaldırmayı sağlar.
Artillery Dialog topçu açılır penceresini göstertir.
Air Mission seçili altıgen için hava görevi yapmak istediğinizde kullanılır.
Use Alternate Fire topçu birliklerinin kimyasal silah atmak gibi özel görevlerini yapmak için kullanılır.
Use Chemical/Nuclear Weapon kendisinde kimyasal/nükleer silah bulunan birliklerin bu silahları yanındaki/bulunduğu altıgende kullanması için kullanılır.

Undo Last Movement son hareket ettirdiğiniz birliğin hareketini iptal eder ve hareket haklarını geri verir. Savaş sisi açıkken ve/veya Direct Play ile çok oyunculu oynarken kullanılamaz.

Topçu Açılır Penceresi

Kör atış birlikleriniz burada görülebilir ve burada iken birliği seçip sağ tıklayarak atış yaptırabilirsiniz atış çizdirebilirsiniz. Çift tıklayarak birliğin olduğu yere gidebilirsiniz. Sönük olanlar atış yapabilecek hedefi olmayanlardır menzil içinde görülebilen düşman birliği olmayanlardır. Mümkünse hedef açılır penceresi de görülür. Bu görülmez. Manual Defensive Fire açık iken sadece saldırı ve savunma ateşi turlarında sadece saldırı ateşi turunda kullanılabilir. Atış çözümlemesi bir sonraki tur, Manual Defensive Fire açıksa savunma ateşi turunda yapılır.

Hava Görevi Açılır Penceresi

Müsait hava birliklerini gösterir. Bomba ikonlu olanlar çarpışma, dürbün ikonlu olanlar keşif uçağıdır.

Sönük olanlar hava birliklerinin bağlı olduğu birliklerin hiçbirinin o altıgeni gözleyemediğini veya keşif ya da halı bombardıman uçakları listede bulunuyorsa o altıgene yollanabilecek uçak sınırına gelindiğini belirtir. Keşif ve halı bombardıman uçaklarının altıgen başına sınırı olmadığı için onlar sönük olmaz.

Hava gücü bahsinde de anlatıldığı gibi uçak türünden önceki sayı birlikteki uçak sayısı, sonrasındaki X/Y/Z sert saldırı/yumuşak saldırı/savunma değerleridir.

Birlik seçildiğinde keşif birliği olmayanlar o altıgene çarpışma, keşif birlikleri keşif görevine çıkar.

CARPET diye belirtilenler halı bombardımanı kuralını kullanır. Bulunmaz.
SINGLE USE diye belirtilenler tek kullanımlıktır.
NIGHT diye belirtilenler sadece gece gece ve gündüz kullanılabilir. Bulunmaz.

Alternatif Atış Açılır Penceresi

Mümkün olan topçularınızla farklı şekillerde atış yaptırabilirsiniz. O mühimmattan sizde hiç yoksa veya kitle imha silahları için ilk kullanan olabilme özelliğiniz kapalıysa sönük olarak gözükür. Normal atış haricindekiler başka bir birliğin o birliği/altıgeni gözetlemesine ihtiyaç duymaz.


İstihkâm(Engineer)

engineer.jpg

Bridge Operations seçili istihkâm birliğinin köprü yapması için kullanılır. Çıkan açılır pencerede mümkün olan kenarlardan birini seçersiniz.
Clear Mines or Rubble seçili istihkâm birliğinin mayın veya enkaz temizlemesi için kullanılır. Enkazı bütün istihkâm birlikleri temizleyebilir ama mayın temizleme için mayın temizleme istihkâm birlikleri gerekir. Bulunmaz.
Lay Mines seçili istihkâm birliğinin mayın döşemesi için kullanılır. Bulunmaz.
Damage Bridge, Ferry or AT Ditch Damage Bridge or High Wall seçili istihkâm birliğinin köprü, tam altıgen bot veya anti-tank hendeklerini köprü veya yüksek duvarları yıkması için kullanılır. Açılır pencerede mümkün olanlardan birini seçersiniz.
Damage Rail seçili altıgenin demir yollarını bozmak için kullanılır.
Damage Ferry seçili altıgenin botlarını imha etmek için kullanılır.
Abandon Bridge köprüyü terk etmek için kullanılır. Terk edilen köprüyü yapan birlik o senaryoda bir daha köprü yapamaz.

Köprü yapma veya köprü/bot/anti-tank hendeği köprü/yüksek duvar köprü/anti-tank hendeği yıkma açılır penceresi. Aralarında sadece isim ve etkidikleri kenar özelliği farkı var.

Hücum(Assault)

dosya.jpg

Begin Assault seçili altıgene hücum başlatır. Veya bunun yerine birliklerinizi sürükle-bırak yöntemiyle veya düşman birliğinin olduğu altıgene hareket ettirmeye çalışarak hücumu hem başlatabilir hem de hücuma birlik ekleyebilirsiniz.
Cancel Assault tanımlı hücumu iptal eder.
Add to Assault seçili birlikleri hücuma ekler. Veya yukarıda anlattığımız yöntemi kullanabilirsiniz.
Resolve Assault hücumu hesaplayıp sonuçları gösterir.
Show Odds hangi tarafın ne kadar avantajlı olduğunu gösterir. Savaş sisi varken bir işe yaramaz.

Birlikler(Units)

dosya.jpg

Scheduled gelecek birlikleri açılır pencerede gösterir.
Arrived varmış birlikleri açılır pencerede gösterir.
Releases sabit birliklerin ne zaman sabit olmaktan çıkacağını veya birliklerin ne zaman sabit olacağını açılır pencerede gösterir.
Withdrawals çekilecek birlikleri açılır pencerede gösterir.
Air Availability hava birliklerinin müsaitlik durumunu açılır pencerede gösterir.
Corps Attachments kolordu düzenlemelerini açılır pencerede gösterir. Bu isimle de olsa ordu seviyesinde yapılır.
Supply Variations ikmal değişimlerini açılır pencerede gösterir.
Deception Units aldatma birliklerini açılır pencerede gösterir.
Strategies takviye stratejilerini açılır pencerede gösterir.

Birlikler Sekmesinin Açılır Pencereleri

Scheduled:

Buradaki herhangi bir birlik grubuna çift tıklayınca:

Arrived:

Listeden bir şey seçip OK tuşuna basarak o birliği oyuna sokabilirsiniz. Place All hepsini otomatik olarak sokar. Ani hedef atışları tetiklenebilir.

Tur geçerken oyuna sokmadığınız birlikler varsa buraya yönlendirilirsiniz. Cancel tuşuna basıp bu birlikleri o an sokmamayı tercih edebilirsiniz.

Releases:

İhtimal yanında T varsa o birliğin herhangi bir birliğinin düşman tarafından görülmesi o birliği sabit olmaktan çıkarır. Başında * varsa sabitlikten çıkmak belirlenmiş saatte olmamıştır.

Air Availability:

AVAIL gelen, NOAVAIL giden hava birlikleridir. Üç nokta ile devam edenler birden fazla birliktir, çift tıklayıp açılır pencerede onların listesini görebilirsiniz.

Corps Attachments:

Tanımlı tümen-kolordu-ordu zincirlerini gösterir. Sadece gece yarısı turunda, bu tur yoksa gece yarısından sonraki ilk tur gösterilir. Add ile yenileri tanımlanabilir. Sol tarafta seçtiğiniz ast birliği sağdaki üst birliklerden birine bağlayabilirsiniz.

Supply Variations:

İkmal değişimlerini gösterir, orada anlattık.

Withdrawals:

Resim Moscow '42'den.

Deception Units:

Hareket kısmında anlattık. Resim atamıyorum çünkü elimde bunu gösterebileceğim bir oyun yok.

Strategies:

Buradan takviye stratejilerini görebilirsiniz. Çift tıklayıp açılır pencerede seçeneklere bakabilirsiniz.

Burada çift tıklayıp takviyeleri açılır pencerede görebilirsiniz. Seçip OK tuşuna basmak strateji zamanı gelmişse o seçenekteki birlikleri senaryoya ekler.

Malumat(Info)

dosya.jpg

Strength haritada bulunacak birliklerin toplam mevcudunu açılır pencerede gösterir.
Objectives hedefleri açılır pencerede gösterir.
Supply Sources ikmal kaynaklarını açılır pencerede gösterir.
Removed Units oyundan çıkartılmış birlikleri açılır pencerede gösterir.
Victory zafer açılır penceresini gösterir.
Last Command Report son komuta raporunu gösterir.
Weather, o anki hava durumunu ve Programmed Weather açıksa yarınki hava durumu tahminini gösterir.

Malumat Sekmesinin Açılır Pencereleri

Strength:

Haritadaki, haritaya gelecek birlikler ve hava desteği burada gösterilir. Ayrıca tarafların birliklerinin toplam zafer puanı değeri de gösterilir.

Savaş sisi varsa düşmanınkileri göremezsiniz.

Objectives:

Bir üstteki iletide hedefleri anlattık.

Supply Sources:

Başında * olanlar düşman etki alanında veya girilmemiş mayın tarlasındadır.

Removed Units:

Çıkış hedefleriyle çıkmış birlikleri gösterir. Resim atamıyorum çünkü bende bunun olduğu bir oyun yok.

Victory:

Oyun sonunda ya da varsa erken/nükleer sonda buraya göre kimin kazandığı belirlenir.

Last Command Report:

Buradan tur/faz başında olan değişiklikleri görebilirsiniz. Raporda altıgenin geçtiği satırlara tıklamak haritayı o altıgene götürür.

Weather:

O anki zemin durumunu, görüş alanını ve Programmed Weather açıksa ve tanımlı değerler varsa bir sonraki günün hava tahminini gösterir.

Görünüm(View)

view.jpg

Units Off haritada birliklerin görünümünü kapatır.
Unit Bases Off grafiksel 3D birlik görünümünde birlik resimlerinin arkalıklarını kapatır. Şurada keyfiyetini görebilirsiniz.
Objectives haritada ve sıçrama açılır penceresinde hedef altıgenleri gösterir.
Supply Sources ikmal kaynaklarını gösterir.
Locations haritadaki yer adlarını açılır pencerede gösterir.
Map Labels haritadaki yer adlarını haritada gösterir.
Full Screen Map altıgen malumat alanını kapatır.
Map Slopes haritadaki yükselti basamaklarını gösterir.
Map Contours özellikle 3D haritada rakım konturlarını belirginleştirir.
Map Elevations haritadaki altıgenlerin yüksekliklerini yükseklik basamağı cinsinden gösterir.
Map Coordinates haritada koordinatları gösterir.
Combat Modifiers haritada altıgenlerdeki çarpışma değişkenlerini gösterir.
Show Organization birlik organizasyonlarını gösteren açılır pencere gösterir.
Find Unit açılır pencerede birlik aramanızı sağlar.
Roaming Mode gezinti modunu açar. Bu modda iken haritada fareyi gezdirdiğiniz yere göre altıgen malumat alanındaki altıgen ve o altıgendeki birlikler değişir. Gezinti modundan çıkmak için haritanın herhangi bir yerinde fareyle sol tıklayın.
Jump Dialog sıçrama açılır penceresini gösterir.
Divisional Markings tümendeş(veya diğer, benzer organizasyonlarda bulunan) birlikleri aynı renkle gösterir.
Special Markers on Top berkitilmiş yer gibi özellikleri birliklerin üstünde gösterir. Yani birliklerin bulunduğu berkitilmiş yerlerin haritada birliği değil berkitilmiş yeri gözükür.
A/I Orders YZ emirlerini haritada gösterir. Birlik vurgulu iken sadece o organizasyonunki gözükür.
Local Supply Values yerel ikmal değerlerini haritada gösterir.
Area Boundaries varsa bölge sınırlarını haritada sarı çizgiyle gösterir.
Hex By Coordinate açılır pencere göstererek oradan istediğiniz bir altıgene gitmeyi sağlar.

Shade karartma altmenüsünü gösterir.
Highlight vurgulama altmenüsünü gösterir.

Bu ikisini az sonra açıklayacağım.

Son beş seçenek haritanın görünümünü değişirir. Zum modu değiştiğinde normalde seçili altıgene ortalanır. Bunu istemiyorsanız Alt'a basılı tutup buradan zum modunu değiştirin.

Karartma (Shade) altmenüsü:
dosya.jpg

Visible Hexes seçili altıgenden görülebilen altıgenler haricindekileri karartır.
Reachable Hexes seçili birliğin gitmesinin mümkün olduğu altıgenler haricindekileri karartır.
Command Range seçili karargâhın komuta menzilinin dışındaki altıgenlerini karartır.
Target Hexes seçili birliğin ateş edemeyeceği altıgenleri karartır.
Maximum Range seçili birliğin atış menzili dışındaki altıgenleri karartır. Karargâhlarda komuta menzili dışındaki altıgenleri karartır.
SAM Coverage karadan havaya füze menziliniz dışındaki altıgenleri karartır. Karadan havaya füze noktanız yoksa her yer menziliniz olduğundan hiçbir yeri karartmaz.
Air Strike Limits hava saldırısı sınırını aşan altıgenleri karartır.
Protected Hexes takviyelerin korunma menzilindeki altıgenleri karartır.

Vurgulama (Highlight) altmenüsü:
highlight.jpg

Fixed Units sabit birlikleri vurgular.
Spotted Units düşmanın gördüğü birlikleri vurgular.
Low on Ammo or Fuel kıt mühimmat veya yakıtlı birlikleri vurgular.
Units Using Movement Points o tur hareket puanlarını kullanmış birlikleri vurgular.
Disrupted or Broken Units aksak veya Broken birlikleri vurgular.
Headquarters karargâhları vurgular.
Engineer Units istihkâm birliklerini ve özel istihkâm araçlarını vurgular.
Detached Units müfrez birlikleri vurgular.
High Fatigue Units yorgunluk seviyesi 200 veya üstü olan birlikleri vurgular.
Isolated Units izole birlikleri vurgular.
Non-Full Strength Units tam mevcutlu olmayan birlikleri vurgular.
Organization seçili altıgendeki ilk birliğin bağlı bulunduğu organizasyonundaki diğer birlikleri vurgular. Seçili altıgendeki ilk birlik karargâh ise o karargâhın maiyetini vurgular.
Higher Organization seçili birliğin üst organizasyonunu vurgular. Tekrar tekrar basarak daha üst organizasyonları vurgulayabilirsiniz.
Indirect Fire Spotters kör atışlar için gözcülük yapabilecek birlikleri vurgular. Kör atış birliği seçiliyken bu birliğe gözcülük yapabilecek birlikleri vurgular.
Road Stacking Limits yol istif limitini aşan istifleri vurgular.
Single Use Units tek kullanımlık birlikleri vurgular.
Commanded Units Direct-Play oynarken emriniz altındaki birlikleri vurgular.
Travel Mode Units yürüyüş modundaki birlikleri vurgular.
Patrolling Units devriye durumundaki birlikleri vurgular.
Recon Units gözcü birliklerini vurgular.

Görünüm Sekmesinin Açılır Pencereleri

Locations:

Tıkladığınız yer haritayı oraya götürür. Çift tıklamak aynı zamanda bu pencereyi kapatır.

Birlik Seçimi:

Seçili altıgene Boşluk tuşu basılınca çıkar. Buradan birlik seçebilirsiniz.

Organization:

Seçili birlik vurgulanır. OK tuşuna basmak pencereyi kapatır, vurguyu göstermeye devam eder. Cancel tuşuna basmak pencereyi ve vurguyu kapatır.

Find Unit:

Yazdığınız şeyin tek sonuç çıkaracağından eminseniz yazıp Enter'a basın. Emin değilseniz Search tuşuna basın. Arama büyük/küçük harfe duyarlıdır, yani panzer tümenlerini bulmak için panzer değil Panzer yazmalısınız. Aradığınız sonuca çift tıklayın veya tıklayıp OK tuşuna basın.

Jump Map:

Bütün haritayı buradan görebilirsiniz. Mavi kareler bir tarafın, kırmızı kareler öbür tarafın birlikleridir. Gri kareler görülebilen mayın tarlalarıdır. Kırmızı dikdörtgen o an oyun alanında görülen harita parçasıdır. Ufak içi boş kırmızı kare seçili altıgendir.

Hedef görünümü açıksa hedefler sarı kare olarak gözükür. Haritada herhangi bir yere tıklayıp haritayı kapatabilir ve oraya geçebilirsiniz.

Seçili organizasyon burada bir oval ile yaklaşık olarak gösterilir.

Hex Coordinate:

Altıgen koordinatını yazarak o koordinata gidebilirsiniz.

YZ(A/I)

ai.jpg

İlk 6 seçenekle YZ'nin tarafını ayarlayabilirsiniz.

Set Advantage ile avantajı görebilir ve ayarlayabilirsiniz.
Resume A/I ile durmuş YZ'yi devam ettirebilirsiniz. YZ oynarken kaydedilmiş muharebelerde YZ'nin tura devam etmesi için de kullanılır. Turu YZ turundayken geçmeye çalışmak da durmuş YZ'yi devam ettirir.
Activate A/I Firing ile atışları bilgisayara otomatik yaptırırsınız.
Activate A/I Orders ile bilgisayara verdiğiniz gecikmeli emirleri yaptırtırsınız. Turu geçmek de bu emirleri yaptırtır.
View/Delete A/I Orders gecikmeli emirleri düzenlemek için kullanılır.

Mod(Mode)

dosya.jpg

İlk 4 seçenek oyun modunu değiştirmeye yarar.

Record Battle o anki muharebenin turlarının tekrarını kaydeder. Farklı kaydetme açılır penceresi gösterir. Tekrarların uzantısı .btr'dir. Kaydı aynı seçeneğe tekrar tıklayıp durdurabilirsiniz. Tekrarlar düşman gözünden izlenir. Esc ile durdurmak yerine duraklatabilirsiniz.
New Encryption Key Direct-Play'in host olmayan oyuncusunun yeni şifre belirlemesini sağlar.
Resync with Remote OOS durumundan şüphelendiğinizde kullanılır. Seçeneğe basan oyuncu kendisindeki muharebe dosyasını diğer bilgisayarlara kopyalatır. Not: Buna çok nadiren ihtiyacınız olur çünkü şu anki çok oyunculu sistem Microsoft'un Direct Play teknolojisini kullanıyor.
Restart Replay duraklatılmış tekrar kaydını devam ettirir.
Communication Dialog kapatılmış ise chat'i açar.
Set Multi-Player Timer host iseniz turların belli bir sürede bitirilmesinin ayarlanmasını sağlar. Durum çubuğu yeşil iken tur sizdedir. Sarı ise 1 dakikadan az süre vardır. Kırmızı ise tur karşıdadır. Turuncu ise karşının turunun bitmesine 1 dakikadan az süre vardır.
Multi-Player Dialog çok oyunculu açılır penceresini açar.
Scroll to View Enemy Action düşman tarafın oyuncusunun hareket/atış/hücum yapmasında haritayı orayı gösterecek şekilde kaydırır. Karşıda birden fazla oyuncu varken otomatik olarak kapatılır.

Çok Oyunculu Açılır Penceresi

Düşmanın organizasyonunu savaş sisi açıkken göremezsiniz. Tarafların ilk oyuncusu kumandandır. Kumandan diğer oyunculara birlikleri dağıtmaktan ve turu geçmekten sorumludur. Varsayılan olarak kumandan o tarafın bütün birliklerini kontrol edebilir.

Kumandan kendi tarafındaki oyuncuları çeşitli birliklere Assign düğmesi ile atayabilir veya Deassign düğmesi ile oyunculardan birlikleri geri alabilir. Atanan birliğin bütün maiyeti o oyuncuda olur.

Host herhangi birini Promote ile kumandan yapabilir veya Switch ile oyuncunun tarafını değiştirebilir.

Tur geçme ve takviye yerleştirmeyi sadece kumandan yapabilir. Diğer oyuncular tur geçme tuşuna bastığında o oyuncuların ismi hazır olduklarını belirtmek için kırmızı gözükür.

Ayarlar(Settings)

Bunlar Windows kayıt defterinde saklanır.

settings.jpg

Prompt for Scenario oyun çalıştığında dosya seçimi açılır penceresinin açılmasını sağlar.
Auto Save oyunun otomatik YZ tarafından kontrol edilmediği turlarda tur geçilmeden hemen önce otomatikman kaydedilmesini sağlar.
Ask Before Advancing tur geçilmeden önce oyuncuya sorulmasını sağlar.
Continuous Action oyunun raporlarla durmamasını ve bir süre daha devam etmesini sağlar.
Beep on Error hatalı hamle yapılmaya çalışıldığında oyunun biplemesini sağlar (Windows bip sesi).
Blink Hot Spot 2D harita görünümünde seçili altıgenin etrafındaki kırmızı çerçevenin yanıp sönmesini sağlar.
Scrolling kaydırma altmenüsünü gösterir, az sonra açıklayacağım.
Mouse Wheel Zoom fare çarkıyla zum yapılabilmesini sağlar.
Toolbar araç çubuğu altmenüsünü gösterir, az sonra açıklayacağım.
Cursor imleç altmenüsünü gösterir. Bununla haritadaki imleç büyüklüğünü ayarlayabilirsiniz.
Hex Outlines altıgenlerin dışına çerçeve çizilmesini sağlar.
Hex Highlights vurguların karartma mı yoksa belirtme mi kullanacağını belirlemenizi sağlar.
Map Contours altmenüsü konturların renk açıklığını ve kalınlığını belirlemeyi sağlar. Konturlar kapalıyken bir etkisi yoktur.
Alternative Highlighting vurguyu sarı yerine beyaz yapar.
Alt Label Style yer adlarının görünümünü değiştirir. Kapalıyken yer adlarının etrafında beyaz bir çerçeve olur.
Graphical Unit Icons 2D görünümde ikonların görülmesini sağlar. Kapalıyken NATO sembolojisi kullanılır.
3D Counters 3D görünümde birliklerin grafiksel olarak görülmek yerine pullar şeklinde görülmesini sağlar.
Introduction programın giriş videosunu oynatmasını ve kapak resmini göstermesini sağlar.
On Map Results sonuçları ayrı açılır pencerede göstertmek yerine haritada göstertir. Bu açıkken YZ sonuçları da haritada gözükür. Esc'ye basıp YZ'yi sıra YZ'deyken duraklatabilirsiniz.
PBEM Encryption PBEM oynarken oyunun şifre istemesini sağlar. Bunun varsayılan olmamasının nedeni illa ki hile yapmak isteyen kişiye karşı tam korumanın şifre ile sağlanamayacağı.
PBEM File No Save PBEM oynarken oyunun tur ortasında kaydedilememesini sağlar.
Action Speed altmenüsü eylem hızıyla oynanmasını sağlar, az sonra açıklayacağım.
Sound altmenüsü seslerle oynanmasını sağlar, az sonra açıklayacağım.
Initial View altmenüsü program açıldığında hangi görünümde olacağını belirlemek için kullanılır.
Hex Info Area menüsü altıgen malumat alanının ekranın neresinde olacağını belirlemek için kullanılır.
Optional Rules Opsiyonel Kuralları görmek için kullanılır.
Complete Toolbar araç çubuğunun çözünürlükten bağımsız olarak tamamının görülmesini sağlar.

Konusunda opsiyonel kurallardan bahsettik.

Kaydırma (Scrolling) altmenüsü:

image.png

Auto Scroll fareyi kenarlara getirince haritanın kaymasını sağlar. Kapatmak Windows kaydırma çubuklarını açığa çıkarır.
Smooth Scroll seçili altıgen değiştiğinde harita kaymasını yumuşaklaştırır. Kapatmak kaymayı anında yaptırır.
Alternative Scrolling biraz yavaş olsa da bazı kullanıcılardaki grafiksel hataları düzeltmek için kullanılır.

Araç Çubuğu (Toolbar) altmenüsü:

image.png

Category araç çubuğunda olacak düğmelerin hangi cinsten olacağını belirlemenizi sağlar. İsterseniz hepsinin görülmesini sağlayacak şekilde ayarlayabilir, isterseniz belli bir cinste olanların görülmesini sağlayabilirsiniz. Static All filtrelemeyi kaldırıp bütün düğmeleri gösterir.
None, Small, Medium ve Large araç çubuğundaki düğmelerin boyutunu değiştirmenizi sağlar.

Eylem Hızı (Action Speed) altmenüsü:

image.png

Hız varsayılanlardan hızlıysa arka plan ve giriş sesi haricinde oyunun diğer sesleri çalmaz.

Default Speed ile hızı varsayılana getirebilirsiniz.
Top Speed ile hızı mümkün olan en hızlı hâle getirebilirsiniz.
Slow Down ve Speed Up ile hızı az az artırabilir veya azaltabilirsiniz.

Bu ayarlar nerede değiştirildiğine göre sadece oradaki hızı etkiler (oyuncu turu, YZ turu ya da oyun tekrarı). Hepsini aynı anda etkilemek istiyorsanız Top Speed All (hepsini mümkün olan en hızlı hâle getirir) ya da Default Speed All (hepsinin hızını varsayılana getirir) kullanılabilir. Oyuncu turunda YZ turu ya da oyun tekrarının hızlandırılması için AI Play ya da Replay altmenüleri kullanılabilir.

Show All Speeds bu üç durumdaki hızı milisaniye cinsinden gösterir. Varsayılan değerler üçü için de 1024 milisaniyedir.

Pause ile YZ turunu veya oyun tekrarını duraklatabilirsiniz. Haritanın herhangi bir yerine tıklayıp devam edilebilir.

Ses (Sound) altmenüsü:

image.png

Sound Effects çarpışma seslerinin duyulmasını sağlar. Hız normalin üstündeyken duyulmaz.
Movement Sounds hareket ederken ses çıkmasını sağlar. Hız normalin üstündeyken duyulmaz.
Background Sound arka plandaki seslerin duyulmasını sağlar.

Yardım(Help)

dosya.jpg

General Help malumat özeti dosyasını açar.

User Manual kullanıcı kılavuzunu açar.

Bunu bu bölüme açtığımız konularda tamamen ele almış olduk.

Parameter Data parametre verisini gösterir.

Konusunda parametre verisinden bahsettik.

Getting Started başlangıç senaryosunu oynarken kullanılması için tasarlanmış kullanım kılavuzunu açar.
About programla ilgili bilgi veren bir açılır pencere gösterir. Günümüz versiyonlarında seri numarasını da gösterdiğini, dolayısıyla Twitch'ten filan yayın açacaksanız bunu ekrana yansıtmamanız gerektiğini unutmayın.

Sair Arayüz Kısımları

Altıgen Malumat Alanı

Ekran_Alnts.PNG

Yukarıdan aşağıya, soldan sağa anlatacağım.

En üstte arazi ve buraya ateş edilmesi durumunda atışın arazi etki değişkeni.
Onun altında yükseklik, metre cinsinden.
Onun altında görüş alanı, kilometre mil cinsinden (1 altıgen=1 kilometre mil, bunu unutmayın).
En altta tarafların ikmal değerleri.

Arazi RUBBLE ise oranın yollarından yararlanılamaz ve oraya hareket bedeli normalin 3 katıdır.
Arazi IMPASSABLE ise oraya hiçbir şekilde girilemez.

Seçili altıgen hedef altıgeni ise hedef olduğu ve değeri de yazar. Çıkış altıgenlerinde Exit yazar.

Mayın ve berkitilmiş yerlerin olduğu altıgenler de burada gösterilir. TÜMÜ BÜYÜK yazılmış mayın ve engeller (MINES gibi) aşılmamış, berkitilmiş yerler doludur. Berkitilmiş yerlerin boşaltıldığı ve mayın ile engellerin aşıldığı yerlerde bunlar İlk Harfi Büyük olarak (Mines gibi) yazılır.

Karlı/Donmuş zemin durumunda tarla, bataklık ve batak orman altıgenlerinin arazisi köşeli parantez [] içinde yazar. Bu durumdayken tarla ve bataklık normal, batak orman altıgenleri orman cinsinden kabul edilir.

Alana sağ tıklanması veya Tab'a basılı tutulması alternatif altıgen görünümünü gösterir. Bu durumda kenarları ve altıgendeki birlik sayısını görürsünüz.

Ekran_Alnts.PNG

Köprüler Lt/Med/Hvy Bridge olarak gözüküyorsa normal durumdadır.
WIRED ise tuzaklıdır. DAMAGED ise hasarlıdır.

Altıgenin ortasında sayı varsa oradaki eşdeğer mevcudu gösterir, sayının yanında X varsa o mevcudun yol hareketi istif sınırından fazla olduğunu gösterir.

Seçili altıgende çok fazla adet birlik varsa şunlarla ekrana sığmayan diğer birlikleri görebilirsiniz:
dosya.jpg

Durum Çubuğu

dosya.jpg

Normalde solda gösterdiği şeyler turun saati, günü, hangi taraf olduğu, kaç turda kaçıncı tur olduğu, zemin durumu ve günün hangi kısmı (gündüz/gece/gün doğumu/gün batımı) olduğudur. Turu YZ oynarken bunun sonunda A/I Control yazar. 2 oyunculu oyunda bunun sonunda sizin turunuzda Local Control, karşı tarafın turunda Remote Control yazar.

Sağda günün nasıl olduğunu gösterir. Aydınlık alan gündüz, karanlık alan gece, gri alan gün doğumu ve gün batımı turlarını temsil eder. Kırmızı çerçeve bulunduğunuz turun olduğu zamandır.

En sağda seçili altıgenin koordinatları bulunur.

Hatalı hamle yapmanız durumda oyun bip sesi çıkarabilir ve durum çubuğunda hatanın sebebi gözükür. Menü ve araç çubuğundaki düğmelerin kısa açıklamaları düğmelerin üzerine geldiğinizde durum çubuğunda yazar.
[+] 2 üye unonimus nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#3
Klavye Kısayolları

Bu kısayolların çoğunu kullanmak için oyunun etkin durumda (yani üst çubuğun vurgulu) olması gerekir.

A- Hava saldırısı sınırını gösterir
B- İleri gözlem birliklerini gösterir
C- Komuta menzilini gösterir
D- Aksak veya Broken birlikleri gösterir
E- İstihkâm birliklerini gösterir
F- Sabit birlikleri gösterir
G- Yüksek yorgunluklu birlikleri gösterir
H- Seçili birliğin o tur gitmesinin mümkün olduğu altıgenleri gösterir
I- İzole birlikleri gösterir
J- Sıçrama haritasını gösterir
K- Direct-Play’de iken komuta altındaki birlikleri gösterir
L- Karargâhları gösterir
M- Hareket puanını harcamış birlikleri gösterir
N- Seçili altıgeni bir sonraki etkinleştirilmemiş istife getirir
O- Görülmüş birlikleri vurgular
P- Seçili altıgeni bir önceki etkinleştirilmemiş istife getirir
Q- Organizasyonu vurgular
R- Gözcü birliklerini gösterir
S- Kıt mühimmat veya yakıtlı birlikleri vurgular
T- Hedef olabilecek altıgenleri vurgular
U- Tek kullanımlık birlikleri vurgular
V- O altıgenden görülebilen altıgenleri gösterir
W- Müfrez birlikleri gösterir
X- Maksimum menzili gösterir
Y- Tümendeş birlikleri aynı renkle gösterir
Z- Birliklerin görünümünü kapatır.

Boşluk- Seçili altıgende birlik seçimi açılır penceresini açar
Tab- Basılı tutarken sağ tık menüsünü gösterir
Ctrl+Space- Gezinti modunu açar
Ctrl- Basılı tutarken atış modu açıksa kapar, kapalıysa açar

Buradakiler klavyenin sol tarafındaki tuşlardan yapılır:

- (tre) - Hedefleri gösterir/gizler
= - İkmal kaynaklarını gösterir/gizler (Türkçe Q klavyede bunun için bir tuş yok. Türkçe F klavyede soldaki / tuşu.)
[ (Türkçe klavyede Ğ) - Harita konturlarını gösterir/gizler
] (Türkçe klavyede Ü) - Yükselti basamaklarını gösterir/gizler
\ (Türkçe klavyede Ç) - Altıgen malumat alanını açar/kapar
; (Türkçe klavyede Ş) -  YZ emirlerini gösterir/gizler
' (Türkçe klavyede İ) - Berkitilmiş yer gibi özellikleri birliklerin üstünde gösterir. Yani birliklerin bulunduğu berkitilmiş yerlerin haritada birliği değil berkitilmiş yeri gözükür.
, - Altıgen koordinatlarını gösterir/gizler
. - Yükseklik değerlerini gösterir/gizler
/ (Türkçe klavyede Ö) - Arazi değişkenlerini gösterir/gizler
` (Türkçe klavyede " [tırnak işareti]) - Yer adlarını gösterir/gizler

1-2-3- 2D harita modları (En yakından olan 3, sonra 2, sonra 1)
4-5- 3D harita modları (5 yakından, 4 uzaktan)

Sol taraftan yapılan kısmın sonu.

Alt+A Hava birliği müsaitliği açılır penceresi
Alt+B Strateji seçenekleri açılır penceresi
Alt+C Kolordu düzenlemeleri açılır penceresi
Alt+D Aldatma birlikleri açılır penceresi
Alt+E İstihkâm menüsü
Alt+F Dosya menüsü
Alt+G Kuvvet açılır penceresi
Alt+H Yardım menüsü
Alt+I (Türkçe klavyede Alt+İ) Malumat menüsü
Alt+J Sabitlikten çıkma açılır penceresi
Alt+K Son komuta raporu açılır penceresi
Alt+L Yer adları açılır penceresi
Alt+M Mod menüsü
Alt+N Varan takviye açılır penceresi
Alt+O Hedef açılır penceresi
Alt+P İkmal kaynakları açılır penceresi
Alt+Q Organizasyon açılır penceresi
Alt+R Oyundan çıkartılmış birlik açılır penceresi
Alt+S İkmal değişimleri açılır penceresi
Alt+T Tur menüsü
Alt+U Birlik menüsü
Alt+V Görünüm menüsü
Alt+W Hava durumu açılır penceresi
Alt+X Çekilen birlikler açılır penceresi
Alt+Y Zafer açılır penceresi
Alt+Z Beklenen takviye açılır penceresi
Alt+, Koordinata göre altıgene gitme açılır penceresi
Alt+\ (Türkçe klavyede Alt+Ç) Birlik arama açılır penceresi
Alt+; (Türkçe klavyede Alt+Ş) YZ'yi etkinleştir

Ctrl+A Hava görevi açılır penceresi
Ctrl+B Topçu açılır penceresi
Ctrl+C Birlikleri parçala/birleştir
Ctrl+D Siper kazdır
Ctrl+E Köprü veya anti-tank hendeği yık
Ctrl+F Tabanvay ol
Ctrl+G Mayın veya enkaz temizle
Ctrl+H Köprü açılır penceresi
Ctrl+I Hücumu başlat
Ctrl+J Hücuma katıl
Ctrl+K Hücumu iptal et
Ctrl+L Devriye modunu değiştir
Ctrl+M Mayın döşe
Ctrl+N Turu geç
Ctrl+O Devriyedeki birlikleri vurgula
Ctrl+P Hücum et
Ctrl+Q Bir üst organizasyonu vurgula
Ctrl+R Gözcü gözetlemesi
Ctrl+S Hareket puanlarını koru
Ctrl+T Yürüyüş modunu değiştir
Ctrl+U Son hareketi geri al
Ctrl+V Altıgen kenarı botlara hasar ver
Ctrl+W Demir yolu modunu değiştir
Ctrl+X Haritadan çıkar
Ctrl+Y Seçili birliği istifin üstüne at
Ctrl+Z Seçili birliği istifin altına at
Ctrl+ sağdaki * Demir yoluna hasar ver

F1- Malumat özetini açar
F2- Kullanıcı kılavuzunu açar
F3- Başlangıç kılavuzunu açar
F4- Parametre verisini gösterir
F5- YZ hızını azaltır
F6- YZ hızını normale çevirir
F7- YZ hızını artırır
F8- YZ hızını maksimuma çıkarır (normale döndürmek için F6'ya basın)
Ctrl+Space- YZ turunu veya tekrarı duraklatır

Sağdaki sayı tuşlarında:

0- Seçili birliğin yürüyüş modunu değiştirir
1- Seçili birliği sol aşağısındaki altıgene hareket ettirir
2- Seçili birliği aşağısındaki altıgene hareket ettirir
3- Seçili birliği sağ aşağısındaki altıgene hareket ettirir
7- Seçili birliği sol yukarısındaki altıgene hareket ettirir
8- Seçili birliği yukarısındaki altıgene hareket ettirir
9- Seçili birliği sağ yukarısındaki altıgene hareket ettirir
* - Demir yolu modunu değiştir
+ - Yarıdan çok istifli yerleri vurgular
- (eksi) - Tam mevcutlu olmayan birlikleri vurgular
/ - Yol istifi limitini aşmış yerleri vurgular

Araç Çubuğu

Blog-119-03.jpg

Üst kısım: Atış modunu aç/kapa, sonraki istif, önceki istif, gezinti modu, sıçrama haritası, YZ'yi aktifleştir, muharebeyi kaydet, büyük tuşlar, eylem hızını yavaşlat, hızlandır, son hıza getir, duraklat, turu geç.

Alt kısım: İstifin üstüne at, istifin altına at, hareket puanlarını koru, yürüyüş modunu değiştir, demir yolu modunu değiştir, tabanvay ol, devriyeye çıkar, birliği haritadan sil, böl/birleştir, siper kaz, gözcü gözetlemesi yaptır, topçu açılır penceresini aç, hava birliği çağır, hücumu çözümle, hücumu iptal et, demir yoluna hasar ver, bota hasar ver, köprü kurdur, köprü/bot/anti-tank hendeği yık, mayın döşe, mayın/enkaz temizle, varan birlikleri göster, kuvvet açılır penceresi, zafer açılır penceresi, son komuta raporu, hava raporu, harita ölçeğini büyüt, harita ölçeğini küçült, altıgen malumat alanını aç/kapa, yer adları, altıgen koordinatlarını göster, koordinattan altıgen bul, konturları aç, arazi çarpışma değişkenlerini göster, yükselti sayı değerlerini göster, tahkimat gibi şeyleri birliklerin üstünde göster, hedefleri göster, ikmal kaynaklarını göster, görülebilir altıgenleri göster, ulaşılabilir altıgenleri göster, hedef altıgenleri göster, komuta menzilini göster, maksimum menzilleri göster, yoğun altıgenleri göster, yol istif limitini geçen altıgenleri göster, birlik bulma açılır penceresini aç, birlikleri görmeyi kapat, tümendeş birlikleri göster, görülmüş birlikleri göster, sabit birlikleri göster, kıt mühimmat/yakıtlı birlikleri göster, hareket puanlarını kullanmış birlikleri göster, izole birlikleri göster, aksak/Broken birlikleri göster, yüksek yorgunluklu birlikleri göster, müfrez birlikleri göster, eksik mevcutlu birlikleri göster, devriyeye çıkan birlikleri göster, karargâhları göster, istihkâm birliklerini göster, gözcü birliklerini göster, seçili birliğin organizasyonunu vurgula, seçili birliğin üst organizasyonunu vurgula (tekrar tekrar basarak daha da üst organizasyon vurgulanabilir)
[+] 3 üye unonimus nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#4
Böylece bu oyun serisiyle ilgili temel bilgileri foruma aktarmış olduk. Temel bilgiler şu konulardakinden ibarettir:

Giriş, Oynanış ve Arayüz (bu konu)
Opsiyonel Kurallar ve Parametre Verisi
Çevre ve Komuta
Ateş Etme ve Çarpışma Sonuçları
Hücum ve İkmal
İstihkâm ve Hava Gücü
Hareket ve Sair Özellikler

Bütün konular yeniden düzenlendi, hepsine indeks eklendi.

First World War Campaigns ve Modern Campaigns için genişletme tamamlandı. Yeni eklenen bir şey olursa bu konulara eklenecektir.

Diğer serileri (Squad Battles, Panzer Battles, Strategic War, Naval Campaigns, Modern Air Power, Civil War Battles, Napoleonic Battles, Early American Wars, Musket and Pike) bunlara eklemeyeceğim. Onların temel bilgileri olacaksa bunlardan ayrı konularda olacak, resimler hariç Panzer Battles tamam. Modern Air Power'ın günümüzde alternatifi olduğundan (Command: Modern Operations), Strategic War'un da ölçeği JTS oyunları için fazla geniş olduğundan (1 altıgen=10 kilometre, 1 tur=2 gün) bu iki serinin oyunlarını oynamak istemeyebilirsiniz, ben de istemiyorum mesela :xd: . Ancak bu ikisi de dâhil bütün seriler güncelleniyor.

Şimdilik serilerle ilgili temel tablo şurada bulunsun:

jts.png

Neler yapım aşamasında:

Panzer Battles Moscow. İlerleme ve karşı taarruz iki ayrı oyun olacak. Panzer Battles'a ileri gözlem birliği mekaniği gelecek.

Başka bir Panzer Battles oyunu. Kış döneminde geçecek olması haricinde pek bir bilgi yok.

Birkaç Panzer Campaigns oyunu. Bunların biri serideki en büyük haritayı (851.000 altıgen civarı) içerecek ama onun çıkmasına çok var. Mike Prucha ve Dave Michas tarafından (haritaları hazır, biri harp oyunlarında pek görmediğimiz muharebeleri içeriyor, biri 851.000 altıgen içeren oyun, onun muharebe düzeni hazır, hattâ birkaç senaryosu da oluşturuldu) vei Bill Peters tarafından çıkacak oyunlar var. 2024'te çıkması beklenen 2 oyun var, biri Spring Awakening '45. Üçüncü bir oyun daha duyurulabilir.

Birkaç First World War Campaigns oyunu. Ed Williams Galiçya, Ortadoğu vs. demişti ama Ortadoğu dediği Irak Cephesi midir, Suriye ve Filistin Cephesi midir? Ya da her ikisi birden midir? Bilemiyorum. Volcano Man FWWC üzerinde çalışırken kimseyle muhatap olmamayı tercih ediyor.

Üç(?) Musket and Pike oyunu.

Yeni bir serinin oyunu.
[+] 2 üye unonimus nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#5
(01-03-2021, 03:30)unonimus : BEŞ Panzer Campaigns oyunu. Bunların biri serideki en büyük haritayı (851.000 altıgen civarı) içerecek ama onun çıkmasına çok var.

Biri Pasifik'te geçecek, Japan '45 ve '46'nın aksine hipotetik olmayacak ve ölçek olarak Market-Garden'a yakın olacak.

@Henri İstediğin gibi bir oyun geliyormuş.
IbnE9P2.gif
[+] 1 üye Attila the Hun nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#6
(08-06-2021, 09:07)Attila the Hun :
(01-03-2021, 03:30)unonimus : BEŞ Panzer Campaigns oyunu. Bunların biri serideki en büyük haritayı (851.000 altıgen civarı) içerecek ama onun çıkmasına çok var.

Biri Pasifik'te geçecek, Japan '45 ve '46'nın aksine hipotetik olmayacak ve ölçek olarak Market-Garden'a yakın olacak.

@Henri İstediğin gibi bir oyun geliyormuş.

Tam olarak istediğim gibi değil. @unonimus'la konuşmuştuk. Çin'de geçebilir demişti.
Ara
Cevapla
#7
Daha ele alınabilecek çok savaş var. Umarım John Tiller'ın vefatı işleri aksatmaz.
IbnE9P2.gif
Ara
Cevapla
#8
Kılavuzda olup da bu rehberlerde olmayan bir şey var mı?
IbnE9P2.gif
Ara
Cevapla
#9
Mekaniksel olarak soruyorsan yok, hattâ orada bulamayacağın şeyler de var (skicilerin sadece yürüyüş modunda skici olması gibi).
Bizim zamanımızda elektrik yoktu. IPhone'umuzu şarj edemiyorduk.
PzC/MC/FWWC Opsiyonel Kuralları ve Parametre Verisi
Diğer PzC/MC/FWWC Konuları ile PzB Konuları
[+] 1 üye unonimus nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#10
Takviye kısmı artık burada değil, Hareket bahsinde.
Bizim zamanımızda elektrik yoktu. IPhone'umuzu şarj edemiyorduk.
PzC/MC/FWWC Opsiyonel Kuralları ve Parametre Verisi
Diğer PzC/MC/FWWC Konuları ile PzB Konuları
Ara
Cevapla
#11
4.01 ile eklenen/değişen şeyler eklendi. Henüz fırsatım olmadığı için yeni menüleri gösteremiyorum.

Edit: Yeni menüleri ekledim.
Bizim zamanımızda elektrik yoktu. IPhone'umuzu şarj edemiyorduk.
PzC/MC/FWWC Opsiyonel Kuralları ve Parametre Verisi
Diğer PzC/MC/FWWC Konuları ile PzB Konuları
Ara
Cevapla
#12
(07-08-2020, 00:08)unonimus : = - İkmal kaynaklarını gösterir/gizler (Türkçe Q klavyede bunun için bir tuş yok. Türkçe F klavyede / tuşu.)

Bunu anlatayım.

Oyunda tuş vuruşları tuşların yerlerine değil, kendisine de değil, sanal tuşlara bağlı.* Klavyelerin sanal tuşları her klavyede aynı yerde değil. Dolayısıyla kılavuzda yazan kısayol tuşları ABD İngilizce QWERTY klavyesi için. Çoğu tuş hem onda hem de Türkçe klavyelerde bulunup aynı karaktere karşılık geldiği için kısayol tuşları çoğunlukla aynı.

Mesela VK_A hem İngilizce hem Türkçe klavyelerde A tuşu. Dikkat ederseniz A dedim, Caps Lock'un hemen sağındaki tuş demedim. A olması A'nın yerinden bağımsız. Ayrıca A olması zorunluluk değil.

Mesela yer adlarını gösterme/gizleme tuşu aslında VK_OEM_3. ABD İngilizce QWERTY klavyede bu ` işareti olup Tab'ın hemen üstündeki tuştur. Türkçe Q klavyede bu " işareti olup bu da Tab'ın hemen üstündeki tuştur. Mamafih, sanal tuşların yeri klavyeye bağlıdır. VK_OEM_3 her klavyede aynı yerde olmak zorunda değildir, klavyede VK_OEM_3 olmak zorunda da değildir.

İkmal kaynaklarını gösterme/gizleme tuşu da aslında VK_OEM_PLUS. ABD'liler için bir sıkıntı yok; çünkü bu tuş onlarda = tuşu, 0'ın hemen sağındaki tuş. F klavye kullanmak zorunda olanlar (Çünkü günümüz dünyasında hipster'lar hariç kim bile isteye F klavye kullanır :xd: ?) için de bir sıkıntı yok; çünkü bu tuş onlarda 0'ın hemen sağındaki / tuşu. Q klavyede ise VK_OEM_PLUS yok. Başka yerde değil, YOK. Onun olması gereken yerde VK_OEM_8 var, basınca * çıkıyor. Ama VK_OEM_8 çoğu klavyede yok (ABD İngilizce QWERTY klavyesi de dâhil.). Dolayısıyla oyunda Türkçe Q klavyedeki * tuşuna atanmış bir kısayol tuşu yok.

Türkçe Q klavyede VK_OEM_PLUS yokken VK_OEM_MINUS var. F klavyede ikisi de var ama VK_OEM_8 yok. Hâlbuki tuş sayıları aynı.

*Bunların hepsinin kendi avantajları ve dezavantajları var.
Bizim zamanımızda elektrik yoktu. IPhone'umuzu şarj edemiyorduk.
PzC/MC/FWWC Opsiyonel Kuralları ve Parametre Verisi
Diğer PzC/MC/FWWC Konuları ile PzB Konuları
[+] 1 üye unonimus nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#13
Artık birlik kartlarındaki birlik sembollerini oyunun kendisi çiziyor. 4.04 ile geldi.
Bizim zamanımızda elektrik yoktu. IPhone'umuzu şarj edemiyorduk.
PzC/MC/FWWC Opsiyonel Kuralları ve Parametre Verisi
Diğer PzC/MC/FWWC Konuları ile PzB Konuları
Ara
Cevapla
 




Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.