Ma ve Gestalt nedir? Göz ile Beyin Arasındaki İletişim
#1
Ma sudur dağılın. :winktongue:


From wiki:
Japonca "ma" kelimesi kabaca "duraklama", "boşluk", "boş alan"  ve "iki yapısal malzeme arasındaki boşluk" boşluk olarak çevrilir. Bilinçli bırakılan boşluk olarak kullanlabilir. Türkçeye nasıl çevrilir onu bilemiyorum. Konumuz bu değil ama kelimenin çince kökenli olduğu iddiaları da vardır.

     Ma konsepti birçok oyun, film, anime ve resimde  hatta mimaride doğru ve yanlış kullanılmaktadır. Ma anlatılması oldukça güç bir konsepttir ama yaşadığınız anda anında anlarsınız. Bir aksiyon oyunu oynuyorsanız non-stop aksiyon sizleri soluksuz bırakacaktır. Eğer bu aksiyon sürekli devam ederse mide bulantısı, baş dönmesi gibi semptomlara bile neden olur. Ma bu non-stop aksiyon arasındaki anlık nefes alma alanıdır. Ma beyine verilen "pause"dur.

     Ma rahatlama geri yaslanma, beynin algıladı milyon frame'i incelemesine fırsat tanımaktır. Call of Duty oyuncuları ne demek istediğimi anlamıştır belki. Duraklama olmaksızın süren aksiyon beyninizi öyle bir yorar ki hissizleşebilirsiniz. Bazı insanların buna dayanıklılığı daha iyiyken bazılarınınki kötüdür. Transformers filmlerinde ekranın sağından solundan sürekli bir şeyler fırlar. Bu ma kullanılmamasıdır. Kameranın yani frame'in focusunu kaybettirir. İşte bu filmi izlerken ağzınızdaki o acı tad ma'sızlıktır. Beyniniz nereye odaklanacağını şaşırır. Bunu basit bir şekilde test edebilirsiniz. Boş bir A4 kağıdına bakın nereye odaklanacağınızı bilemezsiniz. Ama kağıdın ortasına bir nokta koyun. Gözünüz ilk olarak noktaya bakar. Ma bu olayı tersi denebilir. Boş bir kağıt yerine dolu bir ekran düşünün. İyi kullanılan ma beyninizin odak gücünü artırır.

     İnsan beyni hala anlaşılmayan oldukça kompleks bir organdır. İşleyişi anlaşılmayan sadece teoriler ortaya sürülen birçok çalışma şekli vardır. Göz ile beyin arasındaki çapraz bağ ve insanların nesneleri idrak etme şekli üzerinde birçok teori vardır. Misal bunlardan biri insanların karman çorman bir resme baktığında ilk farkettiği şeylerden birinin gözler olduğudur. Bunu ilk jeolojik devirlerden geldiği teorisi vardır. İlk devirlerde sürekli avcı ve av olan insanlar etrafalarında sürekli bir yüz dolaysıyla göz aradığı iddia edilir. Teori bu avcı-av genin nesilden nesle aktarıldığıdır. Bir başka teori ise insan beyni bütün oluşturarak çalışmayı sevdiğidir. Basit aşina olduğu şekilleri hızlıca tanır. Özetle beynin cahcesinde o şekiller vardır onları hızlıca tanır. RPG oyunlarında kullanılan bir başka konsepte getirir bu bizi. Oyunda oyuncunun takip etmesini yada hızlıca idrak etmesini sağlayacak nesnelerin basit şekillerle dizilmesidir. Misal düşman NPCleri kare, yuvarlak veya üçgen gibi bir basit şekillerle RPG dünyasına konulması beyine verilen mesajdır. Beyin bu gruplaşmayı hızlıca tanıyıp düşmanı tanımayı ve takip etmeyi kolaylaştırır. Bu yerleştirmeler oyuncuya verilen bir üstünlüktür.Bu konsepte gestalt denir. Sadece oyunda enviroment düzenlenirken değil karakter dizynında da kullanılır. Konumuz her ne kadar oyunlarda gestalt kullanımı olsada gestalt psikolojiden reklamlara kadar birçok alanda kullanılır. Rorschach ve gestalt psikoloji testleri yapımında kullanılırlar.

Görsel
mosaic-ii-300x263.jpg
https://www.gamasutra.com/blogs/SitaVrie...t_laws.php

Animelerde MA:
Görsel
Hayao Miyazaki

Sizlerde bu konu altında ma'yı doğru kullanan ve insanı fiziksel yada zihinsel olarak kullanan yapımları tartışabilirsiniz. Ma konsepti hakkında yorumlar yapabilirsiniz. Bulduğum resimleri ve videoları ekleyeceğim.
[+] 5 üye fff7 nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#2
Oyunlarda, özellikle boss savaşlarında MA oldukça önemli bir şey. Birçok oyunda son boss savaşının sade ve boş bir alanda geçtiğini görebilirsiniz. Çünkü orada son savaştığınız şey çok güçlü bir odak noktası olmalıdır.

Alıntı:Misal düşman NPCleri kare, yuvarlak veya üçgen gibi bir basit şekillerle RPG dünyasına konulması beyine verilen mesajdır.
Şu kısmı anlamadım hocam. Kare, yuvarlak vs. derken gamepaddeki butonlardan mı bahsediyorsunuz?

Son derece faydalı bu yazı için teşekkürler.
[+] 1 üye Voidian nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#3
(08-09-2018, 16:12)Voidian : Oyunlarda, özellikle boss savaşlarında MA oldukça önemli bir şey. Birçok oyunda son boss savaşının sade ve boş bir alanda geçtiğini görebilirsiniz. Çünkü orada son savaştığınız şey çok güçlü bir odak noktası olmalıdır.

Alıntı:Misal düşman NPCleri kare, yuvarlak veya üçgen gibi bir basit şekillerle RPG dünyasına konulması beyine verilen mesajdır.
Şu kısmı anlamadım hocam. Kare, yuvarlak vs. derken gamepaddeki butonlardan mı bahsediyorsunuz?

Son derece faydalı bu yazı için teşekkürler.

Bence düşmanların üzerinde olan simgelerin bahsediyor. Bir fps oyununda rakip takımdaki kişilerin kafasının üstünde kırmızı üçgen bulunması gibi.

Ara
Cevapla
#4
(08-09-2018, 16:12)Voidian : Oyunlarda, özellikle boss savaşlarında MA oldukça önemli bir şey. Birçok oyunda son boss savaşının sade ve boş bir alanda geçtiğini görebilirsiniz. Çünkü orada son savaştığınız şey çok güçlü bir odak noktası olmalıdır.

Alıntı:Misal düşman NPCleri kare, yuvarlak veya üçgen gibi bir basit şekillerle RPG dünyasına konulması beyine verilen mesajdır.
Şu kısmı anlamadım hocam. Kare, yuvarlak vs. derken gamepaddeki butonlardan mı bahsediyorsunuz?

Son derece faydalı bu yazı için teşekkürler.

Nesne yerleşimini basit şekiller gibi yapmak. Kusura bakmayın sözelim pek kuvvetli değil kendi cümlelerimle anlatmaya çalıştım. Bu konseptin adı da Gestalt araştırabilirsiniz.

Buradaki yeşil elemanları düşman NPC'si olarak karmaşık bir RPG dünyasında misal bir ormanlıkta düşünün. Basit bir şekil olan kareyi beyniniz algılayacak ve hızlıca takip edecektir.

Görsel
Ara
Cevapla
#5
1390845801_gta_sa_mp_aim_bot-a.jpg
Şunun gibi target lock ikonlarını mı diyorsunuz?
Ara
Cevapla
#6
Yok hocam şimdi 10 tane düşman bir ormanda oturduğunu varsayalım. Yapımcılar bu 10 düşmanı random bir şekilde yerleştirirse bu gestalt olmayan bir hareket olur. Bu ormandaki 10 adam bir kamp ateşinin etrafında yuvarlak bir biçimde oturursa beyninizi bu yuvarlağı fark etmesi daha hızlı olacaktır. Yuvarlak, kare yahut üçgen basit bir şekil olduğundan beyinin bunları idrakı daha kolay olacak ve 10 düşmanın takibi kolay olacaktır. Açıklaması zor biraz. Mühendisim anlayın halim :D

Gestalt aynı zamanda karakter oluşturmada da kullanılan bir konseptir.
Negatif space ile yapılan bir gestalt.
Görsel

Credits for extra credits.
Ara
Cevapla
#7
Peki gerçek hayattaki olaylar nasıl? Yani hayatta karşımıza çıkan olaylarda bu ma etkisi var mı? Çünkü bu terimle ilk kez karşılaştım ve hayatımda hiç aksiyon oyunu oynarken başım ağrımadı.Daha yeni Call Of Duty 4 oyununu bitirdim. Fakat hiç odaklanma sıkıntısı yaşamadım. Bende mi sıkıntı var yoksa daha önce bilmediğim için fark etmedim mi!?
We will watch your career with great insterest
Ara
Cevapla
#8
@The Last Kaiser
Gerçek hayatta frameler olmadığı için bir sorun arz edeceğini düşünmüyorum. Belki bazı insanların otobüste veya arabada kitap okuyamaması sayılabilir . Motion sickness olsa dahi yine bir focus sıkıntısıdır. Siz kitaba odaklanmışsınızdır ama arka plandan birçok şey geçiyordur. (Bu durumda olursanız kafanızı yatırmayı deneyin bu arada :D)Misal eski monitörlerin kare yapısı neden şimdi yatay dikdörtgene dönüştü?16:9, 16:10 oranlı monitörler var artık. Monitörleri insanları görüş açısına benzetebilmektir bunun büyük etkenlerinden biri.
Ma'nın kötü olması herkesin kusacağı, kötü hissedeceği manasına gelmiyor. Bu sizin bünyenize, yaşınıza ve adrenalin dayanıklılığınıza vb. birçok etkene bağlı. Beyninizin kaosla olan mücadelesi ve dayanıklılığıdır.
Ara
Cevapla
#9
Animelerdeki ma:
Görsel

"Instead of every movement being dictated by the story, sometimes people will just sit for a moment, or they will sigh, or look in a running stream, or do something extra, not to advance the story but only to give the sense of time and place and who they are.

We have a word for that in Japanese. It's called ma. Emptiness. It's there intentionally. The time in between my clapping is ma. If you just have non-stop action with no breathing space at all, it's just busyness. but if you take a moment, then the tension building in the film can grow into a wider dimension. If you just have constant tension at 80 degrees all the time you just get numb."

Hayao Miyazaki

https://www.rogerebert.com/interviews/ha...-interview
Ara
Cevapla
#10
Gestalt (time=1.33)
Ara
Cevapla
#11
Ma
Görsel

Görsel

http://new.uniquejapan.com/ikebana/ma/
Ara
Cevapla
 




Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.