Fırça ve Tuval Üslubu #23: Wassily Kandinsky - ''Yellow-Red-Blue'' - Baskı Önizleme +- Strategyturk Forumları (https://forum.strategyturk.com) +-- Forum: Genel Forumlar (https://forum.strategyturk.com/forum-genel-forumlar) +--- Forum: Kültür Forum (https://forum.strategyturk.com/forum-kultur-forum) +--- Konu Başlığı: Fırça ve Tuval Üslubu #23: Wassily Kandinsky - ''Yellow-Red-Blue'' (/konu-konu-dizisi-firca-ve-tuval-uslubu-23-wassily-kandinsky-yellow-red-blue) |
Fırça ve Tuval Üslubu #23: Wassily Kandinsky - ''Yellow-Red-Blue'' - SchrödingersCat - 31-01-2022 Uzun bir aradan sonra Fırça ve Tuval Üslubunun yeni konusuyla karşınızdayız. Bu konu daha önceki konularımızdan biraz farklı olarak incelemesi -benim için- daha zor olan bir tür olan ''Bauhaus'' akımından bir tuval hazırsanız başlayalım. İsminden de anlaşılacağı gibi bu karmaşık çalışma sırasıyla; sarı, kırmızı ve mavi şekillerin hakim olduğu üç temel görsel alan etrafında inşa edilmiştir. İzleyicinin dikkatini çeken tuvalin kısmen sağındaki iç içe geçmiş kırmızı çarpı ve mavi daire. Sol tarafında ise koyu sarı bir arka planda kısmen daha açık ve kabartılmış bir dikdörtgen. Şekillerin tuvaldeki duruşlarındaki farklılık ve açık renklerden daha koyuya doğru -sarıdan maviye doğru- derinleşen bir algı yaratmak için kullanılmış. Tuvalin solundaki sarı bölgede belki ilk akla gelen imge bir insan kafası olabilir. İnsanın düşüncelerine açılan bir kapı belki de. Kırmızı ve sert şekilli üçgen de bu kapıyı işaret eden veya içeri girmeye çalışan fikirler ve düşünceler. Renkler ve şekiller sanki birbiriyle savaşıyormuş gibi... Bence ''Bauhaus'' akımı birinin anlatabileceği bir akım olmaktan uzak izleyicinin kendisinin bir süre bakması ve tuvale dalması gerekiyor. Wassily Kandinsky 1866'da Moskova'da doğdu ve 19. yüzyılın sonlarında Almanya'ya yerleşti. Sonraki yıllarda Kuzey Avrupa Dışavurumculuğunun gelişiminde önemli bir figür haline geldi; 1903 tarihli ''Der Blaue Reiter'' adlı tablosu, bu isimdeki Ekspresyonist sanat grubuna ilham kaynağı bile oldu. Sovyet Rusya'da devrimin ardından Kandinsky, Almanya'ya döndü ve 1922'de Bauhaus'ta ders vermeye başladı, bu sırada çalışmaları daha saf bir soyut biçime doğru ilerledi. O dönem Bauhaus'ta renkler ve şekillerin psikolojisi üzerindeki etkilerini inceleyen çalışmalar yapılıyordu. Yeni araştırmalardan etkilenen Kandinsky ''Noktadan ve Çizgiden Düzlem'e (1926)'' metnini de şekillendirdi. Kandinsky, belirli renk, çizgi ve ton kombinasyonlarının nasıl insan üzerinde ruhsal ve psikolojik etkilere sahip olabileceğiyle ilgilendi. |