Grey Eminence - İflas - Justicar - 21-03-2023
Grey Eminence tarafından paylaşılan 17. geliştirici günlüğünde oyundaki iflas ve müzayede mekaniğinden bahsediliyor.
https://www.nestinars.com/news/dev-diary-17/ :Merhaba, Gray Eminence'ın 17. geliştirme günlüğüne hoş geldiniz!
Ekonomiye ayrılmış geliştirici günlükleri serisine başka bir eğlenceli konu olan iflas ile devam edeceğiz. İflas kelimesi modern ekonomik kurumları resmederken, Gray Eminence'de bu olay herhangi bir üretim binasında yaşanabilir.
İflas, kar etmeyen bir binanın sermayesinin bittiğinde girdiği bir süreçtir. İflas sayesinde, kurum sahipleri kar etmeyen bir girişimden sonsuza kadar zarar etmeyecekler ve çalışanlar düşük ücret almak zorunda kalmayacaklar(yine de bazıları ülke yasalarınıza göre göç etmek isteyebilir). İflas, yeni binalara yer açan ve sermayenin daha verimli kullanılmasına olanak sağlayan bir çeşit temizlik olarak düşünebilirsiniz. Dolayısıyla genel ekonomik düzenin bir parçasıdır.
Sermaye
Binaların nasıl çalıştığını hali hazırda üretime ayrılmış olan geliştirici günlüğünde anlatmıştık. O günden bu güne kurumların bina bazında modellememize izin veren bir sistem geliştirdik. Daha önce kurumlar sahibinin sermayesinin gelir ve giderleri arasında doğrudan bir bağlantı oluşturuyordu. Bu sebeple bu kurumun ödemesi gereken maaşlar doğrudan sahibinin sermayesinden düşülüyordu. İşleme olarak başarılı bir sistem olsada bu sistem iflas sırasında direkt olarak kurum sahibinin iflas etmesine sebep oluyordu. Bu sebeple mal sahibinin kar etmeyen kurumlarını kar edenler ile subvanse etmesi ve sermayelerinin sıfıra düşmesi durumunda toplu bir şekilde tüm binaların iflas etmesiyle sonuçlanacaktı. Kar ediyor olsalar bile.
Artık her üretim binası, mal sahibi arasında ara bir katman olarak kendi sermayesine sahip. Sermaye, binanın karına göre artıp ya da azalır, eğer sıfırken ödeme yaparsa iflas eder. İflas etmenin bir bina üzerinde bir kaç ani etkisi vardır. İlk olarak bina boyutu yarıya indilir ve hali hazırda boyutu birse bina yok olur. İkinci olarak ekstra maaş etkenleri varsa normal hale getirilir, hali hazırda normalse daha fazla kesinti yapılır.
İflas etmenin bina üzerinde iki ani etkisi vardır. Birinci binanın boyutu yarıya indirilir ve hali hazırda boyut bir ise bina yok edilir. İkincisi ise maaş üzerindeki etkiler normale çekilir eğer hali hazırda normal durumdaysa daha fazla düşürülür.
Müzayedeler
İflas süreci tamamlandığında mal sahibine iki seçenek sunulur. Bina sermayesini yeniden doldurmak ya da binayı açık arttırmaya çıkarmak. Mal sahibinin hangi seçeneği seçeceğini belirleyen bir kaç faktör vardır. Sermayeyi arttıracak yeterli miktarda paraya sahip değilse binayı açık arttırmaya çıkaracaktır. Ancak paraya sahip olsa bile yine de açık arttırma yoluna gidebilirler.
Bir müzayede sırasında, farklı alıcılar binayı satın alma şansı yakalarlar. Potansiyel alıcılar yeterli paraya sahip olmak koşulu ile yerel halk ve eyaletteki diğer seçkin sınıflardır. Bunun yanında uluslar arası ticaret ortaya çıktığında yabancı sermaye sahipleri de bu müzayedelere katılım gösterebilir(ülke yasaları izin veriyorsa). Her müzayede binanın boyutuna ve iflas sonrası potansiyel karlılığına göre oldukça makul bir fiyat ile başlar.
Binanın satışı tamamlanır tamamlanmaz alan kişinin verdiği para binanın önceki sahibine aktarılır.
Aynı alıcının her müzayedede satın alım gerçekleştirmesi pek mümkün olmadığından iflaslar zamanla ekonominin daha çeşitli sınıflar tarafından mülkiyetlendirilmesini sağlar. Örneğin soylu sınıfın kırsal kesimdeki binaları satın alma eğilimi sonucunda fazla kar etmeyen kırsal binalar yüzünden daha sonraki yıllarda müzayedelerde pek başarı gösterememelerine neden olacaktır. Bu sebeple iflas mekaniği sermayenin tek bir kişi elinde birikmesini engelleyen bir denge görevi görür.
Oyuncu olarak müzayedelere doğrudan katılamasanız da, iflas etmeden önce bina sahiplerini satın alarak süreci kontrol edebilirsiniz. Seçkinlerin ve nüfusun aksine ülkenizdeki devlete ait binaların maaşlarını her zaman bütçenizden ayarlayabilirsiniz. Eğer bürokratik maliyetleri karşılayabilirsiniz iş gücü maliyetlerini azaltmak için daha fazla insan yetiştirebilirsiniz(hatta köle pazarından köle satın alabilirsiniz).
Modlama
Gerçek bir veri sisteminden ziyade bir olay zinciri olması sebebiyle iflas mekaniğinin değiştirilmesi veya tamamen kaldırılması kolaydır. Tetikliyicilerden (ne zaman/kim/ne iflas eder) etkilerine (boyut küçültme, maaş azalması, açık arttırma) kadar her şey temel C# bilgisi ile kolayca değiştirilip ayarlanabilir. Bu sebeple oyundaki bir şeyleri değiştirmeyi öğrenmek için iyi bir yerdir. Müzayede süreci iflas sürecinden farklı olsa da benzer paradikmaları takip eder ve süreçlerin iç içe geçmiş olması bunların birbirinden ayrılamayacakları veya değiştirilemeyeceği anlamına gelmez. İflası biraz önce anlattığımız ilk şekline getirebilirsiniz(bina bazında değilde kişi bazında), oyuncu ülkesini müzayedelere otomatik katılımcı olarak ekleyebilirsiniz, potansiyel alıcıları her hangi bir yerdeki seçkin/yerel halk olarak genişletebilirsiniz veya sistemi bizim hayallerimizin ötesinde bambaşka şekillerde değiştirebilirsiniz.
Okuduğunuz için teşekkürler. Kış tatili yaklaşırken önümüzdeki iki ayı yoğun bir geliştirme süreci için planladık. Grey Eminence'in duyurusunun birinci yıldönümüne az kaldı ve bu özel günü değerlendirmek istiyoruz. Bu sebeple oyunu oynanabilir hale getirmeye odaklandığımız için Yeni Yıl arifesinde ve Ocak ayı içinde yeni bir günlük yayınlamayacağız.
|