Strategyturk Forumları
Günlük: Tinto Talks #33: Diplomasi - Baskı Önizleme

+- Strategyturk Forumları (https://forum.strategyturk.com)
+-- Forum: Paradox Forumları (https://forum.strategyturk.com/forum-paradox-forumlari)
+--- Forum: Project Caesar (https://forum.strategyturk.com/forum-project-caesar)
+--- Konu Başlığı: Günlük: Tinto Talks #33: Diplomasi (/konu-gunluk-tinto-talks-33-diplomasi)



Tinto Talks #33: Diplomasi - Justicar - 05-12-2024

j122b5kkSHre8fzThR98htcNObjdyIE_I7he5798...twcRjfweW0

Tinto Talks'un 33. bölümünde diplomasi hakkında bilgiler veriliyor.

https://forum.paradoxplaza.com/forum/developer-diary/tinto-talks-33-16th-of-october-2024.1709991/ :Project Caesar'ın yeni bir günlüğüne hoş geldiniz. Bu gün oyundaki diplomasi sistemine göz atacağız.

Sistemin temeli diğer GSG oyunlarıma benzer. Özellikle EU4, Victoria 2 ve Imperator: Rome ile bir çok ortak nokta var. Bazılarınız bugün konuşacağımız konulara aşinalığı olacaktır ancak herkesin bu oyunları 5000 saat oynadığını düşünemeyiz. Bu nedenle, bugünkü Tinto Talks’un bazı kısımları bazıları için “wtf adamım, bunu zaten biliyorum” hissi yaratabilir.

Diplomasiye gelecek olursak, diplomatik eylemler için arayüz çözümlerimizi iki ana yoldan şekillendirdik. İlk olarak, bir ülke seçtiğinizde, o ülkeye ilişkin diplomatik eylemleri klasik bir şekilde görebilirsiniz. Ancak, bazen daha kullanışlı olan bir diğer yol ise önce bir diplomatik eylemi seçip ardından bu eylemi hangi ülkelerin kabul edeceğini görmektir. 

Diplomatlar

Diplomatlar, EU4'teki gibi ölümsüz ancak aynı anda ne kadar diplomatik hamle yapacağınızı sınırlayan bir sistem içermese de Diplomasi yapabileceğiniz bir birim ya da bizim adlandırdığımız şekliyle "Diplomatlar" bulunmakta. Bazı ilerlemeler, yasalar veya toplumsal değerler bu miktarı artırabilir. Ayrıca, diplomat sayısını etkileyen bazı yapılar da mevcuttur.

Yaptığınız her diplomatik eylem en az bir diplomat gerektirir ve diplomatlar yenilenebilir bir kaynak olsa da, bunları dikkatli bir şekilde kullanmanız gerekebilir.

diplomats.png

İlişki

Yaptığımız neredeyse bütün GSG oyunlarında ülkeler arası ilişkiler bulunuyor. Genellikle -200 ile +200 arasında bir değer taşır. Önceleri bu değer ülkeler arası tek bir sabit değerdi. Ancak EU4 ile beraber on yılı aşkın süredir, iki ülkenini birbiri arası görüşleri farklılık göstermektedir. Örneğin A ülkesinin B ülkesine olan görüşü +50 iken B ülkesinin A ülkesine olan görüşürü -50 olabilir. Project Caesar'da da bu durum farklı değil.

Bu değer, ülkeler arasındaki durumlara bağlı olarak hesaplanır. Din, kültür, diplomasi ve daha fazlası gibi unsurlar dikkate alınır. Ayrıca, yapılan eylemlerden kaynaklanan geçici etkiler de olabilir.

İlişki, bir ülkenin başka bir ülkeyi ne kadar sevip sevmediğini belirler. İlişki ile Güven arasındaki fark vardır. Yüksek bir görüş, bir ülkenin size karşı düşmanca davranmasını engelleyebilir, ancak birlikte çalışabilmek için güvene ihtiyaç vardır.

Diplomasi ile ülkeler arası ilişkilerin geliştirilmesi için birden çok yol olsa da en sık kullanılan iki yöntem şudur:
  • İlişkileri Geliştir: Bu diplomatik eylem, aylık diplomasi puanlarınızdan bir kısmını kullanarak hedef ülkenin zamanla sizin hakkınızdaki görüşünü iyileştirir.
  • Hediye Gönder: Bir miktar para karşılığında anında görüş artışı sağlar.
opinion.png

Güven

Güven, bir başka ülkenin kendi ülkesine karşı onurlu davranma olasılığını nasıl değerlendirdiğini temsil eder. Dost veya düşman olsun, güven, kalıcı anlaşmaların oluşturulmasında hayati bir bileşendir.

Güven kazanmak zordur, ancak kaybetmek çok kolaydır.

Ayrıca bir diplomatı güven kazanmak için göndermek mümkündür. Gönderdiğiniz ülkenin size olan güveni artacaktır ancak diplomatik itibarınız  sonraki 5 yıl boyunca azalacaktır.

İyilikler

İyilikler, bir ülkenin başka bir ülkeye verdiği sözleri ya da o ülkeye olan borcunu temsil eder. İyilikler, diğer ülkeden bir şeyler istemek için harcanabilir. Ancak, iyiliklerin dengesiz hale gelmesi ve bu taleplerin reddedilmesi, güven kaybına veya diplomatik itibarda düşüşe neden olabilir.

İyilikler, müttefiklerinize yardım ederek veya ihtiyaç duyduklarında onları destekleyerek kazanılır.

Ayrıca diplomatlarınızdan bazılarını iyilik kazanmak için kullanabilirsiniz. Bu, her ay kazandığınız diplomat sayısını azaltır, ancak hedef ülke üzerinde iyilik kazanmanızı sağlar. Aynı zamanda hedef ülke de sizden iyilik kazanır.

favors.png

Casus Ağı

Casus Ağı, bir ülkenin başka bir ülkeye, muhbirler, iki taraflı ajanlar ve hainlerden oluşan ağ aracılığı ile o ülkenin iç dinamikleri hakkında ne kadar bilgiye sahip olduğunu belirtir. Bu ağ, çeşitli sinsi diplomatik eylemler gerçekleştirmek için kullanılabilir.

Bir casus ağı kurmaya başlamak için bir diplomatı kullanmanız gerekir. Ağ aktif hale geldikten sonra, her ay daha az diplomat kazanırsınız.

Casus ağı oluşturma hızı, casus ağı inşaat kapasitenize bağlıdır ve hedef ülkenin karşı casusluk faaliyetleri kapasitenizi azaltabilir.

Hedef bir ülkedeki casus ağının büyüklüğü iki özelliği etkiler. Kuşatma kabiliyetiniz ve onlara karşı gerçekleştirdiğiniz agresif eylemlerden ne kadar agresif genişleme kazanacağınızı.

spy_network.png

Diplomatik Saygınlık

Bir ülkenin uluslararası ilişkilerde ne kadar saygı gördüğünü belirtir. Bazı ilerlemeler bu değeri arttırabilir. Ancak asıl etkenler, prestij ve agresif genişlemedir. Prestij değeri arttırırken, agresif genişleme azaltacaktır.

Yapay zeka tarafından kontrol edilen ülkeler, diplomatik teklifleri kabul ederken diplomatik itibara büyük önem verir.

reputation.png

Diplomatik Menzil

Haritadaki her ülke ile diplomasi yapamazsınız. Önceki oyunlarda bu kavram oyuncudan gizlenmişti ve yalnızca yapay zeka tarafından dolaylı olarak kullanılıyordu. Ancak Project Caesar'da önemli bir unsur haline geldi. Büyük oranda ilerlemeler ve ülkenin seviyesine bağlıdır.

Diplomatik Menzil, diplomatlarımızın diplomasi yürütmek için seyahat edebileceği fiziksel mesafeyi sınırlar. Seyahat edilecek mesafe, bir ülkenin başkentinden diğerinin başkentine olan uzaklıktır.

diplomatic_range.png

Rakipler

Project Caesar'daki rakip sistemi, EU4'tekine benzese de bir kaç farklılık bulunuyor.

İlk olarak, rakip seçimi daha az karmaşık ve birkaç basit kurala dayanıyor. Geçerli bir rakip, aynı coğrafi bölgede bulunan, benzer veya daha yüksek bir seviyeye sahip olan ya da aynı kültür grubunu paylaşan birisi olmalıdır. Bir imparatorluk için coğrafi bölge, aynı kıta veya bitişik alt kıtalar olarak tanımlanırken, bir kontluk için aynı bölge veya bitişik eyalet tanımı geçerlidir. Elbette, sizi rakip ilan eden birini her zaman rakip olarak belirleyebilirsiniz.

İkincisi yeterli sayıda rakip belirlemezseniz, gerçekleştirdiğiniz agresif eylemler daha fazla agresif genişleme kazandırır ve casus ağınız daha zayıf hale gelir.

Üçüncüsü, eğer casus ağınız bulunuyorsa rakiplerinize karşı her zaman CB elde edebilirsiniz.

Son olarak, bir rakibi değiştirme konusunda herhangi bir bekleme süresi yoktur, ancak bu size 25 istikrar puanına mal olur.

Unutmayın, bir rakip, çıkar çatışması olduğu algılanan bir ülkedir ve o ülke ile ittifak kurmanız engellenir. Ortak rakipleri olan ülkeler ise birbirlerine daha olumlu bakış açıları geliştirir.

possible_rivals.png

Diplomatik Kapasite

Tinto Talks #12 sırasında çoğunuzun önerdiği gibi, diplomatik ilişki yuvası sistemini diplomatik kapasite sistemine dönüştürdük. Bu yeni sistemde, bir ittifakın maliyeti, ittifak yapacağınız ülkenin gücüne bağlı olarak belirleniyor. Benzer şekilde, vassalların maliyeti de türlerine ve büyüklüklerine göre farklılık gösteriyor.

diplomatic_capacity.png

Diplomatik Eylemler ve Anlaşmalar

Bugün birliktelikler ya da vassallardan bahsetmeyeceğiz, bunlarda sonraki bir Tinto Talk'ın konusu olacak. Diğer diplomatik antlaşma ve eylem türlerinden olabildiğince bahsedeceğiz. Bir diplomatik eylem, gerçekleştirilmesi için bir diplomata mal olur, ancak hepsi bir anlaşma oluşturmaz.

Anlaşma, belirli bir süre boyunca devam eden bir düzenlemeyi ifade eder ve bir ittifaktan ordularınız için yiyecek erişimine kadar her şeyi kapsayabilir.

Dostane Eylemler

Bu kategori, yukarıda bahsettiğim bazı eylemleri de içerir. Örneğin, ilişkileri geliştirme, güven ve iyilik kazanma. Ayrıca, diğer bazı dostane eylemler şunlardır:
  • Savunma Paktları: Bu mekanik, bazılarınıza Imperator: Rome'dan tanıdık gelebilir, esasen bir savunma ittifakıdır.
  • Garantörlük: Sizden daha güçlü bir ülkeden Garantör olmasını talep edebilirsiniz.
  • Hükümdar Önerisi: Eğer hanedanınızdan, mevcut hükümdarınız olmayan yetişkin bireyler varsa ve başka bir monarşi geçerli bir varise sahip olmayan bir naiplik altındaysa, bu kişilerin o ülkelere hükümdar olmalarını önerebilirsiniz.
  • Harita Paylaşımı: Eğer başka bir ülke, bir bölgeyi keşfetmemişse, o bölgenin haritalarını onlara verebilirsiniz.
anti_piracy.png

Düşmancıl Eylemler

Bu eylemler genellikle hedef ülkeye karşı saldırgan olarak algılanır ve onların görüşlerini ve güvenlerini zedeler. Bazı örnekler şunlardır:
  • Savaşa Müdahale Etme: Bir imparatorluk, eğer bir ülkenin size olan görüşü yeterince yüksekse, bir savaşta savunucular tarafına katılabilir.
  • Müttefiklerden İzole Etme: Hedef ülkenin bir ittifakını bozmasını sağlar. Ancak bu size oldukça fazla iyilik puanına mal olur.
  • Hakaret Gönderme: Hedef ülkenin sizin hakkınızdaki görüşünü düşürür, ancak bu aynı zamanda size karşı bir casus belli yaratır.
  • Savaş Tehdidi: Eğer bir eyalet için bir casus belli sahibiyseniz, bu eylemi kullanarak savaş tehdidinde bulunabilirsiniz. Hedef ülkenin bunu kabul etme şansı vardır. Bu eylemi yalnızca krallıklar ve imparatorluklar yapabilir.
Gizli Eylemler

Bu eylemleri gerçekleştirmek için hedef ülkede bir casusluk ağına sahip olmanız gerekir. Düşmanca görünebilseler de bu eylemler daha sinsi yöntemlerdir. Bazı örnekler şunlardır:
  • Memurları Yozlaştırma: Hedef ülkenin kabinesinin etkinliğini azaltır.
  • Yönetime Sızma: Hedef ülkenin savaş sisini bir süre için kaldırır.
  • Harita Çalma: Özellikle Karayipler'in haritasını çok istiyorsanız kullanabilirsiniz.
  • İsyancılara Destek Verme: Rönesans Çağı'nda açılan bu özellik, düşmanlarınızı gerçekten zayıflatmanıza yardımcı olabilir.
Ekonomik Eylemler

Bu eylemler tamamen dostane ya da düşmanca olmayan, daha gri bir alanda yer alır ve genellikle oyunun ekonomi kısmıyla ilgilidir. Bazı örnekler şunlardır:
  • Hedef Ülkenin İnşaatını Engelleme: Bir ülkenin sizin topraklarınızda bina inşa etmesini engeller. Örneğin, İngiliz Ticaret Ofislerinin şehirlerinizi işgal etmesini istemediğinizde işe yarar.
  • Ulusal Ambargo Uygulama: Hedef ülkenin pazarlarının sizin topraklarınızdaki çekiciliğini azaltır. Bu da onların ticaretini başka pazarlara kaydırır. Ayrıca, onların tüccarlarının sizin topraklarınıza girişi engellenir.
  • Borç Alma: Genellikle bankacılık yapan bir ülkelerden borç alabilirsiniz.
Erişim Eylemleri

Üç tür erişim eylemi vardır: 
  • Askeri Erişim: Ordularınızı başka bir ülkenin topraklarından geçirmenizi sağlar.
  • Yiyecek Erişimi: Ordularınızın başka bir ülkenin topraklarında ikmal almasını sağlar.
  • Filo Üslenme Hakları: Gemilerinizi başka bir ülkenin limanlarında konuşlandırmanıza izin verir.
Bu erişim türlerinin hepsi başka bir ülkeye sunulabilir ya da talep edilebilir. Ayrıca artık askeri erişim satın alınabilir.

Elbette ülkelere özel diplomatik eylemler de mevcuttur, ancak bunlar Noel'den sonra özel mekaniklere odaklanılacak bir günlükte ele alınacak. Vasallarla ilgili eylemler ise Tinto Talks'un vasallar bölümünde ele alınacak.

Takipte kalın, gelecek hafta tamamen farklı bir konu işlenecek...



Tinto Talks #33: Diplomasi - Justicar - 05-12-2024

Bayadır bu oyunun günlüklerini çeviriyorum. Baştaki günlükler iyi gidiyordur. Ancak son günlüklerde EU4 benzerliği aşırı fazla olmaya başladı. Bu günlükte diplomasi anlatmışlar ama EU4'ü kopyalayıp tek tek diplomasi sayfasında yer alan seçenekleri anlatmışlar. Birde son günlüklerin başında bunlar size tanıdık gelebilir diyo Johan. Ne tanıdığı direkt aynı şeyi yapmışsınız. Açıkçası vasat olmuş diplomasi onu da belirteyim.

Son günlükler beklentimi oldukça düşürdü.


Tinto Talks #33: Diplomasi - Takeda Akane - 05-12-2024

Hala EU5 olduğunu saklıyorlar birde.