Bilişim Tarihi #4: 1983 Amerikan Video Oyun Krizi - Baskı Önizleme +- Strategyturk Forumları (https://forum.strategyturk.com) +-- Forum: Genel Forumlar (https://forum.strategyturk.com/forum-genel-forumlar) +--- Forum: Teknoloji Forum (https://forum.strategyturk.com/forum-teknoloji-forum) +--- Konu Başlığı: Bilişim Tarihi #4: 1983 Amerikan Video Oyun Krizi (/konu-konu-dizisi-bilisim-tarihi-4-1983-amerikan-video-oyun-krizi) |
Bilişim Tarihi #4: 1983 Amerikan Video Oyun Krizi - Ecdad Computer - 21-05-2017 1983 Video Oyun Krizi "Atari Şoku" olarak da bilinen Amerikan Video oyun sektöründe yaşanan büyük çöküntü. İlk olarak Atari Incorporation ile başlayalım. Atari, 1972 senesinde kurulan bir video oyun şirketi. Daha tam anlamıyla doğmamış video oyun sektörünü oluşturan şirket olarak bilinir. 1972 yılında Pong isimli bir Arcade cihazı/ev konsolunu üretmişlerdir. Her geçen gün büyüyen Atari, 1977 yılında 2. nesil bir Oyun konsolu olan Atari VCS'i; ki daha sonradan "Atari 2600" olarak adlandırılan ve Türkiye'de "Kara Kutu" ismiyle bilinen cihazı piyasaya çıkarır. Bütün dünyada bir şok etkisi yaratan ve her ailenin evine giren Atari 2600, 1983'e kadar 10 Milyon, 2004'e kadar ise 30 milyon adet satmıştır. Sebepleri Bu krizin en büyük sebeplerinden birisi Video oyunlarının kendisi olarak kabul edilmektedir. Genel olarak sürekli yeni oyunların çıkması, ancak oyun konseptlerinin hep birbirine benzemesi, ya da çok kötü yapımların ortaya çıkması çoğu insanı Video oyunlarından soğuttuğu kabul edilir. Örneğin Tarihin En kötü oyunu olarak kabul edilen "E.T Extra Terrestial" oyunu. Universal Studios'dan onmilyonlarca dolar karşılığında lisanslanmış, Noel'e kadar oyunun bitmesi istenmiştir. Oyun piyasaya çıkınca mağazalardan inanılmaz talep gelmiş (Söylentilere göre.), bunun sebebi ise mağazaların ancak 1/4'ünün geleceğini tahmin etmesi yüzündendir. Oyuna inanılmaz bir gaz verilmiş, gereğinden fazla oyun üretilmiştir. O sene piyasada 10 Milyon Atari 2600 bulunmasına rağmen 12 Milyon adet E.T kartuşu üretilmiştir. Oyun piyasaya çıktıktan sonra geri dönüşler başlamış, beklenen satışlar elde edilememiştir. Bunun sonucunda da Atari, milyonlarca kartuşu New Mexico'daki bir çöle gömmüştür. Bu oyunlar bir gizem olarak kalmıştır. 2014'de yapılan kazı çalışmaları sonucunda bütün kartuşlar toprağın altından çıkarılmıştır. Bir diğer örnek ise oyunların hep "Çiuv çiuv" diye uzaylı vurmak konseptine döndüğü, ya da iki tane çubuk ve 1 tane top ile pinpong oynamaya dönüşmesidir. Yani en büyük suçlu oyun programcıları ve bunları kontrol etmeyen Atari'dir. Başka bir sebep olarak gösterilen şey ise, Kişisel Bilgisayarlardı. 1980'lerin başında kişisel bilgisayar devrimi yaşanıyordu. Örneğin Apple II, IBM 5150, Commodore VIC-20, vs. vs. İnsanlar da kendilerine şunu soruyordu: "Neden hem oyun oynayabileceğim hem de daha fazlasını yapabileceğim bir Bilgisayar almak yerine bir oyun konsolu alayım?". Kişisel bilgisayarlar 83-90 arasında patlama yaşamıştır. Sonuçlar Bu krizin en büyük sonucu Amerikan Video oyun pazarının aldığı darbedir. 1983'de 3.2 Milyar $ olan video oyun gelirleri 1985'de 100 milyon $'a düşmüştür. İnsanlar uzun bir dönem video oyunlarını terketmiştir. Piyasaya giren yeni oyuncular bu çöküşden büyük fayda sağlamıştır. Özellikle Nintendo ve Commodore. 1983'de Japonya'da piyasaya çıkan Nintendo Famicom 1985'de ABD'de "Nintendo Enterteinment System" (NES) ismiyle piyasaya sürülmüştür. Nintendo'nun Atari'den ders çıkararak Video oyun üreticilerine yılda 5 oyun kısıtlaması koyması ve oyuncuyu oyuna bağlayacak tarzda duygusal, karakteristik oyunlar yapması (Super Mario Bros. , Legend of Zelda, Metroid vs.) uzun bir süre firmayı pazar lideri yapmıştır. Ve NES sadece Amerika'da 35 milyon adet ünite satmıştır. Commodore ise C64'ün avantajları sayesinde kaçan kitleyi toplamıştır. Sektör tekrardan 1988'de 2.8 Milyar dolar'a çıkmış, Sega Genesis'in çıkmasıyla da karlılığını tam gaz devam ettirmiştir. |