Retrospektif #4 - Wolfenstein 3D - Baskı Önizleme +- Strategyturk Forumları (https://forum.strategyturk.com) +-- Forum: Genel Forumlar (https://forum.strategyturk.com/forum-genel-forumlar) +--- Forum: Oyun Forum (https://forum.strategyturk.com/forum-oyun-forum) +--- Konu Başlığı: Retrospektif #4 - Wolfenstein 3D (/konu-konu-dizisi-retrospektif-4-wolfenstein-3d) |
Retrospektif #4 - Wolfenstein 3D - Ecdad Computer - 15-04-2018 Strategyturk Oyun Kulübü olarak hazırladığımız Retrospektif serisinin bu bölümünde Wolfenstein 3D'ye değiniyoruz.
Geliştirici: id Software
Dağıtımcı: Apogee Software
Çıkış Tarihi: 1992
Tür: First Person Shooter
Geliştirildiği Platformlar: MS-DOS, SNES, Atari Jaguar, MacOS, 3DO, GameBoy Advance, Xbox, Linux, iOS, PS3, X360
Wolfenstein 3D, günümüzdeki çoğu FPS oyunun atası olarak bilinir. Wolfenstein 3D, 1981'de Muse Software'ın geliştirdiği "Castle Wolfenstein" oyunundan esinlenmiştir ve Wolfenstein serisinin devam oyunudur.
Oyunun amacı Leh asıllı bir Amerikan ajanı olan William Blazkowicz "B.J."'in Alman kalesinden kaçmasını sağlamaktır. Kaleden kaçarken Alman askerleri, köpekler ve SS subayları olan boss'lar oyuncuyu beklemektedir.
Geliştirilmesi
Commander Keen'in çıkmasından sonra id Software'in kurucularından olan John Carmack, 3 boyutlu bir oyun motoru için çalışmaya başlar. Bunun üzerine Carmack, Catacomb 3D ve Hovertank 3D isimli prototip oyunlar yapar. O sıralarda Commander Keen'in yeni oyununun çıkmasından sonra geliştiricilerden Adrian Carmack, çocuksu oyunlardan daha şiddet içeren oyunlara yönelmek ister. Bunun üzerine ilk olarak bilim kurgu konulu bir oyun üzerinde çalışmaya başlanır, ancak beğenilmeyince John Romero, 1981'deki Castle Wolfenstein'i yeniden yapmayı önerir ve fikir beğenilir. Oyunun geliştirilme süreci başladığında ilk olarak 16 Renkli EGA sistemler için tasarlanmıştı, ancak daha sonradan 256 renkli VGA sistemler üzerinde karar kılındı. Daha sonra ise oyuna toplanabilen eşyalar, düşmanlar eklendi, ancak geliştiricilerin asıl hedefi oyunun yüksek çözünürlüklerde bile hızlı çalışabilmesiydi. Ardından Apogee ile anlaşan id software, internet üzerinden oyunun shareware sürümünü yayınladı, birkaç ay sonra da bütün bölümler tamamlanmış halde satışa çıktı.
Oyun çıktıktan sonra birçok yayından "En iyi aksiyon oyunu" ödülünü almış, id Software'a yüzbinlerce dolar kazandırmış ve daha sonra çıkacak olan DooM'a altyapı hazırlamıştır. Başarısı, klonlarından anlaşılabiliyor zaten. Wolf3d'den sonra Noah's 3D Ark, Rise of the Triad gibi aynı mantıkta oyunlar geliştirilmişti. Wolfenstein 3D şahsımca video oyun tarihi açısından yeni bir devri simgeler. 2D flatform oyunlarından 3D FPS'lere geçilmiş ve Doom, Quake, Duke Nukem 3D, Half Life ve birçok FPS oyunun var olmasını sağlamıştır.
Bu gün ise DOSBox gibi emülatörlerle Wolfenstein 3D'yi tekrar oynayabilirsiniz.
Retrospektif #4 - Wolfenstein 3D - PashaZade - 15-04-2018 Güzel seri, eline sağlık @Ecdad Computer Retrospektif #4 - Wolfenstein 3D - Voidian - 15-04-2018 Şu oyun zamanında oynarken niye korku oyunu gibi gelirdi anlamıyorum. Retrospektif #4 - Wolfenstein 3D - Ecdad Computer - 15-04-2018 @Voidian Oyunun labirent tarzı yapısıyla alakalı galiba. Nereden ne çıkacağını kestirmek zor olabiliyor. |