24-06-2019, 02:58
Ben Paradox oyunlarının daha ziyade simülasyon denecek bir yapıda olması gerektiği kanaatindeyim. Tabi neticede strateji oyunları bunlar ama simülasyon yönünün olması lazım. Eu4 üzerinden konuşalım mesela hükümdarın yegane olayı mana puanları vermesi gerçi sonradan özellikler eklediler o olumlu bir yön fakat genel itibariyle hükümdar mana puanı vermekten ibaret ve hükümdarın rastgele bir şekilde gelmesi durumu da düşünülünce ciddi zayıf bir yapı var ortada. Mesela en basitinden hükümdarın yönetim konusundaki yeteneği enflasyon meselesinde etkili olsa bu illaki sürekli artış ya da azalış etkisi şeklinde olmak zorunda da değil o konuda puan harcama ya da tek seferde ne kadar azaltabileceğin gibi etkilere sahip olsa burada bir çok şekilde etkileme yapılabilir. Ve bunun gibi bir çok oyun içi mekanikte etkili olduğunu görsek bu özelliklerin illaki ciddi etkilere gerek yok ufak etkilerinin bile olması oyunun strateji yönünü çok etkiler. Ve bunu yaparken Ck2 gibi bir detay beklemesem de bir saray ahalisi yapısı ekleseler bazı konularda yapabileceğimiz etkilerle oyunda bir çok şeyi oldukça güzel yönlendirme imkanımız olur. Bunları eminim ki bu saatten sonra yapmayacaklar.
Ama bir oyun tasarlarken bu tasarım tuttu buradan yürüyelim diyerek, Eu4'te istikrarlı bir yapı sunarak başarılı işledikleri düşündükleri mana sistemi üzerine kurulu bir oyun tasarlamak saçmalık. Söyleşide oyuncular ne istiyorsa o yönde ilerleriz gibisinden şeyler söylemiş. Fakat bu şekilde de oyun tasarlanmaz. Oyuna yıllarca içerik üretme yolunda bir anlayışla ilerleyen bir firma oyunun 3 yılını tasarlamalı ana yapının oyuncuları memnun edeceğinden emin olmalı ama bu yapıyı oyunculara göre tasarlamaya kalkarsan bir çok sorun yaşarsın başarılı bir oyun deneyimi sunamazsın. Oyuncuların talepleri bu ana kalıbın üzerinde parçaları planlarken dikkate alınacak şeyler. Her oyuncu oyundan başka şeyler görmek ister. Çoğunluğun istediğini düşündüğü şeyler bazen gerçekten olduğunda memnun olacağı şeyler bile olmayabiliyor. Sonuçta o üretici değil tüketici sen burada üretici konumdaysan üretici vizyonuyla hareket etmek zorundasın. Bu vizyona sahip değilsen ya da bu vizyonu kaybettiysen meslekte yerin olmaması lazım.
Ama bir oyun tasarlarken bu tasarım tuttu buradan yürüyelim diyerek, Eu4'te istikrarlı bir yapı sunarak başarılı işledikleri düşündükleri mana sistemi üzerine kurulu bir oyun tasarlamak saçmalık. Söyleşide oyuncular ne istiyorsa o yönde ilerleriz gibisinden şeyler söylemiş. Fakat bu şekilde de oyun tasarlanmaz. Oyuna yıllarca içerik üretme yolunda bir anlayışla ilerleyen bir firma oyunun 3 yılını tasarlamalı ana yapının oyuncuları memnun edeceğinden emin olmalı ama bu yapıyı oyunculara göre tasarlamaya kalkarsan bir çok sorun yaşarsın başarılı bir oyun deneyimi sunamazsın. Oyuncuların talepleri bu ana kalıbın üzerinde parçaları planlarken dikkate alınacak şeyler. Her oyuncu oyundan başka şeyler görmek ister. Çoğunluğun istediğini düşündüğü şeyler bazen gerçekten olduğunda memnun olacağı şeyler bile olmayabiliyor. Sonuçta o üretici değil tüketici sen burada üretici konumdaysan üretici vizyonuyla hareket etmek zorundasın. Bu vizyona sahip değilsen ya da bu vizyonu kaybettiysen meslekte yerin olmaması lazım.