09-08-2020, 21:46
İnternetin gelişmesiyle birlikte her alanda olduğu gibi oyun sektöründe de büyük gelişmeler yaşandı. Eskiden, çıkmış bir oyuna müdahalede bulunmak mümkün olmazken günümüzde o meşhur "Day 1" yamalarından tutun da ufak hotfix'lere kadar tonla içerik çıkarılıyor. Shigeru Miyamoto'nun sözünü tamamen haksız bulmasam da günümüzde durumun tam olarak bu olmadığını düşünüyorum. Özellikle de işin içinde "erken erişim" faktörü varken.
Öncelikle sözün ilk kısmını yorumlayayım. Bir oyunun yapım süresi bence onun kalitesiyle ilgili sağlıklı bir bilgi vermez. 5 yılda çıkan bir oyunun 4 senelik geliştirme aşaması şirket içi karışıklıklarla ve devamlı fikirlerin çöpe atılmasıyla geçmiş olabilir. 1 yılda çıkan bir oyunun geliştirme aşamasıysa daha kısa olmasına rağmen daha verimli geçmiş olabilir. İnternetin bu kadar yaygınlaşmasından önce; buglarla çıkan bir oyun buglı olmaya mahkum olurdu ve bunu düzeltmenin yolu oyunu buglardan temizlemek, tekrar üretmek, mağazalara dağıtmak ve tekrar satmaktı. Bu yüzden oyunun çıkışını ertelemek çok daha mantıklı bir seçimdi. Günümüzdeyse birkaç bugdan dolayı çıkışı ertelemek yerine oyunu çıkarıp bugfix yaması yayınlamak çok daha ucuz.
İkinci kısma gelince... Oyunların çıkışında bıraktığı intiba çok önemli. Ama bu demek değil ki kötü çıkan bir oyun hiç iyi olamaz. Aynı şekilde, eskiden olsa bu doğruydu ama 2000'li yıllarda bu argümanı boşa çıkartan örnekler gördük. 2010'da çıkan Final Fantasy XIV Online Metacritic'te 49 puan alırken oyunun en baştan yapılıp piyasaya sürülen hâli olan Final Fantasy XIV Online: A Realm Reborn 83 puan aldı. Yani kötü bir oyun ebediyen kötü kalmaya mahkum değil.
Bir oyuncu olarak baktığımda, heyecenla beklediğim bir oyunun ertelenmesi beni mutlu etmese de kötü çıkmasına tercih ederim. Kötü çıkan bir oyun düzeltilebilir fakat bu zor ve zaman isteyen bir iş. Ayrıca ürün düzelse bile o ürün hakkındaki görüşleri düzeltmek daha da zor, ne de olsa o oyunun satılması gerek. Şaheser olsa bile satılmadıktan sonra fayda etmez.
Erken erişim konusunda karışık görüşlere sahibim. Erken erişim konsepti özünde "Oyuncuların geri dönüşleriyle oyun geliştirmek" olsa da bundan ziyade oyunun geliştirmesine devam etmek için sıcak para sağlamak amacıyla yapılıyor diye düşünüyorum. (bkz. Mount & Blade II: Bannerlord) Geliştirici açısından faydalı bir şey olsa da şahsen erken erişime sıcak baktığımı söyleyemem.
Öncelikle sözün ilk kısmını yorumlayayım. Bir oyunun yapım süresi bence onun kalitesiyle ilgili sağlıklı bir bilgi vermez. 5 yılda çıkan bir oyunun 4 senelik geliştirme aşaması şirket içi karışıklıklarla ve devamlı fikirlerin çöpe atılmasıyla geçmiş olabilir. 1 yılda çıkan bir oyunun geliştirme aşamasıysa daha kısa olmasına rağmen daha verimli geçmiş olabilir. İnternetin bu kadar yaygınlaşmasından önce; buglarla çıkan bir oyun buglı olmaya mahkum olurdu ve bunu düzeltmenin yolu oyunu buglardan temizlemek, tekrar üretmek, mağazalara dağıtmak ve tekrar satmaktı. Bu yüzden oyunun çıkışını ertelemek çok daha mantıklı bir seçimdi. Günümüzdeyse birkaç bugdan dolayı çıkışı ertelemek yerine oyunu çıkarıp bugfix yaması yayınlamak çok daha ucuz.
İkinci kısma gelince... Oyunların çıkışında bıraktığı intiba çok önemli. Ama bu demek değil ki kötü çıkan bir oyun hiç iyi olamaz. Aynı şekilde, eskiden olsa bu doğruydu ama 2000'li yıllarda bu argümanı boşa çıkartan örnekler gördük. 2010'da çıkan Final Fantasy XIV Online Metacritic'te 49 puan alırken oyunun en baştan yapılıp piyasaya sürülen hâli olan Final Fantasy XIV Online: A Realm Reborn 83 puan aldı. Yani kötü bir oyun ebediyen kötü kalmaya mahkum değil.
Bir oyuncu olarak baktığımda, heyecenla beklediğim bir oyunun ertelenmesi beni mutlu etmese de kötü çıkmasına tercih ederim. Kötü çıkan bir oyun düzeltilebilir fakat bu zor ve zaman isteyen bir iş. Ayrıca ürün düzelse bile o ürün hakkındaki görüşleri düzeltmek daha da zor, ne de olsa o oyunun satılması gerek. Şaheser olsa bile satılmadıktan sonra fayda etmez.
Erken erişim konusunda karışık görüşlere sahibim. Erken erişim konsepti özünde "Oyuncuların geri dönüşleriyle oyun geliştirmek" olsa da bundan ziyade oyunun geliştirmesine devam etmek için sıcak para sağlamak amacıyla yapılıyor diye düşünüyorum. (bkz. Mount & Blade II: Bannerlord) Geliştirici açısından faydalı bir şey olsa da şahsen erken erişime sıcak baktığımı söyleyemem.