01-08-2023, 13:49
Oyunu 1.3 sürümünde oynadım. Paradox oyunlarını çıkar çıkmaz oynayıp aralıklarla geri dönerek "nereden nereye" hissini yaşamanın kendine göre bir keyfi olsa da özellikle de Victoria 3'ü çıktıktan birkaç ay sonra oynamış olmama sevindim. Fazlasıyla kanıksadığım özelliklerin birçoğunun yakın zaman öncesine kadar oyunda bulunmadığını öğrenmek şaşırtıcıydı.
Benim Vic3'ten beklentim, Vic2'de sevdiğim özelliklere odaklanmasıydı. Bunu gerçekleştirdiğini söyleyebilirim. Bilhassa üretim metotları oyunda en sevdiğim şeylerden biri. Oyuncunun ekonomiyi doğrudan etkileyebilmesi için daha çok seçenek sunulması seri adına olumlu bir gelişme.
İçerik açısından oyunun son derece eksik olduğu apaçık ortada. Belirli ülkelere oyunun başında idare edecek tek tük günlük girdisi ve karar eklemişler, bunun haricinde ülke içeriği namına hiçbir beklentiye girmemek lazım. Oyuna başladıktan yalnızca birkaç yıl sonra kendine has içeriği olsun veya olmasın tüm ülkelerin oynanışı tıpatıp aynı hâle geliyor. Bunun da yeni çıkmış bir Paradox oyunu için alışılmış bir durum olduğunu biliyorum ancak Vic2'dekinden bile (Heart of Darkness'ı kastediyorum, doğal olarak çıkış sürümüyle kıyaslamıyorum) az içerik var gibi geldi bana.
Duyurulduğundan beri oyuna dair en tartışmalı unsur olan savaş sistemini gayet beğendim. Askerî teknolojiye dikkat edip kışla inşa etmeyi ihmal etmedikten sonra rahatça ülkemle ilgilenebiliyor, savaş çıktığında da birkaç tıkla orduma komut verdikten sonra sanayiyi kontrol etmeye geri dönebiliyorum. Tabii burada "birkaç tık" ifadesine bir parantez açmak lazım, ordu yönetimi konusunda oyunun katedeceği çok yol var. Karargâhlar ve generaller arası ordu aktarma gibi bir seçenek görmedim. Kalabalık bir orduya sahip olunca ordu yönetimindeki bu sorunun yol açtığı hantallık, iyice çığırından çıkarak ilk başta bu savaş sisteminin uygulanma sebebine aykırı bir durum meydana getiriyor.
Oyunun yeni içeriklere ve özellikle de var olan mekaniklerin bolca cilaya ihtiyacı var. Savaşın yalnızca daha fazla kaynağa erişmek için bir amaç olarak görülüp basitleştirilmesi isabetli bir hamle olsa da bunu ikame edecek derinlikte bir diplomasi oyunda yok. Crusader Kings III'ün ilk senesindeki doğru düzgün (kapsamlı ve kaliteli) içerik almama durumu Victoria 3 için de yaşanırsa oyun mahvolur.
Benim Vic3'ten beklentim, Vic2'de sevdiğim özelliklere odaklanmasıydı. Bunu gerçekleştirdiğini söyleyebilirim. Bilhassa üretim metotları oyunda en sevdiğim şeylerden biri. Oyuncunun ekonomiyi doğrudan etkileyebilmesi için daha çok seçenek sunulması seri adına olumlu bir gelişme.
İçerik açısından oyunun son derece eksik olduğu apaçık ortada. Belirli ülkelere oyunun başında idare edecek tek tük günlük girdisi ve karar eklemişler, bunun haricinde ülke içeriği namına hiçbir beklentiye girmemek lazım. Oyuna başladıktan yalnızca birkaç yıl sonra kendine has içeriği olsun veya olmasın tüm ülkelerin oynanışı tıpatıp aynı hâle geliyor. Bunun da yeni çıkmış bir Paradox oyunu için alışılmış bir durum olduğunu biliyorum ancak Vic2'dekinden bile (Heart of Darkness'ı kastediyorum, doğal olarak çıkış sürümüyle kıyaslamıyorum) az içerik var gibi geldi bana.
Duyurulduğundan beri oyuna dair en tartışmalı unsur olan savaş sistemini gayet beğendim. Askerî teknolojiye dikkat edip kışla inşa etmeyi ihmal etmedikten sonra rahatça ülkemle ilgilenebiliyor, savaş çıktığında da birkaç tıkla orduma komut verdikten sonra sanayiyi kontrol etmeye geri dönebiliyorum. Tabii burada "birkaç tık" ifadesine bir parantez açmak lazım, ordu yönetimi konusunda oyunun katedeceği çok yol var. Karargâhlar ve generaller arası ordu aktarma gibi bir seçenek görmedim. Kalabalık bir orduya sahip olunca ordu yönetimindeki bu sorunun yol açtığı hantallık, iyice çığırından çıkarak ilk başta bu savaş sisteminin uygulanma sebebine aykırı bir durum meydana getiriyor.
Oyunun yeni içeriklere ve özellikle de var olan mekaniklerin bolca cilaya ihtiyacı var. Savaşın yalnızca daha fazla kaynağa erişmek için bir amaç olarak görülüp basitleştirilmesi isabetli bir hamle olsa da bunu ikame edecek derinlikte bir diplomasi oyunda yok. Crusader Kings III'ün ilk senesindeki doğru düzgün (kapsamlı ve kaliteli) içerik almama durumu Victoria 3 için de yaşanırsa oyun mahvolur.