1.13 Yaması 30 Haziran 2015 tarihinde BETA olarak kullanıcılara sunulmuştur.
1 Temmuz ve 7 Temmuzda yamaya 2 eklenti yapılmıştır.
İşte yamanın değiştirdikleri
Oyun dengesi
OTONOMI
- Otonominin bölgelerin savaş skor değeri üzerindeki etkisi azaltıldı.
BİNALAR
- Yerli binaları artık 100 değil 50 altın.
- Bir bölge bir bina kategorisinde eskimiş bir binaya sahipse o binanın yenisini daha ucuza yapıyor.
SAVAŞ SEBEPLERİ
- Koalisyonlar artık sadece coreları alabiliyor, claimleri değil.
GELİŞTİRME
- Primitivler için development %50 pahalılaştı.
- Vassal ülkeler için development %50 pahalılaştı (eskiden %20'idi)
- Toprakları geliştirme ücreti artık her geliştirme başı +5 artmıyor.
- Toprakları geliştirme ücreti artık linear olmayan bir şekilde artıyor, 10 ve altında herhangi bir ek ücret yokken 20, 30, 40 vesairede harcanması gereken monark puan artıyor.
- ADM DIP ve MIL developmentlerin birinin değeri diğer ikisinden fazla ise o değer daha fazla geliştirilemez.
FELAKETLER
- İngiltere'nin yönetim biçiminin değişmesi artık İngiliz Sivil Savaşını sona erdiriyor.
- Osmanlılara Yeniçeri eventinin gelmesi için artık hükümdarın ADM DIP veya MIL özelliklerinden en az birinin 5 olması gerekiyor.
EKONOMI
- Abluka altında kalmanın etkisi artık daha basit hesaplanıyor.
- Şarabın değeri artık başlangıçta 2.5, ileride eventlerle %25 ve %50 pahalılaşıyor.
- Bazı bölgelerin ticaret gücü azaltıldı.
- Ticaret Merkezlerinin sağladığı ticaret gücü azaltıldı.
- Hafif gemilerin bakım ücreti azaltıldı.
CASUSLUK
- Fabricate claim yaparken artık başkentteki spy defense ile değil, local spy defense tarafından yakalanıyorsunuz.
KEŞİF
- Başkenti bir koloni bölgesinde olan ülkeler koloni bölgelerindeki diğer toprakları otomatik olarak görebilecek.
HÜKÜMETLER
- Fazlasıyla ucuz olan bazı parlamento rüşvet seçenekleri pahalılaştırıldı.
- 2. Seviye ülkeler artık +1 diplomat, 3. seviye ülkeler artık +1 general limiti kazanıyor.
- Ambrosian Cumhuriyeti için seçimler artık 4 yılda bir (eskiden 3'tü)
KUTSAL ROMA İMPARATORLUĞU
- HRE içerisindeki büyük ülke ve HRE içerisindeki küçük ülke etkileri artık bölge sayısına göre değil development'a göre belirleniyor.
- İmparatorluk otoritesi artık Özgürşehirlerden, HRE dışındaki ülkeler tarafından kontrol edilen HRE topraklarından ve mevcut HRE prensliği sayısından daha az etkileniyor.
FİKİRLER VE POLİÇELER
- Mevcut İmparatorun bulunduğu kıtadan farklı kıtada bulunan ülkeler artık İmparator seçilemiyor.
- Tuscan İdealarındaki papalık etkisi 1'den 2ye çıkarıldı.
- Daimyo ideaları fabricate claim hızı yerine artık %25 daha fazla manpower barındırıyor.
- Subject Askeri Limit etkisi Vassal askeri limit etkisi olarak değiştirildi ve bundan böyle sadece vassallar ve marchlardan artış gösteriyor.
- -%2 prestige decay azalışı veren idealar artık -%1 veriyor.
- Ticaret ideaları oyuncuya daha çok ticaret gücü sağlayacak şekilde düzenlendi.
- Horse Artillery poliçesi artık %10 artillery gücü veriyor. (eskiden %20 idi)
- Ekonomi idealarındaki bina yapımını ucuzlatan idea artık %10 ucuzlatıyor (eskiden %20 idi)
DİN
- Toprak işgal etmenin doom'u azaltmaktaki etkisi azaltıldı.
- Papalık seçenekleri artık bir seferlik artış yerine 20 senelik etki bırakıyor.
- Budist mezhepleri arasında artık geçiş yapılabiliyor.
- Reformed mezhebindeki ticaret bonusu artık ticareti çekiş gücü ile ilgili değil ticaret etkinliği ile ilgili. (trade steering yerine trade efficiency)
- Reformed mezhebindeki askeri moral bonusu artık %10 (eskiden %15 idi)
VASSALLAR
- Overlordlar artık protectoratelerin defansif savaşlarına dahil oluyorlar.
- PU altındaki bir ülkenin kültürünü değiştirmek artık daha fazla DIP puan istiyor.
- Serbest bırakılan ülkenin dini artık serbest bırakıldığında elde edeceği topraklardaki üstünlüğe göre belirleniyor.
TEKNOLOJİ
- Çin ve Hint teknolojileri artık tech 3'te başlıyor.
- Geliştirme / Yönetim etkinliği artık 1630, 1700, 1760'da %10 %20 şer olarak artıyor, toplamda %30 %60ta kalmak üzere.
BİRİMLER
- Artık düşman topraklarının yanında bulunan bir birim terhis edilemiyor.
- Savaş yorgunluğunun asker üretim hızı üzerindeki etkisi azaltıldı.
SAVAŞ
- Kuşatma hafızası (siege memory) artık yeni kaleleri açmakla yükseliyor, dolayısıyla oyunun son dönemlerinde yapılan kaleler artık fethedilemez durumda değil.
- Toprak isteyebilmek için artık o toprağı core edebiliyor olmanız gerekiyor.
- Bir topraktan aldığınız AE, prestij ve power projection artık 30 development değerinde sabit. 30 developmentten yüksek topraklar daha fazla AE, prestij ve powerprojection vermeyecek.
- Büyük ülkeler artık daha fazla AE alıyorlar.
- Vassalın core'u alınırken oyuncu artık daha az AE alıyor.
- Başarılı kuşatmalar army traditionu artık daha fazla yükseltiyor.
- Bağımsız devletler için taban gemi limiti artık +12, vassal ülkeler için +4.
- Artık aktif olan eskimemiş fortlar army tradition kazandırıyor, maksimum kazanma değeri +1 olmak üzere.
- Barış antlaşmasında herhangi bir madde artık 300 DIP puanından daha fazlasını isteyemiyor. Örneğin devasa bir PU'yu serbest bıraktırmak artık 300 DIP ten fazla puan isteyemez.
Yapay Zeka
DİPLOMASİ
- Eğer müttefik devlet Great Power olan bir ülkeyi PU'ya almak için bir savaş açıyorsa artık AI bu savaşa müttefik olarak gelip yardım etmeyi reddediyor.
- Herhangi bir şekilde artık historical rival etkisine sahip olduğu ülkeleri march olarak belirlemiyor.
- Corelarından birine sahip bir ülkenin diplomatik vassalı olmayı reddediyor.
- Askeri potansiyeli daha az ülkelerle müttefik olmaktan artık daha fazla kaçınıyor.
- Disloyal iken bağımsızlığa desteğini kabul etmeye daha meyilli.
- Savaşta olduğu devletlere karşı tutumu artık friendly olamıyor.
- Hali hazırda büyük müttefiklere sahip küçük bir devletle müttefik olmayı artık daha da istemiyor.
- Rival bir devlet tarafından tehdit altında olan zayıf bir devletle müttefik olmayı artık daha çok istiyor.
- Papalık AI'i artık daha az askeri hareket ediyor.
EKONOMİ
- Development seviyesine oranla çok fazla fort a sahip olması halinde fortları yıkabiliyor.
- Eğer aynı bölgede hali hazırda bir toprağa sahip değilse artık Buzul toprakları kolonize etmekle ilgilenmiyor.
- Gemi yapım süresini hızlandırmak için shipyard üretmeyi artık daha öncelikli görüyor.
- Event ile oluşan ülkelerin henüz herhangi bir gelir gider tablosu olmadığından askerlerini anında terhis etmeleri bugu düzeltildi.
- Koloni devletleri artık bütçelerinin daha büyük bir paydasını kolonistler üzerinde harcıyor.
- Diğer ülkelere yakın olan toprakları geliştirmede daha çekingen davranıyor.
FİKİRLER
- %50 Ideagroup koşulunu artık kaale alıyor.
ASİLER
- Bir kaleyi kuşatmak için fazla zayıf olan asiler artık kaleyi kuşatmaktan vazgeçip başka bir toprağa yöneliyorlar.
SAVAŞ
- Oyuncu ciddi şekilde yenilmişken AI'in %100lük bir antlaşmayı dahi reddetme bugu düzeltildi.
- Artık gemilerin bir başka yere varma tarihini doğru hesaplıyor dolayısıyla limandayken - limanı ablukaya alan donanmanın başka bir yere gittiğini gördüğü gibi limandan çıkıp intihar etmiyor.
- Zayıf isyancılara karşı artık sortie yapıyor.
- Artık eğer son 10 senede bir ülkenin ofansif bir saldırısında yardımcı olduysa bir diğerine katılmak istemiyor.
- Artık daha fazla transport gemisi üretiyor.
- Yenilginin kesin olduğu donanma savaşlarında artık geri çekiliyor.
- Supply range'in dışında olan, düşman safta yer alan küçük ülkelere çıkartma yapma konusunda artık daha isteksiz.
- Yerlilerden ötürü intihar haline gelen topraklara girmeyecek.
- AI'ın bölgedeki diğer ülkelerin askerleri ile bölgenin supply limitini karşılaştırması esnasındaki hesap hatası düzeltildi.
- AI'ın ona bağlanan askerleri kendisinin sanıp kendi askeri gücünün yükselmesi sebebiyle bağımsızlık isteğinin artması bugu düzeltildi.
Bunların yanı sıra Interface, Usermodding, Script ve Bugfixes başlığı altında da değişiklikler var.
1 Temmuz ve 7 Temmuzda yamaya 2 eklenti yapılmıştır.
İşte yamanın değiştirdikleri
Oyun dengesi
OTONOMI
- Otonominin bölgelerin savaş skor değeri üzerindeki etkisi azaltıldı.
BİNALAR
- Yerli binaları artık 100 değil 50 altın.
- Bir bölge bir bina kategorisinde eskimiş bir binaya sahipse o binanın yenisini daha ucuza yapıyor.
SAVAŞ SEBEPLERİ
- Koalisyonlar artık sadece coreları alabiliyor, claimleri değil.
GELİŞTİRME
- Primitivler için development %50 pahalılaştı.
- Vassal ülkeler için development %50 pahalılaştı (eskiden %20'idi)
- Toprakları geliştirme ücreti artık her geliştirme başı +5 artmıyor.
- Toprakları geliştirme ücreti artık linear olmayan bir şekilde artıyor, 10 ve altında herhangi bir ek ücret yokken 20, 30, 40 vesairede harcanması gereken monark puan artıyor.
- ADM DIP ve MIL developmentlerin birinin değeri diğer ikisinden fazla ise o değer daha fazla geliştirilemez.
FELAKETLER
- İngiltere'nin yönetim biçiminin değişmesi artık İngiliz Sivil Savaşını sona erdiriyor.
- Osmanlılara Yeniçeri eventinin gelmesi için artık hükümdarın ADM DIP veya MIL özelliklerinden en az birinin 5 olması gerekiyor.
EKONOMI
- Abluka altında kalmanın etkisi artık daha basit hesaplanıyor.
- Şarabın değeri artık başlangıçta 2.5, ileride eventlerle %25 ve %50 pahalılaşıyor.
- Bazı bölgelerin ticaret gücü azaltıldı.
- Ticaret Merkezlerinin sağladığı ticaret gücü azaltıldı.
- Hafif gemilerin bakım ücreti azaltıldı.
CASUSLUK
- Fabricate claim yaparken artık başkentteki spy defense ile değil, local spy defense tarafından yakalanıyorsunuz.
KEŞİF
- Başkenti bir koloni bölgesinde olan ülkeler koloni bölgelerindeki diğer toprakları otomatik olarak görebilecek.
HÜKÜMETLER
- Fazlasıyla ucuz olan bazı parlamento rüşvet seçenekleri pahalılaştırıldı.
- 2. Seviye ülkeler artık +1 diplomat, 3. seviye ülkeler artık +1 general limiti kazanıyor.
- Ambrosian Cumhuriyeti için seçimler artık 4 yılda bir (eskiden 3'tü)
KUTSAL ROMA İMPARATORLUĞU
- HRE içerisindeki büyük ülke ve HRE içerisindeki küçük ülke etkileri artık bölge sayısına göre değil development'a göre belirleniyor.
- İmparatorluk otoritesi artık Özgürşehirlerden, HRE dışındaki ülkeler tarafından kontrol edilen HRE topraklarından ve mevcut HRE prensliği sayısından daha az etkileniyor.
FİKİRLER VE POLİÇELER
- Mevcut İmparatorun bulunduğu kıtadan farklı kıtada bulunan ülkeler artık İmparator seçilemiyor.
- Tuscan İdealarındaki papalık etkisi 1'den 2ye çıkarıldı.
- Daimyo ideaları fabricate claim hızı yerine artık %25 daha fazla manpower barındırıyor.
- Subject Askeri Limit etkisi Vassal askeri limit etkisi olarak değiştirildi ve bundan böyle sadece vassallar ve marchlardan artış gösteriyor.
- -%2 prestige decay azalışı veren idealar artık -%1 veriyor.
- Ticaret ideaları oyuncuya daha çok ticaret gücü sağlayacak şekilde düzenlendi.
- Horse Artillery poliçesi artık %10 artillery gücü veriyor. (eskiden %20 idi)
- Ekonomi idealarındaki bina yapımını ucuzlatan idea artık %10 ucuzlatıyor (eskiden %20 idi)
DİN
- Toprak işgal etmenin doom'u azaltmaktaki etkisi azaltıldı.
- Papalık seçenekleri artık bir seferlik artış yerine 20 senelik etki bırakıyor.
- Budist mezhepleri arasında artık geçiş yapılabiliyor.
- Reformed mezhebindeki ticaret bonusu artık ticareti çekiş gücü ile ilgili değil ticaret etkinliği ile ilgili. (trade steering yerine trade efficiency)
- Reformed mezhebindeki askeri moral bonusu artık %10 (eskiden %15 idi)
VASSALLAR
- Overlordlar artık protectoratelerin defansif savaşlarına dahil oluyorlar.
- PU altındaki bir ülkenin kültürünü değiştirmek artık daha fazla DIP puan istiyor.
- Serbest bırakılan ülkenin dini artık serbest bırakıldığında elde edeceği topraklardaki üstünlüğe göre belirleniyor.
TEKNOLOJİ
- Çin ve Hint teknolojileri artık tech 3'te başlıyor.
- Geliştirme / Yönetim etkinliği artık 1630, 1700, 1760'da %10 %20 şer olarak artıyor, toplamda %30 %60ta kalmak üzere.
BİRİMLER
- Artık düşman topraklarının yanında bulunan bir birim terhis edilemiyor.
- Savaş yorgunluğunun asker üretim hızı üzerindeki etkisi azaltıldı.
SAVAŞ
- Kuşatma hafızası (siege memory) artık yeni kaleleri açmakla yükseliyor, dolayısıyla oyunun son dönemlerinde yapılan kaleler artık fethedilemez durumda değil.
- Toprak isteyebilmek için artık o toprağı core edebiliyor olmanız gerekiyor.
- Bir topraktan aldığınız AE, prestij ve power projection artık 30 development değerinde sabit. 30 developmentten yüksek topraklar daha fazla AE, prestij ve powerprojection vermeyecek.
- Büyük ülkeler artık daha fazla AE alıyorlar.
- Vassalın core'u alınırken oyuncu artık daha az AE alıyor.
- Başarılı kuşatmalar army traditionu artık daha fazla yükseltiyor.
- Bağımsız devletler için taban gemi limiti artık +12, vassal ülkeler için +4.
- Artık aktif olan eskimemiş fortlar army tradition kazandırıyor, maksimum kazanma değeri +1 olmak üzere.
- Barış antlaşmasında herhangi bir madde artık 300 DIP puanından daha fazlasını isteyemiyor. Örneğin devasa bir PU'yu serbest bıraktırmak artık 300 DIP ten fazla puan isteyemez.
Yapay Zeka
DİPLOMASİ
- Eğer müttefik devlet Great Power olan bir ülkeyi PU'ya almak için bir savaş açıyorsa artık AI bu savaşa müttefik olarak gelip yardım etmeyi reddediyor.
- Herhangi bir şekilde artık historical rival etkisine sahip olduğu ülkeleri march olarak belirlemiyor.
- Corelarından birine sahip bir ülkenin diplomatik vassalı olmayı reddediyor.
- Askeri potansiyeli daha az ülkelerle müttefik olmaktan artık daha fazla kaçınıyor.
- Disloyal iken bağımsızlığa desteğini kabul etmeye daha meyilli.
- Savaşta olduğu devletlere karşı tutumu artık friendly olamıyor.
- Hali hazırda büyük müttefiklere sahip küçük bir devletle müttefik olmayı artık daha da istemiyor.
- Rival bir devlet tarafından tehdit altında olan zayıf bir devletle müttefik olmayı artık daha çok istiyor.
- Papalık AI'i artık daha az askeri hareket ediyor.
EKONOMİ
- Development seviyesine oranla çok fazla fort a sahip olması halinde fortları yıkabiliyor.
- Eğer aynı bölgede hali hazırda bir toprağa sahip değilse artık Buzul toprakları kolonize etmekle ilgilenmiyor.
- Gemi yapım süresini hızlandırmak için shipyard üretmeyi artık daha öncelikli görüyor.
- Event ile oluşan ülkelerin henüz herhangi bir gelir gider tablosu olmadığından askerlerini anında terhis etmeleri bugu düzeltildi.
- Koloni devletleri artık bütçelerinin daha büyük bir paydasını kolonistler üzerinde harcıyor.
- Diğer ülkelere yakın olan toprakları geliştirmede daha çekingen davranıyor.
FİKİRLER
- %50 Ideagroup koşulunu artık kaale alıyor.
ASİLER
- Bir kaleyi kuşatmak için fazla zayıf olan asiler artık kaleyi kuşatmaktan vazgeçip başka bir toprağa yöneliyorlar.
SAVAŞ
- Oyuncu ciddi şekilde yenilmişken AI'in %100lük bir antlaşmayı dahi reddetme bugu düzeltildi.
- Artık gemilerin bir başka yere varma tarihini doğru hesaplıyor dolayısıyla limandayken - limanı ablukaya alan donanmanın başka bir yere gittiğini gördüğü gibi limandan çıkıp intihar etmiyor.
- Zayıf isyancılara karşı artık sortie yapıyor.
- Artık eğer son 10 senede bir ülkenin ofansif bir saldırısında yardımcı olduysa bir diğerine katılmak istemiyor.
- Artık daha fazla transport gemisi üretiyor.
- Yenilginin kesin olduğu donanma savaşlarında artık geri çekiliyor.
- Supply range'in dışında olan, düşman safta yer alan küçük ülkelere çıkartma yapma konusunda artık daha isteksiz.
- Yerlilerden ötürü intihar haline gelen topraklara girmeyecek.
- AI'ın bölgedeki diğer ülkelerin askerleri ile bölgenin supply limitini karşılaştırması esnasındaki hesap hatası düzeltildi.
- AI'ın ona bağlanan askerleri kendisinin sanıp kendi askeri gücünün yükselmesi sebebiyle bağımsızlık isteğinin artması bugu düzeltildi.
Bunların yanı sıra Interface, Usermodding, Script ve Bugfixes başlığı altında da değişiklikler var.