Rehber: MTGA - Oynanış Rehberi
#1

Magic: The Gathering'in oynanışı ile ilgili bilgileri bu rehberde bulabilirsiniz.
Bu rehber, ufak değişiklikler ve eklemelerle Magic: The Gathering'in resmi sitesindeki How to Play rehberinin çevirisidir.

TEMEL KONULAR

Bu bölümde MTG oynarken yapabileceğiniz temel şeyler bulunur. Bunlar kartlarınızı tap etmek (card tapping), büyü yapmak (casting spells) ve çarpışma (combat) sırasında yaratıklarınızla saldırı ve savunma yapmaktır.

Not: MTG'de kartların istife (stack) gitmesine "casting spell" denir. Bu yüzden rehberde büyü yapmak olarak geçer.

Kart Tap Etmek

Bir kart tap edildiğinde yan çevrilir ve böylece o tur kullanıldığını gösterir. Bu işlem çeşitli yerlerde kullanılır. Bir land kartı ile mana oluşturmak, bir yaratıkla saldırmak veya tap gerektiren bir kartın yeteneğini (ability) aktive etmek bunlardan bazılarıdır. Bir kalıcı (permanent) tap edildiğinde eski hâline gelene kadar (untap) tekrar tap edilemez. Tur başlangıcında tüm kartlar untap edilir ve tekrar kullanılmaya hazır olurlar.

Büyü Yapmak

Bir büyü yapmak için, yani kartı oynamak, kartın sağ üst köşesinde bulunan mana bedelini karşılamanız gerekir. Mana kazanmak için land kartları tap edilir. Örneğin Serra Angel kartının herhangi üç basit land kartı ve iki Plains tap edilerek mana bedeli karşılanır ve oynanmış olur.


Bir büyü yapıldığında iki şey meydana gelir. Kart, bir instant veya sorcery ise kartın üzerindeki talimatlar takip edilir ve sonunda kart mezarlığa gider. Eğer kart bir yaratık veya enchantment ise masada önünüze koyulur. Bu kart artık sahadadır.

Sahadaki kartlar kalıcı olarak adlandırılır. Instant ve sorcery kartları kalıcı değillerdir ve asla sahada bulunmazlar.


Saldırı ve Bloklama

Bir karşılaşmayı kazanmanın en basit yolu yaratıklarınızla rakibinize saldırmaktır. Saldıran bir yaratık bloklanmadığında rakibinize saldırır ve yaratığın sahip olduğu güç değerince rakibiniz hasar alır.

Saldırılar turların çarpışma aşamasında gerçekleşir ve turun tam ortasında yer alır. Çarpışma aşamasında saldırmak istediğiniz yaratıkları ve onların hangi rakibinize saldırmak istediğinizi seçersiniz (elbette MTG Arena sadece 1v1 oynanabildiğinden seçebileceğiniz sadece bir rakibiniz vardır). Saldıran yaratıklar, saldırdıklarını göstermek amacıyla tap edilir. Sonra rakibiniz, eğer varsa, hangi yaratıklarıyla blok yapacağını belirler. Tap edilmiş yaratıklar blok yapamaz.

Blok yapacak yaratıklar seçildikten sonra saldırı ve blok yapan tüm yaratıklar sahip oldukları güç değerinde birbirlerine hasar verir. Yaratıkların sahip oldukları güç değerleri kartın sağ alt köşesinde yer alır.
  • Saldıran bir yaratık bloklanmadığında saldırdığı oyuncuya hasar verir.
  • Saldıran bir yaratık bloklandığında onu bloklayan yaratık veya yaratıklara hasar verir. Aynı şekilde bloklayan yaratıklar da saldıran yaratığa hasar verir.
Rakibe hasar verildiğinde verilen hasar eş değerince can kaybeder.

Eğer saldıran bir yaratık birden fazla yaratık ile bloklanırsa hangi yaratıkların sırasıyla hasar alacağı saldıran oyuncu tarafından belirlenir. Saldıran yaratığın, blok yapan ikinci veya daha fazla sayıda yaratığa hasar verebilmesi için blok yapan ilk yaratığa onu yok edebilecek kadar hasar verebiliyor olması gerekir. Yani bir sonraki yaratığa hasar verebilmek için ondan önceki yaratığı yok edebilecek kadar güce sahip olmalıdır.

Aynı tur içerisinde bir yaratığın dayanıklılığına (toughness) eş değerde veya daha fazla hasar verilirse o yaratık yok edilir ve sahibinin mezarlığına gider. Eğer yaratığa verilen hasar onu yok etmeye yetmezse yaratık sahada kalır ve tur sona erdiğinde dayanıklılık değeri eski hâline döner.

Çeşitli Saldırı Örnekleri ve Sonuçları

Mesa Unicord oyuncuya 2 hasar verir.

Mesa Unicorn yok olur.

İki yaratık birden sağ kalır.

Giant Spider yok olur.

Aşağıdaki örnekte Dwarven Priest saldırır. Onu bloklayabilecek iki yaratığınız var. Saldırı yapan yaratığı iki veya daha fazla yaratıkla blokladığınızda hangi yaratıklarınızın hasar alacağını rakibiniz belirler. Bu yüzden önemli yaratıklarınızla blok yaparken dikkat etmeniz gerekir yoksa rakibiniz onların öncelikli olarak hasar almasına ve yok olmalarına neden olabilir.

Reclamation Sage ve Giant Spider, Dwarven Priest'e toplamda 4 hasar vererek onu yok edebilecektir. Bu sırada Dwarven Priest Reclamation Sage'i yok edebilecek kadar hasar verebilir ancak Giant Spider'a veremez. Rakibinizin Dwarven Priest'i her türlü yok olacağından hasar sırasında Reclamation Sage'i öne koyar ve böylece onu yok eder. Eğer Giant Spider'ı öne koysaydı Reclamation Sage hiç hasar almadan yaşayacaktı ve ilk örneğe kıyasla daha kötü bir takas olacaktı.


Blok sırası belilrlendiğinde hasarlar verilir. Dwarven Priest, Reclamation Sage'e 1 hasar vererek onu yok eder. Sonrasında kalan 1 hasarını Giant Spider'a verir. Dayanıklılığı 3'e düşen Giant Spider tur sonuna kadar başka hasar almazsa yeni turda tekrar 4 dayanıklılığa geri döner.

İLERİ SEVİYE KONULAR

MTG'nin en ilginç ve zevkli yanlarından biri sahip olduğu çok sayıda birbirinden farklı kart sayısıdır. Kart sayı ve çeşitliliğinin fazlalığı beraberinde çokça mekanik ve kural getirir. Bu bölümde yeni bir oyuncunun sıkça karşılaşacağı MTG kurallarına dair detaylar bulunur. 

Hedefleme

Bazı büyüler ve yetenekler "target" (hedef) kelimesini kullanır. Bir büyü veya yetenek bir şeyi hedefliyorsa önce tüm hedefleri belirlemeniz gerekir. Eğer hedefleme gereksinimlerini karşılayamazsanız büyüyü yapamaz veya yeteneği kullanamazsınız. Örneğin bir büyüde "Destroy target creature," yazıyorsa ama sahada yok edilebilecek herhangi bir yaratık yoksa büyüyü yapamazsınız çünkü geçerli bir hedef yoktur.


Eğer bir büyüde "deals damage to any target" yazıyorsa herhangi bir yaratığı veya oyuncuyu (veya planeswalker'ı) hedef olarak seçebilirsiniz.

Hedefleri seçtiğinizde daha sonra kararınızı değiştiremezsiniz. Bir büyü veya yetenek sonuçlandığında hedeflerin geçerli olup olmadıkları (yani hâlâ mevcut yerlerinde oldukları ve gerekli şartları sağladıkları) tekrardan kontrol edilir. Eğer bir hedef geçerli değilse büyü veya yetenek onu etkileyemez. Eğer hedeflerin hepsi birden geçerli değilse büyü veya yetenek hiçbir şey yapmaz.

İstif

İstif (stack) bir oyun alanıdır ve saha gibi tüm oyuncular tarafından erişilir. Burada büyüler ve yetenekler sonuçlanana kadar bekletilir. Bir büyü veya yetenek sonuçlandığında onun efekti gerçekleşmiş olur.

İstifin Kullanımı

Bir büyü yaptığınızda veya bir yeteneği aktive ettiğinizde hemen sonuçlanmazlar. Önce istife giderler. Oyuncular, pas geçene kadar büyüler ve yetenekler istifte kalır. Aynı şekilde tetiklenen yetenekler de sonuçlanmak için istife gider.

MTG Arena'da istif, kırmızı kare içerisine aldığım sağ alanda gösterilir.

Büyü ve yetenekleri istife koymayı bitirdiğinizde tur sırasında öncelik bir sonraki oyuncuya geçer ve karşılık olarak kendi büyü ile yeteneklerini kullanabilir. Aynı şekilde bunlara da karşılık verilebilir ve bu durum böyle gider. Nihayetinde tüm büyü ve yetenekler istifte sonuçlanmak için bekletilir. Tüm oyuncular yeni bir büyü yapmayı veya yetenek kullanmayı bıraktığında ise sonuçlanırlar.

Genel bir kural olarak istifte bulunan büyü ve yetenekler birer birer sonuçlanır. Bunun sırası istife en son konandan ilk koyulana doğrudur.

Büyü ve Yeteneklere Karşılık Vermek

Her oyuncunun istife giden herhangi bir büyüye veya yeteneğe karşılık verebilecek fırsatı olur. Bu sırada bir instant büyü veya aktive edilebilen bir yetenek yapabilirler. Bir oyuncu karşılık vermeye karar verirse onun yapacağı büyü veya yetenek istifte en üst sıraya gider. Tüm oyuncular pas geçtiğinde ise istifin en üstünden başlayarak büyü veya yetenekler sonuçlanır.


Bir büyü veya yetenek sonuçlandığında tüm oyuncuların buna karşılık verme fırsatı olur. Eğer kimse bir şey yapmazsa istifte bulunan sıradaki şey sonuçlanır. İstifte bir şey kalmadığında mevcut tur adımı sonlanır ve sonraki adıma geçilir.

Çeşitli İstif Örnekleri

Rakibiniz, bir 2/2 (2 güç, 2 dayanıklılık) yaratık olan Eager Construct'ınızı hedefleyerek Shock kullandı diyelim. Shock önce istife gider. Siz Titanic Growth ile karşılık verirsiniz. Titanic Growth istifte Shock'un üstüne gider. Siz ve rakibiniz başka bir şey yapmazsınız.


Titanic Growth sonuçlanır ve Eager Construct tur sonuna kadar 6/6 olur. Sonra Shock sonuçlanır ve Eager Construct'a 2 hasar verir ancak şimdi 6 dayanıklılığa sahip olduğundan onu yok etmeye yetmez.


Titanic Growth Önce Oynansaydı

Titanic Growth'un Shock'tan önce oynandığı durumda ise Eager Construct yok edilirdi! Çünkü istifte bu sefer Shock üste bulunacağından ilk sonuçlanan o olur. Eager Construct daha 2/2 iken Shock ona 2 hasar verir ve 6/6 olamadan yok olur. Titanic Growth hiçbir şey yapmadan mezarlığa gider.


Turun Aşamaları

Her tur belirli bir döngüde ilerler. Yeni bir tur adımı veya aşamasına geçtiğinizde o sırada tetiklenen her yetenek tetiklenerek istife gider. Tur sırasında önceliğe sahip oyuncu büyü yapma ve yetenek aktive etme hakkına sahiptir ve bu tüm oyuncular arasında sırayla devam eder. Oyunun bir sonraki adıma geçmesi için istifte bir şey olmamalı ve oyuncuların hepsi yeni bir hamlede bulunmamalıdır.


Başlangıç Aşaması
  • Untap Adımı
Tüm kalıcılarınızı untap edersiniz. Herhangi bir kalıcı olmayacağından bu adım ilk turda pas geçilir. Bu adımda büyü yapılamaz ve yetenek aktive edilemez.
  • Upkeep Adımı
Oyuncular instant oynayabilir ve yetenek aktive edebilir. Turun bu adımında "at the beginning of your upkeep" sahibi yetenekler tetiklenir.
  • Kart Çekme Adımı
Destenizden bir kart çekersiniz. Kartı çekmek zorunludur. Karşılaşmanın ilk turunda karşılaşmaya başlayan oyuncu bu adımı pas geçer. Bunun sebebi ilk oyuncunun sahip olduğu başlangıç avantajını azaltmaktır. Kart çekildikten sonra oyuncular instant yapabilir ve yetenek aktive edebilir.

Birinci Ana Aşama
  • İstediğiniz sayıda sorcery, instant, yaratık, artifact, enchantment ve planeswalker kartı oynayabilir ve yetenek aktive edebilirsiniz. Bu aşamada bir land kartı da oynanabilmekle birlikte tur içerisinde en fazla bir land oynayabildiğinizi unutmamalısınız. Rakibiniz instant oynayabilir ve yetenek aktive edebilir.
Çarpışma Aşaması
  • Çarpışmanın Başlangıç Adımı
Oyuncular instant oynayabilir ve yetenek aktive edebilir.
  • Saldırı Yapacakların Seçimi
Bu adımda untapped yaratıklarınızdan saldırı yapacakları seçersiniz. Eğer rakibinizin bir planeswalker'ı varsa saldırıyı ona yapılacak şekilde seçebilirsiniz. Saldırı yapan yaratıklarınız tap edilir. Sonrasında oyuncular instant oynayabilir ve yetenek aktive edebilir.
  • Blok Yapacakların Seçimi
Rakibiniz sahip olduğu untapped yaratıklarla blok yapıp yapmama kararına sahiptir. Eğer bir yaratığınızı birden fazla yaratıkla bloklarsa onların hasar alma sırasını siz belirlersiniz. Daha sonra oyuncular instant oynayabilir ve yetenek aktive edebilir.
  • Çarpışma Hasarı Adımı
Oyuncular, yaratıklarının vereceği hasarlar için gerekli ayarlamaları yaptıktan sonra tüm hasarlar aynı anda verilir. Daha sonra oyuncular instant oynayabilir ve yetenek aktive edebilir.
  • Çarpışmanın Bitiş Adımı
Oyuncular instant oynayabilir ve yetenek aktive edebilir.

İkinci Ana Aşama
  • İkinci ana aşama aynı ilki gibidir. Herhangi bir büyü yapabilir ve yetenek aktive edebilirsiniz. Rakibiniz instant oynayabilir ve yetenek aktive edebilir. Eğer ilk ana aşamanızda bir land oynamadıysanız burada oynayabilirsiniz. 
Bitiş Aşaması
  • Son Adım
"At the beginning of your end step" sahibi yetenekler bu adımda tetiklenir ve istife gider. Sonrasında oyuncular instant oynayabilir ve yetenek aktive edebilir.
  • Cleanup Adımı
Bu adıma geldiğinizde elinizde yediden daha fazla sayıda kart varsa onlar discard edilir yani mezarlığa yollanır. Elinizde yedi kart kalana kadar bu işlem uygulanır. Daha sonra yaratıkların üzerindeki hasarlar ortadan kalkar ve "until end of turn" etkileri son bulur. Instantlar oynanamaz ve yetenekler aktive edilemez. Bunun istisnası bu adımda tetiklenen yeteneklerdir.
tTRiYax.png
[+] 3 üye reddga nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
 




Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.