14-06-2020, 00:36
(Son Düzenleme: 10-12-2020, 23:05, Düzenleyen: Attila the Hun.)
Civilization IV - Sağlık Rehberi
Civilization IV'te sağlık şehirlerin bir özelliğidir. Her şehrin sağlığı iki küçük tam sayı hâlinde şifrelenir. Birinci tam sayı şehrin sağlığına pozitif etki eden etkenlerin toplamıdır. Bu sayı bir şehrin sağlığı hakkında konuşulduğunda genelde kastedilen değerdir. Ancak bu rehberde ona sağlık limiti diyeceğiz. Sağlık birçok farklı kaynaktan gelir: şehrin alanı, binalar, harikalar ve kaynaklar.
Diğer tam sayı şehrin sağlığına negatif etki eden etkenlerin toplamı, yani sağlıksızlıktır. Sağlıksızlık çoğunlukla nüfustan gelir fakat bazı binalar ve kaynaklar da sağlıksızlığa neden olabilir.
Bir şehrin sağlık limitini ve sağlıksızlığını şehir ekranının sağ üstünde yiyecek barının hemen yanında görebilirsiniz. Sağlık limiti sembolü ile gösterilir. Sağlıksızlık sembolü ile gösterilir.
Sağlığın önemli bir etkisi vardır: bir şehrin sağlıksızlığı sağlık limitinden yüksek olduğunda, sağlık limitinin üstündeki nüfusun her biri 2 yerine 3 yiyecek tüketir. Bir şehir sağlık limitinden bir ya da daha fazla nüfusa sahipse sağlıksızdır.
Sağlıksızlığı Hesaplamak
Bir şehrin sağlıksızlığı büyük oranda nüfusunun bir işlevidir: her şehir nüfus başına +1 sağlıksızlık alır. Bir istisna vardır: eğer bir şehir National Park inşa etmişse nüfustan sağlıksızlık almaz. Fazladan sağlıksızlığa binalar ve şehrin alanı sebep olur.
Sağlıksız Alanlar
Şehrin menzili içindeki taşkın yatakları ve cangıllar aşağıdaki gibi sağlıksızlık verir:
- Cangıl: Kare başına 0.25
- Taşkın yatağı: Kare başına 0.4
Sağlıksız Binalar
Bazı binalar inşa edildikleri şehre sağlık açığı verir.
Bina
| Etki
| Her ... için +N sağlıksızlık
|
---|---|---|
Forge | +1 | - |
Factory | +1 | Her kömür ve petrol için +1 | [
Coal Plant | - | Her kömür için +2 |
Laboratory | +1 | - |
Airport | +1 | - |
Industrial Park | +2 | Her kömür ve petrol için +1 |
Sağlık Limitini Hesaplamak
Her şehir oyun zorluğuna bağlı olarak taban sağlık limiti değeri alır. Bu değere şehir alanından, binalardan, harikalardan ve kaynaklardan gelen bonuslar eklenir.
Alan Bonusları
Şehirlerin konumlandığı yerlere göre verilen dikkate değer bonuslar vardır. Öncelikle, herhangi bir tatlı sulu karenin yanına yapılan bir şehir +2 sağlık alır. Bariz olmayan başka bir bonus da sadece kıyı şehirleri Harbour inşa edebildiği için sadece onların deniz ürünlerinin ekstra sağlık bonuslarından yararlanabilmeleridir. Bu, kıyı şehirlerinin aslında +3 sağlık aldığı anlamına gelir.
Kaynaklar ve Binalar
Her yiyecek kaynağı +1 sağlık verir. Diğer kaynaklardan bazıları binalarla beraber oldukları sürece sağlık verebilir.
Çok sayıda bina inşa edildiği şehre sağlık bonusu verir. Bazısı bunun için belirli teknolojilere ihtiyaç duyar, diğerleri şartsız olarak bonus verir.
Bina
| Etki
| Her ... için +1
|
---|---|---|
Granary | - | mısır, pirinç, buğday |
Harbor | - | istiridye, yengeç, balık |
Aqueduct | +2 | - |
Grocer | - | muz, baharat, şeker, şarap |
Hospital | +3 | - |
Supermarket | - | inek, domuz, geyik, koyun |
Ayrıca, Hydro Plant ve Nuclear Plant binaları temiz enerji sağlar. Bu, eğer varsa Coal Plant'ın verdiği sağlıksızlık etkisini sıfırlar. Recycling Center binaları binalardan gelen tüm sağlıksızlığı sıfırlar.
Harikalar
Hanging Gardens harikası inşa edildiği medeniyetin tüm şehirlerine +1 sağlık bonusu verir.