Rehberlerimin devamını getirmeden önce oyunda sıklıkla kullanılan terimlere geçip rehberlerin daha anlaşılır yapmaya karar verdim. Bu terimleri Türkçe'ye çevirebilirdim ancak oyun İngilizce desteklemekte ve bu yüzden bazı mekanikleri anlamakta sıkıntı çekebilirsiniz. Mümkün olduğunca çok terimi barındırmaya çalışacağım.
MP: Oyunun temel kaynağı. Oyun başındaki MP kazanma oranı alabileceğiniz en yüksek değerdir. Pop sayınız arttıkça MP kazancınız düşmeye başlar.
Munition: Muni ya da MU olarak da kısaltılabilir. Birliklerde(Bomba atma, mayın yerleştirme, hızlı koşma vs.) veya doktrinlerin(Fuel ikmali, hava saldırısı vs.) sahip olduğu yeteneklerin %90^'ı munitions harcanarak açılır. Piyadelere yeni silahlar vermek ya da tanklara makineli tüfek koymak için de kullanılır.
Fuel: Oyunun en kritik kaynağıdır, tankları çıkarmanız için gerekir. İleriki aşamalarda tanksız oyunu kazanmanız imkansızdır. Bu yüzden haritada bulunan 2 fuel noktasından birini mutlaka korumanız gerekir. Oyun boyunca temel amacınız 2 fuel noktasını birden kontrol altında tutarak ya da düşmanın kontrol ettiği fuel noktasının bağlantısını keserek düşmanın fuel kazanmasını önlemektir.
PopCap: Age of Empires oynamışsanız zaten ne demek istendiği açıktır. Sahaya istediğiniz kadar birlik çağıramazsınız. Her birliğin kendine özgü bir yer kaplama sayısı vardır. Mesela Penal Battalionlar 6 kişilik bir birlik olsalar da 9 PopCap harcar.
CP: Command Points, hasar verdikçe, hasar aldıkça, bölge ele geçirdikçe ve teknolojide ilerleyince CP kazanırsınız. Belli CP noktalarında seçtiğiniz komutanın yetenekleri kullanılabilir hale gelir.
HQ/Base: Her oyuncu oyuna HQ binası ile başlar. Birlikler retreat komutu aldıklarında HQ'nun yanına kadar kaçmayı sürdürürler. HQ bölgesi her haritada bellidir ve etrafı makineli tüfekler tarafından korunur.
Vet: Veterancy yani tecrübe demektir. Oyundaki birlikler hasar aldıkça veya verdikçe xp kazanırlar. Belli bir xp'den sonra ise tecrübe seviyeleri 1 artar. Seviyeler kısaca vet 1, vet 2... diye adlandırılır. Birlik vet kazandıkça güçlenir ve yeni yetenekleri açılabilir.
AA: Anti-air, uçak-savar.
AT/ATG: Anti-tank silahı.
Mortar: Havan topu. En basit topçu birlikleridir ve bir bölgeye yerleşmiş düşman savunmasına hasar vermek için birebirdirler. Ayrıca bu birimlerle bölgeye sis bombaları atarak ilerlemenizi gizleyebilirsiniz.
TD: Tank Destroyer. AT'lerin mobil halidir. Ön zırhları güçlü olsa da bazı TD'ler taret içermediğinden dolayı etrafının çevrilmesi TD'ler için ölüm demektir. Menzilleri tanklardan daha yüksektir. Bu yüzden ön safta tank gibi kullanılmamalı, tank avcısı olarak kullanılmalı. Piyadelere karşı hasarları çok düşüktür.
Nade: Granade(El bombası) kısaltması.
Recon: Bazı doktrinler bir bölgeye uçak göndererek orayı görmenizi sağlayabilir, buna recon denir. Genelde takım arkadaşlarınız mini-mapte bir yeri işaretleyerek chate "Recon" yazar. Orada görüşe ihtiyacı olduğunu anlatmak istiyordur.
Elit Birlikler: En üst kademe piyade birlikleridir. Normal piyadeler bazı LMGleri yere yatarak ateş etmesi gerekirken elit birlikler bu silahları hareket halinde kullanabilirler.
HT: Half-Track kısaltması. Half-Tracklar etrafındaki birlikleri reinforce edebilen ve piyade birliklerini taşıyabilen araçlardır. Çatışma sırasında arkada tutarak sayı üstünlüğünü elinizde tutmanızı ya da çatışma sonrası savunma hattınızı bozmadan güçlendirmek için kullanılabilir. Wehrmacht HT'lerine alev makinesi ekleyerek Flame HT'ye çevirirken Sovyetler uçaksavar silahları ekleyebilir. Silah eklenen HT'ler asker taşıyamaz ve reinforce yapamazlar.
HMG/MG: Genelde MG olarak anılır. Supression ve Pin özelliğine sahip belli bir alandaki düşmanlara ateş edebilen kurmalı makineli tüfekler. Alanları birimden birime değişiklik gösterebilir.
Supression: MG'ler tarafından ateş alan piyadeler bir süre sonra "surpressed" durumuna geçerler. Bu durumdaki askerler yerde sürünerek hareket etmeye başlarlar, daha az hasar verirler ve alırlar. Ancak zaman geçtikçe birliklerin aldığı hasar normalin üstüne çıkacak kadar yükselmeye başlar. Eğer bu durumdayken alınan ateşten kaçılmazsa birlikler "pinned" olur ve oldukları yerde hiç bir şey yapmadan yatarlar. Ateşi açan MG'nin ateş açmasını en kısa zamanda önleyemeyecekseniz birliklerinizi geri çekmek en doğru karardır.
AP: Armor Piercing, zırh delici mermiler için kullanılan kısaltma.
Sweeper: Minesweeper, mayın detektörü, için kısaltma.
Kaynaklar
MP: Oyunun temel kaynağı. Oyun başındaki MP kazanma oranı alabileceğiniz en yüksek değerdir. Pop sayınız arttıkça MP kazancınız düşmeye başlar.
Munition: Muni ya da MU olarak da kısaltılabilir. Birliklerde(Bomba atma, mayın yerleştirme, hızlı koşma vs.) veya doktrinlerin(Fuel ikmali, hava saldırısı vs.) sahip olduğu yeteneklerin %90^'ı munitions harcanarak açılır. Piyadelere yeni silahlar vermek ya da tanklara makineli tüfek koymak için de kullanılır.
Fuel: Oyunun en kritik kaynağıdır, tankları çıkarmanız için gerekir. İleriki aşamalarda tanksız oyunu kazanmanız imkansızdır. Bu yüzden haritada bulunan 2 fuel noktasından birini mutlaka korumanız gerekir. Oyun boyunca temel amacınız 2 fuel noktasını birden kontrol altında tutarak ya da düşmanın kontrol ettiği fuel noktasının bağlantısını keserek düşmanın fuel kazanmasını önlemektir.
PopCap: Age of Empires oynamışsanız zaten ne demek istendiği açıktır. Sahaya istediğiniz kadar birlik çağıramazsınız. Her birliğin kendine özgü bir yer kaplama sayısı vardır. Mesela Penal Battalionlar 6 kişilik bir birlik olsalar da 9 PopCap harcar.
CP: Command Points, hasar verdikçe, hasar aldıkça, bölge ele geçirdikçe ve teknolojide ilerleyince CP kazanırsınız. Belli CP noktalarında seçtiğiniz komutanın yetenekleri kullanılabilir hale gelir.
Factionlar - Taraflar
SOV/SU: Sovyetler.
OH/Wehr/OST/Ostheer: Stalingrad yenilgisi sonrası doğuda geri çekilen Alman Ordusu.
OKW: Normandiya çıkarmasıyla kıtaya inen İngiliz ve Amerikan birliklerine karşı savunma savaşı veren Batı Alman Ordusu.
USF: Amerika.
UKF: Birleşik Krallık.
Binalar
HQ/Base: Her oyuncu oyuna HQ binası ile başlar. Birlikler retreat komutu aldıklarında HQ'nun yanına kadar kaçmayı sürdürürler. HQ bölgesi her haritada bellidir ve etrafı makineli tüfekler tarafından korunur.
T0 - T1 - T2 - T3 - T4: Teknoloji seviyesidir. Bütün oyuncular T0 birlikler içeren HQ binası ile başlar. Sovyetler T1 veya T2 den birini ya da ikisini de kurabilirken Wehrmacht sırayla gitmek zorundadır. OKW ile USF T3'e kadar sahiptir ve istediği teknolojiye geçebilirken UKF sadece T2'ye kadardır ve sırayla gitmelidir.
FHQ / Forward HQ: DLC ile birlikte gelen 3 tarafta bulunmaktalar. Normal HQ'nun nerede olduğu oyunun başında bellidir ve değiştirilemez. FHQ ise oyun başında aldığınız HQ ya ek olarak istediğiniz yere yerleştirebileceğiniz bir HQ'dur. Özellikle büyük haritalarda askerlerin kaçmak için daha az koşmasını sağlar ve savaşa tekrar katılmak için gereken süreyi azaltarak çatışmalarda elinizi güçlendirirsiniz.
- OKW'nin T1 binası olan MedTruck yerleştirildikten sonra yapacağınız "Forward Retreat Point" geliştirmesini aktif ettiğinizde FHQ'nuzu elde edebilirsiniz.
- USF'ye T3 ile birlikte gelen Major birliğinin ücretsiz ve açılıp/kapanabilir FHQ olma özelliği vardır ancak bu özellik açıkken hareket edemez. Hareket ettirebilmek için özelliği kapamanız gerekmektedir.
- UKF'nin doktrinlerinin birinde bulunan Forward Assembly binası sizin için FHQ özelliği görecektir. (Resimler daha sonra eklenecek.)
Cache: 200 MP karşılığında normal noktalara inşa edebileceğiniz ek kaynak binalarıdır. Fuel Cahce ve Munition Chache olarak ikiye ayrılırlar. Fuel Cache dakikada 3 fuel sağlarken munition cache 5 munition sağlar.
Birlikler ve Özellikleri
Vet: Veterancy yani tecrübe demektir. Oyundaki birlikler hasar aldıkça veya verdikçe xp kazanırlar. Belli bir xp'den sonra ise tecrübe seviyeleri 1 artar. Seviyeler kısaca vet 1, vet 2... diye adlandırılır. Birlik vet kazandıkça güçlenir ve yeni yetenekleri açılabilir.
AA: Anti-air, uçak-savar.
AT/ATG: Anti-tank silahı.
Mortar: Havan topu. En basit topçu birlikleridir ve bir bölgeye yerleşmiş düşman savunmasına hasar vermek için birebirdirler. Ayrıca bu birimlerle bölgeye sis bombaları atarak ilerlemenizi gizleyebilirsiniz.
TD: Tank Destroyer. AT'lerin mobil halidir. Ön zırhları güçlü olsa da bazı TD'ler taret içermediğinden dolayı etrafının çevrilmesi TD'ler için ölüm demektir. Menzilleri tanklardan daha yüksektir. Bu yüzden ön safta tank gibi kullanılmamalı, tank avcısı olarak kullanılmalı. Piyadelere karşı hasarları çok düşüktür.
Nade: Granade(El bombası) kısaltması.
Recon: Bazı doktrinler bir bölgeye uçak göndererek orayı görmenizi sağlayabilir, buna recon denir. Genelde takım arkadaşlarınız mini-mapte bir yeri işaretleyerek chate "Recon" yazar. Orada görüşe ihtiyacı olduğunu anlatmak istiyordur.
Elit Birlikler: En üst kademe piyade birlikleridir. Normal piyadeler bazı LMGleri yere yatarak ateş etmesi gerekirken elit birlikler bu silahları hareket halinde kullanabilirler.
HT: Half-Track kısaltması. Half-Tracklar etrafındaki birlikleri reinforce edebilen ve piyade birliklerini taşıyabilen araçlardır. Çatışma sırasında arkada tutarak sayı üstünlüğünü elinizde tutmanızı ya da çatışma sonrası savunma hattınızı bozmadan güçlendirmek için kullanılabilir. Wehrmacht HT'lerine alev makinesi ekleyerek Flame HT'ye çevirirken Sovyetler uçaksavar silahları ekleyebilir. Silah eklenen HT'ler asker taşıyamaz ve reinforce yapamazlar.
HMG/MG: Genelde MG olarak anılır. Supression ve Pin özelliğine sahip belli bir alandaki düşmanlara ateş edebilen kurmalı makineli tüfekler. Alanları birimden birime değişiklik gösterebilir.
Supression: MG'ler tarafından ateş alan piyadeler bir süre sonra "surpressed" durumuna geçerler. Bu durumdaki askerler yerde sürünerek hareket etmeye başlarlar, daha az hasar verirler ve alırlar. Ancak zaman geçtikçe birliklerin aldığı hasar normalin üstüne çıkacak kadar yükselmeye başlar. Eğer bu durumdayken alınan ateşten kaçılmazsa birlikler "pinned" olur ve oldukları yerde hiç bir şey yapmadan yatarlar. Ateşi açan MG'nin ateş açmasını en kısa zamanda önleyemeyecekseniz birliklerinizi geri çekmek en doğru karardır.
AP: Armor Piercing, zırh delici mermiler için kullanılan kısaltma.
Sweeper: Minesweeper, mayın detektörü, için kısaltma.
Kalan Terimler
Blob/Blobbing/Blobber: Aynı birliklerden pek çok getirtip Age of kafasıyla aynı anda aynı yere götürülerek kontrol edilen birlik topluluğuna blob denir. Blob bu oyun topluluğunda hiç sevilmese de kontrol zorluğu olmadığı için yeni oyuncular ve yeteneksizler tarafından kullanılıyor. Bu kullanıma blobbing, kullananlara ise blobber denir. Bloblara karşı en iyi çözüm mg ve topçu birlikleri kullanmaktır. Eğer düşman tanklara karşı önlem almamışsa tanklar çok daha kesin sonuçlar da verebilir.
Cooldown: Kullanılan yeteneğin tekrar dolma süresi.
Weapon Cooldown: Ateş etme arasında geçen süre.
Received Accuracy/RA: Vurulma Şansı. Birimin vurulma oranı gibi bir özellik. Geniş bir hedefi vurmak küçük bir hedefi vurmaktan daha kolaydır bu yüzden geniş hedefin RA değeri daha yüksektir diye örneklendirebilirim. Oyunda piyadelerin görüntüsü hemen hemen aynı olduğundan sadece sayısal olarak bu değeri bilebiliriz.
Scatter: Yapılan atışın hedef alınan bölgenin/düşmanın ne kadar uzağına düşebileceğini belirleyen bir değer, düşük olması daha iyidir.
Flank: Girmeniz gereken bir bölgeyi mgler tutuyorsa mglerin atış alanının dışında dolaşarak onlara ulaşmaya flank denir.
Garrison: Binaların içine girmiş birliklere denir.
Wipe: Ekibin tüm üyelerinin ölmesi.
Cover: Siper. Yeşil ve sarı siperlere yerleştirilen askerlerin mermiler tarafından vurulma ihtimali ve aldıkları hasar azalır. Patlayıcılarla oluşturulan kraterler ve binalar her yönden gelen saldırılara karşı koruma sağlarken diğer siperler doğrusal koruma sağlar.
Red Cover, yolların ortasındaki askerlere uygulanır. Red Cover pozisyonundaki birliklerin vurulma ihtimali ve aldıkları hasar normalden daha fazladır.
Ayrıca askerleri bir siperin tam dibine getirmeden yaklaştırırsak(Yani siper bonusunu almazsak) bile o yönden gelen mermilerin sipere çarpma ihtimali bulunduğu için askerlerin vurulma ihtimali düşecektir.(Ancak alınan hasarda bir değişiklik olmaz.)
Oyunda 3 çeşit cover tipi vardır.