EU4'teki Tarihsellik ve Oyuncu Etkisi
#1
Az önce EU4 Multiplayer sonrası bu şekilde bir tartışma konusu meydana geldi. Oldukça ilginç ve üzerinde konuşulabilecek, tartışılabilecek bir durum olduğunu düşündüğüm için ayrı konu olarak açmayı doğru buldum. Europa Universalis IV'te sizce 'oyuncu etkisi' ne seviyede olmalıdır? Dünyanın bazı bölgelerindeki ülkeleri 'oynanabilir kılmak' adına, birtakım olağanüstü olayların yapılabilir kılınmasını doğru buluyor musunuz? 'Tarihsellik' çizgisi nerede başlamalı? Örneğin Hinduçin bölgesindeki bir ülke, çok becerikli bir oyuncunun elinde olduğu zaman Avrupa ile teknolojide yarışabilmeli mi? Peki 'oyunda bazı şeyler de mümkün olamamalı' diyorsanız bunun dengesi nasıl sağlanabilir? Yorumlarınızı alalım.

Ben alternatif tarih çizgisinde kalmak şartıyla, oyunun tarihsel konseptini koruması gerektiğini düşünüyorum. Öbür türlü oynadığımız oyunun tarihselliği sadece başlangıç haritasındaki ülke isimlerinden ibaret olur. Örneğin normalde Şogun olamamış ve sonraları başka bir Daimyo veya Şogunun kendisi tarafından yıkılmış bir klan, becerikli bir oyuncunun ellerinde Şogun olabilmeli, ardından Japonya'yı birleştirip Çin'e, Kore'ye istilalar düzenleyebilmeli, ancak örneğin Avrupa'yla teknolojide kafa kafaya olamamalı. Kaliforniya'ya koloni atamamalı. Denizde Britanya'yı 1600 senesinde yenememeli. Bunlar illa ki oyuna eklenecek 'katı kurallar' ile değil, 'oyunun yapısı itibariyle' bu şekilde olmalı.

Başarılı bir Aztek oyuncusu tüm Amerika kıtasını ele geçirip sonra Lisbon'u fetheden değil, Avrupalıların sömürgeciliğine göğüs gerip zafer alabilip sonra da batılılaşarak kendi konumunda bağımsızlığını koruyabilen oyuncu olmalı bana göre. Ancak oyunda Azteklerle doğru oynandığında Avrupa'ya çıkartmalar yapmak gayet mümkün. Siz bu konu hakkında ne düşünüyorsunuz? Sizce EU4 hangi çizgide hareket etmeli?
[+] 6 üye Duman nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Cevapla
#2
Senin düşündüğün yapı enstitü öncesi tech grubu yapısına uyuyor. Avrupalıların kendilerine özgü genlerinden gelen bir yetenekle yerlilerden daha ucuza teknoloji alması olayı da bana göre saçmaydı.
Dev basarak ve reform olarak enstitü almayı iptal edersek senin kafandakine daha yakın bir oyun olabilir.
Sic Parvis Magna
Ara
Cevapla
#3
Asyalıları geçtim avrupalılar için bile bir sınır olmalı tarihte ispanyollar aztekleri büyük ordularla yenmedi komşu şehirleri feth eden azteclilere kızgın olan feth edilmiş şehirlilerlileri müttefik olarak ayaklandırdılar isyan çıkardılar ardından hastlıkla beraber gelişti işler.Okyanusun ötesine istediğin kadar asker göndermen olmamalı gönderiyorsun da bunun iaşe'sini nasıl sağlıyorsun sen oyunda şimdi istesem 10 k asker çıkartırım amerikaya hiçbirşeyde olmaz.Ancak gerçeklikte oraya bırak 10 bini bin asker çıkartma bile imkansıza yakın(ilk seferde).Azteclere şehir mekaniği gelebilir mutsuz ederlerse(civ gibi feth edilince - puan) batılılarla anlaşıp isyan çıkarabilirler hastalık geliri,manpoweri vurmalı ... vb
Kısa süre önce öğrendğim üzere azteclerin nüfus artış hızı az olduğu için yeni yerleşim birimi açma gayretleri felan da yoktu daha kendi ve komşu kıtalardaki halklarla iletişimi olmayan azteclerin kolonicilik yapmaları abes
俺たち 自由 に なれる の か ?
Ara
Cevapla
#4
Yerli mekaniği baştan aşağı değişmeli. Aslına bakarsan ticaretten askeriyeye oyundaki birçok mekanik gözden geçirilmeli de işte naparsın.
Sic Parvis Magna
[+] 1 üye altnkurt nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#5
Tarihsellikten yanayım her zamanki gibi ama oyunda tarihi derinlik sıfır, değişmesi de zor görünüyor.
G0kMNN.png
[+] 1 üye GaulTurk nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#6
Bence ayarlarda tarihsel ve alternatif olarak secenek konmalı ve isteyen istediğini oynamalı. Çünkü bu oyunu sırf alternatif tarih için oynayanlar var.
[+] 1 üye Semavi7 nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#7
Oyun tarih oyunu olsa da bu oyunda tarihsel derinlik aramak yersiz ki tarihte dahi bazı kritik vakalar tarihi şekillendirdi. B7 bağlamda iyi bir oyuncunun elinde tarihin sekillenmesini doğru buluyorum. Halihazırda zaten batıya belli başlı avantajlar verilmisken fazlası neden olsun ki.
FxO_A92WYAI--2l.jpg
[+] 1 üye jax61 nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#8
Bu oyuna yukarıda dediğim gibi tarihsel bir ayar eklense (oda %70 tarihsel gidişat) 2 ay oynar sonra sıkılırsınız. Bu oyunu bu kadar güzel yapan alternatifliği. Yani Osmanlı ile 20 oyun açsanızda hep farklı şeyler yaşarsınız.
[+] 2 üye Semavi7 nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#9
Aynen katılıyorum. Tarihsellik fazla olursa oyunu oynamak yerine izlemiş oluruz. Bence İberian Wedding, Jagellon Succession ve Janissary Building benzeri eventler tarihi akış dışında diğer ülkelere de gelebilmeli bir şekilde.
Kristof Kolomb'un İspanya yerine Portekiz'e gelmesini nasıl normal karşılıyorsanız Mimar Sinan'ın Kırım'a gidebilmesi de o kadar normal olmalı.
Sic Parvis Magna
Ara
Cevapla
#10
Gerçekçi kültür, din ve lojistik sistemiyle oyun gayet güzel olacaktır. Ancak oyunun daha çok simulasyon olması özelliği korunmalı. Birebir tarihsel olursa şahsen 1-2 ay oynadıktan sonra sıkılır bırakırım.
Ara
Cevapla
#11
Evet lojistik önemli. Adam Fransadan 50.000 kişiyi kaldırıp Anadoluya getiriyor yıl daha 1600'ler.

(03-05-2017, 15:37)altnkurt : Aynen katılıyorum. Tarihsellik fazla olursa oyunu oynamak yerine izlemiş oluruz. Bence İberian Wedding, Jagellon Succession ve Janissary Building benzeri eventler tarihi akış dışında diğer ülkelere de gelebilmeli bir şekilde.
Kristof Kolomb'un İspanya yerine Portekiz'e gelmesini nasıl normal karşılıyorsanız Mimar Sinan'ın Kırım'a gidebilmesi de o kadar normal olmalı.

Buda biraz fazla olmuş:)
Ara
Cevapla
#12
Tarihsellik hissini harita boyama hissine tercih ederim.
G0kMNN.png
[+] 2 üye GaulTurk nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#13
Kimse birebir tarihsel gerçekleşsin olaylar dememiş zaten, konu nereden buraya çekildi anlamak mümkün değil. Osmanlı'da modernizasyonun gecikmesinin, işlememesinin bir takım sebepleri var, tıpkı diğer doğu devletlerinde veya Afrika'da veya Amerika'da olduğu gibi. Mali'nin modernize olup bütün Afrika'yı fethetmesi bir alternatif tarih değil, bir alternatif fantazya oluyor. Bu tip şeyler oyunun gerçekçiliğine balta vuruyor ve mantık hatalarına yol açıyor, imkansız şeyler "alternatif tarih" adı altında gerçeğe dönüşmemeli.
[+] 2 üye Awake nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#14
@Awake Osmanlı'nın tarihte geri kalmasına yol açan hatayı biz yapmazsak Avrupa'yla aynı seviyede hatta daha üstte olabiliriz. Ensitü yayılımından dolayı oluşan bir tech farkı ve buna bağlı bir geri kalmışlık söz konusu olması gayet doğal fakat Osmanlı tarihin aksine geri kalmayıp Fransa'yla ikisi de tech 32 olmuşken Fransa'nın askerleriyle Osmanlı'nın askerleri arasındaki PIP farkı Fransa'nın genlerinden mi geliyor? Bunun da bir mekanikle aynı seviyeye gelebilmesi gerek.
Sic Parvis Magna
[+] 1 üye altnkurt nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#15
Afrikalı kabileleri bırak Ryukyu ile WC yapılabilmesi olayı var oyunda :P
Bana göre oyunun tarihsellik çizgisi çokta fena değil(Ming dışında :P ).
Genelde AI nın elinde Avrupa çok gelişmiş oluyor,orta ve uzak doğu eh işte,afrika ve amerika sıfır gelişme ile devam ediyor.Ama Avrupada bir oyunda Fransa sağlam ilerliyorsa bir oyunda Avusturya bir başka oyunda Osmanlı sağlam olabiliyor.Zaten hep Fransa veya hep İngilterenin güçlü olması oyunun zevkini kaçırır bence.

Osmanlı için 1600 yılına kadar oyuncuyu rahatlatacak eventler (Örneğin Mısırın işgali sırasında çok daha az AE kazanımı maksimum 2 savaşın sonunda Mısırın komple alınabilmesi gibi) gelip 1600 yılından sonra çok can sıkıcı eventler (Örneğin yeniçeri ocağı kaynaklı darbeler,büyük isyanlar vs. (decadence yetersiz bence :P ) Ayrıca bu ocağı kapatmanın öyle bir decision ile olmaması gibi. ) gelse çok daha gerçekçi olurdu.
[+] 1 üye Royal Guard nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#16
@altnkurt

Bunun genlerle alakası yok, Avrupa devletlerinin yaşadıkları süreçlerle alakası var, ilkel toplum düzeninden feodal yapıya geçişleriyle alakası var, sınıf çatışmalarıyla alakası var, merkeziyetçi olmamalarıyla alakası var. Bu tarz şeyleri sen istersen 7 cihanın sultanı ol sağlayamazsın kendiliğinden gerçekleşir, bir süreçtir.
Ara
Cevapla
#17
Ben Alternatif Tarih'ten yanayım.Şahsen böyle daha eğlenceli oluyor.
Ara
Cevapla
#18
- Europa Universalis IV'te sizce 'oyuncu etkisi' ne seviyede olmalıdır?

2 saatlik oyuncu ile 200 saatlik oyuncu ayni kefeye konulur mu ? tecrubeli oyuncu hangi padisahin yasayacagini hangisini oldurecegini, hangi gorevlinin ne zaman alacagini bilir, en basitinden tecrubesiz oyuncu topragin buyuklugune gore koloni kurarken tecrubeli oyuncu gelir getirecek ticari bolgelere koloni kurmasini bilecektir.

- Dünyanın bazı bölgelerindeki ülkeleri 'oynanabilir kılmak' adına, birtakım olağanüstü olayların yapılabilir kılınmasını doğru buluyor musunuz?

oyunun ayarlarinda degistirelebilir bir ozellik, tarihsel olaylara bagli kalinip kalinmayacagini oyuncunun tercihine birakilmis.

- Örneğin Hinduçin bölgesindeki bir ülke, çok becerikli bir oyuncunun elinde olduğu zaman Avrupa ile teknolojide yarışabilmeli mi? Peki 'oyunda bazı şeyler de mümkün olamamalı' diyorsanız bunun dengesi nasıl sağlanabilir.

oyunun eski ile yeni teknoliji gelistirmeleri birlestirirdigi takdirde gercekcilige dahada yaklasilacagini dusunuyorum.

bence oyunun sikici kilan tarafi oyuncularin topraksal olarak dominasyon ozelligi bir kere domine ettin mi kimse durduramiyor. (kisaca cok genislmedin mi ne olursa olsun kaybetmiyorsun)

Irkin, Dinin ne olursa olsun kardesim, Ne mutlu Turkum diyen herkes TURKtur. aksini soyleyenin kaynanasina atlayayim.

ordu-turkey-2.jpg
Ara
Cevapla
#19
Bende alternatif tarih çizgisinde kalmak şartıyla, oyunun tarihsel konseptini koruması gerektiğini düşünüyorum. Ama alternatif tarih dediğimiz olay zaten bizim sayemizde gerçekleşen olaylar sonucu oluşan tarih değil mi? Bence AI tarafından yönetilen ülkeler yeterince tarihsel konsepti koruyorlar. Ben İspanya'nın kolonicilik yerine Avrupa'da ilerleme yolunu seçtiğine daha şahit olmadım. Peki biz oyuncu olarak tarihsel konsepte uymak zorunda mıyız? Bence değiliz. O zaman AI'den bir farkımız kalmaz. Strateji oyunundan çok RPG oyununa döner. EU 'nun güzel yanı uygulayabiliceğimiz strateji çeşitliği.
Anladığım kadarıyla esas tartışma konusu ülkelerin kendilerine has, tarihte yaptıkları ile elde ettikleri özelliklerinin daha belirgin bir seviyede olması. Bu konu çok bıçak sırtında bir konu. Eğer bir ülke ile yapabildiğimizi diğer ülke ile yapamasaydık, o zamanda,(zaten biz yönetirken yapabiliyor) ülke seçmemizin bir anlamı kalmazdı.

Aztek  ile verilen örneğe gelirsek. Oyuncu Amerika kıtasını savunmak için Aztek seçiyorsa kıtayı korur ve kıtada kalır. Avrupa'yı fethetmek istiyorsa gider feth eder. Bu tamamen onun oyuna başlarken Aztek'i seçme amacı ve oyunu ne kadar iyi oynaması ile ilgili bir durum.
[+] 3 üye Burak nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#20
Tarihte Azteklerin Avrupa'yı istila etmesi mümkün değilken oyunda edince bunun "nasıl" sorusunun yanıtını da hissetirmesi gerekiyor oyunun. Yoksa anlam içermeyen bir şekilde Amerika'daki yeşil rengini Avrupa'ya taşıyorsun ve orası da yeşil oluyor. Bir tarih oyunu bundan ibaret mi olmalıdır? Eğer amacı tarihsellik değilse RISK'in az gelişmişi, ya da Paint'in gelişmişi denir buna. Tarihsellikten kastımız bu. Şu konuda "tüm ülkeler tarihtekinin aynısını yapmalı" diyen birisi yokken hala buna karşı konuşulması da ilginç geliyor. Oyundaki tüm ülkeler ile tüm dünyayın fethedilebilir olması çocukluktan başka bir şey değil.
G0kMNN.png
[+] 2 üye GaulTurk nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
 




Konuyu Okuyanlar: 4 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.