11-10-2023, 21:36
Crusader Kings III geliştirici günlüklerinde bu yazıda Legacy of Persia içerik paketinin getireceği yenilikler özetleniyor.
https://forum.paradoxplaza.com/forum/dev...a.1601384/ :Selamlar!
Sıradaki İçerik Paketi olan Legacy of Persia'ya göz atıp neyi neden yaptığımıza dair kısaca bilgi vermenin zamanı geldi! Bölgenin zengin ve renkli bir tarihi olduğundan, özellikle de geçmişte ele aldığımız bölgelerden belirgin ölçüde farklı olması yönünden üzerinde çalışması heyecan verici ve ilgi çekici. İran dünyanın kavşak noktası, haricî etkilerin kuvvetli yerel geleneklerle bütünleştiği bir yer. Doğal olarak odağımızı İran bölgesine vermiş olsak da Aşiret yönetiminin işleyişini elden geçirerek dünyanın bir kısmında da değişiklik yapmayı hedefledik. Yani İran bölgesinde oynamıyorsanız dahi deneyimleyebileceğiniz yeni ve heyecan verici şeyler var.
PDX Studio Black'te 2D Sanat Lideri olan Lucas Ribeiro da bu geliştirici günlüğünü yazarken bana eşlik ediyor, kendisi bu paketin birçok yönünde katkısı olan becerikli ve çok yönlü birisi.
Peki Ya Neden İran?
İlkin elimizdeki veri bize İran'ın oyuncularımız arasında zaten popüler bir başlangıç konumu olduğunu gösterdi. Bu bölge en çok seçilen on başlangıç konumu arasında ve Avrupa dışında en çok seçilen başlangıç konumu. Bölgeye özgü fazla içeriğin ve herhangi bir senaryo karakterinin olmamasına rağmen oyuncularımız İran'da oynamayı seçiyordu. Bölgeye olan ilgiyi tasdik etmek için bundan daha iyi bir yol olamazdı!
Fakat oyuncu verisini bir kenara bırakırsak tüm tarih tutkunlarının bildiği üzere İran özellikle de Crusader Kings III'ün başladığı dönemde zengin ve ilgi çekici bir yer. Bunu, hayli ilgi çekici oynanış imkânları meydana getirmek için bir fırsat olarak gördük.
867 başlangıcında Abbasi Halifeliği Samerra Anarşisi'yle boğuşuyordu. Halifelerin ölümcül bir güç mücadelesine tutuştuğu esnada Dicle ile Fırat'ın Hariciler ve Zenc İsyanları gibileri tarafından altının üstüne getirildiği bir dönemdi. Bu sırada İranlı hükümdarlar Abbasi otoritesine kafa tutuyordu. İran Rönesansı olarak bilinen bu dönemde Seferi ve Samani hanedanlarının yükselişiyle İran kültürü kısmi bir yeniden doğuş yaşadı. 867 başlangıç tarihinden yaklaşık bir yüzyıl sonra İran kökenli Deylemli Büveyhiler gücü eline geçirerek Abbasi Halifeliğine boyun eğdirdi.
İranlıların bu geri dönüşü Selçuklu İstilası tarafından yarıda kesildi. Türk göçebe savaşçılardan oluşan bir hanedan İran ile Doğu Akdeniz'i ele geçirip hem Araplara hem de İranlılara boyun eğdirdi. Daha doğuda Gazneliler Samanileri mağlup ederek İran Rönesansı'nın sonunu getirdi ve İran 1066 başlangıcında gördüğümüz hâline büründü. Büveyhiler 867 başlangıcında oynanabilir değil çünkü Deylem dağlarından gelen bir savaşçı olan kurucuları henüz tarihe adını yazdırmamıştı. Fakat hanedanın son kalıntılarına 1066 başlangıcında Şiraz'da rastlanabilir.
Elden Geçirilen Aşiret Yönetimi
İçerik paketinin ele aldığı alanın neredeyse tamamı Aşiret Hükümdarlarından meydana geldiği için Aşiret yönetiminin işleyişini elden geçirmek istedik.
Hedefimiz zamanın kuvvetli aşiretlerinin ailevi mücadelelerini ve çıkarlarına hizmet eden bürokratik araçları daha yakından temsil etmek.
Aşiret yönetimi artık doğrudan hane mensuplarınızın birbiriyle etkileşimine bağlı. Her hanenin Birlik Seviyesi var, hane reisinin müdahalesi ve mensupların birbirine iyi ya da kötü davranmasına göre etkileniyor. Uyumlu bir aşiret verasetini sağlama alırken kendi içinde çatışan bir aşiret için aynısını söyleyemeyiz!
Aşiret hükümdarları Vergi Tahsildarları işe alarak vasallarından asker ve altın toplayabiliyor. Vergi Tahsildarlarının kabiliyeti, atandıkları vasallardan ne kadar asker ve altın toplayabileceklerini belirliyor. Her Vergi Tahsildarı, Yetki Alanını ilişkili bir Vergi Hükmü ile yönetiyor. Örneğin tüm gayrimüslim vasallarınızı tek bir Yetki Alanı içinde toplayıp Cizye Hükmü ile altın kazancınızı azami miktara çıkarmak isteyebilirsiniz.
Gelecek geliştirici günlüklerinden birinde Aşiret Yönetimi tasarımından daha çok bahsedeceğiz.
İran Mirasına Sahip Kültürler
İran ve çevresinde İran mirasına sahip çeşitli kültürler yaşıyor. Her birinin çeşitli oynanış şekillerine imkân sunan orijinal kültür geleneği kombinasyonlarına sahip olması için çaba sarf ettik. Örneğin Kürtler değiştirilmesi zor bir kültür ve dağ süvarilerine sahip, Deylemliler iki dişli mızrak kuşanan paralı askerlere sahip.
Fars kültürüne elbette özel ilgi gösterdik. Meşhur ilmî uğraşları ve karmaşık sulama sistemleriyle ilgili yeni gelenekler ekledik.
Ayrıca İranlı kültürlere yeni kıyafetler, saç şekilleri, sakallar ve birim modelleri ekleyerek onları Arap kültürlerinden daha farklı kılmayı amaçladık. Bununla birlikte bölgedeki önemlerinden ötürü Türk kültürlerine de eksikliğini feci şekilde hissettiren Şerbuş şapkası ve tanınmış Selçuklu saç örgüleri gibi modellemeler eklendi.
İslam ve Zerdüştçülük
Crusader Kings 3'ün 867 başlangıç tarihinde İslam, İran'ın üst sınıfında bir yüzyılı aşkındır hâkim dindi. Yine de Zerdüştçü uygulamaları alt tabakada gayet canlı ve yaygındı. Bölgedeki dinleri gözden geçirip topraklarda ve karakterlerde daha tarihsel olmasını sağlayacak şekilde değişiklikler yaptık. Hem İslam'ın hem de Zerdüştçülüğün öğretileri ve ilkeleri de çok sayıda değişikliğe uğradı. Örneğin cizye, Müslüman aşiret hükümdarları için mevcut olan bir vergi yetki alanı türü hâline geldi. İki dine de yeni kararlar ve olaylar eklendi. Aynı zamanda bölgenin Mücadelesiyle de sıkı bir bağları var. Lafı açılmışken...
Yeni Bir Mücadele: İran Rönesansı
Legacy of Persia ile birlikte yeni bir Mücadele ekliyoruz: İran Rönesansı.
Bu mücadele 9. ve 10. yüzyıllarda Halifenin İran'daki otoritesinin ortadan kalkışını ve kuvvetli İranlı hükümdarların yükselişini temsil etmeyi amaçlıyor. Bunun yanı sıra Fate of Iberia'nın Mücadelesine kıyasla daha kısa bir tarihsel dönemi ele aldığından daha kısa ve yoğun bir şekilde çözümlenmesi muhtemel.
Fate of Iberia'nın aksine müdahiller belirgin bir şekilde taraflara bölünmüş vaziyette. Halifelik Destekçilerine karşı Aleyhtarlar. Bu dinamik birçok yeni etkileşimi beraberinde getiriyor; bir karakteri taraf değiştirmeye ikna etmek, destekçilere karşı Türk istilalarını desteklemek ya da Halifelik Destekçilerine güç kazandırmak için savaşmak gibi.
Mücadelenin üç aşaması var: Kargaşa, İstikrar ve Taviz. Taviz aşaması Bitiş Aşaması adında yeni bir türden. Eğer bir mücadele Bitiş Aşamasına ulaşırsa aniden sona eriyor. Yani Mücadele Sonlandırma Kararlarının aksine müdahil her karakter Bitiş Aşamalarına geçerli katalistleri tetikleyerek katkı sağlayabiliyor.
Dört mücadele bitişi tasarladık (üçü karar, biri bitiş aşaması), bunları karakterinizin şahsi bakış açısına göre farklı yollarla takip edebiliyorsunuz.
Halife bölgedeki gücünü yeniden sağlayabilecek mi? Güçlü bir Şii hükümdar Sünnilere boyun eğdirip yeni bir Halifelik mi kuracak? İranlı bir hükümdar İran hâkimiyetinin olduğu bir çağı beraberinde mi getirecek? Yoksa Sünni Halifesi Aleyhtarları Halifeyi devirip yerini mi alacak?
İran Rönesansı Mücadelesinde sonların karakterinizin kültürü, dini ve Destekçi ya da Aleyhtar tarafında olup olmadığına göre farklı seçeneklere bölündüğü daha incelikli bir yaklaşımı tercih ettik.
Yeni 867 Senaryosu
Legacy of Persia ile İran mirasına sahip beş karakterin olduğu yeni bir senaryo ekliyoruz: İran'ın Dirilişi. Bunları hem tarihî önemlerinden ötürü hem de çok sayıda oynanış tarzı sunmak için seçtik.
Deylem dağlarında hayran favorilerinden biri var: Oyundaki son Sasanilerden biri olan ve gizli bir Zerdüştçü olan Rüstem Bavendi. "Sasanileri Eski Gücüne Kavuşturma" tarzında bir oyun istiyorsanız harika bir karakter.
İran'ın güneyindeki Muhammed Tahiri, Halifenin sadık bir vasalı ve destekçisi. Yeğeni Horasan'da bağımsız bir emirliğin hükümdarı ve işgalci Seferilere karşı çaresizce yardım istiyor. Bu karakter Halifeliğin içindeki ve dışındaki savaşlar arasında kaldığı için mükemmel bir seçimdi.
Seferilerden bahsetmişken bakırcı Yakup da var. Bu alt tabaka köylü olağanüstü askerî hüneri sayesinde güç elde etti. Yer aldığı çok sayıda muharebeden birinde kılıçla yaralandı ve feci şekilde sakatlandı. Ancak tüm bu zorluklara rağmen Abbasilerin ihtişamına karşı mücadele ediyor. Bizim için bariz bir seçimdi çünkü ilginç bir tarihsel bir figür ve (yerini Arapça aldıktan sonra) Farsçayı yeniden bölgenin resmî lehçesi olarak belirlemesiyle İran kültürlerinde bir nevi bir halk kahramanı olarak geçiyor.
Sırada başarım avcılarının aşina olabileceği Gurlu Suri var. Suri tarihte çoğunlukla Seferilerden kaçıp ahbabı Abdullah Habbari'nin sarayında saklanmasıyla tanınsa da hanedanı ileride devasa bir imparatorluğa dönüşmüştü. Tacik ve Mahayana olarak Müslüman ve Budist âlemleri arasında sıkışmış durumda, bu da ilginç oynayış tarzlarına kapı aralıyor. Ayrıca bölgede Suri'nin gelecek fetihlerine kaynak sağlamak için ele geçirebileceği çok sayıda bereketli maden var. "Gurluların Yükselişi" başarımını almaya çalışan tüm oyunculara bol şans!
Son olarak İsmail Samani mevcut. Veraset sırasında gerilerde olsa da tarihte tüm akrabalarını gölgesinde bırakıp kardeşinin emirliğinin kontrolünü eline aldı. Samaniler İsmail'in hükümdarlığı altında gerçek bir imparatorluğa dönüşmüştü ki Gazneliler ve Selçuklular tarafından alt edildi. İsmail'in dış görünüşünün tasviri adını hanedanından alan Somoni adlı Tacik parasında görülebilir.
Şimdilik bizden bu kadar! Yakında daha çok ayrıntı paylaşacağız!