Bir cuma akşamı daha bir diğer Hearts of Iron IV günlüğüyle karşınızdayız, bu hafta sizlere serinin önceki oyunlarına nazaran en ciddi değişikliğe uğrayan mekaniklerden birinden bahsedeceğiz : Savaş Planları
Dizayn Amaçlarımız
HOI4'teki birim ve bölge kontrol şeklini incelemeden önce HOI2 ve HOI3'te bu sistemlerin nasıl olduğundan ve iyi/kötü sonuçlarından bahsedelim.
HOI2
+ Daha az bölge vardı ve ordularınızı kendiniz istediğiniz zaman kontrol edebiliyordunuz.
- Daha az bölge olduğu için oyuncuların daha az stratejik seçenekleri vardı ve diğer birimlerin çevresini sarmak zordu.
HOI3
+ Diğer ülkelerin etrafını sarmanıza olanak sağlayan çok sayıda bölge içeriyordu.
+ Tamamen kozmetik bir savaş planı çizme kısmı mevcuttu, insanlar bunu hala kullanıyordur çünkü savaş planı çizmek bu tür bir savaş oyununda gayet doğal bir şey ve hikayelerde vs. oyuncu yapacağı şeyleri bu plan üzerinden anlatabiliyor.
- Çok fazla bölge olduğu için her birimi tek tek kontrol etmeniz büyük baş ağrısına sebep oluyor, özellikle multiplayerda mikroyönetim yapmayı imkansız hale getiriyordu.
- Ordularınızı yapayzeka tarafından yönetilen bir HQ'nün yönetimine bırakıp onlara bir hedef verebiliyordunuz, bundaki problem ise emri bir kere verdikten sonra orduda bir kontrolünüzün bulunmaması, bir oyun eğer 'oynama' kısmını kendisi yapıyorsa o oyun iyi bir oyun değildir.
HOI4'te bu unsurları en iyi sonuç verecek şekilde dengelemeye başladık. Çok toprak sayısına sahip olduk ancak oyuncuya oyuncuyu sıkmadan askerleri teker teker kontrol edebilme şansı tanıdık. Oyuncu yönetmek istemediği bölgeler için de yönetimi yapayzekaya bırakacak çeşitli araçlara sahip. Bu yapayzeka özellikle çok zekice oynamıyor, zekice hamleler yapmak oyuncunun işi. Eğer Almanya ile oynarken yapayzekaya ordularınızı Maginot hattına sürme emri verirseniz yapayzeka bu emri bunun intiharla eş değer anlama geldiğini bilse de yerine getirecek.
HOI4'te savaş planı çizdiğinizde o plan için belirlenmiş ordularınız o planı yerine getirmeye başlıyor, istediğiniz vakit o ordulardan birini durdurup kendi istediğiniz başka bir şey yapmasını sağlayabilirsiniz, isterseniz tüm görevini değiştirebilirsiniz. Burada oyuncunun görevi büyük bir plan çizip ardından bu planın işlendiğini izlemek ve avantajlar dezavantajlar bulunacak durumlarda müdahale etmek. Stratejik durum zaman içerisinde değişime uğrayacağı için düşündüğünüzden çok daha uzun zaman dilimi için planlar yapmanız gerekebilir.
Araçlar
Savaş planlarını her ordu için ayrı ayrı yapabiliyorsunuz ve bunları yaparken aşağıdaki araçlara sahipsiniz.
Deniz Çıkartması & Paraşütle İniş
Bu aracı kullandığınızda askerleriniz bölgeye deniz veya hava yoluyla çıkartma yapmaya çalışacak. Bu iki hususla ilgili kısa sürede bir başka geliştirici günlüğü yayınlayacağız.
Ön Cephe
Ordunuzda bulunan belli bölükleri ön cephede kullanmak üzere belirleyebilirsiniz. Belli bir ön cephe belirlemek saldırı yaptığınız savaş planları için bir gerekliliktir çünkü hangi cepheden bastıracağınız buradan belirlenir.
Ofansif Hat
Çizdiğiniz bu hat yaptığınız saldırı esnasında ordunuzun ne şekilde ilerlemesi gerektiğini gösterir. İsterseniz tek bir savaş planında birden fazla ofansif hat çizebilirsiniz. Ofansif hatlar ve ön cepheler birbirinin üstüne gelebilir, oyuncuların genelde piyadelerden oluşan bir ön cephe belirlemesi ve panzerlerden ayrı bir birim için de ofansif hat çizmesi mantıklı bir hmle olabilir. Yukarıda gördüğünüz Barbarossa planında Guderian panzerleri Rundstedt'in piyadeleriyle bu şekilde ilerliyor.
Ofansif hat çizdikten sonra mouse'ı üstüne getirdiğinizde ordularınızın istediğiniz yere hangi bölgeleri ele geçire geçire gideceğini görebilirsiniz.
Yedek Hat
Savaş planlaması yaparken bir yedek hat belirleyebiliyorsunuz. Bu yedek hat örneğin bir nehir gibi defansif bir çizgi halinde olabiliyor, özellikle geri çekilirken yedek hatları kullanarak geri çekilmeniz durumunda ordularınız o hatta hızlıca ilerleyip orada savunma yapmanızı sağlar. Asıl ordunuz geri çekilirken bazı birimleri geride bırakmanız düşman ordusunun sizi kovalamasını yavaşlatır.
Ordu Alanı
Bu emirle birlikte ordulara belli bir cephe yerine belli bir alan veriyorsunuz. Askerleriniz bu alan içerisindeki en önemli şehirlere göre konumlanıyorlar, özellikle bir bölgedeki direnişe karşı mücadele verirken veya belli toprakları geri alırken bir hayli kullanışlı bir araç.
Bölük Atama
Bu araç ile bölüklerinizi bir cepheden diğer cepheye görevlendirebiliyor, emirlerini değiştirebiliyorsunuz. CTRL tuşuna basılı tutarak da yapabilirsiniz.
Değiştirme Modu
Bu araç ile yaptığınız planda değişiklikler yapabiliyorsunuz. ALT tuşuna basarak ofansif ve yedek hat üzerinde değişiklikler yapabilirsiniz.
Sil
Bu araç ile tüm planı veya planın belli bir kısmını silebiliyorsunuz. Mouse'da sağ click yaparak tüm planı silebilirsiniz.
Planlama Bonusları
Yaptığınız planlama sadece birimlerinizin hareketini belirlemiyor, eğer bu planları iyice düşünüp harekete geçirirseniz bu planlardan çeşitli bonuslar da elde edebiliyorsunuz. Bir planı hazırlamanın daha uzun zaman alması daha çok bonus elde etmenizi sağlıyor ve bu konuda sahip olduğunuz doktrinler de etkili oluyor. Örneğin Mobile Warfare isimli doktrin planlarınızı harekete geçirme hızınızı yükseltiyor. Bir planın aşaması olup o esnada sizden farklı bir emir alan birimler o plandan bonus elde etmeye devam ediyor. Planınızda ilerledikçe planın bonusu gittikçe azalan bir grafik izliyor, aynı zamanda bazı komutanlar planları gerçek hayata geçirmede usta olabiliyor.
Haftaya size Britanya'dan bahsedeceğiz.
Dizayn Amaçlarımız
HOI4'teki birim ve bölge kontrol şeklini incelemeden önce HOI2 ve HOI3'te bu sistemlerin nasıl olduğundan ve iyi/kötü sonuçlarından bahsedelim.
HOI2
+ Daha az bölge vardı ve ordularınızı kendiniz istediğiniz zaman kontrol edebiliyordunuz.
- Daha az bölge olduğu için oyuncuların daha az stratejik seçenekleri vardı ve diğer birimlerin çevresini sarmak zordu.
HOI3
+ Diğer ülkelerin etrafını sarmanıza olanak sağlayan çok sayıda bölge içeriyordu.
+ Tamamen kozmetik bir savaş planı çizme kısmı mevcuttu, insanlar bunu hala kullanıyordur çünkü savaş planı çizmek bu tür bir savaş oyununda gayet doğal bir şey ve hikayelerde vs. oyuncu yapacağı şeyleri bu plan üzerinden anlatabiliyor.
- Çok fazla bölge olduğu için her birimi tek tek kontrol etmeniz büyük baş ağrısına sebep oluyor, özellikle multiplayerda mikroyönetim yapmayı imkansız hale getiriyordu.
- Ordularınızı yapayzeka tarafından yönetilen bir HQ'nün yönetimine bırakıp onlara bir hedef verebiliyordunuz, bundaki problem ise emri bir kere verdikten sonra orduda bir kontrolünüzün bulunmaması, bir oyun eğer 'oynama' kısmını kendisi yapıyorsa o oyun iyi bir oyun değildir.
HOI4'te bu unsurları en iyi sonuç verecek şekilde dengelemeye başladık. Çok toprak sayısına sahip olduk ancak oyuncuya oyuncuyu sıkmadan askerleri teker teker kontrol edebilme şansı tanıdık. Oyuncu yönetmek istemediği bölgeler için de yönetimi yapayzekaya bırakacak çeşitli araçlara sahip. Bu yapayzeka özellikle çok zekice oynamıyor, zekice hamleler yapmak oyuncunun işi. Eğer Almanya ile oynarken yapayzekaya ordularınızı Maginot hattına sürme emri verirseniz yapayzeka bu emri bunun intiharla eş değer anlama geldiğini bilse de yerine getirecek.
HOI4'te savaş planı çizdiğinizde o plan için belirlenmiş ordularınız o planı yerine getirmeye başlıyor, istediğiniz vakit o ordulardan birini durdurup kendi istediğiniz başka bir şey yapmasını sağlayabilirsiniz, isterseniz tüm görevini değiştirebilirsiniz. Burada oyuncunun görevi büyük bir plan çizip ardından bu planın işlendiğini izlemek ve avantajlar dezavantajlar bulunacak durumlarda müdahale etmek. Stratejik durum zaman içerisinde değişime uğrayacağı için düşündüğünüzden çok daha uzun zaman dilimi için planlar yapmanız gerekebilir.
Araçlar
Savaş planlarını her ordu için ayrı ayrı yapabiliyorsunuz ve bunları yaparken aşağıdaki araçlara sahipsiniz.
Deniz Çıkartması & Paraşütle İniş
Bu aracı kullandığınızda askerleriniz bölgeye deniz veya hava yoluyla çıkartma yapmaya çalışacak. Bu iki hususla ilgili kısa sürede bir başka geliştirici günlüğü yayınlayacağız.
Ön Cephe
Ordunuzda bulunan belli bölükleri ön cephede kullanmak üzere belirleyebilirsiniz. Belli bir ön cephe belirlemek saldırı yaptığınız savaş planları için bir gerekliliktir çünkü hangi cepheden bastıracağınız buradan belirlenir.
Ofansif Hat
Çizdiğiniz bu hat yaptığınız saldırı esnasında ordunuzun ne şekilde ilerlemesi gerektiğini gösterir. İsterseniz tek bir savaş planında birden fazla ofansif hat çizebilirsiniz. Ofansif hatlar ve ön cepheler birbirinin üstüne gelebilir, oyuncuların genelde piyadelerden oluşan bir ön cephe belirlemesi ve panzerlerden ayrı bir birim için de ofansif hat çizmesi mantıklı bir hmle olabilir. Yukarıda gördüğünüz Barbarossa planında Guderian panzerleri Rundstedt'in piyadeleriyle bu şekilde ilerliyor.
Ofansif hat çizdikten sonra mouse'ı üstüne getirdiğinizde ordularınızın istediğiniz yere hangi bölgeleri ele geçire geçire gideceğini görebilirsiniz.
Yedek Hat
Savaş planlaması yaparken bir yedek hat belirleyebiliyorsunuz. Bu yedek hat örneğin bir nehir gibi defansif bir çizgi halinde olabiliyor, özellikle geri çekilirken yedek hatları kullanarak geri çekilmeniz durumunda ordularınız o hatta hızlıca ilerleyip orada savunma yapmanızı sağlar. Asıl ordunuz geri çekilirken bazı birimleri geride bırakmanız düşman ordusunun sizi kovalamasını yavaşlatır.
Ordu Alanı
Bu emirle birlikte ordulara belli bir cephe yerine belli bir alan veriyorsunuz. Askerleriniz bu alan içerisindeki en önemli şehirlere göre konumlanıyorlar, özellikle bir bölgedeki direnişe karşı mücadele verirken veya belli toprakları geri alırken bir hayli kullanışlı bir araç.
Bölük Atama
Bu araç ile bölüklerinizi bir cepheden diğer cepheye görevlendirebiliyor, emirlerini değiştirebiliyorsunuz. CTRL tuşuna basılı tutarak da yapabilirsiniz.
Değiştirme Modu
Bu araç ile yaptığınız planda değişiklikler yapabiliyorsunuz. ALT tuşuna basarak ofansif ve yedek hat üzerinde değişiklikler yapabilirsiniz.
Sil
Bu araç ile tüm planı veya planın belli bir kısmını silebiliyorsunuz. Mouse'da sağ click yaparak tüm planı silebilirsiniz.
Planlama Bonusları
Yaptığınız planlama sadece birimlerinizin hareketini belirlemiyor, eğer bu planları iyice düşünüp harekete geçirirseniz bu planlardan çeşitli bonuslar da elde edebiliyorsunuz. Bir planı hazırlamanın daha uzun zaman alması daha çok bonus elde etmenizi sağlıyor ve bu konuda sahip olduğunuz doktrinler de etkili oluyor. Örneğin Mobile Warfare isimli doktrin planlarınızı harekete geçirme hızınızı yükseltiyor. Bir planın aşaması olup o esnada sizden farklı bir emir alan birimler o plandan bonus elde etmeye devam ediyor. Planınızda ilerledikçe planın bonusu gittikçe azalan bir grafik izliyor, aynı zamanda bazı komutanlar planları gerçek hayata geçirmede usta olabiliyor.
Haftaya size Britanya'dan bahsedeceğiz.