Günlük: Stellaris - Vaziyetler
#1
diarystl.png

Stellaris geliştirici günlüklerinde bu hafta Vaziyetler sistemi tanıtılıyor.

https://forum.paradoxplaza.com/forum/dev...n.1514701/ :Bu haftanın geliştirici günlüğüne hoş geldiniz! Eladrin bu hafta heyecan verici bir şeyle meşgul olduğundan gelecek yamada ekleyeceğimiz bir o kadar heyecan verici olan Vaziyetlerden ben bahsedeceğim.

Stellaris'in gerçekleşen şeyler -anomaliler ve arkeoloji alanları gibi- üzerine hikâyeler anlatmak için mükemmel sistemlere sahip olmasına karşın hâlihazırda gerçekleşen şeyleri anlatacağı bir yapıya sahip olmadığını fark edince bu sistemi oyuna dâhil etme fikri doğdu. Böyle hikâyelerimiz olsa da ya istediğimiz kadar karmaşık değiller (daha çok faktörü göz önünde bulundurmayı yeğliyoruz) ya da oyuna ekleyemeyeceğimiz kadar orantısız biçimde karmaşıklar (zaman harcatıcı ve hataya açık). Her iki türlü de oyuncu deneyimi genelde istediğimiz gibi değil çünkü böyle hikâyeler ile event zincirlerini takip etmesi zor ve bu eventlerin birbiriyle bağlantılı olduğu veya belli şeylerin neden gerçekleştiği her zaman açık olmayabiliyor.

Bu durumu geliştirmek istediğimizden aşağıdakileri hedeflediğimiz bir sistem getirmeye karar verdik:
  • Oyunculara mevcut meselelerin event zincirlerini deneyimleyebilecekleri interaktif ve bilgilendirici bir arayüz sunmak
  • İçerik eklemesi (nispeten) kolay olan bir yapı sağlamak
İlk başta EU4'teki Felaketlerden biraz esinlensek de kısa süre sonra bundan vazgeçtik çünkü anlatmak istediğimiz hikâyelerin tümü felaket değildi ve daha yoğun kullanıcı deneyimi içeren bir çözüm arıyorduk. Sonucu aşağıdaki örnekte görebilirsiniz:

Görsel

Bunun bir örnek olduğunu ve nihai arayüzün böyle gözükmeyebileceğini unutmayın.

Biraz daha açıklamamız gerekirse akış şöyle:

1. Vaziyet başlıyor. Bu, örneğin bir event yoluyla olabilir. Vaziyet imparatorluk genelinde olabilir ya da mesela bir gezegene odaklanabilir.

1646842816635.png

Event metni son hâlindedir.

2. Her ay Vaziyetin "ilerlemesi", Vaziyete olan cevabınıza göre artar ya da azalıyor.

1646842610214.png

Aylık değişimi gösteren yapım aşamasındaki bir açılır pencere. Etkisi olan tüm faktörleri listeleyecek.

3. Vaziyet ilerledikçe sıradaki "aşamaya" geçebiliyorsunuz. Genelde bu olur olmaz bir event tetiklenip hikâyeyi geliştiriyor. Etkiler mevcut aşamaya bağlı olarak imparatorluğa ya da gezegene uygulanıyor, örneğin istikrarsızlıkla ilgili bir Vaziyet her aşamada 10 istikrar azaltabilir.

4. Bu esnada aylık olarak tetiklenebilecek rastgele eventler de var. Vaziyet eventlerini sıradan eventlerden ayırmak için event arayüzünde birtakım değişiklikler yaptık:

1646842979882.png

5. Oyuncu Vaziyete nasıl tepki vereceğini "Yaklaşımlar" arasından seçebilir. Kimi zaman bunları event arayüzünden değiştirmek isteyebilirsiniz ama Vaziyet arayüzünde zaten her zaman dilediğiniz gibi değiştirebilirsiniz. (Bir seçenek seçtikten sonra bekleme süresi olması gerekip gerekmediğine henüz karar veremedik.) Yaklaşımların etkileri genelde zaman içinde uygulanır, örneğin "daha hızlı ilerleme katetmek için aylık X Unity harcayın" gibi.

6. Vaziyet çubuğunun iki ucundan birine ulaşıldığında Vaziyet çoğunlukla bir event yoluyla çözümleniyor.

Bazı Vaziyetler soldan sağa doğru çizgisel olarak ilerlerken diğerleri sizi ilerlemenin ortasında başlatıp seçimlerinize bağlı olarak sola ya da sağa doğru ilerliyor. Vaziyetin ne denli tehditkâr olduğuna bağlı olarak farklı renklere sahip olmalarını istiyoruz:

Görsel

Bu da bir örnek.

Bu biraz teorik, peki oyuncular uygulamada nasıl değişiklikler bekleyebilir? Şimdi size Vaziyetler sistemiyle ilgili yaptığımız ve yapmakta olduğumuz birkaç şeyden bahsedeyim.

Hikâye Vaziyetleri
İçerik Tasarımı sıklıkla belirli bir gezegende geçen hikâye temelli event zincirleri ekliyor. Hikâyenin daha fazla şey sunabileceğini düşünüyorsak bunun yerine gezegen temelli bir Vaziyet oluşturulabilir. Özellikle ilerleme çubuğunun iki ucunda da farklı sonuçlara ulaşabilmek işe yarıyor çünkü oyuncunun ne tür bir neticeye doğru ilerlediğini gösteriyor. Spoiler vermekten kaçınmak için bu şekilde tam olarak nasıl hikâyeler eklediğimizi söylemeyeceğim fakat önünüze bazı yeni gezegen temelli hikâyeler çıkacak.

Vaziyetlerin "hedef seçme" fonksiyonu gezegenlerle sınırlı olmadığından bir sistem ya da yıldız üssünü temel alan bir Vaziyet de ekledik.

Leviathan DLC'sine -ya da oyuna Leviathan NPC'ler ekleyen başka bir DLC'ye- sahip olanlar bir dahaki canavar avına çıkışlarında birkaç sürprizle karşılaşabilir :wink:

Zarar Vaziyetleri
Vaziyetler tamamen güllük gülistanlık değil. Kökenlerinin EU4 Felaketleri olduğunu düşünürsek olumsuz eventleri yansıtmak için harika bir sistem. Oyuncuyu neyin olup bittiği, sonuçların nasıl olacağı, mevcut Vaziyetin ne kadar ciddi olduğu ve bunun için ne yapabilecekleri hakkında bilgilendiriyor.

Vaziyetlerin bu yönünü kullanırken birincil önceliklerimizden biri Zararları elden geçirmekti. Şu anda Zararlar bir lamba düğmesi gibi, belirli bir kaynakta zarara girer girmez (depoda 0 olduğunda ve negatif gelirde) belirlenen tüm cezaları hemen alıyorsunuz. Fakat zararda değilken bir ay geçirdiğinizde tüm cezalar (bunlar epey sert olabiliyor) kalkıyor. Bu biraz garip. Cezalar tüm imparatorluklar için aynı olduğundan ya belirli bir imparatorluk türünü orantısız ölçüde etkiliyorlar ya da diğerlerini (belirli bir kaynağa daha az ihtiyaç duyanlar) nispeten aynı hâlde bırakıyorlar. Son olarak "kısır döngülere" (özellikle de yapay zekâ için) de sebebiyet verebiliyorlar çünkü bir kaynağın az olması cezalara yol açarak başka bir kaynağın eksikliğiyle sonuçlanıyor.

Zarara girmek artık bir Vaziyeti başlatıyor. Bu Vaziyette %25 ilerlemeyle başlıyorsunuz, bütçeniz 0 olduğu ve negatif gelire sahip olduğunuz sürece şiddeti artıyor. Artış hızı gelirinize oranla ne kadar kaybettiğinize bağlı olarak belirleniyor. Stoğa sahip olmak Vaziyetin ilerlemesini zamanla azaltıyor, pozitif gelire sahip olmak bu azalışı daha da hızlandırıyor.

1646843561944.png

Arayüz tam olarak burada gözüktüğü gibi olacak. Tamamlanıp düzgün görünmesi için çok uğraştık!

Zarara girdiğinizde alacağınız cezalar mevcut durumdakine göre daha hafif başlayacak fakat Vaziyet ilerledikçe şiddetini arttıracak. İmparatorluğunuzun özelliklerine göre değişiklik gösterecekler, yani Catalytic bir imparatorluk gıda açığı verdiğinde alaşım konusunda problem yaşayacak.

Her zarar Vaziyetine farklı seçenekler eklemeyi hedefliyoruz ki onları arayüzden hafifletebilesiniz. Mesela tüketici malları kıtlığı bilim insanlarına kaynak sağlamayı keserek durdurulabilir ve araştırmacıların bakım maliyetini düşürüp araştırma miktarını da azaltır.

Ancak zarar büyümeye devam ederse %75 ilerlemede imparatorluğunuzun finansal açıdan gerçekten zor durumda olduğu ve acilen kesintiler yapmanız gerektiği uyarısını veren bir event tetikleniyor. Zararı hafifletmek için kaynak almak karşılığında bir bedel (bir gezegeni harap etmek ya da bir özel kaynak yatağını ortadan kaldırmak gibi) ödeyebiliyorsunuz.

1646843965654.png

Sayılar değişikliğe uğrayabilir.

Son olarak eğer zarar ilerleme çubuğunu dolduracak kadar ağırlaşırsa imparatorluk iflas ediyor. Bunun iyi bir şey olmadığı sugötürmez. Başkent harici tüm binalar en düşük seviyeye düşüyor, filonun yarısı ve orduların tamamı terhis ediliyor; 10 yıllığına %25 daha yüksek maliyet, %25 daha az gemi hasarı ve %50 daha az Unity ile nüfuz cezası alıyorsunuz. Fakat bunu tasarlarken kısır döngülere engel olmak istedik, bu varlıkları likide ettiğinizde temerrüde düştüğünüz kaynaktan bir süreliğine sizi idare edecek miktarda veriliyor. Buna ek olarak hâlihazırda sahip olduğunuz tüm zarar Vaziyetleri anında ceza olmadan ortadan kaldırılıyor ve biraz kaynak alıyorsunuz.

1646844063692.png

Sayılar değişikliğe uğrayabilir.

Biz yeni sistemi kurcalayıp pürüzlerini törpülerken bu tasarım değişikliye uğrayabilir. Yine de zararlar sisteminin bu versiyonunun sahip olduğu çok sayıda sorunu zararların yeni versiyonunun çözeceğinden, zararları eğlenceli olmasa da en azından daha ilgi çekici ve daha az sinir bozucu bir oyun mekanği yapacağından ümitliyiz.

Vaziyetleri kullanarak sistemleri ve özellikleri yenileme planlarımız var. Sıradaki yamada yer alacaklarını kesinlikle söyleyemeyiz fakat köle isyanları, gezegen ayrılıkçıları isyanları ve Synthetic Dawn yapay zekâ başkaldırılarını bu yeni sisteme uyarlamak istiyoruz.

Yapay zekâ başkaldırısına gelince: şu an zincirin bulunduğu hâlden genel olarak memnunuz ancak yapılacak bazı geliştirmeler var ve oyuncunun bunları bir arayüz aracılığıyla deneyimlemesinin faydalı olacağını düşünüyoruz. Örneğin deneyimli oyuncuların bir şeyler yapmaları konusunda uyaran sinyaller olarak algılayabileceği bazı eventlere sahip olsa da deneyimsiz bir oyuncu bunun ne olduğunu anlamayıp önleyemeyebilir. Vaziyetler sistemiyle hem deneyimli hem de deneyimsiz oyuncular bir şeylerin ters gittiğini anlayabilirdi. Bu sayede bunun için bir şeyler yapmanız gerektiğini de daha kolay anlayabilirdiniz, bu yüzden Vaziyeti bitirmek için tür haklarını değiştirmekten daha zorlayıcı bir hâle getirmek istiyoruz. Ne de olsa robotlar onları yıllar boyunca bilinçsiz bırakmanızdan ötürü son derece kızgın! Robotları tasfiye etmeyi geçerli ama yüksek riskli bir yaklaşım hâline getirmek de istiyoruz.

Gezegen isyanları ve köle başkaldırılarıyla birlikte birçok yama çıkmasına rağmen pek ilgi göstermediğimiz bir özellik daha var. Şimdilik huzursuzluk eventlerinin bir tehdit olmaktan çok baş belası olduğunu söyleyebiliriz: isyanlar birdenbire beliriyormuş gibi hissettiriyor ve fazla ağırlıkları yok, gezegeni hemen geri alabiliyorsunuz (bir gezegenin tek başına imparatorluğunuza karşı koyma şansı yok). Bu sistemde yaptığımız değişiklikler hâlâ erken aşamada, aşağıda hedeflerimizden bazıları bulunuyor:

3.4'te Olmayabilecek İçerikler


Şimdilik bu kadar!

Önümüzdeki hafta Eladrin'in geliştirici günlüğünü kaçırmayın. Bunu istemezsiniz.
IbnE9P2.gif
[+] 2 üye Attila the Hun nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#2
Gerçekten güzel bir yenilik olacak gibi duruyor ve eu4'den kopyala yapıştırma yapmamaları iyi olmuş ama UI resimlerde çok kötü duruyor umarım bu şekilde çıkış yapmaz.
Ara
Cevapla
 




Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.