Hoi4 Man the Guns 1.6 Donanma Rehberi
Donanmada temel olarak iki tip gemi vardır, capital shipler yani kelli felli zırhlı abilerimiz bunlar donanmanın asıl vurucu güçleri, Battleship(BB), Carrier Ship(CV), Heavy Cruiser(CA),Battlecruiser(BC)'ler olmak üzere. Birde screening gemilerimiz var, bunlar daha hafif zırhlı ve daha hızlı gemiler, keşif ve çok amaçlı gemilerimiz bunlarda light cruiser(CL) ve Destroyer(DD) diye ayrılırlar. Screen gemileri, Capital shiplerin etrafinda konum alip onlarin acik hedef olmasini engellerler. Birde tabii denizaltılar var. Rehberimde kullanacağım diğer bir kısaltma ise OP(overpowered), yani internet jargonunda birşeyin oldukça güçlü olduğu anlamına geliyor.
Şimdi ilk olarak gemi tasarımını anlayabilmek için öncellikle gemi dizaynındaki statları göz önünden geçirelim.
Hard attack ve hard piercing ,capital gemilere karşı önemliyken light attack ve light piercing screening gemilerine karşı işlev yapar. Diğer gemileri tespit etmek için surface detection yüksek olması gerekirken denizaltıları tespit etmek için submarine detection yüksek olması gerekir.
Piercing'i yani delme gücünü açmak gerekirse tıpkı tank mekaniklerinde olduğu gibi eğer saldıran geminin delme gücü düşman gemisinin armorundan daha yüksekse gerçek anlamda hasar verebilir. Eğer delme gücü düşman gemisinin zırh değerinden düşükse light attack veya heavy attack değeri etkimeyecektir.
Başka bir önemli değerimiz surface detection, bu değer diğer gemileri daha iyi tespit edebilmenizi sağlar. Denizaltıları tespit edebilmek için Sub detection gerekir.
Düşman Filosunu Tespit Etme Sanatı
Rakip donanmasını tespit etmek(detect) denizlerde savaşın ilk adımıdır, ilk tespit etmeyi başardığımızda spot edilme yüzdesi dolmaya başlar. Bu yüzde tamamen dolunca düşmanı tam olarak spot etmiş sayılırsınız(fully spotted) ve ancak o zaman strike force kuvvetiniz harekete geçer.
İlk olarak şu tooltipi irdeleyelim.
Filoyu ilk tespit edebilme ihtimalimiz %25`imiş. Bunu sağlayan faktörlere baktığımızda ise
Base--> Şans faktörü
Task Forces in Region --> Bölgedeki gemileriniz. İlla patrol görevinde olmaları gerekmiyor. Convoy eskort,convoy raiding gibi diğer görevlerde bulunan gemiler. Koskoca Pasifik/Atlantik Okyanus'unda 4-5 gemiyle düşman filosunu tespit etmeyi beklemeyin. Ne kadar fazla gemi o kadar iyi.
Decryption Difference ---> Aranızdaki descryption seviye farkı
Air superiority ---> Bölgede hava üstünlüğünüz
%100 Hava üstünlüğü kurmanız durumunda;
Light uçaklar ---->+%1 şans her 100 uçak için
Ağır uçaklar ----> +%2 şans her 100 uçak için
Dolayısıyla heavy fighter uçakları bu görev için daha elverişli.
Uçak sayısında bir üst sınır yok, ne kadar uçak o kadar keşfetme şansı.
Radar Coverrage ---> Radar kapsama alanınız
Bir kez tespit (detection) ettiğimizde spot etme yüzdesi dolmaya başlar. O faktörleri irdeleyelim şimdi de.
Surface detection--> Filonuzdaki gemilerin ortalama surface detection değeri ( 4 gemilik bir filoda bir geminiz 0 detection, iki geminiz 10,kalan bir gemi ise 4 detection sahip ise 0+10+10+4/4=6 ortalama detection)
Bu değerin fazla olması aynı zamanda kendi filonuzun düşman tarafından bulunmasını da azaltır.
Speed difference ---> Donanmanızın hızı (Her 1 Knotluk hız rakibi bulmayı %0.05 arttırır)
Coordination ---> Hiçbir fikrim yok nasıl çalıştığı hakkında
AYRICA DOKTRİN,TERRAİN VE HAVA ŞARTLARININ BU DEĞERLERİ ETKİLEDİĞİNİ UNUTMAYIN.
Özetle spot etme yeteneğinizi, bulunan deniz sahasındaki hava üstünlüğünüz,radar kapsama alanında olup olmaması, filonuzun ortalama surface detection değeri,donanmanızın hızı (Her 1 Knotluk hız rakibi bulmayı %0.05 arttırır) ,rakip ile sizin aranınzdaki decrption değer farkı gibi öğelerden etkilenir.
Japonya oynarken ABD gemilerini tespit etmeye çalışırken radarda abartıya kaçmış olabilirim.
İdeal Patrol Filo Gemisi Tasarımları ve Kompozisyonu
Aşağıda kalıplarını bulabileceğiniz keşif CL ve keşif denizaltılardan oluşan filolar kullanılabilir. Düşman filosunun egemen olduğu sularda görünürlüğü az olduğundan denizaltı, dost filolarının hakim olduğu sularda keşif CL filoları kullanılmalı.
Keşif(Scout) Kruvazoru
Gördüğünüz gibi Surface detection değeri oldukça yüksek,peki nasıl başardım ben bunu? Yukarıdaki custom slotları tespit yeteneğini arttıran katapultlarla doldurdum. Unutmayın bu gemiler bizim savaş değil kesif gücümüz,yukarıdaki slotlara silah yerine bunları yerleştirmek daha mantıklı. Ayrıca 4.seviye radar modülüne sahip olmamamız da buna katkıda bulunuyor.
Katapult Modülü
Ayrıca bunlar keşif gemileri olduğu için düşman donanmasını gördükleri zaman asla engaje olmamalılar veya ancak düşük risk ile engaje olmalılar. Onun ayarını da buradan yapılabilir. Seçeneklerden "Do not engage" veya " Do engage at low risk" seçilmeli. Buna rağmen CL gemisini keşif için daha çok sizin üstünlüğünüz bulunan denizlerde yapmalısınız. Düşman donanması bu zayıf CL gemilerini bulup kolaylıkla batırabilirler.
Eğer düşman gemilerin cirit attığı sularda tespit edilmeden tespit etmek istiyorsanız radar modüllü denizaltılardan oluşan filolar patrol görevine verilmeli. Neden çünkü denizaltıların tespit edilmesi oldukça zor ve radar modülüyle diğer gemileri rahatlıkla tespit edebilir.
Keşif(Scout) Denizaltısı
Görüldüğü üzere radar modülü sayesinde surface detectioni oldukça artmış durumda. Bunlardan oluşan keşif denizaltılar düşman sularında patrol görevi verilmesi uygun olur.
Özetle; düşmanın hakim olduğu denizlerde radar modülle keşif denizaltılarını, sizin çoğunlukla hakim olduğunuz denizlerde çatapult modülü maksimize edilmiş light cruiserları kullanmanız mantıklı. Keşif filosunu "Do not engage" veya " Do engage at low risk" şeklinde ayarlamayı unutmayın.
Düşmanı Yok Etme Sanatı
Peki gelelim Strike force'a. Asıl vurucu gücümüz. Patrol filomuz düşman filosunu tespit edene kadar limanda beklerler. Suanki meta ideal oranı 1:1:4 olmasını söylüyor. Yani 1 CV: 1 BB: 4 Screen gemisi, özetle her capital gemi basına 4 veya daha fazla screening gemi koymalısınız. Ben genelde oranı 6 kat olarak ayarlıyorum yani örnek vermek gerekirse Almanya veya İtalya gibi bir ülkeysem 4 BB:36 CL ana vurucu gücüm, Japonya veya Amerika ise 4 CV:4 BB: 36 CL gibi. 1.6 itibariyle suan ki metada CV`ler maalesef eskisi gibi çok güçlü değil, o yüzden CV`ye o kadar yüklenmenizi önermiyorum. Tek donanmadan 4'ten fazla CV önerilmiyor. Destroyerler maalesef çok çabuk batıyor o yüzden yeterli CL`niz yoksa screening gemisi açığını destroyer ile kapatılabilir ama destroyerler anti-denizaltı gemisi ve convoy protection dışında pek bir yeri yok gibi.
1947`ye kadar oynadığım Japonya oyununda, CV`ler pek bir düşman gemisi batıramamasına rağmen, BB`lerin ölüm listesi oldukça kabarık.
İdeal Strike Force Gemisi Tasarımları
CV(Carrier Ship)
Cv'ler için sadece hangar space ekleyip, deck size kasın, gerisi çok önemli değil. Filo başına 4`den fazla bulunmamasına dikkat edin,yanılmıyorsam daha fazla olursa negatif bonus alıyorlar.
BB(Battleship)
Dizaynin tum olayi armor ve heavy attack/piercing kasma uzerine kurulu. Heavy gunlarin bazilarini upgrade etmemenin tek sebepi acayip derecede geminin hizini dusurmeleri. Fire controlun upgradelerinini reliablity'yi ciddi bir bicimde dusurdukleri icin pek sevmiyorum. Bu yuzden ilk seviyede biraktim.
CA( Light Cruiser)
Savaş Kruvazoru
Bu saldırı kruvazorumuz. Strike Force filosundaki CL'ler normalde catapult stakladığımız kesif (scout) CL'sindeki tasarımdan farklı olarak hızı BB'lerin hızına yakın olacak şekilde 1 torpido/1-2 sekonder batarya/2 light gun(light attack veren) şekline ayarlanabilir.Bataryalarin , light attack ve piercing kasılacak şekilde sadece light cruiser battery olmasına dikkat. Hızı saldırı filosundaki battleshiplere yakın olacak şekilde ayarlı. Anti-airi 1.seviye'de bırakmamın amacı fiyat/performans oranı olarak ilk seviye daha iyi. Ayrıca anti-uçak kruvazorumuz için ayrı bir template hazırlayacağız.
BB'lerin armorunu delebilecek piercinge sahip olmadığı için hard attack veren silahları almanıza gerek yok. Sadece light attack veren silahlara abanın.
Hava Savunma Kruvazoru
Bu şablonda da anti-air modülleri dizilmiş. Battery modülünde de Dual-purpose gun var. Fire controlü burada aynı zamanda anti-air bonusu verdiği için maksimum seviyede. Her strike forceda 2-3 tane anti-air kruvazoru eğer bölgede hava üstünlüğünüz yoksa ve düşman naval bomber koymuşsa özellikle işe yarar.
Heavy Cruiser(CA)'lere değinmek gerekirse, cruiser hull'a heavy gun modülü konulduğu zaman CA şeklini alıyor. Bu gemilere ne kadar çok heavy gun modülü koyarsanız koyun piercing değeri BB'leri delecek değere ulaşamadığından tasarlayıp üretmenin bir anlamı yok. Aşağıdaki template'de görebilirsiniz.
Aynı şekilde eğer heavy hull kalıbını armor modülünü battlecruiser armor yaptığınız da Battlecruiser(BC) tasarlamış oluyorsunuz. Burada da armor yeterince kalın olmadığından yine BC üretmenin metada yeri yok.
Ayrıca Japonya'da olan Torpeda Cruiser'lara ayrı bir parantez açmak istiyorum. Japonya national focus ile gelen bu gemiler oldukça op.
Gördüğünüz gibi bu geminin hard atağı yok, yani capital gemilere zarar veremezken, BB`yi torpido ile batırmış. Yaptığım tek şey zaten torpido atağı yüksek olan bu gemiye custom slotlarına torpido koyup bu değeri daha da arttırdım.
Denizaltı Savuşturma Sanatı
Convoy Escort ve Anti Submarine Warfare (ASW)'e gelecek olursak, şuanki halde denizaltılar OP ve saptanmaları oldukça zor ileride ona bir ayar çekebileceklerini düşünüyorum. Anti Submarine Warfare(ASW) için destroyer veya CL şu kalıpta dizayn edilebilir.
Görüldüğü üzere denizaltılara karşı en önemli silahımız depth charges ile slotlar ile doldurulmuş. Fakat son teknoloji sonar ve radara rağmen sub detectioni düşük. O yüzden bu filolara scout(keşif) için dizayn edilen CL`lerden bir miktar yerleştirmeniz denizatlıları tespit açısından iyi olur.
Denizaltıları avlamak yerine sadece konvoylarınıza bulaşmamasını istiyorsanız,herhangi bir destroyeri convoy yolu boyunca convoy escort olarak ayarlamanız yeterlidir. Denizaltılar bu konvoylardan stat değerlerinden bağımsız olarak uzak duracaklardır.Ek olarak denizaltı avladığınız bölgede hava üstünlüğü ve naval bombingde ilginç bir şekilde faydası dokunmakta.
Naval Bombing
İlginç bir şekilde çoğu oyunumda naval bomber kullanarak, donanmamın batırdığından daha fazla gemiyi naval bombing ile batırıyorum. Naval bomber uçakları bence OP size de kullanmanızı öneririm. Örneğin, Çin oyunumda Japon donanmasının önemli bir kısmını naval bomber ile batırdım beni de şaşırtan bir şekilde.
200 Naval bomber uğruna ne CV'ler ne BB'ler batıyor :))
Sadece Çin'e özel sanmayın diye başka ülkeden de örnek göstereyim.
Özetle naval bomber kullanın, kullandırın.
Mayınlama Tekniği
Kesinlikle önerilenlerden. Hemen hemen hiçbirşeye mal olmuyor ve mayın temizlemesi de yerleştirmesinden daha zor. En iyi mayın döşeyiciler tabii ki denizaltıları. Düşmana görünmeden denizlerini mayınlayabiliyorlar. Tek dikkat etmeniz gereken deep ocean zemini olan yerleri belki sonraya bırakabilirsiniz çünkü bu bölgeler mayınlara karşı daha az duyarlı. Yine de mayının asıl faydası düşman gemilerini patlatma ihtimalinden ziyade onları oldukça yavaşlatması. Ayrıca, deniz üstünlüğü bonusu vermesi hem çıkarmaları engellemede hemde çıkarmaları kolaylaştırmada işimizi kolaylaştırıyor.
Mayınların gemileri pek patlatmaması sizi yanıltmasın. Asıl faydası düşman gemilerini %80 yavaşlatması. Özellikle İngiliz Kanalı ve Akdeniz'de kullanımı düşman filolarını yavaşlatıp sizin donanmamızı ve konvoylarınızı yakalama ihtimalini azaltıyor. Almanya olarak kanalı mayınlayın ve keyfinize bakın diyorum.
Konvoy Batırma Sanatı
Denizaltılar oldukça op. Aşağıda kırmızı ile işaretlenmiş snorkel modülünü ekledikten sonra tamamen görünmez oluyorlar. Bu denizaltıyı tespit edebilecek babayiğit destroyer daha doğmadı. Yakında buna bir ayar çekerler diye düşünüyorum. Denizaltılardan oluşan filoları özellikle deep ocean terrain'ne sahip denizlerde convoy raiding yaptırıp shadow sea terrainlerde kullanmaktan kaçınmanız iyi olur,aşağıdaki başlıkta nedenlerini açıklayacağım.
Deniz Terrain Stratejisi
Hazır yeri gelmişken buradan da bahsedeyim, terrainleri kullanmak oldukça basit. Tooltipler zaten açıklayıcı. 4 çeşit terrain var. Aşağıda yer almayan ocean terrainin herhangi bir pozitif veya negatif bonusu yok. Japonya/ABD gibi ülkelerde destroyeri ASW dışında kullanmamak için başka bir neden olarak Deep Oceans terraini gösterebilirim.
Denizaltıları özellikle deep oceanlarda convoy raiding görevinde kullanmak zaten düşük olan görünürlüğünü daha da azalttığı için oldukça güzel bir strateji. English channel, shadow sea olduğundan denizaltıların daha yüksek ihtimalle görünür hale geliyor o yüzden onun yerine aşağıdaki üçgenle belirtildiği gibi deep oceanlarda kullanma daha mantıklı.Tarihsel olarak Almanlar'da zaten öyle yapmış.
Donanma Doktrinleri
Deniz doktrinlerinden 1.6 itibariyle Fleet in Being en ideal doktrin gibi gözüküyor. CV sayısı 4+ olan ülkeler için Base Strike her ne kadar mantıklı gelsede, CV'lerin 1.6 öncesi eski gücünü ben göremedim.
Alıntı:Not: Donanma ile sorularınızı veya rehberde katılmadığınız bilgileri veya sizin önerileriniz paylaşırsanız güzel olur.