17-10-2020, 13:29
(Son Düzenleme: 17-10-2020, 13:37, Düzenleyen: SchrödingersCat.)
Fovizmin Doğuşu
1905'te Paris'teki Salon d'Automne adlı salonda çiğ renklerle yapılmış tablolardan oluşan bir koleksiyon sergilendi. Bu sergiye gidenler, rengim cesurca kullanımını ve eserdeki tutkunun apaçıklığını görüp şaşkına döndüler. Önde gelen bir sanat eleştirmeni olan Louis Vauxcelles donakalmıştı. Serginin ressamlarını "vahşi hayvanlar" anlamına gelen Fransızca "fauves" diye adlandırdı. Ardından da doğal olarak fovizm terimi türedi
İlk Bakışta Fovizm
Henri Matiesse'nin öncülük ettiği fovizm Avrupa'nın büyük sanatçıları içlerindeki "hayvanı" serbest bırakmak için eşi benzeri görülmemiş şekilde canlı renkleri kullanmaya başladı. Fovizm, izlenimcilerden farklı olarak resmedilen nesne ile duygusal yakınlık kurmaya ve onu tuvale aktarmaya odaklanıyordu. Saldırgan çizgiler, parlak renklerin hücumu ve sanatsal serbestliğin birleşimi bu akıma sanat tarihinde eşsiz ama kısa ömürlü bir bölüm ayırmıştır. 1905-08 yılları arasında fovizm tam bir şok etkisi yaratmıştır. Zamanın eleştirmenlerinin birinin yaptığı: "Halkın yüzüne bir boya kutusunu boca etmeye benziyor." yorumu fovizmi özetliyor diyebiliriz.
Özellikleri
Lüks, Sükûnet ve Zevk
Matisse'in bu erken çalışması, sanatçının stilistik etkilerini, özellikle Georges Seurat'ın noktacılığını ve Paul Signac'ın bölünmeciliğini, görsel bir ürperti yaratmak için küçük renk dokunuşlarını kullanımında açıkça göstermektedir.Ancak bu çalışmayı bu daha katı yöntemlerden ayıran şey Matisse'in yoğun saf renk konsantrasyonlarıdır.
1905'te Paris'teki Salon d'Automne adlı salonda çiğ renklerle yapılmış tablolardan oluşan bir koleksiyon sergilendi. Bu sergiye gidenler, rengim cesurca kullanımını ve eserdeki tutkunun apaçıklığını görüp şaşkına döndüler. Önde gelen bir sanat eleştirmeni olan Louis Vauxcelles donakalmıştı. Serginin ressamlarını "vahşi hayvanlar" anlamına gelen Fransızca "fauves" diye adlandırdı. Ardından da doğal olarak fovizm terimi türedi
İlk Bakışta Fovizm
Henri Matiesse'nin öncülük ettiği fovizm Avrupa'nın büyük sanatçıları içlerindeki "hayvanı" serbest bırakmak için eşi benzeri görülmemiş şekilde canlı renkleri kullanmaya başladı. Fovizm, izlenimcilerden farklı olarak resmedilen nesne ile duygusal yakınlık kurmaya ve onu tuvale aktarmaya odaklanıyordu. Saldırgan çizgiler, parlak renklerin hücumu ve sanatsal serbestliğin birleşimi bu akıma sanat tarihinde eşsiz ama kısa ömürlü bir bölüm ayırmıştır. 1905-08 yılları arasında fovizm tam bir şok etkisi yaratmıştır. Zamanın eleştirmenlerinin birinin yaptığı: "Halkın yüzüne bir boya kutusunu boca etmeye benziyor." yorumu fovizmi özetliyor diyebiliriz.
Özellikleri
- Zamanın fantastik imgelenimini reddedip burjuva ve manzara resimlerine döndüler.
- Parlak renkleri bir arada ve doğrudan tüpten kullandılar.
- Boyaları içlerinden geldiği gibi çok düşünmeden kullandılar.
- Eserinin enerjisinin kaybolmaması için resimleri sade ve mümkün olduğunca az ayrıntıya girdiler.
- Renk tercihleri resmettikleri nesneler ile alakasızdı.
Lüks, Sükûnet ve Zevk
Matisse'in bu erken çalışması, sanatçının stilistik etkilerini, özellikle Georges Seurat'ın noktacılığını ve Paul Signac'ın bölünmeciliğini, görsel bir ürperti yaratmak için küçük renk dokunuşlarını kullanımında açıkça göstermektedir.Ancak bu çalışmayı bu daha katı yöntemlerden ayıran şey Matisse'in yoğun saf renk konsantrasyonlarıdır.