Konu Dizisi: ROKET #2: DOOM (1993) Oynuyoruz
#1
doom1_5vc9.jpg
Oyun: Doom
Platform: MS-DOS, SEGA 32X (MSII), Atari JAGUAR, SNES (FXII), Playstation, Windows, 3DO, Sega Saturn, Acom Archimedes, Game Boy Advance, Xbox, Xbox 360, iOS, PS3. 
Tür: FPS
Yapım Yılı:  1993
Yapımcı: id Software
Dağıtımcı: GT interactive


Orjinal ilk Wolfenstein 3D 1992'de piyasaya çıktığında büyük beğeni toplamıştır. John Carmack ve onun biricik id Software'i bu ilk Wolfenstein ile potensiyallerini göstermek ile kalmamış, oyun dünyasına da "FPS" yani First Person Shooter kavramını oturtmuştur. Ancak 1 sene geçmeden sürecekleri "Doom" ile çıtayı öyle bir noktaya taşımışlardır ki, bundan sonra ki yıllar FPS'in durdurulamaz yükselişi olarak görülecektir. Doom onlarca cihaza portlandı, çağdağı ve sonraki bir çok jenarasyonda oynamak mümkün oldu. İmkansız denen SNES'de dahi kartuş içerisinde gelen yardımcı 22mhz cpu ile çalıştırmak mümkün oldu. Bugün dahi Doom inanılmaz bir marka ve hala daha orjinal stüdyo ve John Carmack tarafından çağdaş versiyonları yapılıyor. 

doom-1-for-Commodore-Amiga-ID-software-F...-games.jpg

Temelde korku, gerilim ve bilim kurgu temalı oyunda bilinmeyen bir uzay istasyonunda ki yaratıklar ve paralı düşman askerleri ile çarpışıyoruz. Oldukça seri ve basit bir oynanışa sahip oyunda o vakte kadar görülmemiş bir 3D dünya oyunculara sunulmuş. Sadece XY olarak yön verebilip çatışabildiğimiz karakterimiz maalesef yükseklik denen olguya sahip değil. Yinede bölüm tasarımları buna uygun yapıldığından bu çokta hissedilmiyor. Açıkçası ben bu konuyu açmadan evvel Doom'u sadece videolar ve resimlerden biliyordum. Madem RetroOyun Kulübü olarak bu hafta Doom oynatacağız, hele bir bakayım derken direk oyunun yarısını 2 sat içinde bitirebildim. Zaten 4 saatten az bir oynanış sunduğu söyleniyor. Oynarken hafif bir mide bulantısı maalesef oluştu, renk paleti ve grafikler gerçekten çağdaş oyuncular için pek çekilecek çile değil. Yine de bir yerden sonra alışıyorsunuz ve hakikaten zevk alıyorsunuz. Ben bu konuyu açtıktan sonra gidip bitireceğim örneğin :). 

latest?cb=20080516021925

Doom oyunculuk tarihinde büyük bir kilometre taşı. Doom'dan sonra bir çok klon FPS oyunu piyasada türedi ve giderek özgün bir FPS anlayışı ortaya çıktı. Öyle ki sadece 5 sene sonra Half-Life gibi bir şahaser de olgunlaşıp çıkma fırsatı bulacaktı. "Doom etkisini" anlayabilmek için mutlaka her oyuncu en azından ilk 2-3 bölümünü deneyim etmeli ve fırsatı varsa o meşhur boss savaşına kadar ilerleyebilmeli. Lafı uzatmadan en makul oynayabilme linkini bırakıyor ve iyi oyunlar diliyorum.

Browser üzerinden Flash ile oynamak için Tıkla

Doom hakkında tartışma konuları

- Daha önce Doom oynadınız mı? Oynadıysanız bu hangi tarihlerde ilk oldu?

- Doom'un bu kadar ünlü olmasına hak veriyor musunuz? Yoksa Doom bir balon mu?

- Doom'un level dizaynını nasıl buldunuz?

- Doom'un kontrol şeması sizi zorladım mı?

- Doom'u hangi platformda deneyimlediniz? 

Bu konu Strategyturk Retro Oyun Kulübü bünyesinde açılmıştır. @napolyon94@Kirpi@25itroy25@Ecdad Computer@altnkurt@fff7@Voidian@Belendithas@Filsuk
[+] 5 üye napolyon94 nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#2
Doom'u ilk 2 sene önce PC'de oynadım. O tarihten beri aklıma estikçe oynarım. Brutal Doom modu ile daha güzel oluyor.

Doom bu kadar ünlü olmayı hakediyor tabii ki de. İstanbul'un fethi misali çağ açıp kapatmıştır. Wolfenstein daha eski temellere dayanıyordu ama Doom PC'ler için 2D grafikli dönemi kapatıp 3D hızlandırıcıların dönemini açmıştır. Öyle ki, Amiga camiası senelerce Doom'u Amiga'ya portlamaya çalıştı ama tam hızla hiç çalışmadı.

Doom'un portlanmadığı sistem pek yok gibi. 90'lardaki "Doom açar mı?" cümlesi insanların her sisteme bir Doom klonu yapmasına sebep oldu. ZX Spectrum bilgisayarı, ATM, Hesap Makinesi ve hatta daktilo portlar buna örnek.
Ara
Cevapla
#3
Doom aslında 2D bir oyundur. Level işleyişine pseudo 3D yada 2.5D denir.
Görsel

http://doom.wikia.com/wiki/Doom_rendering_engine

Doom rendering çok farklı bir oyundur. Çok zekice tasarlamış levelleri oyunu bir mihenk taşı yapmıştır.

Daha iyi bir açıklama (Raycasting ve binary space partitioning)
[+] 4 üye fff7 nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#4
Şimdi birkaç noktaya açıklık getirelim,
1) Doom dönemin en iyi grafikli oyunu değili, aksine optimum grafikler ile dönem standartında ki sistemler için çalışması istenmiş bir oyun. Öyle ki TI hesap makinelerinde bile bir yere kadar çalıştırılabiliyor.
2) Günümüzde de devam eden ve yapımcıların ziihnlerini meşgul eden "olabildiğince çok sistemde çalışsın" mantığı o dönem iD'de  de vardı. Bunun için 3D'den ziyade bolca 2D sprite'lar kullanılmış. Sahte olarak kabul etseniz de bu ufak hileler ile 3D algısı kaybedilmeden rahatça oynanan bir oyun ortaya koymuşlar.

Birkaç örnek göstereceğim,

SpeedFreak ile tanışın, 1979 yapımı Arcade makinası için üretilmiş "vektörel" bir 3D yarış oyunu. İnsan yılını da düşünce buna bakıp etkileniyor. Fakat tek bir texture yer almıyor. Yine de Doom'dan daha "gerçek" bir 3D algısı ve dünyası var. Sadece vektörel olmasının sebebi o dönem eş zamanlı kaplama işleyip bellekte tutabilecek 3D gücünü mevcut maliyetler ile makinelere indirgenemiyor.


Bu da 1974'de ki UTAH CGI demosu, eş zamanlı değilde rendered görüntü olduğundan ışık, kaplama ve nispeten yüksek poligon göze çarpıyor. 


Sonraları vektörel grafiğe de biraz renk vererek görsel olarak çekilir eş zamanlı grafikli oyunlar çıkmış. 1983'de ki Encounter ile tanışın.


Bu da 1991 Star Blade, ışık ve gölge oyunlarına dikkat edin, özellikle yakın markaj uzay gemisi çarpışmalarına.


Buda ilk texture/kaplama kullanan 3D oyun Ultima Underworld. Sağlam zorlanmış olsa gerek ki oyun inanılmaz kapalı mekanlarda geçiyor, adını bile "Underworld" koymuşlar :)

Bu örnek attığım tüm oyunlar Doom'dan daha eski ve hepsinin 3D algısı dönemi için çok başarıl ve hatta DOOM'dan daha iyi. Doom'u Doom yapan piyasada ki standart ev bilgisayarlarında çalışabilmesi ve ev bilgisayararı ve konsollar da 3D dönemini böyle ardına kadar açan yapım olmasıdır.
[+] 3 üye napolyon94 nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
 




Konuyu Okuyanlar: 3 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.