
Dünyanın en büyük dijital oyunlarına ilham vermiş 50 yıllık Dungeons & Dragons “ırklar” konusunu yavaş yavaş terk ediyor. Elf, cüce, ork, gnome gibi ırklar artık “oynanabilir kimseler” olacaklar. “Irksal özellik ve bonuslar” kalkacak.
50 yıllık D&D oyununun kökeni Tolkien eserleri + masaüstü savaş oyunları. Bu savaş oyunlarında askeri birlikler "İngiliz okçusu" "Türk atlısı" "Alman tankı" gibi tarihsel olarak öne çıkmış yönlerine göre bonus (+1 +2) alırlar. D&D oluşurken buralardan esinlenerek oluştu. Yani 'cüce savaşçısı' daha iyi balta kullanırken, 'elf okçusu' daha iyi ok atıyordu. Sonra rol yapma oyunları çeşitlendi ve büyüdü, ama 'elf iyi okçudur' ve 'cüce balta sever' klişeleri asla silinemedi.
FATE RPG gibi sistemler bu işleri bırakalı yıllar oluyor, 'aspect' dediler geçtiler bu kalıplara. D&D 5, vaktinde FATE RPG'den çok mekanik yürüttü ama "doğduğun ırk = baltada uzmanlık" kafasından bir türlü çıkamadılar. Şimdi aniden 2020 senesinde yumurta kapıya dayanınca kitaplarında boy boy RACE yazdığını yeni fark etmiş gibi yapıp düzeltiyorlar.
Cücenin daha iyi balta kullanmasını genetik ile değil, eğitim ve kültür ile açıklamak doğrusu. yani "Racial bonus" yerine "Ancestry & Culture" demek lazımdı aslında da, bunlar ırk kaldırırken kültür de kaldıracak muhtemelen. Oyun tasarımı açısından böyle bir şey madem saçmaydı neden yıllardır kaldırılmadı? Politik olaylar oyun dünyasında ne ara bu kadar etkili oldu?
Not. Bir kısmı csnaber floodundan alıntıdır.
Sic Parvis Magna