Adamlar isteseler konsollara da oyun çıkartırlar. Ama bir sorun var. O kontrolcüler ile nasıl o oyunu oynayacak ? Mobil platformda strateji oyunları için elverişsiz. "Bak şu oyun var mobil platformda onlar da strateji" derseniz onlar en yüzeysel strateji oyunları. Her oyun her platformda oynanmaz.
Ayrıca bu mobil oyunları oynayanlar kimler ? Casual oyuncular. Casual oyuncular vakit geçirmek ve eğlenmek için oyun oynar. Yani bu tür oyuncuların oyunu "Flapy Bird, Angry Bird, Farm Ville, Candy Crush" gibi bedava ve basit oyunlardır. Strateji oyunu dediğimiz metroda otururken 10-20 dakika oynanıp bitirilecek oyunlar değil. Kimse de evinde tabletini açıp bir "EU : Mobil oynayayım" demez. Bilgisayar gibi bir alternatifi varken.
Mobil platformların gücü ne kadar yeterli bu tür oyunlar için tartışılır. Her ne kadar mobil platformlar son yıllarda dört nala ilerlese de. Oyun yapmak karmaşık bir iş. Mobil platformlara basit/yüzeysel oyunlar yapsanız da. Strateji oyunların özellikle de böyle "Gerçek Zamanlı Strateji" ve "Grand Strategy" dediğimiz türler daha da karmaşık. Bu karmaşık yapıyı çalıştıracak gücü var mı mobil platformun ? (Eğer bu tür gerçek zamanlı strateji ve "geniş strateji" olsun istiyorsanız bence fazla ümitlenmeyin. Olsa olsa tur tabanlı olur.)
Bu oyunlar satılacak mı ? Hadi onu geçtim masrafını çıkartabilecek mi ? Mobil platformda ücretsiz oyunlara ilgi büyük. Bu oyunlar reklam vererek ya da oyun içi ödemeler ile bir şekilde masraflarını çıkartıyorlar. Peki yapılacak bu oyun ne ile para kazanacak ? Belli bir yıla(veya tura) geldikten sonra devam etmek için para mı istenecek yoksa Napolyon'u satın almak mı gerekecek ? Hadi diyelim ücretli oldu. Satılması için en fazla 4-5 dolar olmalı. 4-5 dolar olsa bile kim alacak ki oyunu ? Casual oyuncular işte. Ayrıca "Android"in korsan yuvası olduğunu herkes biliyor. Kırılıp korsan olarak oynanabilecek. Mobil platformlarda en iyi çözüm "f2p" oyun çıkarmak. Onunda ayarını bir şekilde tutturmak lazım.
Peki o markete tutunabilecek mi PI ? Oyun ücretli çıkarsa birçok ücretsiz alternatifi var. O ücretinin hakkını verecek bir olmalı. Ama mobil platformda ne tür bir oyun yapılacak da o paraya değecek ? Mobil platformlar gelişiyor ama daha çok geride. Ücretsiz olsa diyorsanız "p2w" mantığı ile ne kadar gidebilecek ?
Mobil platformlar iyi bir market olabilir ama bu market için belirli stratejin olmalı. HearthStone gibi basit ve kolay oynanışı olan ve yanı zamanda para kazanabileceğin bir oyun yapmalısın ki o platformda tutunabilesin.
Lakin Nintendo bile mobil pazara girdiyse PI'da girebilir. Bir strateji oyunu ile ne kadar başarılı olabilir... Tabi PI büyük bir şirket başka tür bir oyunla pazara girerse burada yazdığım her şey yalan olur.
Ayrıca bu mobil oyunları oynayanlar kimler ? Casual oyuncular. Casual oyuncular vakit geçirmek ve eğlenmek için oyun oynar. Yani bu tür oyuncuların oyunu "Flapy Bird, Angry Bird, Farm Ville, Candy Crush" gibi bedava ve basit oyunlardır. Strateji oyunu dediğimiz metroda otururken 10-20 dakika oynanıp bitirilecek oyunlar değil. Kimse de evinde tabletini açıp bir "EU : Mobil oynayayım" demez. Bilgisayar gibi bir alternatifi varken.
Mobil platformların gücü ne kadar yeterli bu tür oyunlar için tartışılır. Her ne kadar mobil platformlar son yıllarda dört nala ilerlese de. Oyun yapmak karmaşık bir iş. Mobil platformlara basit/yüzeysel oyunlar yapsanız da. Strateji oyunların özellikle de böyle "Gerçek Zamanlı Strateji" ve "Grand Strategy" dediğimiz türler daha da karmaşık. Bu karmaşık yapıyı çalıştıracak gücü var mı mobil platformun ? (Eğer bu tür gerçek zamanlı strateji ve "geniş strateji" olsun istiyorsanız bence fazla ümitlenmeyin. Olsa olsa tur tabanlı olur.)
Bu oyunlar satılacak mı ? Hadi onu geçtim masrafını çıkartabilecek mi ? Mobil platformda ücretsiz oyunlara ilgi büyük. Bu oyunlar reklam vererek ya da oyun içi ödemeler ile bir şekilde masraflarını çıkartıyorlar. Peki yapılacak bu oyun ne ile para kazanacak ? Belli bir yıla(veya tura) geldikten sonra devam etmek için para mı istenecek yoksa Napolyon'u satın almak mı gerekecek ? Hadi diyelim ücretli oldu. Satılması için en fazla 4-5 dolar olmalı. 4-5 dolar olsa bile kim alacak ki oyunu ? Casual oyuncular işte. Ayrıca "Android"in korsan yuvası olduğunu herkes biliyor. Kırılıp korsan olarak oynanabilecek. Mobil platformlarda en iyi çözüm "f2p" oyun çıkarmak. Onunda ayarını bir şekilde tutturmak lazım.
Peki o markete tutunabilecek mi PI ? Oyun ücretli çıkarsa birçok ücretsiz alternatifi var. O ücretinin hakkını verecek bir olmalı. Ama mobil platformda ne tür bir oyun yapılacak da o paraya değecek ? Mobil platformlar gelişiyor ama daha çok geride. Ücretsiz olsa diyorsanız "p2w" mantığı ile ne kadar gidebilecek ?
Mobil platformlar iyi bir market olabilir ama bu market için belirli stratejin olmalı. HearthStone gibi basit ve kolay oynanışı olan ve yanı zamanda para kazanabileceğin bir oyun yapmalısın ki o platformda tutunabilesin.
Lakin Nintendo bile mobil pazara girdiyse PI'da girebilir. Bir strateji oyunu ile ne kadar başarılı olabilir... Tabi PI büyük bir şirket başka tür bir oyunla pazara girerse burada yazdığım her şey yalan olur.
Sinkaf-ül Tertibat