04-12-2021, 14:10
Neden Simetrik Oynanış?
Tarihi tutarlılık açısından bir simetri veya simetrik bir oynanış aramak PZC oyunları için hiç uygun değil ama söz konusu multiplayer oynamak olduğunda denge unsurunu göz ardı etmek mümkün olmayabiliyor. Bu konuda bir süredir aklımda fikirler vardı ama üzerine düşündükçe uygulamaya dökmenin gittikçe zorlaştığını fark ettim ve bunun hakkında bir konu açarak fikir alışverişi yapmak istedim.
Bahsettiğim "simetri" aslında oldukça basit: Senaryo bir yerine iki defa oynanır. İlk oyun sonlandığında saldıran tarafın puanı not edilir. İkinci oyunda oyuncular taraflarını değiştirir. İkinci oyun da oynanır ve sonlandığında yine saldıran tarafın puanı not edilir. En son bu iki oyunun puanları karşılaştırılır ve en yüksek puana sahip takım senaryonun kazanını olur.
Son cümlede takım dedim çünkü bir "takım" sistemi şart. Simetrik oynanışta Axis - Allies olarak taraflardan bahsetmektense A Takımı - B Takımı, Kırmızı Takım - Mavi Takım gibi isim vererek bahsetmek lazım çünkü sonuçta tüm oyuncular iki tarafta da oynamış olacak.
Peki bu sistemin yararı ne? İlk olarak senaryoların dengeli veya dengesiz oluşu sorunu tamamen ortadan kalkıyor. Bu da (neredeyse) her senaryonun oynanabilir olması demek. Bir diğer yararı olarak bir tarafın gidişatı major defeat alacak kadar kötüyse oyunu devam ettirmeleri için motivasyonları olacak çünkü ikinci oyunda (büyük olasılıkla) major defeat alacak olan karşı takım olacak. Elbette burada önemli olan nokta major win/defeat almaktan ziyade kaç puan alındığı.
Sıkıntılar
Yukarıda bahsettiklerim hep simetrik sistemin olumlu yanlarıydı. Şimdi gelelim sıkıntılarına.
1-Uzun Senaryolar
Bu simetrik oynanışın en sıkıntılı yanı uzun senaryoların neredeyse oynanamaz hale gelmesi. Bu ne demek, normalde 200 turluk "uzun" bir senaryo simetrik oynanışta iki kere oynanacağı için 400 tura çıkıyor. 200 turu bile oynamak zor gözükürken bunun birdenbire 400'e çıkması olayı direkt bitiriyor. Yine de çözümü yok değil, senaryoya başlarken tur sayısını indirmek bunlardan biri. İlla 200 turun hepsini oynamaya gerek yok, sonuçta simetrik oynanışta kaç tur oynanırsa oynansın her iki takım da aynı uzunlukta ve doğal olarak aynı şartlarda oynayacak.
2-RNG Faktörü
Ciddi sıkıntılardan bir diğeri ise şansa dayalı durumlar. Bunlar:
Çoğu oyunda bu tarz ihtimalleri ortadan kaldırmak için bir seed sistemi bulunur. Ama PZC serisinde böyle bir şey yok. O yüzden RNG faktörünü simetrik oynanışta bir şekilde yok etmek gerekiyor veya azaltabildiğimiz kadar azaltmak gerekiyor yoksa sistemin amacından sapmış oluruz. Peki neler yapabiliriz?
Hava durumu ihtimalleri weather.dat ile ayarlanıp oyunlarda bu dosya kullanılabilir. Bunun nasıl yapılacağını ben tam bilmediğimden bilen birinin yardımına ihtiyacım olabilir.
Takviyeler, sabitlemeler ve geri çekilmeler için ise ne yapılır tam olarak bir fikrim yok. Senaryoyu baştan editlemek bir çözüm olabilir ama bunu yapmak mümkün mü veya mümkünse bile senaryoya zarar verir mi bunları düşünmek gerekir.
Siper kazma ve tüm mühendislik komutları için ise bir şey yapmaya gerek olduğunu düşünmüyorum. O kadar RNG olmasının bir zararı olmamalı. Sonuçta e-spor olarak oynama gibi bir gayemiz yok (umarım).
3-Strateji Seçenekleri
Uzun turlar ve RNG faktöründen sonra daha az problem teşkil eden bir durum. Strateji seçenekleri simetrik oynanışı bir bakıma bozan bir durum ama hiç yararı olmadığını söylemek doğru olmaz. Bir değil iki oyun oynanacağı için ikinci oyunu oynarken oyuncuların senaryo hakkında genel bir fikri olacak ve bu durum saldıran tarafı ilk oynayan takıma az da olsa bir avantaj verebilir. Strateji seçenekleri duruma bir belirsizlik katarak bu tarz bir avantajı yok edebilir. Ama az önce de bahsettiğim gibi simetrik oynanış adına pek de olumlu olduğu söylenemez. Bu konu hakkında daha uzun tartışılabilir.
Özetle
Uzun lafın kısası, simetrik sistemde oynamanın birçok yararı olduğunu düşünüyorum ama yukarıda bahsettiğim sıkıntıları çözmeden uygulamak pek iyi olmayabilir. Neler yapılabilir, sizin fikirleriniz neler ve burada olmayıp sizin aklınıza gelen diğer şeyler varsa bunları paylaşabilirsiniz.
Tarihi tutarlılık açısından bir simetri veya simetrik bir oynanış aramak PZC oyunları için hiç uygun değil ama söz konusu multiplayer oynamak olduğunda denge unsurunu göz ardı etmek mümkün olmayabiliyor. Bu konuda bir süredir aklımda fikirler vardı ama üzerine düşündükçe uygulamaya dökmenin gittikçe zorlaştığını fark ettim ve bunun hakkında bir konu açarak fikir alışverişi yapmak istedim.
Bahsettiğim "simetri" aslında oldukça basit: Senaryo bir yerine iki defa oynanır. İlk oyun sonlandığında saldıran tarafın puanı not edilir. İkinci oyunda oyuncular taraflarını değiştirir. İkinci oyun da oynanır ve sonlandığında yine saldıran tarafın puanı not edilir. En son bu iki oyunun puanları karşılaştırılır ve en yüksek puana sahip takım senaryonun kazanını olur.
Son cümlede takım dedim çünkü bir "takım" sistemi şart. Simetrik oynanışta Axis - Allies olarak taraflardan bahsetmektense A Takımı - B Takımı, Kırmızı Takım - Mavi Takım gibi isim vererek bahsetmek lazım çünkü sonuçta tüm oyuncular iki tarafta da oynamış olacak.
Peki bu sistemin yararı ne? İlk olarak senaryoların dengeli veya dengesiz oluşu sorunu tamamen ortadan kalkıyor. Bu da (neredeyse) her senaryonun oynanabilir olması demek. Bir diğer yararı olarak bir tarafın gidişatı major defeat alacak kadar kötüyse oyunu devam ettirmeleri için motivasyonları olacak çünkü ikinci oyunda (büyük olasılıkla) major defeat alacak olan karşı takım olacak. Elbette burada önemli olan nokta major win/defeat almaktan ziyade kaç puan alındığı.
Sıkıntılar
Yukarıda bahsettiklerim hep simetrik sistemin olumlu yanlarıydı. Şimdi gelelim sıkıntılarına.
1-Uzun Senaryolar
Bu simetrik oynanışın en sıkıntılı yanı uzun senaryoların neredeyse oynanamaz hale gelmesi. Bu ne demek, normalde 200 turluk "uzun" bir senaryo simetrik oynanışta iki kere oynanacağı için 400 tura çıkıyor. 200 turu bile oynamak zor gözükürken bunun birdenbire 400'e çıkması olayı direkt bitiriyor. Yine de çözümü yok değil, senaryoya başlarken tur sayısını indirmek bunlardan biri. İlla 200 turun hepsini oynamaya gerek yok, sonuçta simetrik oynanışta kaç tur oynanırsa oynansın her iki takım da aynı uzunlukta ve doğal olarak aynı şartlarda oynayacak.
2-RNG Faktörü
Ciddi sıkıntılardan bir diğeri ise şansa dayalı durumlar. Bunlar:
- Hava durumu ihtimalleri.
- %100 olmayan takviyeler.
- %100 olmayan sabitlemeler (Releases).
- %100 olmayan geri çekilmeler (Withdrawals).
- Siper kazma ve mühendis komutları.
- Benim aklıma gelmeyip burada olması gereken bir RNG faktörü varsa lütfen belirtin.
Çoğu oyunda bu tarz ihtimalleri ortadan kaldırmak için bir seed sistemi bulunur. Ama PZC serisinde böyle bir şey yok. O yüzden RNG faktörünü simetrik oynanışta bir şekilde yok etmek gerekiyor veya azaltabildiğimiz kadar azaltmak gerekiyor yoksa sistemin amacından sapmış oluruz. Peki neler yapabiliriz?
Hava durumu ihtimalleri weather.dat ile ayarlanıp oyunlarda bu dosya kullanılabilir. Bunun nasıl yapılacağını ben tam bilmediğimden bilen birinin yardımına ihtiyacım olabilir.
Takviyeler, sabitlemeler ve geri çekilmeler için ise ne yapılır tam olarak bir fikrim yok. Senaryoyu baştan editlemek bir çözüm olabilir ama bunu yapmak mümkün mü veya mümkünse bile senaryoya zarar verir mi bunları düşünmek gerekir.
Siper kazma ve tüm mühendislik komutları için ise bir şey yapmaya gerek olduğunu düşünmüyorum. O kadar RNG olmasının bir zararı olmamalı. Sonuçta e-spor olarak oynama gibi bir gayemiz yok (umarım).
3-Strateji Seçenekleri
Uzun turlar ve RNG faktöründen sonra daha az problem teşkil eden bir durum. Strateji seçenekleri simetrik oynanışı bir bakıma bozan bir durum ama hiç yararı olmadığını söylemek doğru olmaz. Bir değil iki oyun oynanacağı için ikinci oyunu oynarken oyuncuların senaryo hakkında genel bir fikri olacak ve bu durum saldıran tarafı ilk oynayan takıma az da olsa bir avantaj verebilir. Strateji seçenekleri duruma bir belirsizlik katarak bu tarz bir avantajı yok edebilir. Ama az önce de bahsettiğim gibi simetrik oynanış adına pek de olumlu olduğu söylenemez. Bu konu hakkında daha uzun tartışılabilir.
Özetle
Uzun lafın kısası, simetrik sistemde oynamanın birçok yararı olduğunu düşünüyorum ama yukarıda bahsettiğim sıkıntıları çözmeden uygulamak pek iyi olmayabilir. Neler yapılabilir, sizin fikirleriniz neler ve burada olmayıp sizin aklınıza gelen diğer şeyler varsa bunları paylaşabilirsiniz.