03-07-2022, 20:38
(Son Düzenleme: 03-07-2022, 20:54, Düzenleyen: yafeshan. Toplamda 3 kere düzenlenmiş.)
Old World Oyununda Binalar "Improvement" olarak tanimlanmistir. ve Isci birimleri tarafindan insa edilir. Sehir arayuzunde de Bina olarak sayilabilecek Civics: Projects basligi altinda projeler vardir. Bunlar 1den 4e kadar seviyeye kadar acilabilen projelerdir.
Improvements, yani Gelistirmeler 3`e ayrilir
Rural (Kirsal) Improvements
Urban (Sehir) Improvements
Wonder
Kirsal Gelistirmeler
Fort:
Bu pozisyonda bulunan birimlere +%50 defans ve +2 gorus verir. Ayrica tarafsiz bolgede ise askerler iyilesebilirler.
Farm:
Yiyecek kaynagini toplamak icin temel gelistirmedir. Yapilacak konumdaki ve komsulardan gelen bonuslarina dikkat edilmelidir. Mesela "lush" ve volkan kenari olmasi %40 bonus verirken, issiz "arid" bolgeleri -%40 gelir dusurur. Tum kirsal gelistirmeler ayni tipteki komsularindan ve ilgili sehir gelistirmelerin komsulugundan bonus alir. Bazi yasalar da bonus kazandirabilir.
Mine:
Demir kaynagini toplamak icin temel gelistimedir. Ozellikle "Hill" bolgelerine yapmak oldukca verimlidir. Dogal olarak Tas, Tuz, Mucevher, Altin veya Gumus olan yerlere yapmak da eksta getiri kazandirir. Askerler maintenance olarak demir harcadigi icin kritik bir kaynak.
Quarry
Tas kaynagini toplamak icin temel gelistirmedir. Cogunlukla daglik yerlerin komsu bolgelerine yapilmalidir. Tas kaynagi cogu sehir gelistirmesi ve Wonder insasi icin oldukca kritiktir.
Lumbermill
Odun kaynagini toplamak icin temel gelistirmedir. sadece ormanlik yerlere insa edilebilir, nehir kenarinda oldugunda %60 bonusu vardir. Bu gelistirme genelde oyunun orta donemlerinde acilir ama ne kadar erken acilirsa o kadar faydalidir.
Pasture:
Bu gelistirme At, Inek, Koyun, Domuz, Keci olan bolgelerde yapilir ve cesitli gelirleri saglar. At olan yere yapildiginda 0.5 Order verirken digerlerinde Buyume (Growth) ve Yiyecek kaynagi verir. Growth ve Order oldukca onemli birer kaynak oldugundan oncelik verilmesi gerekilen bir gelistirme sayilir.
Camp:
Vahsi hayvan olan bolgelerde insa edilir, Bunlar Deve, Fil, Geyik ve Deri ikonlari ile gorulur. Deve ve Fil 0.5 Order kazandirirken Deri uzerine yapildiginda ve Uzerine ozel nufus Trapper koyuldugunda cok degerli Deri kaynagi Lux kaynak olarak kazanilir.
Grove:
Tarimsal bazi ozel kaynaklarin toplanmasi icin gerekli gelistirmedir. Bu ozel kaynaklari elde etmek icin, ilgili kaynagin dogal olarak bulundugu bolgede insa edilip ustune ozel nufus birimi alinmalidir bu sayede Lux kaynak listesine eklenir ve bu Lux kaynaklar diplomasiden sehir mutluluguna kadar cesitli yollarda kullanilabilir. Bu gelistirme oyunun orta zamanlarinda acilir o donemde ihtiyac duyulan seyleri saglar.
Nets:
Deniz ve gol bolgelerinde yapilir, Temel olarak Yiyecek saglarken, Buyume yada bazi yerlerde Inci gibi Kux kaynaklar kazandirabilir.
Harbor:
Bu gelistirme sadece +10 altin geliri kazandirir ama bununla beraber sehir sinirlarini genisletir. Yeni yapilan gemiler bu gelistirmede ortaya cikar, Gemi insa etmek icin sehir merkezinin su kenarina olmasi sarti yoktur, bu gelistirmeyi yapabilmek yeterlidir. Ayrica gemiler bu gelistirme uzerinde durdugu sure boyunca deneyim kazanir.
Granary
Bu gelistirme, buyume kaynagi icin baska opsiyonun olmadigi yerlerde yapilabilir. Ayrica komsu tarlalara %60 bonus da verir. Ozellikle Buyume kaynagina odaklanmis sehirlerde her kultur seviyesinde birer tane insa etmek onemli sayilir.
Watermill
Bu gelistirme bilim puani kazandiran iki kirsal gelistirmeden biridir. Komsu bolgelerdeki Mine, Quarry ve Lumbermill gelistirmelerinin gelirini 2 kat arttirir ancak sadece Nehir bolgelerine insa edilebilir. Her kultur seviyesinde yeni bir tanesi insa edilebilir.
Windmill
Bilim puani kazandirir ve ayni watermill gibi komsu bolgelerdeki Mine, Quarry ve Lumbermill gelistirmelerinin gelirini 2 kat arttirir. Her kultur seviyesinde yeni bir tanesi insa edilebilir.
Sehir Gelistirmeleri
Sehir gelistirmelerin her biri insa edildigi anda sehir sinirlarini genisletir insa edildigi yer artik sehir bolgesi kabul edilir. Buyuk cogunlugu insa icin tas gerektirir, bir kaci ise odun ile yapilir. Sehir gelistirmeleri cogu zaman insa edebilmek icin belli kultur seviyesi gerektirir.
Shrine
En erken acilabilen sehir gelistirmelerinden biridir. Her ulke icin farkli bir 4'liu set vardir Bunlar her cesit kaynak olabilir. Bazilari Training verirken, bazisi bilim verebilir. Her ulkenin de tanrilari farkli oldugu icin kaynak getirileri ve komsu bonuslari da birbirinden oldukca farklidir. Yapildigi sehirlerde Ulkenin temel pagan dininin yayilimini saglar.
Hamlet
Erken sehir gelistirmelerinden biridir ve temel kullanimi altin gelirini arttirmak icindir. Maintenance gideri sadece Yiyecek oldugu icin ucuz ve kullanislisayilabilir. 20 tur icinde koye donusur ve altin geliri %50 artar. Her kultur seviyesi icin yeni bir tane yapilabilir.
Barracks
Training kaynagini toplamak icin 2 temel gelistirmeden biridir. Her sehirde en fazla 2 tane yapilabilir. Ustunde yakin mesafe askeri birimi oldugunda zamanla deneyim puani kzandirir. Maintenance olarak demir harcadigi icin pahali bir gelistirmedir. Bununla beraber askeri ozel nufus birimlerini sagladigi icin oyun ilerledikce Training gelirinin ana kaynaklarindan biri haline gelir. Training odakli sehirlerde insa edilmesi gerekli sayilir ama diger sehirlerde cok da onemli degildir.
Range
Barracks ile benzer ozellikleri vardir ama okcu gibi uzak mesafe askerleri icin ozellesmis Training binasidir. Maintenance olarak odun gerektirir.
Odeon
Kultur getirisi saglan ilk sehir gelistirmesidir. Her sehir icin sadece 1 tane insa edilebilir ancak daha ust seviye kultur binalarini yapabilmek icin gereklidir. Kultur geliri kazandiran ozel nufus birimlerini acar.
Theater
Kultur kazanimi icin ikinci seviye sehir gelistirmesidir. Yapildigi sehir icin -1 Discontent verdigi icin oldukca onemlidir, ilk firsatta insa edilmesi kritik sayilabilir. Her sehir icin 1 tane insa edilebilir.
Amphitheater
Son seviye kultur gelistirmesidir. -2 Discontent verir ve 4 tas maintenance gideri vardir. Oyunun son donemlerinde, her Sehirde insa edilmesi onerilen gelistirmelerdendir. Genelde tum kultur binalari her sehirde olmasi beklenir.
Cold Bath
Oyunun son donemlerinde insa edilen, tek fonksiyonu discontent azaltmak olan gelistirmedir. Her buyuk sehirde yapilmasi beklenir.
Warm Bath
Discontent dusurmek icin insa edilir, Cold bath gelistirmesi ve yakinlarda nehir/gol gerektirir.
Heated Bath
Hem Buyume hemde Discontent icin insa edilir. Bath serisinin en ust seviyesi gelistirmedir.
Market
Altin getirisi kazandirir ve bununla birlikte altin geliri veren ozel nufus birimlerini ve daha ust seviyedeki altin gelistirmesini acar. Sehirin genel altin gelirini de arttirir. Her sehire 1 adet insa edilebilir.
Grocer
Ikinci seviye altin geliri gelistirmesidir. Market gibi sehrin altin gelirini arttirir. Bu tip gelistirmeleri ozellesmis sehirlere insa etmek daha faydalidir.
Library
Temel bilim geliri gelistirmesidir. Bu gelistirme yapilana kadar bilim geliri cogunlukla karakter ozelliklerinden ve valilerden kazanilir. Library ile bilimde artik gelistirme ve ozel nufus geliri daha baskin hale gelir. Hemen her sehirde insa etmek faydalidir.
Academy
Hem Kultur(Caligraphy kanunu ile) hem de yuklu miktarda Bilim kazandiran bir gelisirmedir. Yapilabilen her sehirde insa edilmesi tavsiye edilir. Insa etmek icin Library gerektirir.
University
Civic ve yuklu mktarda Bilim puanki kazandirir. Caligraphu kanunu ile kultur getirisi de saglar. Son seviye bilim gelistirmesidir ve mumkun olan her sehirde insa etmesi tavsiye edilir.
Courthouse
Civic geliri kazandiran temel gelistirmedir. Ozel nufus birimleri, ulke kanunlari, karakter iliskileri ve diplomatik iliskiler hep Civic ile yurutuldugu icin en kritik gelistirmelerden biridir. Oyunun ozellike orta ve son doneminde her sehirde bulunmali ve ozel nufuslari da kisa surede acilmalidir. Her sehirde 1 tane insa edilir. Daha ust seviye gelistirmelerin ikisi de courthouse komsulugu gerektirdigi icin konumu iyi secilmelidir.
Ministry
Civic gelistirmesi serisinin 2. seviyesidir, elde edildi anda insa edilmesi beklendir. Oldukca iyi bir Civic geliri saglar. Sadece courthouse yanina insa edilebilir, komsu sehirin courthouse olmasi da gecerlidir.
Palace
Son seviye Civic gelistirmesidir. Iyi bir Civic geliri saglarken Altin getirisi de saglar. Bu gelistirme de sadece Courthouse yanina yapilabilir.
Garrison
Bu gelistirme, baskent disindaki diger sehirlerde vali atayabilmek icin gereklidir. Bu yuzden her sehirde insa edilmelidir. Kendi basina 0.5 Order saglar. Ayrica Stronghold gelistirmesini mumkun kilar.
Stronghold
Her ulkenin 2 tane ozel askeri vardir, ilkini uretmek icin Stronghold gelistirmesi gereklidir. Bu ozel askerleri cikarmak icin yuksek bir Training geliri gerektiginden sadece Training kaynagi odakli sehirlerde insa edilmesi tavsiye edilir. Stronghold insa edebilmek icin Garrison ile beraber 4 adet de kanun cikarilmis olmasi gerekmektedir. 0.5 Order kazandirir.
Citadel
2. seviye ozel askeri cikarmak icin gerekli olan gelistirmedir. Ozel askerler oldukca pahali oldugu icin sadece Training odakli sehirlerde insa etmesi onerilir. Bununla beraber Altin ve 0.5 Order getirisi saglar.
Wonder Gelistirmeleri
Her Wonder ulkeye ozel bonuslar kazandirir. Bununla beraber 2 zafer puani verir. Herhangi bir ulke Wonder insasina basladiginda bu tum ulkelere bildirilir ve artik baska bir ulke o Wonder'i secemez. Genellikle ilk 2 seviye Wonder gelistirmeleri oyuna etki olarak sonraki seviyelerden cok daha kullanislidir.
Pyramids
+4 kultur ve 1 Order getiris sunar ama esas getirisi kanun acarken gerekli Civic miktarini yari yariya azaltmasidir. Bu acidan en faydali ilk seviye Wonder sayilabilir. Sadece Arid, yada Sand bolgelerinde insa edilebilir.
The Great Ziggurat
Bu wonder ulkeye +20 civic geliri saglarken tum sehirlerde gelistirme insa maliyetlerini %20 dusurur, oyunun erken donemi icin oldukca kullanisli bir Wonder kabul edilir. Sadece kutsal sehirlerde insa edilebilir
Oracle
Din basina +10 latin geliri saglarken dunyadaki tum kutsal sehirlere gorus saglar. Her ulkenin pagan dini oldugu icin bu sayede her ulkenin bu kutsal sehirlerinde gorus anlamina gelir. Ayrica her teknoloji karti aciliminda +1 kart verir. Sadece Hill(Tepe) bolgelerine yapilabilir
Hanging Gardens
+2 Buyume ve +4 Kultur getirisi sunar. Her sehir icin %20 buyume bonusu sunar. Ilk seviye wonderlar arasinda en az faydali olan olarak kabul edilir. Insa etmek icin nehir kenari gerektirir.
Necropolis
Her ozel nufus birimi basina +2 kultur puani saglar ve tapinak basina -2 discontent verir. Bu ozelliklerle ancak oyunun orta ve son doneminde etkilidir, yapildigi yillarda pek bir faydasi yoktur. Sadece Hill bolgelerine insa edilebilir.
Ishtar Gate
+1 Buyume, +6 Kultur puani saglar. Bitirildiginde her sehire +100 Kultur puani saglar. Oyunun erken doneminde insa edildigi icin uygun kosullarda sehirlere seviye atlatip zafer puaninin katlanmasina sebep olabilir. Bu yolla puan sicramasi yapip oyunda erken zafer alinabilir. Sadece Sehir merkezi kenarina yapilabilir.
Lighthouse
+6 kultur getirisi kazandirir. Tum balik aglari (Nets) geliri 2 kat artar ve tum ozel nufus birimleri +5 altin saglar. Yaptigi etki acisindan en zayif 2. seviye sayilabilir. Sadece kiyi bolgelerine insa edilebilir.
Apadana
+6 kultur +5 altin saglar. +20 civic getirisi kazandirir, bunun yaninda tum sehirlerin altin giderini yari yariya dusurur. Sadece sehir merkezi kenarina yapilabilir. 2. seviye Wonder icin ortalama onemde sayilabilir
Mausoleum
Bu 3. seviye Wonder +8 Kultur geliri saglar. Tum askeri birimler Guard I gelistirmesi ile uretilir ve tum sehirlerin Kultur geliri %40 artar. Zafer puani toplama konusunda en faydali Wonder'lardan biri sayilabilir. Sadece Hill bolgelerine insa edilebilir.
Acropolis
Bu 3. seviye Wonder +8 Kultur geliri ve din basina +2 Civic geliri saglar. Her sehirde forum basina 0.5 Order saglamasi ozellikle orta ve son donem icin oldukca faydalidir. Sadece Hill bolgelerine yapilabilir
Pantheon
Bu 4. seviye Wonder +10 kultur geliri ve +40 Training getirisi saglar. Devlet dini olan sehirlerde kultur seviyesi basina +2 Civic geliri kazandirir. Ortalama onemde Wonder sayilir. Sadece kutsal sehirlere yapilabilir.
Hagia Sophia
Bu 4. seviye Wonder +10 kultur geliri +40 civic ve her sehirde -2 Discontent saglar. Sadece Kutsal sehirlerde insa edilebilir.
Via Recta Souk
+2 buyume +10 kultur ve her sehirde Luxury basina -1 Discontent saglar. Her 10 yilda bir Caravan uretir. Sadece Sehir merkezi kenarina yapilabilir.
Improvements, yani Gelistirmeler 3`e ayrilir
Rural (Kirsal) Improvements
Urban (Sehir) Improvements
Wonder
Kirsal Gelistirmeler
Fort:
Bu pozisyonda bulunan birimlere +%50 defans ve +2 gorus verir. Ayrica tarafsiz bolgede ise askerler iyilesebilirler.
Farm:
Yiyecek kaynagini toplamak icin temel gelistirmedir. Yapilacak konumdaki ve komsulardan gelen bonuslarina dikkat edilmelidir. Mesela "lush" ve volkan kenari olmasi %40 bonus verirken, issiz "arid" bolgeleri -%40 gelir dusurur. Tum kirsal gelistirmeler ayni tipteki komsularindan ve ilgili sehir gelistirmelerin komsulugundan bonus alir. Bazi yasalar da bonus kazandirabilir.
Mine:
Demir kaynagini toplamak icin temel gelistimedir. Ozellikle "Hill" bolgelerine yapmak oldukca verimlidir. Dogal olarak Tas, Tuz, Mucevher, Altin veya Gumus olan yerlere yapmak da eksta getiri kazandirir. Askerler maintenance olarak demir harcadigi icin kritik bir kaynak.
Quarry
Tas kaynagini toplamak icin temel gelistirmedir. Cogunlukla daglik yerlerin komsu bolgelerine yapilmalidir. Tas kaynagi cogu sehir gelistirmesi ve Wonder insasi icin oldukca kritiktir.
Lumbermill
Odun kaynagini toplamak icin temel gelistirmedir. sadece ormanlik yerlere insa edilebilir, nehir kenarinda oldugunda %60 bonusu vardir. Bu gelistirme genelde oyunun orta donemlerinde acilir ama ne kadar erken acilirsa o kadar faydalidir.
Pasture:
Bu gelistirme At, Inek, Koyun, Domuz, Keci olan bolgelerde yapilir ve cesitli gelirleri saglar. At olan yere yapildiginda 0.5 Order verirken digerlerinde Buyume (Growth) ve Yiyecek kaynagi verir. Growth ve Order oldukca onemli birer kaynak oldugundan oncelik verilmesi gerekilen bir gelistirme sayilir.
Camp:
Vahsi hayvan olan bolgelerde insa edilir, Bunlar Deve, Fil, Geyik ve Deri ikonlari ile gorulur. Deve ve Fil 0.5 Order kazandirirken Deri uzerine yapildiginda ve Uzerine ozel nufus Trapper koyuldugunda cok degerli Deri kaynagi Lux kaynak olarak kazanilir.
Grove:
Tarimsal bazi ozel kaynaklarin toplanmasi icin gerekli gelistirmedir. Bu ozel kaynaklari elde etmek icin, ilgili kaynagin dogal olarak bulundugu bolgede insa edilip ustune ozel nufus birimi alinmalidir bu sayede Lux kaynak listesine eklenir ve bu Lux kaynaklar diplomasiden sehir mutluluguna kadar cesitli yollarda kullanilabilir. Bu gelistirme oyunun orta zamanlarinda acilir o donemde ihtiyac duyulan seyleri saglar.
Nets:
Deniz ve gol bolgelerinde yapilir, Temel olarak Yiyecek saglarken, Buyume yada bazi yerlerde Inci gibi Kux kaynaklar kazandirabilir.
Harbor:
Bu gelistirme sadece +10 altin geliri kazandirir ama bununla beraber sehir sinirlarini genisletir. Yeni yapilan gemiler bu gelistirmede ortaya cikar, Gemi insa etmek icin sehir merkezinin su kenarina olmasi sarti yoktur, bu gelistirmeyi yapabilmek yeterlidir. Ayrica gemiler bu gelistirme uzerinde durdugu sure boyunca deneyim kazanir.
Granary
Bu gelistirme, buyume kaynagi icin baska opsiyonun olmadigi yerlerde yapilabilir. Ayrica komsu tarlalara %60 bonus da verir. Ozellikle Buyume kaynagina odaklanmis sehirlerde her kultur seviyesinde birer tane insa etmek onemli sayilir.
Watermill
Bu gelistirme bilim puani kazandiran iki kirsal gelistirmeden biridir. Komsu bolgelerdeki Mine, Quarry ve Lumbermill gelistirmelerinin gelirini 2 kat arttirir ancak sadece Nehir bolgelerine insa edilebilir. Her kultur seviyesinde yeni bir tanesi insa edilebilir.
Windmill
Bilim puani kazandirir ve ayni watermill gibi komsu bolgelerdeki Mine, Quarry ve Lumbermill gelistirmelerinin gelirini 2 kat arttirir. Her kultur seviyesinde yeni bir tanesi insa edilebilir.
Sehir Gelistirmeleri
Sehir gelistirmelerin her biri insa edildigi anda sehir sinirlarini genisletir insa edildigi yer artik sehir bolgesi kabul edilir. Buyuk cogunlugu insa icin tas gerektirir, bir kaci ise odun ile yapilir. Sehir gelistirmeleri cogu zaman insa edebilmek icin belli kultur seviyesi gerektirir.
Shrine
En erken acilabilen sehir gelistirmelerinden biridir. Her ulke icin farkli bir 4'liu set vardir Bunlar her cesit kaynak olabilir. Bazilari Training verirken, bazisi bilim verebilir. Her ulkenin de tanrilari farkli oldugu icin kaynak getirileri ve komsu bonuslari da birbirinden oldukca farklidir. Yapildigi sehirlerde Ulkenin temel pagan dininin yayilimini saglar.
Hamlet
Erken sehir gelistirmelerinden biridir ve temel kullanimi altin gelirini arttirmak icindir. Maintenance gideri sadece Yiyecek oldugu icin ucuz ve kullanislisayilabilir. 20 tur icinde koye donusur ve altin geliri %50 artar. Her kultur seviyesi icin yeni bir tane yapilabilir.
Barracks
Training kaynagini toplamak icin 2 temel gelistirmeden biridir. Her sehirde en fazla 2 tane yapilabilir. Ustunde yakin mesafe askeri birimi oldugunda zamanla deneyim puani kzandirir. Maintenance olarak demir harcadigi icin pahali bir gelistirmedir. Bununla beraber askeri ozel nufus birimlerini sagladigi icin oyun ilerledikce Training gelirinin ana kaynaklarindan biri haline gelir. Training odakli sehirlerde insa edilmesi gerekli sayilir ama diger sehirlerde cok da onemli degildir.
Range
Barracks ile benzer ozellikleri vardir ama okcu gibi uzak mesafe askerleri icin ozellesmis Training binasidir. Maintenance olarak odun gerektirir.
Odeon
Kultur getirisi saglan ilk sehir gelistirmesidir. Her sehir icin sadece 1 tane insa edilebilir ancak daha ust seviye kultur binalarini yapabilmek icin gereklidir. Kultur geliri kazandiran ozel nufus birimlerini acar.
Theater
Kultur kazanimi icin ikinci seviye sehir gelistirmesidir. Yapildigi sehir icin -1 Discontent verdigi icin oldukca onemlidir, ilk firsatta insa edilmesi kritik sayilabilir. Her sehir icin 1 tane insa edilebilir.
Amphitheater
Son seviye kultur gelistirmesidir. -2 Discontent verir ve 4 tas maintenance gideri vardir. Oyunun son donemlerinde, her Sehirde insa edilmesi onerilen gelistirmelerdendir. Genelde tum kultur binalari her sehirde olmasi beklenir.
Cold Bath
Oyunun son donemlerinde insa edilen, tek fonksiyonu discontent azaltmak olan gelistirmedir. Her buyuk sehirde yapilmasi beklenir.
Warm Bath
Discontent dusurmek icin insa edilir, Cold bath gelistirmesi ve yakinlarda nehir/gol gerektirir.
Heated Bath
Hem Buyume hemde Discontent icin insa edilir. Bath serisinin en ust seviyesi gelistirmedir.
Market
Altin getirisi kazandirir ve bununla birlikte altin geliri veren ozel nufus birimlerini ve daha ust seviyedeki altin gelistirmesini acar. Sehirin genel altin gelirini de arttirir. Her sehire 1 adet insa edilebilir.
Grocer
Ikinci seviye altin geliri gelistirmesidir. Market gibi sehrin altin gelirini arttirir. Bu tip gelistirmeleri ozellesmis sehirlere insa etmek daha faydalidir.
Library
Temel bilim geliri gelistirmesidir. Bu gelistirme yapilana kadar bilim geliri cogunlukla karakter ozelliklerinden ve valilerden kazanilir. Library ile bilimde artik gelistirme ve ozel nufus geliri daha baskin hale gelir. Hemen her sehirde insa etmek faydalidir.
Academy
Hem Kultur(Caligraphy kanunu ile) hem de yuklu miktarda Bilim kazandiran bir gelisirmedir. Yapilabilen her sehirde insa edilmesi tavsiye edilir. Insa etmek icin Library gerektirir.
University
Civic ve yuklu mktarda Bilim puanki kazandirir. Caligraphu kanunu ile kultur getirisi de saglar. Son seviye bilim gelistirmesidir ve mumkun olan her sehirde insa etmesi tavsiye edilir.
Courthouse
Civic geliri kazandiran temel gelistirmedir. Ozel nufus birimleri, ulke kanunlari, karakter iliskileri ve diplomatik iliskiler hep Civic ile yurutuldugu icin en kritik gelistirmelerden biridir. Oyunun ozellike orta ve son doneminde her sehirde bulunmali ve ozel nufuslari da kisa surede acilmalidir. Her sehirde 1 tane insa edilir. Daha ust seviye gelistirmelerin ikisi de courthouse komsulugu gerektirdigi icin konumu iyi secilmelidir.
Ministry
Civic gelistirmesi serisinin 2. seviyesidir, elde edildi anda insa edilmesi beklendir. Oldukca iyi bir Civic geliri saglar. Sadece courthouse yanina insa edilebilir, komsu sehirin courthouse olmasi da gecerlidir.
Palace
Son seviye Civic gelistirmesidir. Iyi bir Civic geliri saglarken Altin getirisi de saglar. Bu gelistirme de sadece Courthouse yanina yapilabilir.
Garrison
Bu gelistirme, baskent disindaki diger sehirlerde vali atayabilmek icin gereklidir. Bu yuzden her sehirde insa edilmelidir. Kendi basina 0.5 Order saglar. Ayrica Stronghold gelistirmesini mumkun kilar.
Stronghold
Her ulkenin 2 tane ozel askeri vardir, ilkini uretmek icin Stronghold gelistirmesi gereklidir. Bu ozel askerleri cikarmak icin yuksek bir Training geliri gerektiginden sadece Training kaynagi odakli sehirlerde insa edilmesi tavsiye edilir. Stronghold insa edebilmek icin Garrison ile beraber 4 adet de kanun cikarilmis olmasi gerekmektedir. 0.5 Order kazandirir.
Citadel
2. seviye ozel askeri cikarmak icin gerekli olan gelistirmedir. Ozel askerler oldukca pahali oldugu icin sadece Training odakli sehirlerde insa etmesi onerilir. Bununla beraber Altin ve 0.5 Order getirisi saglar.
Wonder Gelistirmeleri
Her Wonder ulkeye ozel bonuslar kazandirir. Bununla beraber 2 zafer puani verir. Herhangi bir ulke Wonder insasina basladiginda bu tum ulkelere bildirilir ve artik baska bir ulke o Wonder'i secemez. Genellikle ilk 2 seviye Wonder gelistirmeleri oyuna etki olarak sonraki seviyelerden cok daha kullanislidir.
Pyramids
+4 kultur ve 1 Order getiris sunar ama esas getirisi kanun acarken gerekli Civic miktarini yari yariya azaltmasidir. Bu acidan en faydali ilk seviye Wonder sayilabilir. Sadece Arid, yada Sand bolgelerinde insa edilebilir.
The Great Ziggurat
Bu wonder ulkeye +20 civic geliri saglarken tum sehirlerde gelistirme insa maliyetlerini %20 dusurur, oyunun erken donemi icin oldukca kullanisli bir Wonder kabul edilir. Sadece kutsal sehirlerde insa edilebilir
Oracle
Din basina +10 latin geliri saglarken dunyadaki tum kutsal sehirlere gorus saglar. Her ulkenin pagan dini oldugu icin bu sayede her ulkenin bu kutsal sehirlerinde gorus anlamina gelir. Ayrica her teknoloji karti aciliminda +1 kart verir. Sadece Hill(Tepe) bolgelerine yapilabilir
Hanging Gardens
+2 Buyume ve +4 Kultur getirisi sunar. Her sehir icin %20 buyume bonusu sunar. Ilk seviye wonderlar arasinda en az faydali olan olarak kabul edilir. Insa etmek icin nehir kenari gerektirir.
Necropolis
Her ozel nufus birimi basina +2 kultur puani saglar ve tapinak basina -2 discontent verir. Bu ozelliklerle ancak oyunun orta ve son doneminde etkilidir, yapildigi yillarda pek bir faydasi yoktur. Sadece Hill bolgelerine insa edilebilir.
Ishtar Gate
+1 Buyume, +6 Kultur puani saglar. Bitirildiginde her sehire +100 Kultur puani saglar. Oyunun erken doneminde insa edildigi icin uygun kosullarda sehirlere seviye atlatip zafer puaninin katlanmasina sebep olabilir. Bu yolla puan sicramasi yapip oyunda erken zafer alinabilir. Sadece Sehir merkezi kenarina yapilabilir.
Lighthouse
+6 kultur getirisi kazandirir. Tum balik aglari (Nets) geliri 2 kat artar ve tum ozel nufus birimleri +5 altin saglar. Yaptigi etki acisindan en zayif 2. seviye sayilabilir. Sadece kiyi bolgelerine insa edilebilir.
Apadana
+6 kultur +5 altin saglar. +20 civic getirisi kazandirir, bunun yaninda tum sehirlerin altin giderini yari yariya dusurur. Sadece sehir merkezi kenarina yapilabilir. 2. seviye Wonder icin ortalama onemde sayilabilir
Mausoleum
Bu 3. seviye Wonder +8 Kultur geliri saglar. Tum askeri birimler Guard I gelistirmesi ile uretilir ve tum sehirlerin Kultur geliri %40 artar. Zafer puani toplama konusunda en faydali Wonder'lardan biri sayilabilir. Sadece Hill bolgelerine insa edilebilir.
Acropolis
Bu 3. seviye Wonder +8 Kultur geliri ve din basina +2 Civic geliri saglar. Her sehirde forum basina 0.5 Order saglamasi ozellikle orta ve son donem icin oldukca faydalidir. Sadece Hill bolgelerine yapilabilir
Pantheon
Bu 4. seviye Wonder +10 kultur geliri ve +40 Training getirisi saglar. Devlet dini olan sehirlerde kultur seviyesi basina +2 Civic geliri kazandirir. Ortalama onemde Wonder sayilir. Sadece kutsal sehirlere yapilabilir.
Hagia Sophia
Bu 4. seviye Wonder +10 kultur geliri +40 civic ve her sehirde -2 Discontent saglar. Sadece Kutsal sehirlerde insa edilebilir.
Via Recta Souk
+2 buyume +10 kultur ve her sehirde Luxury basina -1 Discontent saglar. Her 10 yilda bir Caravan uretir. Sadece Sehir merkezi kenarina yapilabilir.