Söyleşi: EU4 - Johan Andersson
#1
Europa Universalis IV : İki Yıl Süren Bir Savaş

Bugün itibariyle Europa Universalis IV 2. yaşına bastı, Johan Andersson Europa Universalis'in 2 yıllık bu gelişim süreciyle ilgili merak edilenleri cevapladı.

JohanAndersson_StudioManager_ParadoxDeve...24x682.jpg

Sizce Europa Universalis IV'ün başarılı olmasını sağlayan ana sebep nedir? Oyuncuların sürekli olarak oyuna bağlı kalmasını sizce ne sağlıyor?

Bana kalırsa bu hususta tek bir şey önemli, ben proje şefi olarak, kalite kontrol ekibimizin bir kısmı ve oyunun geliştirici ekibi olarak ortaya çıkarttığımız bu oyunu kendimiz de oynuyoruz. Singleplayer oynuyoruz, multiplayer oynuyoruz. Bu oyunun sadece geliştiricisi değiliz, geliştirip oyuncuya teslim edip bırakmıyoruz biz aynı zamanda bu oyunun oyuncularıyız ve oynadığımız bir oyunu geliştirmek hoşumuza gidiyor. Oyunu kendi eğlencemiz için geliştiriyoruz ve zannediyorum ki diğer insanların da dikkatini bu durum çekiyor.

Geliştirici ekibi olarak, oyun içerisindeki birden fazla mekaniği ve sistemi nasıl dengeleyebiliyorsunuz? Hali hazırda komplike olan bu yapıya yeni mekanikleri nasıl getirebiliyorsunuz?

Herkes yapacağı işi kendi aklında tamamiyle analiz etmiş bir durumda olmuyor, genellikle ben bir fikir ile geliyorum ve bunu dengeleyecek öğeleri düşünüyorum, etrafımda bana yardımcı olabilecek Martin (Wiz), Jake (DDRJake), Carsten ve Jesper gibi kişiler de var ki bu kişilerin hepsi oyunun oynanışını baştan sona kadar iyi biliyorlar. Ortaya bir fikir sunduktan sonra ekibimizle bu fikri tartışıyoruz, basitçe yeni bir dizayn yaptığımızda ben fikri buluyorum, ben yazıyorum, biz bu fikri değerlendiriyoruz, biz tartışıyoruz, biz oyuna yerleştiriyoruz, biz test ediyoruz, biz oynuyoruz.

europauniversalis4_1416154_650x.jpg

Bir eklentinin planlanış aşaması nasıl gerçekleşiyor? Oyundaki hangi bölgenin daha fazla mekanik ve dikkat gerektirdiğine nasıl karar veriyorsunuz?

Öncelikle biz Europa Universalis serisinin üst üste konan sütunlar yığınından oluştuğunu düşünüyoruz, oyun içerisinde ticaret var, savaş var, din var, diplomasi var vesaire. Eklenti öncesi 4-5 alan belirliyoruz, örneğin bir sonraki dlc savaş ile ilgili olmalı, ondan sonrakisi deniz ile ilgili olmalı, bir sonraki ticaret ile ilgili olmalı veya en son eklentimiz Common Sense gibi devlet yönetimiyle ilgili olmalı. Ardından tam olarak ne istediğimizi kararlaştırıyoruz, aklımıza fikir sürekli olarak geldiği için bu fikirleri devasa bir dosyaya yazıyoruz, "bu fikir savaşla ilgili bir dlcye uyuyor, bu fikir ticaret veya devlet yönetimiyle ilgili bir dlcye uyuyor" şeklinde.

Bütün bunları yaptıktan sonra artık " evet artık bunlardan bir eklenti çıkar " demeye başlıyoruz, konu olarak uyan büyük fikirleri topluyoruz ve dolduruyoruz. Martinle karşılıklı - bazen diğer arkadaşlarla da birlikte - oturup konuşuyoruz oyunda ne görmek istediğimizi, bunun oyuna nasıl etki etmesi gerektiğini, oyunculara bedava olarak neler sunabileceğimizi ve oyuncuların para verip satın alacağı eklentide nelerin bulunabileceğini. Bu şunun gibi, oturup bir şeyler karalıyoruz sonra işten çıkıp bir yerlere yemeğe gidiyoruz biraları açıp bu fikirleri tartışıyoruz, oyunu oynuyoruz ve sürekli diyalog içerisindeyiz ve dolayısıyla bir yerlere varıyoruz, şuan yeni bir eklenti üzerinde çalışıyoruz, o eklentiden sonra gelecek 2 eklentinin de içeriğini belirlemiş durumdayız ve ondan sonra gelecek 4 eklenti de fikir olarak mevcut.

europauniversalis4_531741_325x.pngeuropauniversalis4_515481_325x.jpg

Peki, biraz önceki cevabınızda bahsettiğiniz bir şeye değinmek istiyorum. Bir içeriğin bedava mı paralı mı olacağına nasıl karar veriyorsunuz? Oyuna yeni bir mekanik eklerken bu mekaniğin oyunun içerisinde dahil olması mı gerektiğine veya bu mekaniği dahil etmenin oyuncunun tercihine kalması gerektiğine nasıl karar veriyorsunuz?

Oyuna sonradan eklediğimiz şeyler paralı olur, oyunda olan bir şeyi değiştirip yerine yenisini ekliyorsak bu bedava olur. Eğer varolan bir şeyi geliştiriyorsak bu bedava patch içerisinde bulunması gerekiyor. Ancak biz kendimiz sıfırdan bir şey ortaya çıkarıp oyuna bunu dahil ediyorsak bunu paralı eklentinin içerisine dahil ediyoruz. Bu sebeple eklentilerde yeteri kadar içerik olması gerekiyor ki insanlar verdikleri paranın değdiğine kanaat getirebilsin ve aynı şekilde eklentilerle birlikte gelen bedava patchte de yeteri kadar içerik olması gerekiyor ki oyuncu memnuniyetini sağlayabilelim.

Oyun ilk çıktığından beri yaptığınız yenilikler ve eklediğiniz mekaniklerle bir çok daha önceden o kadar da oynaması ilginç olmayan ülkeyi ilginç hale getirdiniz. Bu tarz yeniliklerle tat katacağınız ülkeleri nasıl belirliyorsunuz?

Nasıl açıklasam, tamamen rastgele. Genel olarak ülkelere NI eklememiz bir programa dayanmıyor, daha çok eğer aramızdan birinin o ülkenin NI ları ile ilgili iyi bir fikri varsa o NI setini hazırlıyoruz ve ülkeye ekliyoruz. Mekaniklerle ilgili olarak ise bunu yapacak kişinin yani ben veya Martin'in o zaman aralığında hangi ülkelerle ilgilendiğimize bağlı olarak işliyor.

Oyunun ilk çıktığından bugüne karşılaştırmak gerekirse, sizce yapay zeka nasıl bir yol katetti?

Yapay Zeka oldukça ilerledi, sadece oyunu kavrayışında ve oynayışında değil aynı zamanda gerçekçi hamleler yapmakta da artık bayağı iyi durumda. AI artık sizin ondan beklediğiniz gibi hareket ediyor, ülkelerinin çıkarları için gerekeni yapıyorlar.

europauniversalis4_878004_650x.jpg

Her şey bir yana, oyuncuların oyunun açıklarından yararlandığını gördüğünüzde ne düşünüyorsunuz? Oyuncularla aranız nasıl? Onlarla nasıl iletişime geçip geridönüşlerini aliyorsunuz?

Oyunda bir açık olduğunu farkettiğimizde bunu düzeltmek için uğraşıyoruz, bir çok açık oyunculara ulaşmıyor bile çünkü biz bu açıkları oyunu henüz oyunculara sunmadan kapatmış oluyoruz.

Geliştirici takımımız 3 programmer (kodlama),  1 scripter (eventler vb.), 1-2 artist (görsel grafik) ve 4 QA (kalite kontrol) barındırıyor, bu takımın benim dışımda kalan kısmı. Sadece topluluk manasında abhsediyorum, oyunla ilgilenen 3 programmerdan Martin bizim tarafımızdan işe alınmadan önce 10-12 sene boyunca Paradoxplaza'da bir üyeydi ve forumda modlar yayınlıyordu. Kalite kontrol ekibinde bayağıdır forumda bulunan bir kişi var, diğeri ise işe alınmadan önce 10 senedir bizim oyunlarımızın fanıydı ve geriye kalan QA üyesi ise oyunda bulduğu açıklarla meşhur olan ve bu açıkları kullanarak bir kaç kez dünyayı fethetmiş biri ve biz de bunun üzerine onu işe aldık, kısacası şunu diyebilirim ki paradoxplaza topluluğuyla aramız gayet sıkı.

Her gün forumda yazılanları okuyorum, ekibimizdeki bir çok kişi oyunu oynuyor ve oyunla ilgili diğer oyuncularla konuşuyorlar ve hatta onlarla oyun oynuyorlar. Reddit'i takip ediyorum, Paradox forumlarını takip ediyorum, Something Awful'u takip ediyorum, Twitter'ı her gün takip ediyorum ki bu durum bazen ailemin sinirini bozuyor.

İnsanları dinliyoruz ve kendi yaptıklarımıza bakıyoruz aynı zamanda istatistiklere de bakıyoruz, oynayan oyuncu sayısını sürekli takip ediyoruz, ne oynuyorlar, nasıl oynuyorlar takip ediyoruz. Kısacası oyuncularımızla iletişime geçmemizin birden fazla yöntemi mevcut.

Peki ya modlar? Oyuncular tarafından yapılmış herhangi bir modu oynuyor musunuz?

Ben, hayır. Yıllarca modla oynadım ama genel olarak eğlenceli bulmuyorum modlarla oynamayı. İkincisi oyunu zaten istediğim gibi değiştirebiliyorum, genel olarak insanların oyunun tamamını değiştiren modlar yapması hoşuma gidiyor özellikle Crusader Kings'teki bu tarz modlar ilginç ancak oynamıyorum.

europauniversalis4_515461_325x.jpgeuropauniversalis4_515451_325x.jpg

Daha önce bir iş arkadaşınızla Crusader Kings II'yi tablete getirme konusunda konuşmuştuk, buna benzer bir projeyi EUIV'te de değerlendirir misiniz?

Evet, biz bütün oyunlarımızın tablet versiyonunu yapmak istiyoruz ancak bunun hakkında daha detaylı bilgi şuan veremem. Evet bu yönde bir isteğimiz var evet denemeler yapıyoruz ancak bunun ne zaman olacağını ve nasıl olacağını bilmiyoruz.

Peki sırada ne var? Ne zaman eklenti çıkartmak yerine EUV'in yapımına başlarsınız?

Şunu anlamak gerekiyor ki şu sıralar EUIV'ü bu zamana kadar oynadığından daha fazla insan oynuyor, biz yeni eklenti çıkarttıkça satış rakamları gittikçe yükseliyor. Rahatlıkla söyleyebilirim ki yakın bir süre zarfında eklenti çıkartmayı bırakacağımızı düşünmüyorum. Satış rakamlarında ciddi bir düşüş yaşadığımız zaman eklenti çıkartmayı bırakacağız

Gamereactor
[+] 7 üye Duman nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Cevapla
#2
Tablet :O
Ara
Cevapla
#3
DLC alma aldırtma!
Ara
Cevapla
 




Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.