Söyleşi: Johan Andersson ve Fredrik Wester ile Paradox'un ve CK2'nin Geleceğine Dair
#1
Rockpapershotgun PDXCON esnasında Paradox'tan Johan Andersson ve CEO'su Fredrik Wester ile birlikte tarihsel stratejilerin geleceği, Crusader Kings II ve RPG odaklı bir söyleşi gerçekleştirmiş. Birlikte inceleyelim.

https://www.rockpapershotgun.com/2017/06...-2-future/ :Geçtiğimiz ay düzenlenen PDXCON'da Paradox Geliştirici Stüdyolarından şirketin ana strateji oyunlarına yönelik yeni bir şey duymak istiyordum. Europa Universalis IV ve Hearts of Iron IV için eklentiler duyuruldu, Jon Shafer'in işe alındığı duyuruldu ancak yeni bir oyun duyurulmadı. Bunun üzerine Johan Andersson ve Fredrik Wester ile oturup onlara yeni bir Crusader Kings oyunu ve geliştiricilik yönünde Paradox'tan bizi gelecekte nelerin beklediğine dair bir söyleşi yapmak istedim.

PDXCON konferansı bu yıl ilk defa olmak üzere halka açık bir şekilde düzenlendi. Avrupa'dan ve dünya genelinden yüzlerce kişi bu konferansa katılım gösterdi. Konferansta geliştiricilerin sunumları, çeşitli ortaçağ müzikleri için canlı performanslar, açık hava barları, barbeküler ve oldukça soğuk bir Stockholm havasını tecrübe ettik. İnsanlar birlikte oyun oynadı, HoI4 ve EU4 için LAN bağlantılı odalar kuruldu, Steel Division'da multiplayer oyunlar oynandı.

Eskiden bu konferanslar basına özel gerçekleştirilirdi. Yüzlerce hayranı karşılamak çok daha farklı bir olay ve şüphesiz Paradox'un büyümesini temsil ediyor. 6 yıl boyunca Paradox'a dair haberler ürettim ve şirkette çok büyük değişikliklere tanık oldum, bu değişikliklerin en büyüğü şüphesiz ki A Game of Dwarves ve Dungeonland gibi oyunlar için yayımcılık yapmaktan Pillars of Eternity ve Cities: Skylines gibi oyunlara yayımcılık yapmaya olan geçiş oldu.

Geçmişteki bazı hatalar ve deneyimler bu şirketlerin günümüzde yayımcılığa olan yaklaşımını oldukça ilginç bir hale getiriyor, bunu belki bir başka yazıda daha iyi ele alabilirim ancak ilk olarak şirkette belki de hiçbir zaman değişmeyecek bir alana dönmek istedim. Şirketin kuruluşunu ve bugünlere gelmesini sağlayan strateji oyunları. Crusader Kings II artık 5 yaşında, bu 5 senede 12 eklenti çıktı. Europa Universalis IV 4 yaşına basmak üzere ve 10 eklenti çıktı. Daha nereye kadar bu oyunları oynayacağız? Ne olduğunda artık yeni bir oyun çıkmasının vakti geldi diyebileceğiz?

Johan Andersson, ilk başta Europa Universalis IV olmak üzere birçok Paradox oyununda görev almış bir isim. İlk olarak ona bu soruyu yönelttiğimde soruma Sims Problemi adını da verdiğim, sonradan çıkan oyunun içerik olarak eklentiler çıkarılmış önceki oyunun son halinden zayıf olması problemine nasıl yaklaştıklarını da öğrenmek istedim. 

Crusader Kings II ve Europa Universalis IV'un geliştirilmesinin ne zaman sonuna geleceğiz?

Johan Andersson :Bu oyunların geliştirilmesinin devam etmesinde önemli iki unsur var. Bunlardan birincisi yaratıcılık kısmı, ne yapmak istiyoruz? Diğeri ise iş kısmı. Bu oyunlar oynanıyor mu? Ürettiğimiz içerik satıyor mu? Eğer yaptığımız içerik satıyorsa bizim de buna cevap olarak içerik yapmaya devam etmemiz gerekir.

Ancak elimizde iyi fikirler yoksa, yani yaratıcılık kısmında yetersiz kalıyorsak, o zaman yeni bir projeye geçmemizin gerektiğini anlıyoruz. Dolayısıyla işin yaratıcılık kısmı iş kısmının önüne geçebiliyor. Dolayısıyla hangi oyunun geliştirilmesinin ne zaman biteceğini söylemem mümkün değil, çünkü ben de bilmiyorum.

nepal.jpg

Peki bu gidişle Crusader Kings III'ü bir gün görebilecek miyiz diye sorduğumda ise gelen cevap "belki" idi. Bu ifadeyi biraz açması için tekrar Johan Andersson'a soru yönelttim.

Johan Andersson :Eğer bir devam oyunu yapıyorsak, bu oyunu yapmamız için bir sebebimiz olmalı. Bu oyunu önceki oyundan net bir şekilde ayıran ve bu oyunu daha 'ileri' yapan bir şey olmalı. Sadece yapmış olmak için devam oyunu yapamayız. Grafikleri parlatıp yeni bir oyun olarak sunamayız. Dediğim gibi net bir farklılık olmalı ve şu anda bu oyunlar için elimizde böyle bir şey yok.

EU4'un oynanışını daha akıcı hale getirmek istiyoruz. Oyunda estatelere sahibiz, legitimacy'e sahibiz, stability'e sahibiz, corruption'a sahibiz. Tüm bunları nasıl daha akıcı hale getirebiliriz? Bunları kontrol etmenin daha basit olması, ancak mekanik olarak daha komplike olmalarını sağlayarak. Bunu yaptığımızda ise bazı şeyleri azaltmış olacağız ancak kaldırmış olmayacağız. Eğer bir gün devam oyunu yaparsak karşılaşacağınız şey bu olacak. 

Ancak dediğim gibi sırf yapmış olmak için çıkıp EU5 yapamayız. Paradox oyunlarında belli bir süre sonra devam oyunu çıkartmak gibi bir zorunluluk yok. Ve her zaman devam oyunu çıkartmak iyi bir fikir değil. Bir oyunu belli bir seviyeye taşımak için büyük bir zaman harcıyoruz, eklentilerle oyunu diri tutuyoruz, oyunu oynayan kişi sayısı sürekli artıyor. EU4'te 4 yıla yaklaştık, CK2'de ise 5.5 yaşındayız ve bu oyunları oynayan kişi sayısı hala artıyor.

Bu cevap daha önceki yazılarımda bahsettiğim, Paradox oyunlarının aslında kendilerinin devam oyunu olmaları teorisini doğru kılıyor. 

Johan Andersson :Evet öyle, eğer EU4'ün bugünkü halini çıktığı haliyle karşılaştırırsanız oyunun EU1 ve EU2 arasındaki farklardan daha çok farka sahip olduğunu görürsünüz. Eğer bu şekilde oyunlarımızı numaralandırsaydık, şu an EU12 oynuyor olurdunuz.

Şirkette Johan Andersson'un rolü yıllar içerisinde değişim gösterdi. 3 yıl önce CEO Fredrik Wester ile Johan Andersson ile ilgili konuştuğumda Johan'ın yetki alanlarından tam olarak memnun olmadığını söylemişti. Şirket gittikçe büyüyor ve bir yerden sonra herkesin sizin isminizi bilmesi güzel bir hal almıyor. Fredrik Wester'e göre şirketin büyümesi iyi ancak bunun doğru bir şekilde yapılması gerekiyor. 

Burada biraz daha geçmişe gidip Wester ve Andersson'un şirketteki ilk günlerini ele almak lazım. Wester özellikle Paradox'un ilk günlerine dair hikayeler anlatmayı çok seven birisi, Paradox'ta çalışan kişi sayısının parmakla sayılabildiği ve herkesin kutulara CD'leri paketleyip satılması için oyun mağazalarına gönderdiği dönemler. Wester şirkete geldiğinde Andersson çoktan işe girmişti.

Johan Andersson :1997 senesinde birkaç arkadaş el ele verip kendi şirketimizi kurduk. Ortaya çok güzel şeyler çıkartsak da, bu şeyleri satmakta becerikli değildik ve nihayetinde oyunu tamamlayamadan paramız tükendi.

İlk yaptığımız oyun Tomb Raider'dan esinlenen bir aksiyon oyunuydu. Senenin 1997 olduğunu hatırlarsanız anlattığım şeyler biraz daha mantıklı gelebilir. Oyunda 2 karakteriniz bulunuyordu ve 3 boyutlu bir dünyada bulmacaları çözerek oyunda ilerliyordunuz. Oyunun başlangıcında bir köle ve haremden bir kız karakterle saraydan kaçıyordunuz. Köle güçlüydü, kız ise oldukça zekiydi. Oyunu yaparken çok eğlenmiştik ve çok ilgi çekici gelmişti ancak doğru firmalarla anlaşamadık, nihayetinde paramız bitti ve 1998 senesinde Stockholm'e geri dönmek zorunda kaldık. Ardından Target isimli bir firmaya başvurdum çünkü Europa Universalis isminde bir strateji oyunu yapıyorlardı.

İşe programcı olarak girdim ve bir süre sonra şirket daralmaya gittiğinde şirkette neredeyse bir tek ben kalmıştım. Oyunu tek başıma bitirmem gerekti.

Target İsveçli oyun yayımcısı firma, Paradox'un bu firmadan bir parçayla kurulduğunu söylemek mümkün. Birkaç yıl sonra Wester bu şirkete danışman olarak katıldı. Sorumluluğu şirketin dijital dağıtımcılığa geçişini sağlamak ve doğru kararlar verip risk alarak başarılı olmaktı.

Johan Andersson :Risk almak Fred'in işi, eğer Paradox'ta bugün bu konuma gelebildiysek bu Fred'in bu becerisi sayesinde.

Büyümenin sebebi olarak RPG ve strateji türlerini birleştiren CK2 oyununu veya Magicka gibi başka ekiplerce üretilen oyunların başarısını görmüyor musunuz?

Johan Andersson :Tabi onlar da var, ancak her zaman risk almayı bilmeniz gerek.

Yarım saat sonrasında Johan Andersson başka bir yerden çağırılıp söyleşi yaptığımız yerden ayrılmak zorunda kaldı, ben de Fredrik Wester'e kendisini risk alan biri olarak görüp görmediğini sordum. Verdiği cevap "evet, yoksa sıkılırım" idi. Wester'i 5 yıldır tanıyorum ve az çok kendisini anladığımı söyleyebilirim. Konferanslarda her zaman sanki başka bir şey arıyormuş gibi görünüyor, şu an yaptığı işten memnun olmadığını iddia edemem ama sürekli olarak farklı şeylere de zaman ayırmaya önem gösteriyor. Örneğin bir çocuk futbol takımına koçluk yaptığı için CEO'su olduğu Paradox'un yıllık konferans etkinliğine geç kalmayı başarabiliyor.

Fredrik Wester :Maçı 17-0 kazandık, diğer takımlardan bir tık daha yukarıdalar çünkü sürekli bir şekilde antrenman yapıyorlar.

Bunu söyledikten sonra yüksek ihtimalle bir çocuk futbol takımına olması gerekenden çok daha fazla hırsla yaklaştığını farkedip gülmeye başlıyor.

Zamanında Paradox'ta görevli bir kişi, şirketin CEO'su Wester'in en büyük probleminin kendisini bazı şeylere karışmaktan alıkoyamaması olarak göstermişti. 4 yıl önceden bahsediyorum, o zaman denilene göre hiçbir oyun en azından bir bölgesinde Wester'in fikri/karışması olmaksızın çıkmamıştı. Çalışanlara eğer karışmamı istemiyorsanız kendinize bir duvar örün ve işinizi orada yapın diyor ancak söylenene göre kafasını bu duvarın üstünden uzatıp yine de karışmayı başarabiliyor. 

Bunun bana anlatılış şekli bir şikayetten daha çok, komik bir anı şeklindeydi ve Wester'e bunu aktardığımda verdiği tepki şu şekilde oldu:

Fredrik Wester :Demek ki daha uzun duvarlar inşa etmeleri gerekiyor.

Şirketteki etkisiyle ilgili konuştuğumuzda artık hiçbir şekilde yapılan oyunlara karışmadığını dile getirdi. Hatta karışmak istese bile millet dinlemiyormuş ve bunun iyi bir şey olduğunu söylüyor. Ancak halen şirkette alınan kararlarda onun kişisel etkisini görmeniz mümkün, örneğin White Wolf şirketi Paradox tarafından satın alındı ve bu şirketin hikayelerine ve bu şirkette çalışanlara Wester'in hayranlığı biliniyor. Durum böyle olunca bu kadar büyük bir yatırım gerçekten bir iş kararı mı diye insan düşünüyor.

Fredrik'e bundan bahsettiğimde %50 iş %50 duygusal diyor. Biraz üstüne gittiğimde %80 %20, ardından %70 %30'a geliyor oranlar, dolayısıyla oranların değişken olduğunu kabul edebilirsiniz. Her şeye rağmen Fredrik Wester doğru kararlar verip şirketinin büyümesini sağlamış zeki bir yönetici, ancak bunun yanında bir de kişisel ilgi alanları mevcut.

Kendisine tüm zamanlar için favori oyununu sorduğumda hiç duraksamadan verdiği cevap "Pools of Radiance ave Ultima IV" Peki ya favori Paradox oyunu? diye soru yönelttiğimde ise aldığım cevap "Crusader Kings II". İdam edilecek olsa son yemek olarak ne isterdi diye soruyorum, ilk olarak makarna diyip ardından makarna ve yanında dondurma diyor. 

Wester'in eski günlere nazaran daha konuşkan olduğunu farkettim. Şüphesiz ki Paradox'un yayımcı ayağının başarısından memnun. White Wolf, Obsidian ve Harebrained Schemes gibi firmalarla çalışmaktan mutluluk duyuyor, ancak yine de hem beyinin hem kalbin yönetimde olduğunu söylemek mümkün. Bu kişiler Fredrik Wester'in oynamak isteyebileceği oyunları yapıyorlar.

Fredrik Wester :Bir sonraki Crusader Kings oyunu RPG olabilir, böyle olacak mı bilmiyorum ancak istersek böyle bir yol izleyebiliriz.

Bu esnada Andersson hala koruyucu bir tavırda,  devam oyunları her zaman başarılı olacak diye bir kaide yok diye hatırlatıyor.

Johan Andersson :Stüdyoda 2 yıl önce bir organizasyon değişikliği yaşadık. Bu değişim esnasında her şeyden sorumlu, genel müdür olmak istemedim. Bunun yerine bu işi yapacak başka birisi bulup yaratıcı bölümde yer almak istedim. Thomas Johansson bu görevi üstlendi, bunun yanı sıra kalite kontrol gibi departmanlarımız da mevcut.

Benim direkt olarak yönettiğim kişiler oyun direktörleri ve çizerler. Bu oyun direktörleri yeni oyun yapmak istiyorlar, ancak aynı zamanda mevcut oyunlar üzerinde çalışma yapmak isteyen kişiler de var. Mesela Stellaris'te çalışan Martin Anward her gün bir başka fikirler gelip insanlara bunu sunmak istiyor. Aklımıza gelen fikirleri çok hızlı bir şekilde oyuna yansıtıp insanlara gösterebiliyoruz.

Yeni bir oyun yaparken ise başkalarına bir şey gösterebilmek için yıllarca beklemeniz ve çalışmanız gerekiyor. Yaptığınız şeyin anlık olarak devreye girmesi ve hızlıca tepki alması geliştiricilerin daha çok hoşuna giden bir durum.

Johan Andersson ise hala bir RPG oyununun hayalini kuruyor. Tabi ki bu esnada Runemaster'dan da bahsetmekte fayda var. İskandinav mitolojisinden esinlenilen Runemaster bir RPG oyunuydu ve bu oyuna dair çeşitli bilgiler paylaşılmıştı, ancak 2014'te iptal edildiği duyuruldu.

y3nb50.jpg

Wester yeni fikirleri sürekli değerlendirdiklerini dile getirse de, Paradox Runemaster'dan sonra ellerinde somut bir şey olmadıkça bilgi vermeme konusunda bir prensip edinmiş halde. Bir oyuna dair bilgi verilebilmesi için oyunun büyük bir aşama katetmiş olması ve eğlenceli olması gerekiyor. Johan Paradox için bir RPG oyunu yapmak istediğini ancak White Wolf tarzı olmaması gerektiğini belirtiyor. Kendisi daha çok 'fantastik' hikayeler peşinde.

Peki Johan Andersson yapımı bir RPG nasıl olurdu?

Johan Andersson :Çok fazla yazı okunan bir oyun olmazdı. Daha çok Diablo gibi aksiyon üzerine olurdu. Diablo'daki dövüş mekaniğini alın, hızı 2 katına çıkarın, daha çok reaksiyon şansı ekleyin. BioWare oyunlarındaki dövüşü de beğenmiyorum. Tüm bu ışınlanmalar veya fast travel mekanikleri de oyunun havasını bozuyor.

Witcher ve Skyrim gibi oyunların konseptini beğeniyorum ancak açık dünya sistemi beni çıldırtıyor.

Andersson'un dediğine göre emekli olmadan önce yapmak istediği 3 oyun tür var. Bunlardan birincisi strateji oyunu, ikincisi RPG oyunu (yüksek ihtimalle yapım aşamasında) üçüncüsü ise futbol menejerlik oyunu.

Johan Andersson :Gençken C64 üzerinde kendim için çok güzel oyunlar yapmıştım. Ports of Gold klonu, Kuzey Savaşının yapılabildiği bir strateji oyunu ve Formula 1 menejerlik oyunu. 12-13 yaşlarında kodlamayı öğrendim. C64'un yanında gelen bir kodlama kitapçığı vardı, aynı zamanda bir arkadaşımın babası bu işlerle uğraşıyordu ve babasından kodlamayı öğrenip bana yardımcı oluyordu.

Ancak yaptığım ilk oyunlardan birisi futbol menejerlik oyunuydu Daha önce de bahsettiğim gibi, Football Manager oyununun veya eski adıyla Championship Manager'in hayranıyım. C64'te de oldukça yüzeysel bir menejerlik oyunu vardı. Zaman içerisinde bu oyun sinirimi bozmaya başlamıştı çünkü takımınız çok iyi olduğunda ve bir maçta çok gol attığınızda, yanlış hatırlamıyorsam 7. golde maçtaki gol sayınız 0'a düşüyordu. Bunun üzerine kendi menejerlik oyunumu kodladım. Premier Lig'den önceydi diye hatırlıyorum çünkü oyuna Division One adı vermiştim, 1990 veya 1991 seneleriydi. Blackburn'u özel olarak kodlayıp güçlendirmiştim. 

Paradox'ta Johan Andersson'a ve diğer kişilere baktığımızda onları strateji oyun geliştiricileri olarak görüyoruz, ancak belki de gelecekte Andersson'dan alacağımız haberler strateji oyunları için yeni devam oyunlarına yönelik değil, farklı oyun türlerine yönelik olacak.
[+] 7 üye Duman nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Cevapla
#2
Durumu olmayıp okuyamayanlar için kendimce özet geçeyim.
  • Net bir sebep, devrimci bir yenilik olmadıkça hiçbir strateji oyununa devam oyunu çıkartmayı düşünmüyorlar.
  • Eklentiler sattıkça yenileri çıkmaya devam edecek.
  • İstesek CK3'ü RPG oyun yaparız hiç de sırıtmaz gibisinden bir ifade var.
  • Johan emekli olmadan önce bir RPG oyunu ve bir futbol menejerlik oyunu yapmak istiyor.
[+] 4 üye Duman nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Cevapla
#3
Ben anlamadım tam CK2'nin geleceğine dair başlığı neden atıldı? Bir iki cümle dışında CK2 yok. Ayrıca umarım Johan RPG yapmaz.
[+] 1 üye Justicar nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#4
Benim tahminim önce CK2 tabanlı bir sohbet yapmak istemişler ancak Johan ve Fredrik hiçbir bilgi vermeyince adam akıllı mesele biraz sapmış.
Yine de oldukça önemli bilgiler içeriyor, önümüzdeki 5 sene içerisinde Johan'dan bir RPG oyunu görebiliriz.
[+] 1 üye Duman nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Cevapla
#5
Diğer titlelar için gerek olmayabilir ancak Victoria için devam oyununa gerek var. Ciddi derecede.
Ara
Cevapla
#6
Ben bir VIC bekliyorum aslında. Ama başarılı olucağını düşünmüyorum pek son çıkardıkların oyunlara göre. Stellaris tam bir sene sonra adam akıllı oynanabilir oldu.
Ara
Cevapla
#7
Alıntı:Eğer bir devam oyunu yapıyorsak, bu oyunu yapmamız için bir sebebimiz olmalı. Bu oyunu önceki oyundan net bir şekilde ayıran ve bu oyunu daha 'ileri' yapan bir şey olmalı. Sadece yapmış olmak için devam oyunu yapamayız. Grafikleri parlatıp yeni bir oyun olarak sunamayız. Dediğim gibi net bir farklılık olmalı ve şu anda bu oyunlar için elimizde böyle bir şey yok.

Hoi4 ü çıkarırken istihbaratı çıkar, kabineyi çıkar, AI'yı körelt, ondan sonra böyle bir açıklama yap. Ah Paradox işin gücün şirin gözükmek.
Ara
Cevapla
 




Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.