Söyleşi: Stellaris - Oyun Sonu Felaketleri
#1
ss_0c25bb65d84f93a22ce0c12dd6c96d90d00ad...1519308504

Oyun sonu felaketleri, Stellaris'te oyunun sonlarına doğru yaşanabilen felaketlere verilen genel bir isim. Bu felaketler ilginç yapıda oldukları kadar çok tehlikeli sonuçlara sahip olabiliyorlar, genellikle bir teknolojik araştırma sonucu tetikleniyorlar ve bu araştırmanın beklenmedik sonuçlar vermesi tüm galaksideki yaşamı tehdit eder hale geliyor.

Geçtiğimiz günlerde San Francisco'da düzenlenen Oyun Geliştiricileri Konferansında Stellaris'in demosunu izledik. O vakte kadar oyunun uzayda geçen bir Crusader Kings 2 gibi olacağını düşünüyorduk, işin doğrusu öyle de görünüyordu. CK2'nin asimetrik başlangıcından farklı olarak Stellaris'te herkes eşit bir şekilde oyuna başlıyor. Galaksi oyuna her başlangıcınızda random bir şekilde oluşturuluyor, oyun içerisinde karşılaşacağınız canlı türleri random bir şekilde oluşturuluyor. Oyundaki karakteriniz - tıpkı CK2'deki gibi - yaşlanıp zaman içerisinde ölebiliyor -  ancak CK2'deki gibi karakterinizi nerenin prensesiyle evlendirmenizin daha karlı olduğuna dair derin düşüncelere kapılmıyorsunuz.

Henrik Fahreus, karakterlerin CK2'deki kadar derin yansıtılmadığını, daha çok Europa Universalis serilerindeki karakterlere benzediklerini söylüyor. Oyun içerisindeki karakterler kendilerine has özellikler ve yetenek seviyelerine sahipler, CK2'deki gibi üvey kız kardeşiyle evlenen bir galaktik imparatora sahip olmak mümkün değil diyen Fahreus, eminim ki birisi modlarla bunu mümkün hale getirecektir diye de ekliyor.

ss_b10081c8c4c42ada4fa0a3000c8ed1281b216...1519308504

Random bir şekilde oluşturulmuş galakside keşifler yapmanız, genişlemeniz ve genel olarak hayatta kalmanız gerekiyor. Diğer bir çok strateji oyununda olduğu gibi araştırmalar yapıyorsunuz, teknolojinizi geliştiriyorsunuz, ancak Stellaris'te bu araştırmaların sonuçları sadece o araştırmayı yapan milleti değil, tüm galaksiyi etkileyebiliyor.

Bazı teknolojiler özellikle tehlikeli bir doğaya sahip olabiliyorlar ve bunu araştırırken de görebiliyorsunuz, örneğin başlangıçta robotlardan oluşan basit işçilere sahip olabilirsiniz, ardından bu işçileri zamanla daha etkili kullanabilmek için küçük eklemeler, küçük geliştirmeler yaparsınız, böyle böyle teknolojilerde ilerleye ilerleye sonunda bir bakmışsınız robotlar sizin türünüzden daha güçlü, daha zeki. Bu noktaya geldiğinizde olacakları kestirebiliyorsunuzdur.

Dolayısıyla galakside bir yerde birileri galaksideki tüm robotların ayaklanmasına sebebiyet verecek bir araştırmanın fitilini ateşleyebilir. Eğer robotların yükselişini durduramazsanız bu durum kısa süre içerisinde bir kartopuna dönüşür, gittikçe güçlenir ve durdurulamaz haline gelir. Sonucunda mekanik medeniyet, organik medeniyete üstün gelebilir.

Peki diyelim bir medeniyet robotları çok geliştirirken diğer medeniyet ise temkinli davranıp tost makinesi zekasında kalmalarını tercih etti. Bu durumda ne oluyor? Fahreus'un dediğine göre tost makinesi zekasına sahip robotların dahi bu ayaklanmaya katılma şansları var. Ancak ayaklanmayı genel olarak zeka olarak üst seviyedeki robotlar başlatıyor ve yönlendiriyor.

Oyun içerisinde bu robot ayaklanması da bir anda oluşan bir şey değil, event metninde size verilen bilgide robotların bu ayaklanmayı bir süredir planladıklarına dair bilgi alıyorsunuz ve öğreniyorsunuz ki meğerse robotlar galaksinin bilinmeyen bir bölgesinde kendilerine bir üs kurmuşlar. Eğer robot istilasına son vermek istiyorsanız robotların üsleri gördüğü bu yeri bulup işgal etmeniz gerek. Stellaris'te birçok kriz diplomasiyle çözülebilir olsa da robot istilası bu krizlerden biri değil.

Öte yandan düşünüldüğünde belki de tüm galaksinin organik hayatı sona erdirmeye and içmiş mekanik bir medeniyet tarafından tehdit edilmesi o kadar da kötü bir şey olmayabilir. Örneğin bu robotların yüzlerce yıl boyunca sizinle çekişme halinde olmuş düşman bir imparatorluğu parçalamasını izleyebilirsiniz. Ancak unutmayın, düşmanınız yokolduktan sonra sıra size gelebilir.

ss_3ec7c189f50fb0bb6d8e92ae28daba6db23b4...1519308504

Peki robotların yanı sıra oyuncuları tehdit edebilecek neler var? Örneğin uzay içerisinde atlayışlar yaparak seyahet ediyorsanız bu atlayışlarınızdan herhangi birisinde kazara paralel evrene bir geçit açma riskiniz var. Bu da atlayışların daha güçlendiği ileri dönemlerde mümkün hale geliyor. Ve şundan emin olun, eğer paralel evrene bir geçit açarsanız o paralel evrenden sizin evreninize gelen şeyler pek de hoş şeyler olmayacak.

Bu oyun sonu felaketlerinin asıl amacı oyun ilerledikçe ve oyuncu güçlendikçe oyunun sıkıcılaşmasını engellemek. Oyuncu belli bir şekilde oyununu oynuyor ve belki de galakside üstünlüğünü kuruyor, ancak bu durum her şeyin güvenli olduğu anlamına gelmiyor. Beklenmedik bir şey sonucu tetiklenen olaylar sadece oyuncunun imparatorluğunu değil, tüm galaksiyi yokedebilir. 

Bu oyun sonu felaketlere sadece teknolojik araştırmalar sebep olmuyor, oyundaki tüm imparatorluklar teknolojilerinde temkinli bir şekilde hareket etse dahi galaksiniz bir anda nereden geldiği bilinmeyen bir ırk tarafından saldırıya uğrayabilir. Bir bakıma Warhammer 40K'daki Tyranidsler gibi, tüm galaksiyi etkileyen biyolojik bir tehdit. 

Bu hususlar her oyununuzda da gerçekleşmek zorunda değil. Tüm oyunu herhangi bir oyun sonu felaketi oluşmadan bitirebilirsiniz, öte yandan bir oyunda birden fazla oyun sonu felaketiyle karşılaşma olasılığınız çok çok düşük. Ancak hep söylediğimiz gibi, asla tam olarak emin olamazsınız. Ayrıca oyun sonu felaketinin illa ki oyunun son demlerinde gerçekleşme şartı bulunmuyor.

Örneğin yüzüğe sahip bir gezegenle karşılaştım, bu gezegenin adı Sanctuary. Bu gezegen özel olarak antik uzay istasyonları tarafından korunuyor ve bu uzay istasyonlarıyla başa çıkmak neredeyse imkansız ve rahatsız edildiğinde bu gezegenin sahip olduğu sırlar daha oyunun erken dönemlerinde tüm galaksinin başını ağrıtacak olayların fitilini ateşleyebilir.

ss_b69c477395c4c5f06414699a799d21da4b929...1519308504

Haber : PCGamer
Çeviri : Strategyturk
[+] 4 üye Duman nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Cevapla
#2
O kadar çok robot istilasından bahsettiler ki oyunu oynarken robotları açan teknolojileri araştırmayacağım yeminlen.
Birde biz paralel evreni işgal edebilecek miyiz acaba ? Bu konu hakkında ne düşünüyorsunuz ?
[+] 1 üye Trubac nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#3
Efsane olacak
俺たち 自由 に なれる の か ?
[+] 1 üye cemal nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#4
(22-03-2016, 22:29)Trubac : O kadar çok robot istilasından bahsettiler ki oyunu oynarken robotları açan teknolojileri araştırmayacağım yeminlen.
Birde biz paralel evreni işgal edebilecek miyiz acaba ? Bu konu hakkında ne düşünüyorsunuz ?

Robot olmadan oyun oynanamıyor gibi bir şey. Türünün yaşayabileceği gezegenler kısıtlı, yaşayamadıklarını kolonileştirebilmek için robot veya o türde yaşayabilen bir türü imparatorluğuna katman gerek, ikisi de isyana meyilli seçenekler.
Cevapla
#5
Maxis'in uzun zaman önce Spore üzerinden yapmış olması gerekenleri şimdi Stellaris'de göreceğiz anlaşılan.
v5jjo8.gif
Ara
Cevapla
#6
Oyun sonu dediğimiz ne oluyor? Yani oyunun bitme tarihi var mı?
Ara
Cevapla
#7
@Snykdel Spore güzel oyundu da, neden bilmiyorum sıkıcıydı. (Hele Dark Spore. :/) Belki içerik eksikliğinden olabilir. Evrim-gelişme aşaması iyiydi de uzay çağı çok kötüydü (galiba.) :(

@Duman Bu sefer bu yorumu yazmadan önce günlüğü okudum ama yine de :
(21-03-2016, 21:41)GeneralTzschück : Aman tanrım mükemmel. Hayatında gördüğün en iyi günlüktü şimdiye kadar.
*en iyi ikinci*
Sinkaf-ül Tertibat
Ara
Cevapla
#8
Aslında oyunun genel akışına yayılan birçok felaket (Oyun sonu felaketine nazaran bir nebze küçük.) olması daha hoş olurdu.
Ara
Cevapla
#9
Kafa kafaya savaşta robotları yenemiyormuyuz acaba normal ırklardan dahamı güçlü olacak görecez :)
俺たち 自由 に なれる の か ?
Ara
Cevapla
#10
(22-03-2016, 23:27)GeneralTzschück : @Snykdel Spore güzel oyundu da, neden bilmiyorum sıkıcıydı. (Hele Dark Spore. :/) Belki içerik eksikliğinden olabilir. Evrim-gelişme aşaması iyiydi de uzay çağı çok kötüydü (galiba.) :(

@Duman Bu sefer bu yorumu yazmadan önce günlüğü okudum ama yine de :
(21-03-2016, 21:41)GeneralTzschück : Aman tanrım mükemmel. Hayatında gördüğün en iyi günlüktü şimdiye kadar.
*en iyi ikinci*
Sen baska spore oynamisin heralde, uzay cagi en kapsamli ve en uzunuydu. Spore'da galaksinin merkezinde herkesten nefret eden, OP ve organik canlilarin yasayamadigi gezegenlerde yasayan adini unuttugum bi irk vardi, Stellaris'te de easter egg olaraktan belki bir kendilerini gosterirler paralel evrende falan.
Ara
Cevapla
#11
Spore gerçekten fazla linear bir oynanışa sahipti kendi chapterları arasında.

@ferevon, Groxlar. Kendileri ile oynayabilmek için çok uğraştığım bir ırk. EA kuklalarına oyunlarınının mod özürlü olmasını direttiği için elle tutulur çözüm bulmak güç.
v5jjo8.gif
Ara
Cevapla
#12
Yine yükleteceksiniz Spore :(
Cevapla
#13
Anlaşıldı multilerde başımız büyük belada olacak birileri sinirlenecek galaksiyi yoketme tuşuna basacak biri bilmeden galaksiyi patatacak multisi çok zevkli olacak belli
p8RNv0.png
Cevapla
#14
(22-03-2016, 23:24)Justicar : Oyun sonu dediğimiz ne oluyor? Yani oyunun bitme tarihi var mı?

Early - Mid - Late. Geç dönem de denebilir.
Cevapla
#15
(23-03-2016, 03:11)Duman :
(22-03-2016, 23:24)Justicar : Oyun sonu dediğimiz ne oluyor? Yani oyunun bitme tarihi var mı?

Early - Mid - Late. Geç dönem de denebilir.

Bitiş tarihi var mı oyunun bilgi verilmiş miydi?
Ara
Cevapla
#16
Verilmedi diye biliyorum, ancak bir yerden sonra araştırmalar tükenir.
Cevapla
#17
Bir yayında bitiş tarihi olmadığını, Civilization'da ki gibi zafer çeşitleri olduğu söylenmişti.
Ara
Cevapla
#18
Spore'de beni cezbeden gezegen kolonileştirme düzenleme falandı. Spore'nin belli bir sonu yok diye biliyorum yani open ended. Bu oyunun sonlarına doğru sıkıcı olacağı için baştan başlar dururuz gibime geliyor.
Ara
Cevapla
 




Konuyu Okuyanlar: 2 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.