STELLARIS
Megayapılar Rehberi
Bu rehberde Stellaris'teki Megayapıları inceliyoruz.
Megayapılar normal binaların aksine uzayda büyük yer kaplayan devasa yapılardır. Yapımları ve onarımları çok miktarda kaynağa ve süreye ihtiyaç duyar. Fakat çalışır haldeki bir megayapı imparatorluğunuza benzersiz avantajlar sunacaktır.
Megayapılar 3 tipe ayrılır: Gateway dediğimiz galaksinin bir noktasından herhangi başka Gateway'a gidebilmenizi sağlayan geçitler, Habitat dediğimiz gezegenlere göre daha küçük ve kısıtlı imkanlara sahip ama yaşama elverişli yapay koloniler ve çeşitli galaktik harikalar.
Galaktik harikalardan her sisteme yalnızca bir tane yapabileceğiniz gibi her imparatorluk da bir galaktik mucizeden yalnızca bir tane inşa edebilir. Ayrıca aynı anda yalnızca bir adet galaktik harika inşa edebilirsiniz. Bu limiti Master Builder perki ve Architectural Renaissance Ambition edicti ile birer adet artırabilir ve aynı anda üç adet galaktik harika inşa edebilirsiniz. Tabi bunların hepsini inşa etmek için gereken perki almış, araştırmayı yapmış ve bir adet construction ship'e sahip olmanız gerekmekte.
Galaksiyi keşfederken denk gelebileceğiniz terkedilmiş Gateway'ler bulduğunuzda onları aktifleştirebilmek için gereken Gateway Activation teknolojisi elinizdeki araştırma havuzuna eklenecek. Gateway içeren bir sistemi sınırlarınıza katarsanız bu araştırmanın gelme ihtimalini de dört kat artırmış olursunuz. Terkedilmiş bir Gateway'ı yeniden aktifleştirmek 6000 Energy ve 2500 Alloy'a mal olacaktır. Bir Gateway'ı aktifleştirdiğinizde galaksideki rastgele başka bir Gateway da otomatik olarak aktifleşmiş olur. Tıpkı Wormhole gibi.
Terkedilmiş Gateway'ler dışında Gateway Construction teknolojisiyle de kendiniz sıfırdan Gateway kurabilirsiniz. Bu araştırmayı elde etmek için önce yukarda belirttiğim Gateway Activation teknolojisini açmanız yani terkedilmiş bir Gateway bulmuş olmanız gerekmektedir. Galaksiyi açarken Gateway sayısını sıfır olarak ayarladıysanız oyun boyunca Gateway kuramayacaksınız demektir. Yeni bir Gateway kurmak istiyorsanız önce 100 Influence ve 2500 Alloy vererek Construction Ship'inize 3 yıl boyunca Construction Site inşa ettirmeli ve daha sonra 6000 Energy ve 2500 Alloy daha vererek 3 yılın üstüne bir 5 yıllık bir inşaat daha yaparak Gateway'ı çalışır hale getirebilirsiniz.
Habitatlar normalde 6 gezegen büyüklüğüne ve %80 Habitability'e sahip yapay gezegenlerdir. Fakat Voidborne perki ile gezegen büyüklüğünü 8 'e, Habitability'i ise %100 'e çıkarabilirsiniz. Ayrıca bir Habitat inşa edebilmek için öncelikle Orbital Habitats teknolojisini araştırmış olmanız gerekmekte. Habitatı construction site gerekmeden doğrudan 200 Influence ve 3000 Alloy vererek 5 yılda yaptırabilirsiniz.
Habitatlar normal gezegenlerden farklı districtlere sahiptir:
Habitation district 8 Housing verirken Gestalt imparatorluklarda +1 Maintenance Drone işi veriyor.
Trade District +5 Clerk işi veriyor. Gestalt imparatorluklar tarafından yapılamıyor. Ayrıca 3 Housing veriyor.
Leisure District +1 Culture Worker, +2 Ertertainer ( Warrior Culture seçiliyse +2 Duelist) işi veriyor. Gestalt imparatorluklar tarafından yapılamıyor. Fakat Rogue Servitor seçiliyse +1 Maintenance Drone ve +5 Bio-Trophy işi veriyor. Ayrıca 3 Housing veriyor.
Astro-Mining Bay biyolojik imparatorluklar için +3 Miner, Hive Mind imparatorluklar için +3 Mining Drone, Machine Intelligence imparatorluklar için +2 Mining Drone işi veriyor. Bu districti yapabilmek için Habitatı Mineral rezervi bulunan bir gezegenin yörüngesine inşa etmeniz gerekmekte. Ayrıca 3 Housing veriyor.
Reactor District biyolojik imparatorluklar için +3 Technician, Hive Mind imparatorluklar için +4 Tech-Drone, Machine Intelligence imparatorluklar için +3 Tech-Drone işi veriyor. Bu districti yapabilmek için Habitatı Energy rezervi bulunan bir gezegenin yörüngesine inşa etmeniz gerekmekte. Ayrıca 3 Housing veriyor.
Research District biyolojik imparatorluklar için +3 Researcher, Hive Mind imparatorluklar için +3 Brain-Drone, Machine Intelligence imparatorluklar için +3 Calculator işi veriyor. Bu districti yapabilmek için Habitatı Research rezervi bulunan bir gezegenin yörüngesine inşa etmeniz gerekmekte. Ayrıca 3 Housing veriyor.
Galaktik harikalar diğer megayapılardan farklı olarak aşama aşama inşa ediliyor. Her aşamada bir miktar bonus elde ediyorsunuz. Ayrıca bir imparatorluk aynı galaktik harikadan yalnızca bir adet yapabiliyor. Habitatların aksine galaktik harikalar yok edilemez. Ancak bir başka imparatorluk tarafından ele geçirilebilir. Ele geçirilen, bulunan veya tamir edilen galaktik harikalar ele geçiren imparatorluğun o harikadan yapma limitine sayılmaz. Kendi galaktik harikasını hala inşa edebilir.
Halka dünyalar diğer galaktik harikaların aksine birden fazla inşa edilebilir. Tüm segmentleri %100 Habitability'e sahip olup inşa edildiği yere göre beş farklı district türüyle donatılabilir. Merkezinde karadelik veya birden fazla yıldız bulunan sistemlere halka dünya inşa edemezsiniz.
Bir halka dünyanın inşaat alanı 5 yıl sürer ve 300 Influence, 5000 Alloy'a mal olur. Ayrıca bu kısmın inşaası sırasında 5 Energy harcanır.
İnşaat alanını bir Construction Ship ile yaptıktan sonra ilk aşama yani halkanın çerçevesini yapmalısınız. Bu kısım da 13,3 yıl ve 10 000 Alloy'a mal olur. Bundan sonraki her aşamada bir adet kolonileştirilebilir segment elde edersiniz. Bu segmentlerin de her biri 10 yıl ve 10 000 Alloy'a mal olur.
Toplamda 58,3 yıl, 300 Influence ve 55 000 Alloy ediyor. 4 adet kolonileştirilebilir segment kazanıyorsunuz.
Dyson küresi bir yıldızın enerjisinden maksimum ölçüde yararlanabilmenizi sağlar. Bunu yaparken yıldızın yaydığı ısı, ışık ve enerjiyi absorbe edeceğinizden dolayı bu yıldız sistemindeki gezegenler soğur, bazıları ise tamamen donar.
Bir Dyson küresinin inşaat alanı 5 yıl sürer ve 300 Influence, 5000 Alloy'a mal olur. Ayrıca bu kısmın inşaası sırasında 5 Energy harcanır.
Sonra yine halka dünyadaki gibi galaktik harikanın iskeletini oluşturan çerçeve inşa edilir. Bu kısım da 10 yıl ve 10 000 Alloy'a mal olur. Bundan sonraki her aşama kürenin dörtte birlik bölümünün inşaasını kapsar. Kürenin her dörtte birlik bölümü 1000 Energy sağlar. Her biri 10 yıl ve 10 000 Alloy'a mal olan dört inşaanın ardından küre tamamlanır.
Toplamda 55 yıl, 300 Influence ve 55 000 Alloy ediyor. 4000 Energy geliri elde ediyorsunuz.
Yüklü miktarda Research ve kayda değer Research Speed sağlayan Science Nexus bilimde çığır açmanıza yardımcı olsa da kendisini yapana kadar zaten araştırmaların çoğu bitmiş oluyor. Erken oyunda yapılabilirse bir fark yaratabilir.
Öncekiler gibi bunun da inşaat alanı 5 yıl sürer ve 300 Influence, 5000 Alloy'a mal olur. Ayrıca bu kısmın inşaası sırasında 25 Energy harcanır.
Sonrasında da her biri 10 yıl ve 15 000 Alloy tutan 3 aşaması vardır. Her bir aşama 100 Research ve %5 Research Speed verirken 25 Energy gideri oluyor.
Toplamda 35 yıl, 300 Influence ve 50 000 Alloy ediyor. İnşaat alanı bir bonus vermezken o da 25 Energy gidere sahip ve toplamda 100 Energy gideri oluyor. Tamamlanmış bir Science Nexus 300 Research ve %15 Research Speed veriyor. Ayrıca kısa bir süre sonra tetiklenen bir event yardımıyla Science Nexus'unuzu 50 Research daha verecek şekilde geliştirebiliyorsunuz.
Galaksideki belli bir mesafeyi görebilmenizi sağlayan devasa bir gözetleme binası. Fakat son aşama tamamlanana kadar nebulaların içini gösteremiyor.
Öncekiler gibi bunun da inşaat alanı 5 yıl sürer ve 300 Influence, 5000 Alloy'a mal olur. Ayrıca bu kısmın inşaası sırasında 20 Energy harcanır.
Sonraki 4 aşamanın her biri 5 yıl ve 10 000 Alloy tutarken sırasıyla 20 Hyperlane menzil, 40 Hyperlane menzil, 60 Hyperlane menzil sunar. Son aşamadan sonra nebulalar dahil tüm galaksiyi görebilirsiniz. Her aşama 20 Energy gidere sahip.
Toplamda 25 yıl, 300 Influence ve 45 000 Alloy ediyor. Bunda da Science Nexus'taki gibi inşaat alanı bir bonus vermezken o da 20 Energy gidere sahip ve toplamda 100 Energy gideri oluyor. Tamamlanmış bir Sentry Array nebulaların içi dahil tüm galaksiyi görebilmenizi sağlar.
Dyson küresinin mineral veren versiyonu gibi bir şey. Yalnızca karadeliklere yapılabiliyor ama bunun sorun olacağını pek sanmıyorum.
Burası diğerleriyle aynı. İnşaat alanı 5 yıl sürer ve 300 Influence, 5000 Alloy'a mal olur. Ayrıca bu kısmın inşaası sırasında 5 Energy harcanır.
Bundan sonraki her aşama 500 Mineral verir. Dört aşamadan oluşur. Her biri 10 yıl ve 12 000 Alloy'a mal olur. Ayrıca bu dört aşamanın her biri 25 Energy gideri oluşturur.
Toplamda 55 yıl, 300 Influence ve 53 000 Alloy ediyor. 2000 Mineral geliri elde ediyorsunuz. 100 Energy gidere sahip.
Bu da Science Nexus'un Unity veren versiyonu sayılır.
Burası yine diğerleriyle aynı. İnşaat alanı 5 yıl sürer ve 300 Influence, 5000 Alloy'a mal olur. Ayrıca bu kısmın inşaası sırasında 5 Energy harcanır.
Bundan sonraki her aşama 100 Unity ve tüm kolonilerinizde %5 Amenity verir. Üç artı bir aşamadan oluşur. Her biri 10 yıl ve 15 000 Alloy'a mal olur. Ayrıca bu üç aşamanın her biri 10 Energy gideri oluşturur.
İlk üç aşamayı tamamlayınca Completed olan bu galaktik harikayı Zenofob olmayan imparatorluklar bir aşama daha ilerletip Perfection haline getirebilir. Bu aşama da yine 10 yıl sürer fakat Alloy yerine 100 Minor Artifact gerekmekte. Bu aşamaya geliştirmek Energy giderini artırmamakla beraber yine 100 Unity ve tüm kolonilerinizde %5 Amenity veriyor.
Toplamda 45 yıl, 300 Influence, 50 000 Alloy ve 100 Minor Artifact ediyor. 400 Unity ve tüm kolonilerinizde %20 Amenity elde ediyorsunuz. 30 Energy gidere sahip.
Bu diğerlerinden farklı olarak askeri odaklı bir galaktik harika. Şimdiye kadar hiç galaktik harika yapmamış oyuncuların bile dikkatini çekecek kadar güzel duruyor.
Burası yine diğerleriyle aynı. İnşaat alanı 5 yıl sürer ve 300 Influence, 5000 Alloy'a mal olur. Ayrıca bu kısmın inşaası sırasında 5 Energy harcanır.
Bundan sonraki her aşama 50 Naval Capacity, 2 Starbase Capacity, 4 Defense Platform ve +%5 Sublight Speed verir. Üç aşamadan oluşur. Her biri 10 yıl ve 15 000 Alloy'a mal olur. Ayrıca bu üç aşamanın her biri 25 Energy gideri oluşturur.
Toplamda 35 yıl, 300 Influence, 50 000 Alloy ediyor. 150 Naval Capacity, 6 Starbase Capacity, 12 Defense Platform ve +%15 Sublight Speed elde ediyorsunuz. 75 Energy gidere sahip.
Bu daha çok single player oyunlara ve rp'ye yönelik bir galaktik harika. Yalnızca başkente yapılabiliyor. Yani başkentinize başka bir galaktik harika kurduysanız bunu inşa etmek için başkent değiştirmeniz gerekebilir.
Burası yine diğerleriyle aynı. İnşaat alanı 5 yıl sürer ve 300 Influence, 5000 Alloy'a mal olur. Ayrıca bu kısmın inşaası sırasında 5 Energy harcanır.
Bundan sonraki her aşama diğer imparatorluklarla +10 Opinion ve %25 Immigration Pull verir. Son aşama farklı olarak +20 Opinion veriyor. Dört aşamadan oluşur. Her biri 5 yıl ve 10 000 Alloy'a mal olur. Ayrıca bu dört aşamanın her biri 10 Energy gideri oluşturur.
Toplamda 25 yıl, 300 Influence, 45 000 Alloy ediyor. Diğer imparatorluklarla +50 Opinion ve %100 Immigration Pull elde ediyorsunuz. 40 Energy gidere sahip.
Sic Parvis Magna