Oyun çıkmadan önce her fırsatta "diplomasi" vurgulanıyor ve oyunun tasarımındaki savaş mekanikleri gibi radikal değişimler başta olmak üzere çoğu tasarım seçiminin diplomasiyi ön planda tutmak için şekillendirildiği öne sürülüyordu. Oyun çıktığındaysa bunların lafügüzaf olduğu ve geçtiği dönemin reelpolitiğini iyi yansıtmaya yönelik vaatler veren oyunun diplomasisinin içler acısı bir hâlde olduğu apaçık ortaya çıktı.
Sphere of Influence bu eksiklikleri bir anda kapatmıyor, hayır. Ancak doğru yönde atılmış ufak bir adım olduğunu düşünüyorum. Artık en azından "Geliştirme süreci tamamlandığında aşağı yukarı hayal ettiğim gibi bir oyun olabilir." gibi bir umudum yok değil ki Paradox oyunları için uzun zamandır kuramadığım bir cümle bu.
Lobiler fikir olarak şahane ama fazlasıyla ham işlenmiş. Çıkar gruplarının "x ülkesini seviyor/sevmiyor"dan öte tepki verdiği bir mod vardı (mevzubahis modu hatırladım, linkini
buraya iliştiriyorum), Paradox'tan da buna yakın derinlikte bir mekanik beklerdim ama minimumla yetinmişler. İleride lobilerin üstüne gittikleri takdirde tam potansiyeline kavuşup oyunun çıkışından beri muzdarip olduğu durağanlıktan biraz olsun sıyrılmasına vesile olacağı kanaatindeyim.
Vasal mekanikleri güzel ancak devrimsel bir şeymiş gibi yorumlayamayacağım. Benim daha çok "Hâlâ eklenmedi mi?" gözüyle baktığım bir dizi mekanik olduğundan uğuruna methiyeler düzecek değilim, sadece artık oyunda olduğu için memnunum. Vasal olarak henüz oynamadığım için bu perspektiften de iyi midir bilmiyorum ama süzeren perspektifinden beni tatmin etti.
Victoria 2'deki etki alanı mekaniği, Victoria serisinin diğer Paradox oyunları arasındaki alametifarikasıydı. Fakat uygulamada birçok sıkıntısı vardı ve bu sebeple çoğunlukla bir ülkeyi etki alanında tutmak, doğrudan kontrol etmekten daha cazip olmuyordu. Sphere of Influence ile eklenen bloklar bünyesinde gördüğüm kadarıyla etki alanlarındaki eksiklikleri kapatma yönünde güzel adımlar atılmış.
Great Game içeriğini çok az deneyim ettiğimden şimdilik fazla değinmeyeyim. Fakat internette Great Game içeriğine erişebilmek için oyunu başlatırken illaki Great Game senaryosunu seçmek gerektiğini gördüm. Bu da Great Game içeriğini (diğer bir deyişle günlük girdilerini) multiplayer için pratikte erişilemez kılıyor. Paradox'un HoI4 hariç oyunlarında multiplayerı destekleyici hamlelerde bulunmak şöyle dursun, sanki mahsustan oynanamaz hâle getiriyor olduğu bir sır değil zannediyorum. Yine de bana biraz korkutucu bir kısıtlama gibi geldi.