14-12-2020, 17:09
(Son Düzenleme: 08-05-2021, 16:32, Düzenleyen: Attila the Hun.)
Victoria 2 - RGO Rehberi
Her vilayetin kendine ait bir kaynağı vardır, bu kaynakların elde edildiği üretim tesislerine "resource gathering operation" (kaynak toplama operasyonu) veya kısaca RGO denir. Kaynaklar olaylarla değiştirilebilir ama çoğunlukla oyun boyunca aynı kalırlar. Çalışma alanları vilayetlere ve kaynaklara göre değişiklik gösterebilir. RGO boyutlarını vilayet boyutu, arazi, iklim, reformlar ve teknolojiler etkiler.
Gelir Dağılımı
RGO'nun geliri, işverenleri ( aristokratlar) ve çalışanları ( çiftçiler ve işçiler) arasında bölüştürülür. Ücretsiz çalışanlar ( köleler) hiçbir şey almaz.
İşverenlerin geliri şöyle hesaplanır:
RGO Geliri X 2 X (eyaletteki işverenler) / (vilayetteki çalışanlar)
İşverenlerin geliri, RGO gelirinin %50'sine kadar çıkabilir. Ücretli çalışanlar gelirin geri kalan kısmını alır. Bu formüldeki "çalışanlara" köleler de dâhildir fakat ücret almazlar.
İşverenler eyaletteki tüm RGO'lardan gelir alır. Bu yüzden eyalette ne kadar RGO varsa o kadar zenginleşirler.
RGO Kaynakları
Bu kaynaklardan farklı olarak Oil (Petrol) ve Rubber (Kauçuk) haritada sonradan ortaya çıkar.
Kaynak | Üretildiği Vilayetler | Tür |
---|---|---|
Grain (Tahıl) | 704 | Tarla |
Timber (Odun) | 281 | Tarla |
Cattle (Büyükbaş Hayvan) | 267 | Tarla |
Fruit (Meyve) | 262 | Tarla |
Fish (Balık) | 239 | Tarla |
Wool (Yün) | 176 | Tarla |
Coal (Kömür) | 175 | Maden |
Iron (Demir) | 112 | Maden |
Cotton (Pamuk) | 107 | Tarla |
Tea (Çay) | 86 | Tarla |
Coffee (Kahve) | 63 | Tarla |
Tropical Wood (Tropikal Odun) | 63 | Tarla |
Tobacco (Tütün) | 61 | Tarla |
Sulphur (Kükürt) | 35 | Maden |
Silk (İpek) | 30 | Tarla |
Opium (Afyon) | 21 | Tarla |
Dye (Boya) | 19 | Tarla |
Precious Metal (Değerli Metal) | 1 | Maden |
RGO Yönetimi
Oyun Başı: 1836 - 1870
Victoria 2'nin ilk yıllarında sanayileşebilme kabiliyetiniz, kilit kaynakları elde edip edemediğinize bağlıdır. Oyun başında RGO'lar ile fabrikalar, endüstriyel ve ticari teknolojilerin yokluğundan ve nüfus azlığından ötürü az kaynak üretir. Fransa ve Büyük Britanya gibi büyük güçler sanayileşirken talepleri domine ettiklerinde sıklıkla kaynak kıtlıkları yaşanabilir.
Çoğu fabrikanın inşa edilmesi için demir, çimento ve makine parçaları gerekir. Bunun dışında, çelik fabrikaları kömür gerektirirken çimento fabrikaları odun gerektirir. Yani fabrika inşa etme kabiliyetiniz kömüre, demire ve oduna erişiminize bağlıdır. Benzer şekilde demir yolları çelik, odun ve çimento gerektirdiği için bu RGO'lara bel bağlar.
Oyun başındaki amacınız bu kaynakları elde etmek olmalıdır. Büyük güçlerle oynarken yapacağınız en iyi şey bu kaynakları diğer büyük güçlerin elinden almak olur. Bir Birleşik Krallık oyuncusu, Picaride'yi almak için bir savaş açarak başlayabilir, bir Rus oyuncusu Schleisen'ı alabilir. Bir Prusya oyuncusu Bohemya'yı alarak başlayabilir. Bir Fransız oyuncusu Granada'yı alabilir. Tüm bu açılış hamleleri hem sanayileşmek için gerekli kaynaklara sahip olmanızı hem de en yakındaki rakiplerinizi bu kaynaklardan mahrum bırakmanızı sağlar.
Küçük ülkeler daha yaratıcı fetihlere ihtiyaç duyar. Çoğu ülke ufak miktarda kömür ve demiri Oranje'den elde edebilir. Sokoto'dan East Hausaland'ı almak biraz daha zordur ama büyük miktarda kömür sağlar. Eğer Fransa veya İspanya Cezayir'i etki alanına almadan önce davranırsanız demir elde etmek için Cezayir'i alabilirsiniz. İran'da bol miktarda odun, demir ve kömür vardır ama Rusya tarafından etki alanına alınmadan önce hareket etmelisiniz. Biraz oduna ihtiyacınız varsa Borneo, Johore ve Bali kolay hedeflerdir. Son olarak, Amerika'da demir ve odun bulabilirsiniz.
Orta boyutlu ülkeler veya büyük bir orduya sahip küçük ülkeler için daha da iyi hedefler vardır. Japonya, Kore ve Çin'de kaydadeğer miktarda demir, kömür ve odun vardır. Bu RGO'lardan bazılarını erkenden fethetmek; sanayileşmek için ihtiyacınız olan demir, odun ve kömürü uzun süre sağlayabilir. Fakat büyük güçlerin bu hedefleri daha sonraya saklaması daha iyi olacaktır. Çünkü onları medenileşmeden önce fethetmek sonsuza kadar koloni kalmalarına sebep olabilir. Hâlbuki medenileştikten sonra bu ülkeleri almak sanayileşmek için yüksek nüfuslu topraklar sağlayabilir.
Bu RGO'ları elde etmenin tek yolu fetih değildir. Her ülke diğer ülkeleri kuklası yapmak için savaş açabilir. Kuklalar kaynak çıktılarının bir kısmını süzerenlerine verir. Büyük güçler bunun yerine diğer ülkeleri etki alanlarına almak veya bu ülkelerde yatırım yapmak isteyebilir. Ancak fetih neredeyse her zaman daha faydalıdır. Fethedilen bölgeler kaynak çıktısının bir kısmı yerine tamamını sağlar ve diğer ülkelerin etki alanına girme riski yoktur.
Oyun Ortası: 1870 - 1900
Oyun ortası küresel kaynak çıktısının hızla büyümesiyle tanımlanır. RGO'lar daha fazla teknoloji araştırıldıkça ve nüfus çoğaldıkça daha fazla üretir. Afrika'nın kolonileştirilmesi ve Amerika'ya toplu göç başlayınca yeni RGO'lar dolar. Japonya ve İran gibi birtakım medenileşmemiş ülkeler medenileşmeye başlar. Tüm bu değişiklikler oyunun başında kıt miktarda olan bazı kaynakların artmasını sağlar. Önceliklerinizi bu doğrultuda değiştirmelisiniz.
Odun, kömür ve demir yarışı bu periyotta ikinci planda olmalı. Bunun yerine yeni ortaya çıkan RGO'lara, yani petrol ve kauçuğa odaklanmalısınız.
Makul miktarda kauçuğu Afrika'daki kolonileşme oyununu kazanarak elde edebilirsiniz. Fakat en önemli kauçuk RGO'larından bazıları Afrika'nın dışında bulunabilir. Eski Dünya'daki en önemli kauçuk kaynakları Sumatra, Kursk ve Seylan'dadır. Bunlardan elde etmesi en kolay olan Sumatra'dır. Sumatra'yı elinde bulunduran Hollanda muhtemelen Almanya, Fransa veya İspanya gibi bir Avrupalı büyük gücün etki alanında olacaktır. Bu büyük güçler çoğunlukla Hollanda'yı kontrol altına almak içim mücadele ettiğinden dolayı Hollanda'nın etki alanından çıkması için fırsat kollayabilirsiniz. Eğer bizzat bir büyük güçseniz etki alanınıza almak için siz de mücadele edebilirsiniz.
Seylan ve Kursk'taki kauçukları elde etmek daha zordur çünkü bu bölgeler muhtemelen sırasıyla Birleşik Krallık ve Rusya'nın elinde olacaktır. Yine de eğer yeterince güçlendiyseniz buraları almak kolay olacaktır. Rusya bu dönemde muhtemelen araştırma puanları açısından sıkıntı çekecektir. Düşük okuryazarlıkla başlar ve 1870'lerde bile askerî teknolojide geride olabilir. Teknoloji avantajınızı savaşları kazanmak için kullanabilirsiniz. Kursk'u yalnızca muharebelerden gelen savaş skoruyla alabilirsiniz. Diğer bir yandan, Bİrleşik Krallık'ın elinde en son askerî teknolojiler olacaktır. Ama denizde üstünlük sağlayarak Birleşik Krallık'ı bölüp fethedebilirsiniz.
Kauçuk Güney Amerika'da da bulunabilir. Kauçuk RGO'ları Amazon ve Mato Grosso'da belirecektir ve muhtemelen Brezilya'nın kontrolünde olacaktır. Eğer aşırı göç almadıysa Brezilya oyunun bu aşamasında fazla güçlü olmayacaktır.
En iyi petrol RGO'larını ancak büyük güçlere boy ölçüşebilirseniz elde edebilirsiniz. En iyi petrol RGO'ları Rusya'da, Doğu Avrupa'da ve ABD'de bulunabilir. Çok yüksek ihtimalle bir büyük gücün doğrudan kontrolünde veya etki alanında olacaklardır. Yine de daha küçük RGO'lar Orta Doğu'da, Borneo'da, Sumatra'da ve Venezuela'da bulunabilir.
Bir miktar kauçuk ve petrol elde ettiğinizde, ya da bu kaynaklara erişemiyorsanız, kömür, odun ve demire tekrar öncelik vermelisiniz.
Oyun Sonu: 1900 - 1935
Oyun sonu birçok kaynağın talebinin artmaya devam etmesiyle birlikte bu RGO'ların üretimlerinin artışında bir düşüş yaşanmasıyla tanımlanır. Nüfus artışı devam ettikçe ve de satın alım gücü yeni teknolojilerle ve reformlarla yükseldikçe talep de artar. Fakat en yüksek nüfuslu koloni ve eyaletlerdeki RGO'lar dolmaya başlar ve de ülkelerin araştıracağı RGO efektifliği teknolojisi kalmaz, bu yüzden üretim artışı fazlasıyla yavaşlar. Hatta bazı eyaletlerde işçilerin ve çiftçilerin fabrika işçilerine terfileri doğal artışı geçtiği için RGO'lardaki iş güçleri azalır.
Şimdiye kadar büyük bir sanayiye sahip olmanız gerekir. İlk önceliğiniz kaynak kıtlıklarının nedeninin anlamak olmalıdır. Hangi kaynakların daha acil olduğunu bulmak için ticaret sekmesini konrol edin. Her ham maddenin ayrıntılarını gözden geçirerek ürettiğiniz miktarı kullandığınız miktarla kıyaslayabilirsiniz. Ülkeniz için mevcut olan miktarı ve kaynak maliyetlerini de buradan görebilirsiniz.
Oyun sonunda en önemli olacak 2 kaynak muhtemelen demir ve kükürttür. Bu kaynaklar patlayıcıların, mühimmatın, ağır silahların ve piyade silahlarının girdileri olduğu için askerî sanayi için önemlidir. Oyun sonundaki Büyük Savaş'lar, ordular kuruldukça ve yok edildikçe askerî mallar ile girdi kaynakları için talebi arttırır. Hollanda'nın elinde olan Java harika bir kükürt kaynağıdır. Diğer kükürt kaynakları Japonya'daki Tohoku ile ABD'deki Louisiana'da bulunur. Demir Avrupa'da bulunabilir, Çin ve ABD'de de yüklü miktarda üretilir.
Oyun sonunda lüks kaynaklar hiç olmadığı kadar önemli olabilir, tabii kapitalistler planlı ekonominin varlığında iflas ettirilmediyse. Kapitalistler ve aristokratlar zenginleştikçe çeşitli lüks mallar için talep artar. Buna radyolar, telefonlar, yelkenliler ve lüks mobilyalar dahildir. Bu malları üretmek için gereken RGO'ları elde etmek kârlı olabilir; kauçuk, ipek ve tropikal odun gibi. İpek Çin ve Japonya'da yüksek miktarda bulunabilir. Tropikal odun ise Güneydoğu Asya'da mevcuttur.
Oyun sonunda işe yaramayan 6 RGO vardır: Yün, çay, kahve, afyon, tütün ve boya. Oyun sonunda bu kaynakları elde etmek için uğraşmamalısınız. Boya oyunun başında fazlasıyla kullanışlıdır ama oyun sonunda sentetik boyanın ortaya çıkmasıyla sentetik boya fabrikaları boya RGO'larından çok daha fazla boya üretir. Yün, oyunun başında medenileşmemiş ülkelerin büyük ordular konuşlandırması için önemlidir ve bazı POP ihtiyaçlarını karşılar. Ancak oyun sonunda düzensiz askerleriniz olmamalı, zaten yünün endüstriyel üretimde bir rolü yoktur. Afyon, çay, kahve ve tütün Victoria 2'de "fakirlerin lüksü"dür. POP ihtiyaçlarını karşılasalar da sanayide yerleri yoktur ve düşük kâr getirirler.