30-11-2022, 07:28
(Son Düzenleme: 30-11-2022, 19:49, Düzenleyen: Aeschyli. Toplamda 1 kere düzenlenmiş.)
Oyun başı
- Oyunun başında gelir elde edebileceğiniz ne varsa sömürmelisiniz. Vergileri very high yapmanın neredeyse hiç zararı yok. Tüketim vergilerini fakir kesime zarar vermeyecek şekilde alabileceğiniz kadar alın. İnşaat sektörüne yatırmak için edinebileceğiniz bütün gelirleri edinmeniz gerekli
- Yukardaki maddeye ek olarak savaşa girme durumunuz varsa askeri maaşları kesinlikle kısmayın. Hükümet maaşlarını ise çok zora girmediğiniz sürece kısmayın. Askeri maaşları kısmak kışlaların asker alamamasını sağlayacaktır. Hükümet maaşları ise aydınlara ve burjuva kesimine gidiyor. Yani ülkede güç kazanmasını isteyeceğimiz gruplara.
- Ticaret yapabilen bir ülkeyseniz oyun başı inşaat sektöründe ikinci seviyeye direkt geçmek daha faydalı. Hatta gelişiminizi aşırı hızlandırıyor. Yapmanız gerekenler inşaat sektörünüzü kurduktan sonra gerekli miktarda hükümet binası kurarak almanız gereken tüm girdi ürünleri ticaretle almak. Teknolojide geri kalmış ülkelerde maden teknolojileri olmadığından demir kaynağınız olsa bile 20-20 çıkartarak dengeyi sağlamaya çalışmak büyük zaman kaybı.
- Etrafta rival ilan edebileceğiniz devletleri iyi inceleyin. Sizinle alakasız birkaç devlete rival atarak elde diplomasi puanını ekstra bir büyük güçle ilişki geliştirmek için kullanabilirsiniz.
- Oyunun başında direkt general ve amirallerinizin hangi gruplara ait olduğunu kontrol edin. Her oyun başlangıcı rastgele olarak dağıtılıyorlar ve hissetmeseniz bile rütbesi yüksek bir general güçten düşürmeye çalıştığınız yerel yöneticileri yukarda tutuyor olabilir.
- Oyunun başında hedef alınabilecek bazı aciz devletler var. Brunei, Sindh, Oman, Zulu vs. Eğer ortalama üzeri bir gücünüz varsa muhtemelen sizle savaşmadan teslim olabilecek bu devletleri avlayabilirsiniz.
- Borçta olmadığınız sürece yanlış oynuyorsunuz. Kredi limitinizin yarısına kadar kendinizi artıda gibi hissetmeniz gerekiyor. Victoria 3 oyununda borçtan gelen para diğer paradox oyunlarında olduğu gibi havadan gelmiyor. Borç bizzat sizin ülkenizde bulunan binalardan alınıyor. Yani ödediğiniz faiz yine sizin ülkenize ödeniyor. İnşaat sektörünüzü yavaş yavaş borçlanacağınız düzeyde kuracaksınız. Bina inşa ederken devam eden bu borçlanma ekonomik büyüme ile yavaş yavaş kapanmaya başlayacak. Sıfıra yaklaştığınızda tekrardan inşaat sektörünüzü büyüterek aynı şeyi tekrarlayacaksınız. Böylece limitlerinizi sonuna kadar kullanarak ülkenizi büyütmüş olacaksınız.
- Doğrudan kasanıza gelir gelmesiniz istiyorsanız poplarınızın standart of living değerine bakarak oradaki ihtiyaca göre bina kurun.
- Ticaret ekranına geldiğinizde oyun ürünleri dört farklı katagoriye ayırmıştır. Bu bölümlerde halkın ve hükümetin kullandığı ürünlerin fiyatlarını düşük tutmayı hedeflemeniz gerekiyor. Tabi bunu yaparken ayarı kaçırıp bu ürünleri üreten fabrikalarınız batırmayın. Ben genel olarak -%20 fiyat aralığından fazla düşürmemeye çalışıyorum. Daha fazlasını görürseniz ya ihracat yapın yada talep oluşturun.
- Ekonomik sistem olarak sıralama yapmam gerekirse Laizses-Faire > Interventionism > Agrarianism şeklinde sıralama yaparım. (Command Economy henüz denemediğimden yorum yapmıyorum.) Interventionism her binaya katkı sağladığından ve her binayı subsidize ettiğinden çekici gözükebilir ama kesinlikle Laizses-Faire daha iyi. Sadece fabrikalara bonus veriyor olması tam olarak eksi sayılmaz. Fabrika dışındaki binaların inşa sürelerinin kısa olmasına ek olarak siz bu binaları inşa ederken kapitalistler zaten sizin investment poolunuzu dolduruyor olacak. Daha sonra fabrika inşa etmeye başladığınızda biriken parayı fazla fazla alabileceksiniz.
- Investment pool parası doğrudan kapitalistlerden veya aristokratlardan gelmez. Bu para cash rezervlerini doldurmuş ve gelir elde eden binalardan gelir. Dolayısıyla ülkede endüstrilerinizin kar elde ediyor olması investment pool gelirinizi çok arttırabilir. Bu sebeple ülkede çıktı ürünlerden birisine talep oluşturamıyorsanız onu dışarıya ihraç ederek o ürünü üreten fabrikanın gelirini arttırmanız gerekiyor.
- Throughput bonusu elde etmek için binalarınızı aynı eyaletlere inşa etmelisiniz. Economy of Scale bonusu 20-30-50 şeklinde ilerler. (Mechanical Workshop araştırması +10 , Shift Work araştırması +20 bonus sağlar.) Yani oyun sonunda en yüksek elde edebileceğiniz throughput bonusu 50'dir.
- Throughput bonusu çekici gelebilir ancak bazı durumlarda esneklik daha iyi olabilir. Örnek olarak inşaat sektörünü düşünelim. Oyunun başındasınız ve bir eyalete 15 inşaat sektörü kurdunuz. Bonustan tam olarak faydalanmanız gayet güzel ancak elinizde olabilecek esnekliği kaybettiniz. Bu durumda inşaat sektörünüzü ikinci seviyeye geçirmek istediğinizde bütün sektörün tamamını aynı anda geçirmek zorunda kalacaksınız ve muhtemelen ekonominize büyük darbe yiyecek şekilde shortage sıkıntısı çekeceksiniz. Bunun yerine sektörleri 2-3 farklı eyalete dağıtırsanız kademeli bir şekilde üretim yöntemini değiştirerek daha yüksek kontrol sahibi olabilirsiniz. Aynı durum farklı endüstriler içinde geçerli durumda. Örneğin cam endüstriniz sadece bir noktadaysa camı öncelik olarak seçtiğinizde ülkede hiç porselen üretmez hale gelebilirsiniz. Ürünler arasında dengeyi sağlamanız gerektiğinde farklı seçeneklere sahip olmak kontrolünüzü çok daha kolaylaştırır.
- Proportional Taxation yasasını geçirebildiğiniz kadar erken geçirin. Bunun için %5 trade union desteğine ihtiyacınız var.
- Üretim araştırma ağacında neredeyse her teknoloji önemli denebilir ama Dinamit, Demiryolu ve Elektrik ülkenize sıçrama yaptıran temel araştırmalar denilebilir. Bu araştırmaları erken edinmeye çalışın.
- Tax Capacity sorununu sürekli hükümet binası yaparak çözmeye çalışmayın. Yasalar ve Araştırmalar ile zamanla çözülecektir. Hükümet binalarının masrafı ekonominizi çökertebilir.
- Powerplantlar konusunda hassas olun. Yetersiz elektrik varken bir anda elektrik içeren üretim tekniklerine geçmek ekonominizi ölüm döngüsüne geçirebilir. Elektrik pahalandığından ve shortage başladığından bütün kullanan endüstriler batmaya başlayarak ekonominizi alt üst edebilir.
- Petrol aşırı yetersiz durumda. Şuan en makul kullanım alanı madenler denilebilir. Sakın dizel motor falan denemeyin.
- Publicly traded yaptığınız binalarda kapitalist miktarını arttırabilirsiniz ama bu size investment pool olarak dönmeyecektir. Yanlızca binaların işe alacağı kişi sayısını arttırıp bu fabrikaların daha fazla maaş vermesini sağlamış olursunuz. Bu bakımdan binalar zarar etmeye başlayabilir. Kesinlikle geçmenizi önermiyorum.
- Başkentinde bulunan popların siyasi etkisi ülkenin geri kalanına göre çok daha fazladır. Bu sebeple başkentinize istemediğiniz grupların siyasi gücünü arttıracak binalardan kurmayın. Örnek olarak aydınların siyasi gücünü arttırmak için başkentinize üniversite kurmak verilebilir.
- IG liderlerinin kendine has özellikleri bulunur. Bu sebeple özellikle güçlü bir IG ise lideri değiştiğinde yeni gelenin özelliğini kontrol edin. Gelen özelliğe göre normalde desteklememeleri gereken yasaları destekleyebilirler ve bu durum sizin ilerleyişinizi çok hızlandırabilir.
- IG liderlerinin değişmesini istiyorsanız düello eventi geldiğinde bırakın kapışsınlar.
- Oylama olan bir sisteme geçmek genel olarak iyidir. Parti kurulması istemediğiniz grupların birleşmesine sebep olduğundan zararlı gözükebilir ancak elde edeceğiniz meşruluk sayesinde yasaları çok daha hızlı geçirebilirsiniz.
- Yasaları geçirirken dikkat etmeniz gereken en önemli nokta grupların onaylama değerleridir. Bu değer -10 ve altına düşmedikçe yani grup kızgın durumuna geçmedikçe yasayı eninde sonunda geçirebilirsiniz. Hükümette sürekli değişim yapacağınızdan bu size radikal miktarında artış olarak geri döner ancak şuan ki sürümde radikalleşme ciddi sonuçlara yol açmadığından yasaları geçirmek için göze alınabilecek bir durum. Bu durumu anlamak için önce yasaları geçirme sisteminin nasıl işlediğini öğrenmemiz gerekiyor. Geçirmek istediğiniz yasalara karşı karşıt grup hareket başlatmadığı sürece ihtimaller yanlızca hükümetinizde bulunan gruplar üzerinden hesaplanır. Geçirmek istediğiniz yasaya karşı harekete yanlızca hükümetin dışında olan gruplar tarafından başlatılabilirler. Yani karşıt grupları yasa geçmeden önce hükümetten atarsanız hareket başlatmaya zamanları olmayacağından %0 stall şansı ile oylamaya gidebilirsiniz.
- Henüz tam olarak test etmedim ama gördüğüm kadarıyla halinden memnun gruplar istemedikleri yasayı geçirmeye çalışsanız bile hareket başlatmıyorlar. Grupları memnun etmek göründüğünden daha faydalı gibi gözüküyor.
- Ülkenizde bulunan radikaller sizi rahatsız etmeye başlamışsa bir an önce home affairs yasalarından guaranteed liberties enstitüsünü aktif etmeye bakın. Bu enstitü tek başına ülkenizi loyalist yapıyor denebilir.
- Bir ülke ile ticaret yapabilmek için o ülkenin herhangi bir toprağında interestinizin olması gerekiyor. Oyun başı Çine interest atarak onu ticaret havuzunuza eklemek çok faydalı olabilir.
- Dışarıdan kaynak ihtiyacı olan bir ülkeyle başlamışsanız merkantilism oyun başı için ideal olsa bile şuan yapay zekanın yetersizliği sebebiyle geçebileceğiniz en kısa sürede protectionism'e geçmek en makul seçenek.
- Çok sayıda kıyısı olan bir ülkeyseniz konvoy sıkıntınızı sürekli port kurarak çözmeye çalışmayın. Portların üretim tekniklerini yükseltmek çok daha az maliyetli olacaktır. Çok sayıda port ekonominizi çöküşe sürükleyebilir.
- Trade Compativeness değeri marketteki bir mal için talepte bulunan ülkelerin birbiri ile olan rekabetini ifade eder. Değeri yüksek olan ülke malın daha büyük bir kısmını alır. Teoride güzel bir bonus gibi dursa da yapay zeka güncel sürümde çok yetersiz olduğundan çok büyük bir değeri olmuyor.
- Dominionlar aylık %10 gelirlerini yollarken, puppetlar aylık %20 gelirlerini yollarlar. Yazan açıklamanın aksine iki vassal tipide ilhak edilebilir. Dominionların farkı kendi başlarına diplomatic play başlatabilmeleri denilebilir ancak bu özellik size çok zarar verebilir. Bölgede yapacağınız bir savaşta karşınızda kendi vasalınızı bulabilirsiniz.
- Bir ülkeyi marketinize almak istiyorsanız o ülkeye bankroll atarak obligation elde edin. Karlı gözükmese bile yapabileceğiniz ticareti yapın. İdeolojileriniz ters değilse muhtemelen kabul edecektir.
- Şuan ki versiyonda return state savaş sebebi buglu ve conquest ile aynı infamy değerini veriyor. Yani return state ile savaş açtım diye az infamy alıyorum zannetmeyin.
- İç savaş yaşayan ülkelerde savaşı asıl ülke kazanacak gibiyse ve o ülkeyi herhangi bir şekilde vassal alabiliyorsanız iç savaş tam bitmeden önce diplomatic play başlatarak az infamy alarak büyük bir vassal elde edebilirsiniz. Oyunlarımdan birinde 30 infamy karşılığında koca dutch east indies'i kendime transfer ettirmiştim.
- Treaty Portlar iki taraflı işliyor. Siz karşı markete her koşulda ulaşım sağlıyorken karşı markette size aynı şekilde ulaşım sağlayabiliyor. Savaştığınız ülke sizin silahlarınızı sömürüyor olabilir dikkat edin.
- Ara ara hükümdarınızın özelliklerini kontrol edin. Eğer bandit özelliği almışsa bir an önce yönetim biçimi değiştirerek kurtulmanız gerekiyor. -%50 infamy azalması ile genişlemeniz baya darbe alır. Hükümdarlar ölümsüz olduğundan tek yol yönetim biçimi değiştirmek.
- Askeri malların tüketimi erken aşamalar genel olarak barış zamanı için 1-1 oranındadır. Savaş zamanı bu oran 1-1.6 olarak değişir. Hesabınızı buna göre yaparak silah fabrikalarınızı kurun. (Military Statistics araştırmasıyla bu oran 1-1.4 e düşürülebilir.)
- Savaş sırasında oluşan cepheye sınır bir karargahınız varsa bu karargahta olan generali olduğu haliyle bırakın. Böylece birimleriniz attrition yemeden bölgeyi savunmuş olur. Karşınızdaki düşman cephede saldır veya savun emri verdiğinden sürekli attritiondan yıpranacaktır ve bu size savaşı sonunda kazandıracaktır. Düşman saldırırsa birimler generalsiz savaşıyor ancak yenilenme oranı çok yüksek olduğundan her şekilde savun emrinden daha güçlü oluyorsunuz.
- Kışlaları 5-10 şeklinde inşa etmektense bir bölgede 100 kışla inşa etmek çok daha iyi. Nedense generaller birimleri sadece tek bir kışladan çekmeye öncelik verebiliyor. Bu sebepten sayı üstünlüğünüz olsa bile düşman karşısına az sayıda asker çıkartabiliyorsunuz.
- Ordunuzda neyi değiştirirseniz değiştirin ekipman değişimi debuffı alırsınız. Bu durum sadece birim türü için geçerli değil.
- Naval invasion yaparken gemi sayınız birim sayınızdan fazla olmak zorunda. Aksi halde çok ciddi bir debuff yiyeceğinizden çıkartma yaptığınız yerde birim savunuyorsa kazanma şansınız büyük oranda düşer.
- Oyunda gördüğüm en iyi general özellikleri Artillery Commander ve Offensive Planner ikilisi. Bu iki özelliği alan bir generaliniz varsa ortalığı toz duman edecektir. Kill Rate ve Recovery Rate özellikleri de generallerde aramanız gereken özelliklerden.
- Fazla açılan cephelere yanıt verecek kadar generaliniz varsa karargahlarda birden fazla general çıkartarak orduyu bölmeyin. Büyük ordular iyi generallerle birlikte çok daha faydalı.
- Savaşlar insan gücüne aşırı zarar veriyor. Bu sebeple savaşacaksanız afyon elde etmeli ve bir an önce ilk yardım teknolojisine ulaşmalısınız.
- Bütçe sekmesinde askeri maaşı yükseltmenin +5 approval dışında bir şey vermediği gözüküyor ancak bu tam olarak doğru değil. Askeri maaşı yükselterek askerliği daha çok arzulanan bir meslek haline getirirsiniz ve kışlalarınız daha hızlı bir şekilde dolar. Savaşta birimlerinizin miktarı azsa ve yenilenmiyorsa muhtemelen halk asker olmak istemiyordur.
- Naval base binası baya geç doluyor. Bu yüzden 5 sene sonraki ihtiyacınızı erkenden görüp ona göre inşa edin.
- Ekonominiz güçlendiğinde bir tane ana filonuzun yanına 2-3 tane küçük filo oluşturun. Aksi halde yapay zeka konvoylarınızı eş zamanlı farklı noktalardan yağmaladığında yapabileceğiniz hiçbir şey olmuyor.
- Araştırmalarınızı sıra halinde yapın. Bir sonraki çağın araştırmasını yapmaya çalıştığınızda çok ciddi debuff yersiniz. Onun yerine alt dallarda bulunan tech spread almış araştırmaya araştırmak çok daha kısa sürede ve verimli bir şekilde sizi sonuca ulaştıracaktır.
- Üniversite kurup innovation cap sınırını doldurmayı ihmal etmeyin. Çok az bir maliyetle araştırma hızınızı iki üç katına çıkartabilirsiniz.
- Innovation cap sınırını aşıldığında puanlar boşa gitmez. Artan puanlar tech spread ile araştırılan araştırmalara yardımcı olur.
- Dini yaymak için baskı, Kültürü yaymak için kabul etme gereklidir. Din için State Religion yasasıyla bütün dinleri ve mezhepleri çevirirken, Freedom and Conscience ile yanlızca yabancılaştırdığınız dinleri dönüştürebilirsiniz. Total Seperation ile herhangi bir dönüştürme yapılmaz. Asimilasyon için yanlızca kabul ettiğiniz kültürleri dönüştürebilirsiniz. Ek olarak kültürler anavatanları saydıkları topraklarda hiçbir zaman asimilasyona uğramazlar.
- İki kolonicilik yasasıda duruma göre iyi denilebilir. Koloni kurduğunuz bölgelerin nüfusu azsa resettlement çoksa exploitation daha iyi denilebilir. Ben ülke için vatandaşların koloni topraklarına göçmesini çok tercih etmediğimden exploitationu daha çok tercih ediyorum diyebilirim.
- Transvaal-Oranje-Zulu kömür, demir ve altın için çok değerli topraklara sahip. Özellikle Transvaal 104 kömür madeni ve kömüre olan bonusuyla ülkenizin ihtiyacını büyük oranda karşılayabilir.
- Avustralya, Yeni zellanda ve Ainu üzerinde altın madenleri çıkıyor.
- Borneo adası basitçe isteyebileceğiniz her kaynağa sahip.
- Oman zanzibarda bulunan toprağı sebebiyle güzel bir hedef. Şeker ve boya üretiminizi buradan sağlayabilirsiniz.
- Arjantin sülfür eksiğiniz varsa hedeflenebilir.
- Kurşun eksiğiniz varsa Avustralya gayet güzel bir hedef.
- Afyon için Sindh, Makran veya Dai Nam hedeflenebilir.
- Nüfus sıkıntısı yaşıyorsanız Sikh Empire veya Çini hedefleyebilirsiniz. Alacağınız bir eyalet uzun süreli manpower ihtiyacınızı karşılar.
- Washington üzerinden treaty port alırsanız white house binasına çökebilirsiniz.
Aklıma geldiği kadarıyla yazabildiğim kadar yazdım. Sizinde ekstra önerebileceğiniz ipuçlarınız varsa konu altına yazabilirseniz sevinirim.