Selamlar, Europa Universalis IV için bir başka geliştirici günlüğüyle karşınızdayız. The Cossacks'ın çıkmasıyla birlikte bir süreliğine oyun mekanikleriyle alakalı olmayan günlükler paylaşacağız.
Görünüşe göre bugün oyuncularımızın genel olarak üzerinde durduğu husus The Cossacks'ın fiyatı. Biz de bu konu hakkında bilgilendirici bir günlük yazmayı uygun gördük. Bu günlükte EU4 DLC'lerini nasıl ve neye göre ücretlendirdiğimizi açıklayacağım.
The Cossacks'ın çıkmasıyla birlikte etrafta şu şekilde çok sayıda yorumla karşılaştık, " Neden Common Sense ile kafa kafaya büyüklükte olan The Cossacks DLC'si Common Sense DLC'sinden 5 euro daha pahalı? " Bunun cevabı basit bir şekilde bu iki DLC'nin aslında aynı hacimde içeriğe sahip olmamaları.
Bir eklentiyi dizayn ederken bu eklentideki değişiklikleri aşağıdaki sınıflandırmalara ayırıyoruz:
Mega - Mega içerik fazlasıyla zaman isteyen ve oyunun oynanışını kökünden değiştiren içerikleri kapsıyor. Bu zamana kadar DLC'lerimiz de 2 Mega içeriğimiz oldu bunlar Nation Designer, ülke yaratma ve Random New World, yeni kıtayı rastgele oluşturma.
Major - Major içerikler ciddi miktarda zaman isteyen ve oyuna büyük oranda etki eden içerikler. Bunlara örnek olarak The Cossacks DLC'sinden Estate mekaniği, Common Sense DLC'sinden Subject Interaction ve Art of War'dan Army Planner örnek gösterilebilir.
Medium - Orta seviye içerikler ortalama miktar zaman isteyen ve oyunda nispeten büyük etkiye sahip içerikler. Bunlara örnek olarak Common Sense DLC'sindeki development mekaniği, El Dorado DLC'sinden Nahuatl mekanikleri ve The Cossacks DLC'sinden Horde Unity mekaniği gösterilebilir.
Minor - Bunlar genel olarak oluşturulması çok zaman almayan küçük mekanikler. Örneğin The Cossacks DLC'sindeki Savaşla Tehdit Etme mekaniği, Common Sense'deki savaşmadan bölgeyi terketme mekaniği ve Art of War DLC'sindeki gemi satma mekaniği.
Bir DLC oluştururken DLC'nin bu yukarıda belirttiğim sınıflandırmalardan düzgün bir karışıma sahip olmasına dikkat ediyoruz. Sonrasında bu içeriklerin hepsine puanlar veriyoruz, mega içerikler 10 puan, major içerikler 6 puan, medium içerikler 3 puan ve minor içerikler 1.5 puan ediyor. Bunu fiyata böldüğümüzde DLC'nin asıl değeri ortaya çıkıyor. Bu zamana kadarki DLC'lerimizde en yüksek orana sahip DLC Wealth of Nations DLC'si idi ancak bu oran The Cossacks'ın oranından sadece %5 yüksek. Bu hesaplamalar esnasında bedava olan yama içeriklerini hesaba katmıyoruz. Hatırlarsanız Art of War ile devasa bir harita güncellemesi gelmişti ancak bu onun 20 euroluk fiyatına etki etmedi. The Cossacks DLC'si ile eş zamanlı üzerinde uğraştığımız Random New World de The Cossacks'ın fiyatına etki etmedi. DLC'nin fiyatını tamamen DLC'nin içinde bulunan şeylere göre hesaplıyoruz.
Common Sense v The Cossacks
Toplamda Common Sense'de 2 major içerik vardı (subject interaction ve parlamento), 4 medium (protestanlık, development, budizm, devotion) ve 6 minor (özgür şehirler, elektörlük silme, batılılaşmayı durdurma, danışman kovma, toprak iade etme). Bu içerikler Common Sense'e toplam 33 puan veriyor, fiyatına böldüğümüzde euro başına 2.2 puan ediyor.
Toplamda The Cossacks'ta 2 major (diplomatic feedback, estates), 7 medium (geliştirilmiş kültür değişimi, direkt olarak orduya üretim, geliştirilmiş casusluk, horde unity, yeni subject interactions, yerli poliçeleri, tengri) ve 9 minor (varise isim verme, victory cards, koloni bölgesinden çıkma, savaş ganimetini paylaşma, vassallarda bina inşa edebilme, savaşla tehdit edebilme, göçe zorlama, koloni savaşı açma, toprağı yakma). Tüm bu içerikler The Cossacks'a 46.5 puan veriyor, fiyatına böldüğümüzde ise euro başına 2.32 puanla karşılaşıyoruz.
Bahsetmek istediğim son husus ise The Cossacks, hem en çok içerik içeren DLC olmasının yanı sıra ciddi sayıda da bedava içerikle birlikte geldi ki bu bedava içeriğe Random New World'ü dahil etmiyoruz. Haritayı area ve regionlara ayırmak yaklaşık 1 ayımızı aldı, ülke ekranındaki arayüz çalışması, bina inşa etme yerindeki çalışma haftalarımızı aldı. Geliştiricilerin yaptığı işleri kıyaslarsak Art of War DLC'si bizim için çok daha basitti çünkü işin büyük bir kısmı betalarımız ve harita modcuları tarafından yapılmıştı. Bir şeyin haritada hemen görünmüyor olması onun üzerinde çok çaba sarfetmediğimiz anlamına gelmiyor.
Bugünlük bu kadar yeterli, yine de ücretlendirme sistemimizin yanlış olduğunu düşünebilirsiniz ama umarız bu günlük ile neyi neye göre ücretlendirdiğimizi anlamışsınızdır. Sonuç olarak fiyattaki fark bizim hadi bu sefer fiyatı 5 euro yukarı çekelim diye düşünmemiz sonucu değil.
Görünüşe göre bugün oyuncularımızın genel olarak üzerinde durduğu husus The Cossacks'ın fiyatı. Biz de bu konu hakkında bilgilendirici bir günlük yazmayı uygun gördük. Bu günlükte EU4 DLC'lerini nasıl ve neye göre ücretlendirdiğimizi açıklayacağım.
The Cossacks'ın çıkmasıyla birlikte etrafta şu şekilde çok sayıda yorumla karşılaştık, " Neden Common Sense ile kafa kafaya büyüklükte olan The Cossacks DLC'si Common Sense DLC'sinden 5 euro daha pahalı? " Bunun cevabı basit bir şekilde bu iki DLC'nin aslında aynı hacimde içeriğe sahip olmamaları.
Bir eklentiyi dizayn ederken bu eklentideki değişiklikleri aşağıdaki sınıflandırmalara ayırıyoruz:
Mega - Mega içerik fazlasıyla zaman isteyen ve oyunun oynanışını kökünden değiştiren içerikleri kapsıyor. Bu zamana kadar DLC'lerimiz de 2 Mega içeriğimiz oldu bunlar Nation Designer, ülke yaratma ve Random New World, yeni kıtayı rastgele oluşturma.
Major - Major içerikler ciddi miktarda zaman isteyen ve oyuna büyük oranda etki eden içerikler. Bunlara örnek olarak The Cossacks DLC'sinden Estate mekaniği, Common Sense DLC'sinden Subject Interaction ve Art of War'dan Army Planner örnek gösterilebilir.
Medium - Orta seviye içerikler ortalama miktar zaman isteyen ve oyunda nispeten büyük etkiye sahip içerikler. Bunlara örnek olarak Common Sense DLC'sindeki development mekaniği, El Dorado DLC'sinden Nahuatl mekanikleri ve The Cossacks DLC'sinden Horde Unity mekaniği gösterilebilir.
Minor - Bunlar genel olarak oluşturulması çok zaman almayan küçük mekanikler. Örneğin The Cossacks DLC'sindeki Savaşla Tehdit Etme mekaniği, Common Sense'deki savaşmadan bölgeyi terketme mekaniği ve Art of War DLC'sindeki gemi satma mekaniği.
Bir DLC oluştururken DLC'nin bu yukarıda belirttiğim sınıflandırmalardan düzgün bir karışıma sahip olmasına dikkat ediyoruz. Sonrasında bu içeriklerin hepsine puanlar veriyoruz, mega içerikler 10 puan, major içerikler 6 puan, medium içerikler 3 puan ve minor içerikler 1.5 puan ediyor. Bunu fiyata böldüğümüzde DLC'nin asıl değeri ortaya çıkıyor. Bu zamana kadarki DLC'lerimizde en yüksek orana sahip DLC Wealth of Nations DLC'si idi ancak bu oran The Cossacks'ın oranından sadece %5 yüksek. Bu hesaplamalar esnasında bedava olan yama içeriklerini hesaba katmıyoruz. Hatırlarsanız Art of War ile devasa bir harita güncellemesi gelmişti ancak bu onun 20 euroluk fiyatına etki etmedi. The Cossacks DLC'si ile eş zamanlı üzerinde uğraştığımız Random New World de The Cossacks'ın fiyatına etki etmedi. DLC'nin fiyatını tamamen DLC'nin içinde bulunan şeylere göre hesaplıyoruz.
Common Sense v The Cossacks
Kod:
Paid Features - Common Sense
- Theocracies now have heirs that are chosen by event, with each choice having a different effect and unlocking certain events that can happen once that heir becomes monarch.
- Theocracies now have Devotion, which is similar to Legitimacy and Republican Tradition. Devotion goes up from high stability and pious acts and goes down from low stability and low religious unity. Devotion affects your Papal Influence, Church Power, Prestige and Tax Income.
- Constitutional Monarchy, Constitutional Republic and English Monarchy now have Parliaments. Countries with Parliaments have to grant a certain number of their provinces Seats in Parliament, which then allows those seats to vote on issues. The country with the parliament can choose between a few randomly picked issues, and then have a number of years to secure enough votes for the issue to go through. Votes are secured either through events or by bribing parliament seats with things which that particular province wants. After five years of an issue being debated, there is a random chance that the vote will go through at the end of each month, with the chance of winning the vote depending on how many seats are backing it. If the vote goes through, the country gets the benefits of that issue for 10 years, otherwise it suffers a penalty to prestige.
- Protestantism now has Church Power. Church Power accumulates over time and can be used to buy aspects, which are permanent modifiers added to that country's particular version of Protestantism. A country can only have 3 aspects, after which Church Power can be used to trade in an existing aspect for a new one.
- The diplomatic action Remove Electorate is now available to the Emperor, to remove an elector at the expense of worsened relations with other electors and 10 IA. This action is not available unless the HRE has an official religion.
- Implemented Government Ranks feature. Each Government type can now have up to 3 ranks, with higher ranks conferring better bonuses, and higher government ranks lowering cooldown on changing your National Focus. Players with the Common Sense expansion can dynamically change their government rank through the Government screen and various events and decisions while those without are locked to rank 1 or 2 depending on whether they are independent, unless they are playing a historical empire such as Byzantium and Ming.
- Buddhists now have Karma. Karma decreases from aggressive conquest and increases from honoring alliances and releasing nations. Rulers with too high Karma become detached from the world and suffer a penalty to diplomatic reputation, while rulers with too low Karma will lose the trust of their mind and get a penalty to discipline. Rulers with balanced Karma get a bonus to both discipline and diplomatic reputation.
- Can now return an owned province to another existing nation that has a core on it for an opinion boost, at the cost of 10 prestige. Doing so will remove your own cores and claims on the province. This cannot be done while at war.
- The Emperor can now grant Free City status to nations in the HRE that only own one province. Free Cities get a special republican government, a bonus to tax income and will always be able to call in the Emperor when they are attacked, even in internal HRE wars. The Emperor gets a bonus to tax income, manpower and imperial authority for each Free City in the HRE, but there can only be 7 Free Cities in total at any given time. A Free City that gains a second province or leaves the HRE will lose their Free City status. Free Cities cannot be Electors.
- Can now Pause Westernization. While it is paused, no monarch power will be spent towards westernization progress and no westernization events will fire, but the country will continue to experience unrest.
- Added Subject Interactions for all subject types. These are special actions and toggles you can enact on your subjects, such as forcing a colonial nation to declare war on another colony, placating a vassal to lower their liberty desire or forcing a lesser union partner to adopt your culture. Subject interactions are accessed through the country subjects screen.
- You can now increase the base tax, base production and base manpower of your provinces at the cost of admin, diplomatic and military power respectively. Cost of developing a province depends on the terrain, the climate, and how many times the province has previously been developed. Certain ideas and modifiers will also increase or decrease development cost. For those without the expansion, reduced development cost ideas will instead give other beneficial effects.
- If you have money to burn, you can now dismiss an advisor from the pool, allowing greater control of the advisors you can select.
Toplamda Common Sense'de 2 major içerik vardı (subject interaction ve parlamento), 4 medium (protestanlık, development, budizm, devotion) ve 6 minor (özgür şehirler, elektörlük silme, batılılaşmayı durdurma, danışman kovma, toprak iade etme). Bu içerikler Common Sense'e toplam 33 puan veriyor, fiyatına böldüğümüzde euro başına 2.2 puan ediyor.
Kod:
Paid Features - The Cossacks
- Diplomatic Feedback: There is now a new interface in the diplomacy view called 'Diplomatic Feedback'. Here you can set your attitude towards other nations, see what provinces they are interested in conquering and see their Trust towards you and the amount of Favors they owe. Favors are gained by being allies and helping each other in war, and can be used to raise Trust or to call them into your wars. You can also set provinces as being of interest to your nation, so that AI allies know to give them to you in peace deals.
- Estates: Nearly all countries now have Estates, representing powerful groupings in the country such as the Nobility or the Priesthood. Estates have a loyalty and influence level, and can control territory, granting various benefits at the cost of local autonomy. A powerful estate will have significant effects on the country that are good or bad depending on whether they are loyal or not. Estates that grow extremely powerful will attempt to seize power in the country or break away to form their own nation.
- Native Policies: You can now choose a policy for you handle the native population in colonies between Coexistance, Trading or Repression, with each giving a different benefit.
- Threaten War: Adds a diplomatic option to let you demand a province that you have a claim or core on. If the demand is accepted, the province is yours, otherwise war ensues.
- Force Migration: Added a new casus belli that lets you force a migratory neighbor to move to another province.
- Concede Colonial Area: Added a new peace option available when you have a Colonial Nation to take all provinces owned by the enemy in that region.
- Advanced Change Culture: Allows you to restore cultures or change to neighboring ones at reduced costs, rather than only the primary culture.
- Declare Colonial War: When declaring war, you can now choose to make the war a Colonial War against overseas opponents. This disables calling in your allies, but allows you to call in your protectorates. The enemy can still call their allies as normal.
- Name Your Heir: You can now name your heirs, and a button is available to re-roll another random name.
- Horde Unity: Horde Unity is a new mechanic that for hordes that replaces legitimacy. It decreases at a steady rate and must be maintained via looting and razing provinces.
- Raze: Hordes can now Raze non-core provinces that they own. Razing a province lowers its development permanently and gives the Horde monarch power relative to the amount of development razed.
- Tengri: Tengri nations can now pick a Syncretic Faith from among the religions in their provinces and neighbours. Provinces of the Syncretic Faith are treated exactly as though they were Tengri, using Tolerance of the True Faith, and countries of that religion will view the Tengri nation as though they were their own faith. The national bonuses for being Tengri differs based on which Syncretic Faith is picked, with a different set for each religion.
- Grant Province: Added a new subject interaction that lets you grant a province to a subject.
- Grant Core/Claim: Added a new subject interaction that lets you grant one of your cores or claims to a subject.
- Build Directly to Army/Navy: Clicking the "+" buttons in the Army Panel will build a unit, move it to and merge it with the selected unit.
- Build in Subjects: It is now possible to recruit armies and build ships in your subjects' lands, as long as their Liberty Desire is below 50%.
- Distribute Spoils: When signing peace, gold and prestige is now distributed between allies according to war participation, instead of all of it going to war leader.
- Victory Cards: Countries at 300 development or more will now get Victory Cards every 100 years from 1450 and forward, that will grant 1000, 2000,3000 & finally 4000 points if they are held. A victory card requires you to own, control & core an entire area, and will be randomly picked from nearby areas of possible rivals.
- Study Technology: New spy action that allows you to send a spy to a more technologically advanced country to study their technology, granting +1 monarch power per month in each category where they are ahead by at least 2 techs.
- Agitate for Liberty added: New spy action that allows you to send a spy to raise the Liberty Desire of another nation's subject.
Toplamda The Cossacks'ta 2 major (diplomatic feedback, estates), 7 medium (geliştirilmiş kültür değişimi, direkt olarak orduya üretim, geliştirilmiş casusluk, horde unity, yeni subject interactions, yerli poliçeleri, tengri) ve 9 minor (varise isim verme, victory cards, koloni bölgesinden çıkma, savaş ganimetini paylaşma, vassallarda bina inşa edebilme, savaşla tehdit edebilme, göçe zorlama, koloni savaşı açma, toprağı yakma). Tüm bu içerikler The Cossacks'a 46.5 puan veriyor, fiyatına böldüğümüzde ise euro başına 2.32 puanla karşılaşıyoruz.
Bahsetmek istediğim son husus ise The Cossacks, hem en çok içerik içeren DLC olmasının yanı sıra ciddi sayıda da bedava içerikle birlikte geldi ki bu bedava içeriğe Random New World'ü dahil etmiyoruz. Haritayı area ve regionlara ayırmak yaklaşık 1 ayımızı aldı, ülke ekranındaki arayüz çalışması, bina inşa etme yerindeki çalışma haftalarımızı aldı. Geliştiricilerin yaptığı işleri kıyaslarsak Art of War DLC'si bizim için çok daha basitti çünkü işin büyük bir kısmı betalarımız ve harita modcuları tarafından yapılmıştı. Bir şeyin haritada hemen görünmüyor olması onun üzerinde çok çaba sarfetmediğimiz anlamına gelmiyor.
Bugünlük bu kadar yeterli, yine de ücretlendirme sistemimizin yanlış olduğunu düşünebilirsiniz ama umarız bu günlük ile neyi neye göre ücretlendirdiğimizi anlamışsınızdır. Sonuç olarak fiyattaki fark bizim hadi bu sefer fiyatı 5 euro yukarı çekelim diye düşünmemiz sonucu değil.