Modern Tarih: 2.DS Japon ve Amerikan Uçak Gemileri #1 Hosho Uçak Gemisi
#1
ship_hosho5.jpg
(Hosho Testlerini tamamlarken, 4 Aralık 1922)
Hosho Uçak Gemisi

Japon İmparatorluk Donanması’nın ilk uçak gemisidir. Aynı zamanda dünyanın ilk uçak gemisi olarak inşa edilmiş ve görevlendirilmiş gemisidir. 1.Dünya Harbi sırasında ki uçak taşıyıcıları ya da direk uçak gemileri çoğunlukla yolcu gemileri, savaş gemileri ya da kargo gemilerinden bozma basit gemilerdi. Aslen HMS Hermes dünyanın ilk sıfırdan uçak gemisi olarak tasarlanan bir uçak gemisi olma sıfatını elde ederken, Japonlar Hosho’yu büyük bir hızla inşa ederek ve testlerini tamamlayarak onu donanmaya dahil etmeyi başarmışlardır. Böylece Hosho HM Hermes’den evvel göreve başlayarak bir nevi bu “ilk” olma sıfatını onun elinden almıştır. Aslen 2 adet olarak yapılması düşünülen Hosho’nun kardeş gemisi Shokaku inşasına başlanmadan iptal edilmiştir.


Tasarım, Güç, Uçuş Grupları ve Silahlanma
1918’de tasarlanan, 1920-1922 arasında inşa edilen Hosho bir ilk olmanın bazı dezavantajlarına sahipti. Öncelikle deplasmanı tam yüklüyken sadece 9500 ton kadardır. Boyutları ise diğer tüm gelecekti ki Japon uçak gemilerinden küçük olarak 168 metre uzunluk, 18 metre genişlik ve 6 metre dip yüksekliğidir. Uçuş güvertesi de benzer olarak 168 metre uzunluğunda boydan boya bir platform olarak ahşaptan imaldir. Uçuş güvertesinin son kalkış kısmı 5 derece eğik olarak tasarlanmıştır. Günümüz de ki ski-jump tasarımın tersi olarak bu 5 derecelik eğim ile kalkan uçakların daha fazla hıza ulaşması amaçlanmıştır. İleri de ki Japon hafif uçak gemilerinde de bu eğim gözlenebilmekle beraber, büyük filo uçak gemilerinde bu eğime rastlanmamaktadır.
Hosho Japon Donanması için deneysel bir gemi deneyimiydi. Birçok açıdan o dönem bir müttefik olarak İngiltere’nin 1.Dünya Harbi’nde ki uçak gemisi tecrübelerine dayanarak tasarlanmıştı. Toplam 550 kişilik mürettebat Hosho’da görev aldı ve bu sayı görev süresi boyunca sabit kaldı. Gelecekte ki Japon uçak gemilerinin aksine Hosho’da 3 hangar (iki olarak da kabul edilebilir) bulunmaktadır. Önde konumlandırılan ilk hangar 68 metre uzunluğunda ki kısmı kapsar. Bu hangarda 10 uçağa kadarlık bir servis kapasitesi bulunmakta iken arkada 2 hangar ise çok daha küçük boyutları ile ikişer uçağa servis edebilmektedir. Arkada konumlu olan iki hangar daha çok geniş kanatlı torpido uçakları ve yedeklere için bulunurken, önde ki büyük hangar ise avcı/keşif uçakları için servis vermiştir. Her 3 hangar bölümü içinde ayrı bir uçak asansörü bulunmaktadır. Yine de toplamda yalnızca 10-11 uçak kapasitesi ile hizmet veren Hosho küçük deplasmanına ve hiçbir zırh kuşağına sahip olmamasına rağmen çok sınırlı bir kapasiteye sahiptir.
Başta 30 knot hıza ulaşması istenen geminin performans beklentisi tasarım sırasında 24-25 knot olarak düşürülmüştür. 30,000 hp güç üreten bir güç grubuna sahip olan Hosho denemeler de 27 knot hıza ulaşan Hosho hem petrol hem kömürle ile çalışmaktadır. Gemi motorlarına ilişkin teknik bilgim yetersiz olduğundan bu konuda daha fazla ayrıntıyı okurlarımdan talep etmemi mazur görün. Fakat anladığım ve araştırdığım kadarıyla Hosho 8 ayrı güç grubuna sahip iken bunun 4 kadarı direk petrol ile, diğer dördü ise hem petrol hem de kömür ile çalışabilmekte gözüküyor.
Genel inşası bittiğinde Hosho 4* 140mm top ve 2*80mm uçaksavar topu ile silahlandırılmıştı. Sonradan bir çok modernizayon ve modifikasyona uğrayan gemi 1941’de 4 ana 140mm bataryasını korurken, 8 adet yeni 25mm uçaksavara ve 12 adet .50 cal uçaksavara kavuşmuştur. 80mm’lik eski uçaksavarlar atılmış. 1944’e gelindiğin de ise geminin tüm uçaksavar savunması 30 adet 25 mm’lik uçaksavar toplarına bırakılmıştır. Genel olarak silah düzeni geminin sol(iskele) ve sağ (sancak) tarafına dizili olarak konumlandırılmıştır.
Bir uçak gemisinin tabi ki en büyük ve önemli silahı uzun menzil topları ya da uçaksavarlarından ziyade onun taşıdığı hava gücüdür. Hosho konfigürasyona göre 10-15 arası değişen bir hava gücü taşıyabiliyor. Başlangıçta 9 adet 1MF avcı, 6 adet B1M3 torpido uçağı taşıyan Hosho en uzun ömürlü Japon Uçak gemisi olması dolayısıyla birçok uçak modelinde modernizasyona uğradı. Avcı uçakları 1928’de yerini yeni A1N1 uçaklarına bırakırken, 1931’de bu kez A2N’ler ile değiştirildiler. En son olarak ise Japonya’nın ve dünyanın ilk tek kanatlı uçak gemisi avcı uçağı A5N uçakları ile modernize edildiler. Torpido uçakları ise sırasıyla önce B2M’lere, ardından B3Y’lere modernize edildiler. 1939’da eğitim uçağı olarak arka plana itilen Hosho 2.Dünya Savaşı boyunca daha yeni model olan uçaklar ile modernize edilmedi.

ship_hosho13.jpg

Operasyonel Tarihi
Hosho 1922-1931 arası Japon Havacıları ve Denizcileri için bir çok iniş-kalkış, uçuş düzenleri, trafik kontrolü, açık deniz de bakım-onarım, uçak gemisi üzerine doktrin ve teoriler için önemli katkılar sağladı. Özellikle bir sonra ki Japon uçak gemileri olan devasa Kaga (1926) ve Akagi(1927)’den evvel elde ki tek uçak gemisiydi, sonraki nesiller için büyük bir tecrübe kaynağı oldu.
Hosho ilk çatışma deneyimi Birinci Japon-Çin Savaşı sırasında yaşadı. Harp sırasında Kaga ile brilike 1.Uçak Gemisi Grubunda yer alan Hosho o sıra da Birleşik Japon Filosu’nda ki 4 uçak gemisinden biri konumundaydı. Şubat 1932’de Shangai açıklarında Kaga ile düşman hava alanlarına baskınlar ve ufak it dalaşları dışında daha fazla riske edilmediler ve açık denize çekildiler.
1935’de 4.Filo bünyesinde tatbikat olarak açık denizde manevra yapan Hosho, buradaki diğer gemiler ile birlikte tayfuna yakalandı ve ağır hasar aldı. 6 ay süren onarımlar ile Hosho bazı tasarım değişikliklerine uğradı. Gövde sağlamlılığı arttırıldı, hangar koruması yükseltildi ve açık deniz için daha iyi dengeleyiciler ile dalgalara karşı performansı arttırıldı.
İkinci Japon-Çin Savaşı’nda da Hosho aktif olarak görev aldı. Bu kez Pekin etrafın da ki kara ordusu birimlerinin ilerleyişini desteklemek için konumlandırılan Hosho’nun hava gücü 11 olan uçak sayısı ile pek etkili olamadı. Birkaç it dalaşı ve hava baskınları ile geçen bir yıllık Çin mücadelesinde Hosho, Donanma tarafından rezerve çekildi.
Çin savaşı devam ederken, operasyonel hayatı noktalanan Hosho, Ağustos 1939’da eğitim gemisi olarak konumlandırıldı. Düşük uçak kapasitesi Hosho’nun kariyerinin bitmesinde temel sebep oldu.
İkinci Dünya Savaşı ile Hosho tekrardan kısmi olarak operasyonel kariyerine geri döndü. Pearl Harbor baskını için görevlendirilen 1.Mobil Filo’nun içinde görev aldı. Fakat diğer uçak gemilerinin aksine limana baskı yapmak için değil, keşif ve denizaltılar ile mücadele için 2. Planda görevlendirildi. Baskın sonrası sorunsuzca Japonya’ya döndü.
6 ay sonra Amiral Yamamato onu da Midway operasyonu için filoya dahil etti. Yeni savaş gemisi Yamato’ya hava koruması sağlaması için 2.planda görevlendirilen Hosho, Midway Savaşı’nda Japonya’nın kaybettiği 3 uçak gemisinin ardından hızla hava koruması için birinci hatta sevk edildi.  Hosho ve Midway saldırı gücünün kalanı sorunsuzca Japonya’ya döndü.
Midway’den sonra Hosho tekrar ve bu kez tamamen eğitim gemisi olarak Japon İç Denizi’ne konumlandırıldı. Yeni nesil B6N ve D4Y uçaklarının Hosho’dan kalkabilmesi için uçuş güvertesi 6 metre zoraki uzatıldı. Fakat hangar asansörleri küçük olduğundan tam verim sağlanamadı.
1944’de yeni uçak savar düzeni dışında, birkaç ufak modifikasyon olarak güç grubu geliştirmeleri ve çarpışma bariyerleri yenilendi.
Mart 1945’de Amerikan Uçaklarının Kure Limanında ki baskında 3 bomba isabeti aldı. Muhtemelen sadece 50 librelik bombalar ile vurulan Hosho hafif hasarlar ile kurtuldu ve hızla onarıldı. 1 Haziran’da ise Hosho Kure’de ağır kamufle edilerek saklandı ve görev hayatı sonlandırıldı.
Temmuz 1945’de roket atışı ile vurulan Hosho, bir kez daha hızla onarıldı fakat Japonya için artık yolun sonu gelmişti.
Savaştan sonra Hosho nispeten sağlam kalan ender Birleşik Filo gemilerindendi. Bir yıl kadar Amerikan otoritelerinin altında adalarda kalan Japon personeli ana karaya tahliye etmek için kullanıldı. Aralık 1945’de üst uçuş güvertesi kabaca kesildi ve atıldı. Böylece daha çok personel taşıyabildi.  Ağustos 1946’ya kadar 40 bine yakın personeli adalardan topladı ve anavatana getirdi. Eylül 1946’da hurdaya çıktı ve parçalara ayrıldı.
 
Kaynak: Combined Fleet, Osprey
[+] 2 üye napolyon94 nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#2
Sonu dramatik olmuş. Müzede sergilenmesi daha iyi olurdu bence.
"... Egemen sınıfın düşünceleri, bütün çağlarda, egemen düşüncelerdir, başka bir deyişle, toplumun egemen maddi gücü olan sınıf, aynı zamanda egemen zihinsel güçtür.."
[+] 1 üye strateggy nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#3
@strateggy o Dönem ABD artık işgal ettiği bir Japonya'nın tek bir uçak gemisini daha işletmesine tahammül etmezdi. ama tıpkı efsanevi Mikasa gibi Hosho ve Yamato'nun da bir müze olarak günümüze ulaşmasını isterdim. Bir sonraki yazı "USS Langley" üzerine olacaktır.
Ara
Cevapla
#4
Sembolik açıdan baya önemli bir silahmış, yazık oldu.
[+] 1 üye SatanistKesenKedi nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#5
d7G9MV.jpg
Maksat görselllik olsun :)
Ancak resime göre rampa kalkış için değil iniş için. Acaba oyundakiler mi ters koydu.
[+] 2 üye birisi43 nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#6
Rampa kesinlikle kalkos icin, inis icin hic bir makul mantik yok. Nasil inecek rampaya :))
Mesele hoi4 de de Yorktown sinifi ucqk gemisini uc boyutlu modellemisler. Ama yanlis modellemisler, her sey duzgun olsa da kuleyi saga degil sola koymuslar..

Gerci hoi4 buyuk bir oyun degil ama WoW un sebebini arastirmak lazim.
Ara
Cevapla
 




Konuyu Okuyanlar: 4 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.