09-01-2018, 10:30
(Son Düzenleme: 10-04-2018, 14:02, Düzenleyen: irfandurmus.)
Dîvânü Lugati't-COH 2
(Company Of Heroes 2)
Oyunumuz 2 tarafın 5 farklı seçenekle oynanabildiği gerçek zamanlı bir strateji oyunu. Klasik işçilerle kaynak toplama yerine, bölge ele geçirerek gelen kaynaklar ile bina yaparak asker ve tank üretilebilen detaylı bir 2. Dünya savaşı oyunu. Mihver kuvvetleri 2 seçenek ve Müttefikler tarafı 3 seçenek ile karşımıza çıkıyor. Oyun Tek kişilik, Çok oyunculu, Kampanya ve Tarihsel görevlerden oluşan 4v4 e kadar destekleyen farklı oynama seçeneklerine sahip.
Oyun mantık olarak ürettiğiniz askerler ile hayati bölgeleri ele geçirmek ve gelen kaynaklar ile yeni teknolojiler geliştirip yeni binalar kurmaya odaklanan; bu gelişmiş binalardan daha nitelikli askerler ve tanklar üreterek düşmana üstünlük sağlamaya yönelik tam bir RTS. Age of Empires 2 de nasıl son çağa atlamadan Paladin üretemiyorsanız burada da belli binalar ve seviyeler açılmadıkça tank üretemezsiniz.
Kampanya: Ana oyuna sahip olanların oynayabildiği, Sovyetler ile Almanlara karşı savaşılan Berlin işgaline kadar devam eden senaryo bölümü. DLC olarak da Ardennes Assault senaryosuna ulaşılabiliyor.
Tarihsel Görevler: Ana oyuna sahip olanların ¼ oranını oynayabildiği gerisini DLC yoluyla alabildiği tarihsel tek bölümlük görevler.
Tek Oyunculu: Oyuncuların bilgisayara karşı oynadığı kendi istedikleri harita ve ayarları yapabildikleri oyun türü.
Çok Oyunculu: Oyuncuların diğer oyunculara karşı ya da bilgisayara karşı diğer oyuncularla birlikte oynayabildiği oyun türü. Bu seçenekte, kişi istediği oyuncularla istediği haritada oynayabildiği gibi rastgele seçim yoluyla da tanımadıkları kişilerle rastgele dağıtım yapılan haritalarda da oynayabilirler.
Oyun bu yönüyle çok sayıda oyuncunun fazla beklemeden bir oyuna katılmasına imkân vererek, tek başına kalabalık maçlara katılmak isteyenlere büyük kolaylık sağlıyor.
Seçilebilir Devletler
Bu kuvvetler Mihverde:
Wehrmacht: Almanların Doğu cephesini temsil ediyor. Dengeli ve savunmaya dayalı özelliklere sahip bir kuvvet ayrıca oyunun yalın halini alanların sahip olabileceği 2 kuvvetten biri.
Oberkomando West: Almanların Batı cephesini temsil ediyor. Agresif oyun tarzını seven oyunculara hitap eden DLC ile sahip olunabilen bir kuvvet.
Bu kuvvetler Müttefiklerde:
Sovyetler Birliği: Rusya’ yı temsil eden dengeli özellikleri olan oyunun yalın halini alanların sahip olabileceği diğer kuvvet.
ABD: Amerika Birleşik Devletleri müttefikler tarafının en saldırgan kuvveti ve bu devlete DLC ile sahip olunabilir.
İngiltere: Birleşik Krallıkta diyebileceğimiz bu devlet müttefiklerin savunma ağırlıklı kuvvetini oluşturuyor. En son eklenen bu kuvvete DLC ile sahip olunabilir.
Kazanma Şartları
Oyunun başında ayarlarda hangi kazanma şartıyla oynayacağımızı seçeriz ve o seçeneğe göre düşmanımızı yenmeye çalışırız. Standartı puan düşürmedir.
Puan Düşürme(Victory Point): Bu yöntem oyuncuların çoğunlukla tercih ettiği standart kazanma yöntemidir. İki taraf oyuna 500 er puanla başlar (Ayarlarda 250 ve 1000 seçeneği de mevcut) karşı tarafın puanını sıfırlamaya çalışarak galip gelir. Oyunda 3 büyük bayrak mevcut, bu bayraklardan 2 tanesini ya da 3 tanesini ele geçiren karşı taraftan puan düşürmeye başlar. Puanı sıfırlanan takım yenilir. Bu yüzden bayraklar için oyunda sıkı mücadeleler olur.
Yok etme(Annihilation): Bu yöntemde düşmanın merkezindeki tüm binaları yıktığınızda savaşı kazanmış olursunuz.
Kaynaklar
İnsan Gücü (Manpower): Bu kaynak oyundaki 3 kaynaktan en önemlisi ve kendi kendine gelen ana kaynak türü. Bölge ele geçirmeden bu kaynağınız kendi kendine gelir ve insan gücü ile araçlar ve tanklar dışında ki tüm asker çeşitlerini üretebilirsiniz. Yine bu kaynak zırhlı araç ve tank üretiminde de kullanılacaktır. Oyunda popülasyonunuz arttığında insan gücünün gelme hızı azalacaktır. Oyunda nüfus üst sınırı 100 dür.
Fuel (Benzin): Benzin kaynağı ile her türlü aracı ve tankları üretebiliyoruz. Bu kaynak bölge ele geçirmediğiniz takdirde gıdım gıdım geleceğinden bu da oyunu kaybetmeniz anlamına geldiğinden çevre bölgeleri ve oyunda 2 tane bulunan benzin bölgesini ele geçirmeniz gerekiyor. İnsan gücünden sonraki en önemli kaynak. 2 benzin bölgesinden 1 tanesi mutlaka elde tutulmalı aksi halde düşmanın tanklarına karşılık tank üretilemeyeceğinden oyunda mağlubiyet kaçınılmaz olur.
Mühimmat (Munition): Mühimmat kaynağı 3. Önemli kaynaktır. Doğrudan asker ve tank üretiminde kullanılmasa da bunların her türlü özelliğinde ve birçok general özelliğinde kullanılan olmazsa olmaz kaynaklardan biridir. El bombası atma, topçu atışı ve bilahare yetenek mühimmat istediğinden oyunda bulunan 2 mühimmat bölgesinden 1 tanesini elinizde bulundurmaya bakın.Örnek 1 savaş alanı
Örnek savaş alanı 2
Örnek savaş alanı 3 (Karlı bölgeler konusunda iyi çalışılmış)
Komutanlar : Oyun bize belli bir kabiliyet ağacından ilerlememize olanak veriyor. Bu çeşitliliği farklı komutan seçerek elde ediyoruz. Seçtiğimiz komutan bize 5 farklı yetenek kazandırıyor. Oyun başlarken 3 komutanı yanımıza alarak başlıyoruz. Bunlardan ihtiyacımız olan bir tanesini oyun başladıktan sonra herhangi bir zamanda seçerek onun özelliklerine sahip oluyoruz ve onu değiştiremiyoruz. Bu özellikler biz savaştıkça açılmaya başlıyor. Level olayı gibi yani. Örneğin Tiger tankını oyunun başında çağıramıyoruz LvL 13 olmak lazım.
Forumda belli komutanlar özellikle incelenmiş ben sadece örnek olarak birini anlatayım. Aşağıdaki komutan USA komutanı bu adamı seçtiğinizde kutucuklar içindeki 5 özellik sırasıyla açılıyor son seçenekte normalde üretilemeyen farklı bir tanka erişim sağlandığı görünüyor. Komutanın DLC olduğunu belirtmeden geçmeyim Oyunun verdiği ve DLC ile alınabilen çok sayıda komutan var bu da her oyuncunun farklı şekillerde sahaya çıkmasını sağlayan mükemmel bir özellik. Oyuna başlarken 3 hakkınızı farklı komutanlara kullanırsınız mesela biri topçu, biri ağır tank, biri de piyade olsun siz oyunun seyrine göre ne lazımsa o komutanı seçerek oyuna devam eder ve avantaj elde edersiniz. Kuvvetli savunma yapan bir İngiliz rakibe karşı Topçu general seçmek gibi.
İntel Bulletin özelliği: Bu özellikte savaşa başlamadan önce seçtiğimiz 3 kabiliyet. Bunu sonradan değiştiremiyoruz o yüzden oyun başında iyi seçmek lazım.
Bu özelliklere örnek olarak
-Panter tankına %10 zırh,
-Panzergrenardier askerine %10 tecrübe bonusu,
-Stug tankına % 4 hızlı doldurma,
-SU-85 Tankına % 3 zırh delme gibi.
Örnek intel bulletin havuzu aşağıda.
İntel Bulletinler DLC şeklinde alınmıyor. Elde etmesi kolay 1000 Oyun puanımızla istediğimizi alabiliyoruz.
Gelelim Birim Sınıflarına :
Mühendis/İstihkam : Bu sınıftan İngiliz dışında her oyuncu (İngiliz sonradan üretebiliyor) 1 birlik ile başlıyor. Bu sınıf askerler genelde çatışma kabiliyeti düşük (OKW mühendisi yakın menzilde bayağı cevval) fakat savaşma kapasiteleri arttırılabilen askerler. Genellikle piyade savaşları için kullanılmayan bu askerlerin görevi bina yapma, tamir, mayın döşeme/temizleme, siper kazma, tank engeli kurma, savunma binaları kurma, topçu kurma, bayrak çevirme vs. çatışmalar yerine destek hizmetleri için kullanılması tavsiye edilir.
Piyade : Her ülkede çeşitli tipleri olan tamamı piyade tüfeği ile başlayıp ekipmanla güçlendirilebilen ordumuzun bel kemiği. Hem piyadelere hem tanklara karşı savaşabilen bayrakları çeviren binalara ve savunma mevzilerine girebilen önden çerez niyetine gönderilebilen oyun sonlarına doğru nasıl öldüklerini anlayamadığınız elemanlar. Oyuncu mutlaka elinde piyade bulundurmalı ve birliğin tamamının yok olmasına izin vermeden kaçıp eksikleri doldurmalı.
Özel Kuvvetler/Komandolar : Yine her ülkede çeşitlerine rastlayabileceğiniz daha maliyetli fakat daha seçkin piyade grupları. Komandolar, paraşütçüler vs. askerler bu grupta olup genelde Komutan seçimi gerekmektedir. Bu askerler genelde özel görevler için tercih edilmeli, fakat sayıları arttığında düz piyade gibi de kullanılabilirler.
Keskin Nisancılar : Wehrmacht, Sovyetler ve İngiltere' de olan bildiğimiz uzaktan adam avlayan nişancılar. Kamuflaj kabiliyetleri ve görüş menzillerinin uzun olması sayesinde 1 tane bulundurulması faydalıdır.
Makinelı Tüfek Takımı : Ağır Makineli Tüfek takımları oyunda çok önem arzeden, piyade mangalarını durdurmak ve öldürmek için 1 numaralı seçenek. Her oyuncuda bulunması gereken fakat kurulumu için zaman gerektiği için kurulana kadar dikkat edilmesi gereken yegane savunma silahı.
Havan Takımı : Uzun mesafeden sabit hedefleri, piyade hedeflerini yada silah takımlarını vurmak için etkili bir yöntem. Tüm oyuncuların makineli arkasında bulundurması gereken önemli silahlardan.
Tanksavar Topu : Tüm tank ve araçlara karşı oyunun sonuna kadar etkili bir biçimde kullanılabilen toptur. Her oyuncuda mutlaka bulunmalıdır.
Kundağı Motorlu Obüsler/Topçular: Malum 2. Dünya savaşı konulu oyunumuzda tank ve piyadeler savaşın ilk sıralarında yer alırken Topçuluk ve toplar oyunumuzda 2. derece önem arz etmekte. Agresif savaşan, mobil birlikler kullanan oyuncular için bir şey ifade etmezken bazı oyuncular için olmazsa olmazdır. Oyunumuzda Top/Obüs adı altında üretebildiğimiz daha doğrusu kurulumunu yaptığımız bu birimler ve tank şaseli bu araçlar uzak mesafeden düşman üzerine ateş baskısı kurmak isteyen oyuncular için birebir. İngiliz gibi savunma binaları ile kendini korumaya alan yada belli bölgelerde yoğun asker ve tank bulundurarak sıkı savunma yapan oyuncuların savunmasını kırmak için birebir. Topçuları normalde üretemezken bazı komutanların özelliği olarak oyunun orta safhasında açılıyorlar. Oyunun hemen hemen her noktasına atış yapabilen yüksek ateş güçlü olan bu birimler atış emri verildiğinde belli sayıda mermi attıktan sonra beklemeye geçiyor ve dolumdan sonra tekrar atış yapabiliyorsunuz. Fazla pahalı olmadıklarından oyuncular için yapması zor da değil. 1v1 oyunlarda pek tercih edilmese de kalabalık oyunlarda 1 kişinin topçu general seçmesi mantıklı olacaktır.
Hafif Araçlar : Her ülkede bulunan yarı paletli yada tekerlekli bu araçlar oyunun başında birçok işe yararlar. Piyadeleri püskürtme,eksilen piyadeleri tamamlama, düşman silah takımlarını avlama, bombardıman ve diğer araçlara karşı vurucu olmak üzere kullanışlı az benzin isteyen oyun başı dengeleri değiştiren özelliklere sahiptir. Tanklar çıkana kadar herkese tavsiye edilir. Tanksavarlara karşı zayıf oldukları unutulmamalı. Bazı farklı türevler ilerleyen safhalarda açılır.
Hafif Tanklar: Oyunun orta evrelerine doğru üretilmeye başlanan paletli bu araçlar hem piyadeye hem hafif araçlara karşı ilaç niyetine üretilebilir. Orta/ağır tanklar savaş alanına ağırlığını koyana kadar az maliyet ile üstün gelmek için kaçınılmaz. Direk ağır tanklara geçmek isteyenlerin benzin harcamamak için üretmemesi gerekir.
Orta Sınıf Tanklar: Ve savaş kızışmaya başladı. Orta sınıf tankların devreye girmesiyle daha çetin mücadelelerin ortaya çıkması kaçınılmaz. Oyundaki en kullanışlı birimler olan orta sınıf tanklar piyadelere, araçlara, hafif/orta/ağır sınıf tankların tamamına karşı etkili olduğundan oyuncu için üretilmeleri öncelikli hedef olmalıdır. Tank yok edicilere karşı dikkatli olunması gereken bu tanklar, hızları sayesinde tank yok edicilerin arkalarına dolanmak suretiyle onlara karşıda etkilidirler. Düşmanı yarıp geçmek yada kuşatmak için en iyi birimlerdir. Oyuncular bazen bu sınıf tankları spam yaparak kullanmakta ve iyi sonuçlar almaktadır. (Özellikle T-34) Ama profesyonel olanı çok abanmamaktır. Aksi taktirde Tanksavar spamı ile karşı karşıya kalmak ve patlayıp giden tankları görmek üzücü olur. Orta sınıf tanklar kaynak ihtiyacı nedeniyle tam fiyat/performans aracıdır. Oyun sonuna kadar aktif olarak kullanılabilen bu tanklar çabuk kaybedilmemeli ve rank alarak güçlenmeleri sağlanmalıdır. Bu arada Panter tankı Wehr de ağır sınıf kabul edilirken OKW de orta sınıf kabul edilmekte.
Ağır Tanklar: Ağır tanklar üretilmesi zor olan ve en etkili savaş makineleri hem piyadeye hem araçlara karşı etkili olan bu birimler çoğunlukla 1 tane üretilebilen (Panter ve Churchill birden fazla üretilebilir.) yüksek maliyetli kaybedilmesi üzücü olan zırhlı şövalyelerimiz. Tüm saldırılarımız da başı çeken çevresindeki dosta güven düşmana korku veren bu araçlar tanksavarlardan ziyade özellikle mayınlara karşı korunmalıdırlar. Zira mayına basıp motoru bozmuş bir ağır tankın çabucak yok edilmesi mümkündür. Çoğu oyuncu için mayına basmış bir tankı yok etmesi kolay olduğundan Allah Allah nidalarıyla hücuma kalkmaması gereken mikro komutlarla yönetilmesi mecburi canavarlardır. 2. Dünya savaşı efsanesi Tiger tankının da içinde bulunduğu bu sınıf oyuna keyif katar.
Orta sınıf Tank Destroyerler: Oyunun ilerleyen dönemlerinde elimiz ayağımız olan tank şasesine sahip tanksavar namlusuna sahip zırhlılardır. Tank ve araç katili olan bu araçlar ne yazık ki piyadelere karşı etkisizdir. Bu yüzden bunları piyadelerin üstüne sürmemek gerekir. Genel maksatlı değil tank yok etmeye yönelik olduklarından fazla üretmemek mantıklı olacaktır.
Ağır Tank Destroyerler: Gelelim süper yırtıcılara. Oyunda ki tüm tankların zırhını delme gücüne sahip olan bu tank şaseli tank yok edicileri oyunun zirve noktası. En pahalı ve en geç çıkan birimler ve aynı anda sadece 1 tane üretilebildiğinden iyi korunmaları gerekir. En iyi zırh, en yüksek can ve en delici silah özellikleri bu araçlarda ama ISU-152 hariç piyadelere karşı etkisizler. Tamamının namlusu sabit olduğundan ve yavaş olduğundan arkalarına tank kaçmasını engellemek gerekir. Aksi taktirde en basit orta seviye tank bile arkadan koca devi indirebilir. Çevresinde onu koruyabilecek eskortları olduğu taktirde uzun menzilleri ile tanklar için ızdıraptırlar. Maliyeti ve oyunun geç safhasında devreye girdiklerinden bir çok oyun onlar üretilemeden bitmektedir. Kalabalık oyunlarda 1 oyuncunun mutlaka ilgili komutanlardan birini seçmesi gerekir.
Devam ediyor.