Selamlar, bir başka rehberimize hoş geldiniz. Bugün konumuz Diplomasi. Diplomasi konusunu anlatırken birçok alt başlıklar kullanacağız ilk alt başlığımız ile başlayalım.
Diplomatlar
Diplamatlar, diplomatik eylemlerin birçoğunu yapar. İlişki geliştirme, vassal ilhak etme ve casusluk eylemleri gibi. Diplomatlar bazı görevlerini yerine getirirken meşgul olmak zorundadırlar.
Diplomat kazanmak :
Ülkelerin varsayılan diplomat sayısı 2'dir. Fazladan diplomatlar aşağıda yazan idealar, poliçeler ve tetikleyiciler ile kazanılabilirler.
Gelenekler :
+1
Hausan gelenekleri
Kürt gelenekleri
Sligonian gelenekleri
Thüringian gelenekleri
Idea'lar :
+1
5. Aristokratik idea
1. Diplomatik idea
2. Casusluk ideası
7. Assamese ideası
4. Ayutthayan ideası
3. Baden ideası
6. Bosna ideası
7. Cherokee ideası
6. Çerkes ideası
4. Iroquois ideası
4. Karaman ideası
7. Krakowian ideası
7. Lüksemburg ideası
3. Medri Bahri ideası
7. Moluccan ideası
3. Ragusa ideası
6. Shawnee ideası
Bonuslar :
+1
Antemoro hedefleri
Mapuche hedefleri
West African hedefleri
Poliçeler :
+1
Yönetim-Diplomatik (Administrative - Diplomatic)
Aristokratik - Keşif (Aristocratic - Exploration)
Casusluk - Ofansif (Espionage - Offensive)
Tetikleyiciler :
+1
Krallık ve
imparatorluk yönetim seviyeleri için
Papalık kontrolcüsü için
"Institute Reichsregiment" reformundan sonra HRE İmparatoru için
İlişki Limiti
Ülkelerin diplomatik ilişkilerinin sınırları vardır. Bu sınır aşıldığında her bir diplomatik ilişki o ülkeye aylık -1
diplomatik puanı kaybettirir. Bir ülke ile birden fazla ilişkiye sahip olsanız bile o ülke sizin limitinizi 1 ilişki olarak etkiler.
Limiti dolduran anlaşmalar ;
Diplomatik İtibar (Diplomatic Reputation)
Diplomatik itibar ülke ilişkilerinde büyük rol oynar. 1 diplomatik itibarın vassal ülkeler üzerindeki etkilerine bakalım ;
Ayrıca diplomatik itibar diğer devletlerin aşağıdaki anlaşmaları kabul etme bonusu verir ;
Tamam bütün bunları biliyoruz, peki nasıl diplomatik itibar kazanacağız? Ona da bakalım ;
Diplomatik Anlaşmalar
Savaş
Savaşlar bir ülkenin müttefikleri ile veya tek başına başka bir ülkeye saldırmasıdır. Karşı tarafın müttefikler otomatik olarak savaşa davet edilir. Ayrıca savaş ilan etmek için geçerli bir savaş sebebi kullanılmaz ise veya ateşkes bozulur ise savaş açan ülke çok fazla Agresif Genişleme dezavantajı alacak ve istikrar kaybedecektir. Savaşlar sayesinde topraklar ele geçirilebilir, düşmanın ekonomisine darbe vurulabilir. Muharebeler kazanarak, toprak işgal ederek, kaleler fethederek ve en önemlisi Savaş Hedefini gerçekleştirerek "War Score" (Savaş Skoru) elde edilebilir. Bu savaş skoru barış anlaşması yaparken düşmanın anlaşmayı kabul etmesini sağlar.
Koalisyon Kurmak
Koalisyon bir devlete karşı -50'den fazla Agresif Genişleme
ilişkisi bulunduran ülkelerin katıldığı tek bir ülkeye karşı olan geçici müttefikliktir. Eğer koalisyon hedefi olan ülke, koalisyon ülkelerinden birine savaş açarsa tüm koalisyon devletleri savaşa katılır veya koalisyon devletleri yeterince güçlü ise hedef ülkeye savaş açabilirler. Koalisyon içinde olan devletler koalisyon savaşlarına zorunlu olarak katılma durumda olurlar.
Müttefiklik
Müttefiklik iki ülke arasında kurulan askeri birliktir. Bir ülke müttefiğini savaşa çağırması için müttefiğinin savaşa gelme isteğinin olması gerekir, gelmiyor olmasının sebebi aradaki trust (güven) seviyesi, ülkesinin durumu veya savaşa girmenin ülkesinin istikrarını bozacak (ateşkes gibi) olması olabilir. Defansif savaşlarda müttefik ülkeler otomatik olarak savaş daveti alırlar ve savaşa katılmazlar ise prestij kaybı yaşayıp müttefikliklerini kaybederler. Eğer Cossacks
DLC'si aktif ise trust (güven) ve favor (iyilik) seviyeleri aktif olurlar ve favor puanı 10 olmadan bir ülkeyi savaşa toprak vaat etmeden getiremezsiniz.
Bağımsızlık Desteği
Conquest Of Paradise DLC'si ile aktif olur. Bir ülkenin bağımsızlık isteği
%50'den yüksek ise o ülke bağımsızlık desteğini kabul edebilir. Eğer bağımsız olmak isteyen ülke bağlı olduğu ülkeye savaş açar ise destek veren tüm ülkeler otomatik olarak savaşa girerler.
Condottieri Önermek
Mare Nostrum DLC'si ile aktif olur. Bir ülke kendi birimlerini maksimum 20 birim olmak üzere başka bir ülkeye kiralamasını sağlar.
Barışa Zorlamak
Barışa zorlama seçeneği ile alakanız olmadığı bir savaşın agresif liderine beyaz barış yapma talebi gönderebilirsiniz. Eğer agresif lider talebinizi kabul etmez ise savunmacı tarafta savaşa dahil olursunuz. Ancak Barışa Zorlama seçeneği için aşağıdaki şartları karşılamanız gerekmektedir ;
Vassallık Teklifi
Vassallık teklifini bir ülke, sizden çok güçsüz ise ve siz ile ilişkisi iyi ise kabul eder. Vassallık teklif etme şartları
Vassallık İptali
Vassallık iptali, vassalınız olan bir ülkenin tekrardan bağımsızlığa kavuşmasını sağlar. Size -25 prestij almanıza ve vassal ile aranızda -200 ilişki kaybına sebebiyet verir. Vassallığı iptal ettikten sonra o ülke ile 5 yıl ateşkesiniz olur. Ateşkeste olduğunuz vassalların, vassallıklarını iptal edemezsiniz.
March Yapmak
Art Of War DLC'si ile aktif olur. March sadece vassallarınıza verebileceğiniz bir statüdür. March yaptığınız vassal ;
March İptali
Vassalınızın March statüsünü kaldırmak ve onu tekrar vassal
yapmak -1 İstikrar
ve -200
ilişkiye sebebiyet verir.
Vassallık İlhakı
Eğer bir vassal 5 yıl boyunca vassal olduysa, her ay belli diplomatik puan
karşılığında ilhak edilebilir. Diplomatik itibar
bu süreci hızlandırır ve ilhak tamamlandığında 10 yıllığına -3 diplomatik itibar
kaybı yaşanır. Ayrıca ilhak tamamlandığında vassalın ordusu ve donanması kazanılır.
Personal Union (PU) İlhakı
Eğer bir Pu devlet 50 yıl boyunca Pu olarak kalmış ise vassallar gibi diplomatik puan
karşılığında ilhak edilebilir. İlhak sonrasında Pu'nun ordusu, donanması ve vasalları kazanılır. Yine ilhak tamamlandığında 10 yıllığına -3 diplomatik itibar
kaybı yaşanır.
Sömürge (Protectorate) Oluşturma
Teknolojik olarak çok geride olan bir devlet Protectorate yapılırsa +%50 Ticari gücünü
aktarır, ve diplomatik ilişki sınırını doldurmaz. Protectorate olan ülke ise daha ucuz teknoloji
seviyesi atlar.
Sömürge (Protectorate) Olma Talebi
Teknolojik olarak çok ileride olan bir devletten Protectorate olma talebi istenir ve o ülke kabul eder ise -%50 ticari güç
kaybı yaşanır ancak teknoloji
ucuzlar ve talebi kabul eden ülke tarafından korunulur.
Bağımsızlık Garantisi
Eğer bir devlet, diğer bir devletten yeterince güçsüz ise o devletin bağımsızlığını garantiye alabilir. Böylelikle ona saldıran devletlere karşı defansif savaş çağrısı alır. Ancak savaş çağrısını kabul edilmez ise -50 prestij
kaybı yaşanır. Bağımsızlık garantisi diplomatik ilişki sınırını
doldurur.
Uyarı Göndermek
Uyarı gönderilen ülke eğer uyarı gönderen ülkenin sınırında olan bir ülkeye savaş açar ise, uyarı gönderen ülke defansif savaş çağrısı alır. Çağrıyı reddetmek sadece güven puanını ve ilişkileri etkiler. Bir ülkeye uyarı atılması için, atan ülkenin daha güçlü olması gerekmektedir. Bir uyarı 20 yıl boyunca geçerli olur.
Savaş Tehditi
Cossacks DLC'si ile aktif olur. Savaş tehdidi sadece core veya claim toprak bulunan ülkelere karşı yapılır. Eğer talep edilen toprağın verilmesi kabul edilir ise tehdit eden ülke toprağı alır ve agresif genişleme cezası alır. Toprağı veren ülke ise -10 prestij
kaybeder. İki ülke arasında 5 yıllık ateşkes başlar.
İlişki Geliştirme
İlişki geliştirme zamanla gerçekleşir ve gerçekleştiği sürede 1 diplomat
meşgul olur. Vassal/Pu devletler ile en fazla +200, diğer ülkeler ile ise en fazla +100 ilişki geliştirilebilir. İlişki geliştirme son bulduğunda her yıl -3 olmak üzere bu etken azalmaya başlar. "Better relations Overtime" ideası ile karıştırılmalıdır. O idea negatif ilişki etkenlerinin çabuk düşmesini sağlar.
Hakaret Etme (Send An Insult)
Bir ülkeye hakaret etmek o ülkeye 1 yıllığına savaş sebebi
kazandırır. -50 ilişki kaybına yol açar, her yıl bu ilişki +5 düzelir. Ayrıca rakibe haraket etmek +5 Power Projection
kazandırır.
Hanedan Evliliği
Ülkeler hükümdar yönetimleri boyunca birbirleri ile hanedan evlilikleri yapabilirler. Hükümdar değişimlerinden sonra evlilikler son bulur. Hanedan evliliği 2 ülke arasında +25 ilişki sağlar. Bir hanedan evliliğini bozmak -1 istikrar
ve +1 savaş yorgunluğu
verir.
Eğer bir Hristiyan
(Kıpti/Ortodoks/Katolik/Protestan/Kalvinci) hükümdar varissiz ölür ise, hanedan evliliği bulunan ülke taht üzerine hak iddia edebilir, savaş çıkarabilir. Eğer bu iki ülke zaten aynı hanedan ise hükümdarı ölen ülke direk Personal Union altına girebilir.
Hristiyan
ülkeler dışındaki ülkeler birbirleri ile evlenebilirken, Hristiyan ülkeler sadece kendi aralarında evlenebilirler.
Taht İddiasında Bulunmak (Claim Throne)
Taht iddiasında bulunmak hedef ülkeye karşı hedef ülkeyi Personal Union altına almaya yarayan "Taht iddiası" savaş sebebini verir. Taht iddiasında bulunmak için ;
Varis Desteği (Heir Support)
Polonya
veya Commonwealth
'in sahip olduğu yönetim biçimi olan "Elektif Monarşi" üzerinde kullanılabilir. Elektif monarşi ile yönetilen ülkenin varisi "Sejm" adı verilen bir soylu meclisi tarafından seçilir ve diğer ülkeler kendi hanedanlarından bir soyluyu varis olması için seçime sokabilir. Diplomatik itibarın bu seçimde büyük önemi vardır. Seçilen varisin bağlı olduğu ülke aşağıdaki bonusları alır ;
+25 Prestij
+10 Meşruluk
+24.x Yönetim
, diplomasi
ve askeri
puanı. (X=Heir'ın gücü)
Casusluk Faliyetleri
Bu konuda daha fazla bilgi almak için Casusluk Rehberi konumuza bakabilirsiniz.
Ticari Güç Transferi
Wealth Of Nations DLC'si ile aktif olur. Bir ülke diğer ülkeye kendi ticari gücünün bir kısmını savaş sonucunda veya diplomatik olarak aktarabilir. Ticari güç transfer diplomatik ilişki sınırına etki etmez.
Ambargo Uygulama
Ambargo uygulamak hedef ülkenin ortak ticari noktalardaki ticari gücünü
düşürür. Rakip ülkeye ambargo uygulamak Power Projection sağlarken, rakip olmayan bir ülkeye ambargo uygulamak ticari verimliliği düşürür.
Hediye Göndermek
Bir ülkeye hediye göndermek en fazla +25 ilişki sağlayabilir. Hediye gönderilen ülkenin gücüne göre +25 ilişkiye ulaşmak için gönderilen para sayısı artabilir.
Borç Önerisi
Bir ülkeye borç para vermek sadece oyuncu ülkelere karşı uygulanabilir. Eğer borcu alan ülke geri ödemez ise borç veren ülke savaş sebebi kazanır.
Para Yardımı
Ülkeler birbirlerine aylık para yardımlarında bulunabilirler. Para yardımı yapılan ülke ile ilişki +15 olana kadar her ay ilişki artışı meydana gelir.
Bölge Satımı
Bölgeler 0-20,000 duka arası fiyatlar ile ve -10 prestij
kaybı ile diğer ülkelere satılabilir. Bölge satan ve alan tarafın barışta olması ve rakip olmaması gerekmektedir.
Gemi Satımı
Art Of War DLC'si ile aktif olur. Gemiler başka ülkelere 0-1000 duka arası fiyatlar ile satılabilir. Satım sırasında iki ülkeninde barışta ve rakip olmaması gerekir. Ayrıca satılan gemilerin, gemileri alan ülkenin supply (erzak) menzili içerisinde olmalıdır.
Harita Paylaşma Talebi
Mare Nostrum DLC'si ile aktif olur. Bir ülkeye belirli bir bölgenin haritasını paylaşmak için talep gönderildiğinde ve kabul edildiğinde, haritayı paylaşan ülke +10
prestij alırken, haritayı alan ülke -15
prestij kaybeder. Anlaşma için iki ülkenin barışta olması ve rakip olmaması gerekmektedir.
Askeri Geçiş İzni
Askeri geçiş izni ile bir ülke izin aldığı ülkenin topraklarından sorunsuzca geçebilir. Askeri izinin kabul edilmesi askeri izin isteyen ülke ile olan ilişkiye +10, reddedilmesi ise -10 olarak yansır. Ayrıca geçiş izini alınmış bir ülkeye savaş açmak -5 istikrar
cezasına sebep olacaktır.
Liman İzni (Fleet Basing Rights)
Liman izni almanın etkileri ;

Diplamatlar, diplomatik eylemlerin birçoğunu yapar. İlişki geliştirme, vassal ilhak etme ve casusluk eylemleri gibi. Diplomatlar bazı görevlerini yerine getirirken meşgul olmak zorundadırlar.
Diplomat kazanmak :
Ülkelerin varsayılan diplomat sayısı 2'dir. Fazladan diplomatlar aşağıda yazan idealar, poliçeler ve tetikleyiciler ile kazanılabilirler.
Gelenekler :
+1

Kürt gelenekleri
Sligonian gelenekleri
Thüringian gelenekleri
Idea'lar :
+1

1. Diplomatik idea
2. Casusluk ideası
7. Assamese ideası
4. Ayutthayan ideası
3. Baden ideası
6. Bosna ideası
7. Cherokee ideası
6. Çerkes ideası
4. Iroquois ideası
4. Karaman ideası
7. Krakowian ideası
7. Lüksemburg ideası
3. Medri Bahri ideası
7. Moluccan ideası
3. Ragusa ideası
6. Shawnee ideası
Bonuslar :
+1

Mapuche hedefleri
West African hedefleri
Poliçeler :
+1

Aristokratik - Keşif (Aristocratic - Exploration)
Casusluk - Ofansif (Espionage - Offensive)
Tetikleyiciler :
+1







Limiti dolduran anlaşmalar ;
Müttefiklikler
Hanedan evlilikleri
Bağımsızlık garantileri
Vassal veya
Personal Union sahibi olmak
Askeri geçiş hakkı almak
Bağımsızlık desteklemek
Askeri geçiş hakkı vermek
Limanı kullanma hakkı vermek/almak (Fleet basing rights)
Borç vermek/almak
Koalisyonlara katılmak
-
Federasyonda bulunmak (yerliler için)
Ambargo uygulamak
Ülkelere uyarı vermek
Aylık para yardımında bulunmak (Subsidies)
Koloni devletlerine veya
Protectorate devletlerine sahip olmak
Savaş tazminatları
Ticari güç transferi vermek/almak
Eğer "Revoke the Privilegia" reformu geçildiyse HRE içinde vassala sahip olmak

Diplomatik itibar ülke ilişkilerinde büyük rol oynar. 1 diplomatik itibarın vassal ülkeler üzerindeki etkilerine bakalım ;
- PU devletler için +%5 ilhak etme ihtimali verir. (Kral öldükten sonra)
- Vassal veya PU devletleri ilhak etme sürecinde +1 diplomatik puan harcamasını sağlar. (+1 fazla puan yer ama süreci hızlandırır)
- Vassal/PU devletlerin bağımsızlık isteklerini -%3 düşürür.
Ayrıca diplomatik itibar diğer devletlerin aşağıdaki anlaşmaları kabul etme bonusu verir ;
- Liman kullanma hakkı almak +3
- Askeri geçiş izni almak +3
- İmparatorken haksız (unlawful) bölgeyi talep etmek +3
- Bir ülkeden protectorate yapmasını istemek +3
- Bir ülkeden protectorate olmasını istemek +3
- Özgür şehir (Free city) statüsünü vermek +3
- Ofansif savaşa çağırmak +5
- Müttefiklik teklifinde bulunmak +5
- Bir ülkeden vassal olmasını istemek +3
- Harita paylaşımı istemek +5
- Hanedan evliliği istemek +5
- Ticari güç transferi talep etmek +3
Tamam bütün bunları biliyoruz, peki nasıl diplomatik itibar kazanacağız? Ona da bakalım ;
- 0
Legitimacy'de -1
, 100
Legitimacy'de +1
- Her %100 Aşırı genişleme
(Overextension) için -1
- Fil dişi (Ivory) ticaretini domine etmek
+1
- Devlet adamı (Statesman) danışmanı
+1
- Diplomatik vassal ilhakı yapmak, -3
(10 boyunca)
- "Institute Reichsregiment" HRE
reformundan sonra imparator olmak +1
- Hindu
bir ülke ile Ganesha
koruyucu tanrısını seçmek +1
- Budist
ülke ile dengeli karmaya sahip olmak +1
- Kalvinci (Reformed)
ülke ile istikrar (stabilty) hedefini seçmek +1
- Fetişist
ülke olmak +1
- Idea grupları veya ülke idealarını açmak +1/+2
(İstek olursa detaylı olarak yazılabilir)


Savaşlar bir ülkenin müttefikleri ile veya tek başına başka bir ülkeye saldırmasıdır. Karşı tarafın müttefikler otomatik olarak savaşa davet edilir. Ayrıca savaş ilan etmek için geçerli bir savaş sebebi kullanılmaz ise veya ateşkes bozulur ise savaş açan ülke çok fazla Agresif Genişleme dezavantajı alacak ve istikrar kaybedecektir. Savaşlar sayesinde topraklar ele geçirilebilir, düşmanın ekonomisine darbe vurulabilir. Muharebeler kazanarak, toprak işgal ederek, kaleler fethederek ve en önemlisi Savaş Hedefini gerçekleştirerek "War Score" (Savaş Skoru) elde edilebilir. Bu savaş skoru barış anlaşması yaparken düşmanın anlaşmayı kabul etmesini sağlar.

Koalisyon bir devlete karşı -50'den fazla Agresif Genişleme


Müttefiklik iki ülke arasında kurulan askeri birliktir. Bir ülke müttefiğini savaşa çağırması için müttefiğinin savaşa gelme isteğinin olması gerekir, gelmiyor olmasının sebebi aradaki trust (güven) seviyesi, ülkesinin durumu veya savaşa girmenin ülkesinin istikrarını bozacak (ateşkes gibi) olması olabilir. Defansif savaşlarda müttefik ülkeler otomatik olarak savaş daveti alırlar ve savaşa katılmazlar ise prestij kaybı yaşayıp müttefikliklerini kaybederler. Eğer Cossacks







Barışa zorlama seçeneği ile alakanız olmadığı bir savaşın agresif liderine beyaz barış yapma talebi gönderebilirsiniz. Eğer agresif lider talebinizi kabul etmez ise savunmacı tarafta savaşa dahil olursunuz. Ancak Barışa Zorlama seçeneği için aşağıdaki şartları karşılamanız gerekmektedir ;
- Agresif lider ile ateşkeste olmamak.
- Savunan lider ile +100 ilişkiye sahip olmak.
- Saldıran tarafın -%25 - %100 arasında bir savaş skoruna sahip olması.

Vassallık teklifini bir ülke, sizden çok güçsüz ise ve siz ile ilişkisi iyi ise kabul eder. Vassallık teklif etme şartları
- Teklif edilecek ülke ile +190 ilişkiye sahip olmak.
- Teklif edilecek ülke ile müttefik olmak.

Vassallık iptali, vassalınız olan bir ülkenin tekrardan bağımsızlığa kavuşmasını sağlar. Size -25 prestij almanıza ve vassal ile aranızda -200 ilişki kaybına sebebiyet verir. Vassallığı iptal ettikten sonra o ülke ile 5 yıl ateşkesiniz olur. Ateşkeste olduğunuz vassalların, vassallıklarını iptal edemezsiniz.


+%25 Ulusal İnsan Gücü
+%30 Ordu Limiti
+%30 Donanma Limiti
+%20 Kale Savunması
-%20 Kale Bakım Maliyeti
+%20 İnsan Gücü Toparlanma Hızı
-
-%15 Bağımsızlık İsteği

Vassalınızın March statüsünü kaldırmak ve onu tekrar vassal




Eğer bir vassal 5 yıl boyunca vassal olduysa, her ay belli diplomatik puan




Eğer bir Pu devlet 50 yıl boyunca Pu olarak kalmış ise vassallar gibi diplomatik puan



Teknolojik olarak çok geride olan bir devlet Protectorate yapılırsa +%50 Ticari gücünü



Teknolojik olarak çok ileride olan bir devletten Protectorate olma talebi istenir ve o ülke kabul eder ise -%50 ticari güç



Eğer bir devlet, diğer bir devletten yeterince güçsüz ise o devletin bağımsızlığını garantiye alabilir. Böylelikle ona saldıran devletlere karşı defansif savaş çağrısı alır. Ancak savaş çağrısını kabul edilmez ise -50 prestij



Uyarı gönderilen ülke eğer uyarı gönderen ülkenin sınırında olan bir ülkeye savaş açar ise, uyarı gönderen ülke defansif savaş çağrısı alır. Çağrıyı reddetmek sadece güven puanını ve ilişkileri etkiler. Bir ülkeye uyarı atılması için, atan ülkenin daha güçlü olması gerekmektedir. Bir uyarı 20 yıl boyunca geçerli olur.




İlişki geliştirme zamanla gerçekleşir ve gerçekleştiği sürede 1 diplomat


Bir ülkeye hakaret etmek o ülkeye 1 yıllığına savaş sebebi



Ülkeler hükümdar yönetimleri boyunca birbirleri ile hanedan evlilikleri yapabilirler. Hükümdar değişimlerinden sonra evlilikler son bulur. Hanedan evliliği 2 ülke arasında +25 ilişki sağlar. Bir hanedan evliliğini bozmak -1 istikrar


Eğer bir Hristiyan

Hristiyan


Taht iddiasında bulunmak hedef ülkeye karşı hedef ülkeyi Personal Union altına almaya yarayan "Taht iddiası" savaş sebebini verir. Taht iddiasında bulunmak için ;
- Hedef ülke ile hanedan evliliği
bulunmalı.
- Hedef ülke ile aynı hanedana sahip olunmalı.
- Hedef ülkenin zayıf iddialı varisi olmalı veya varisi olmamalı.
- Hedef ülkeden daha fazla prestije
sahip olunmalı.
- Diğer hanedan evliliği yapılmış ülkeler ile -50 ilişki kaybı.
- Hedef ülke ile -100 ilişki kaybı.
- -20 Prestij

Polonya


+25 Prestij

+10 Meşruluk

+24.x Yönetim




Bu konuda daha fazla bilgi almak için Casusluk Rehberi konumuza bakabilirsiniz.



Ambargo uygulamak hedef ülkenin ortak ticari noktalardaki ticari gücünü


Bir ülkeye hediye göndermek en fazla +25 ilişki sağlayabilir. Hediye gönderilen ülkenin gücüne göre +25 ilişkiye ulaşmak için gönderilen para sayısı artabilir.

Bir ülkeye borç para vermek sadece oyuncu ülkelere karşı uygulanabilir. Eğer borcu alan ülke geri ödemez ise borç veren ülke savaş sebebi kazanır.

Ülkeler birbirlerine aylık para yardımlarında bulunabilirler. Para yardımı yapılan ülke ile ilişki +15 olana kadar her ay ilişki artışı meydana gelir.

Bölgeler 0-20,000 duka arası fiyatlar ile ve -10 prestij








Askeri geçiş izni ile bir ülke izin aldığı ülkenin topraklarından sorunsuzca geçebilir. Askeri izinin kabul edilmesi askeri izin isteyen ülke ile olan ilişkiye +10, reddedilmesi ise -10 olarak yansır. Ayrıca geçiş izini alınmış bir ülkeye savaş açmak -5 istikrar


Liman izni almanın etkileri ;
- İzin alınan ülkenin limanları sayesinde erzak menzili artar.
- Ticaret menzili artar.
- Limanlara gemiler koyulabilir böylelikle ordu taşınabilir.
- Her ay liman başı 0.1 dukka ödenir.