Konu Dizisi: ROKET #3 Super Mario Bros (1985) Oynuyoruz
#1
SI_3DSVC_SuperMarioBros_image1600w.jpg
Oyun: Super Mario Bros
Platform: NES, GameBoy Advance, Virtual Boy, Famicom Disk, SNES(remake)
Tür: Platform
Yapım Yılı: 1985
Yapımcı: Nintendo US Creative Department
Dağıtımcı: Nintendo


Evet belki de en özel ve efsane oyunun konusunu açıyorum. Sevin yada sevmeyin, o oyun dünyasının bir numaralı figürü. Bakalım bu kralın namı nereden geliyor?

220px-Super_Mario_Bros._box.png

Sene 1983, Atari denen Eminönü esnafı kılıklı bir yönetimle icra edilen koca şirket yanlış politikaları ile evlerde video oyunu oynama sektörünü bitirme noktasına getirir. Tarihe 1983 Oyun Krizi olarak geçen bu hadise iki sebepten dolayı meydana geldi. İlki birbirinin aynı oyunları piyasaya süratle süren oyun yapımcıları, oyuncuları o dönem piyasaya küstürdü. Diğer benzer sebep ise bizzat Atari'nin birinci parti oyunlarından geldi. E.T. isimli filmin oyun uyarlamasını 1983 noeline yetişrmeye niyetli olan Atari tarihin gelmiş geçmiş en kötü oyunu kabul edilen E.T.'yi piyasaya sürer. Filmin de verdiği gazla 4 milyon satan! bu oyun facia yapısı ile derin bir yarayı sektörde bırakır. Atari' nin satışları dibe vurur. Böyle bir ortamda Nintendo'da Japonya'da başarıya ulaştırdığı Famicom'u ABD'ye çıkartmaya uğraş verir. Yapılması gereken müşterilerin talep ettiği "kalite kontrol" işlemini bir sisteme bağlamaktır. Famicom çok anahtar bir isim ile ABD'ye çıkar; "Super Mario Bros".

super-mario-bros-10.jpg

Mario aslında Nintendo'nun daha evvelinde kullandığı bir karakterdi. Donkey Kong oyununda ki Jumper isimli ana karakter olarak video oyun hayatına başlayan Mario'nun birde sonraki dönemde Famicom için kendi ismini taşıyan ilk sabit ekranlı platform oyunu çıkar. Tüm Mario serisinin babası olan Miyoamoto da Mario'yu bir adım öteye taşıyacak meşhur hamleyi Famicom'un ABD çıkışına yetiştirir. ABD'de Nintendo Entertainmet System yani NES olarak çıkan konsolun çıkış oyunu da ahanda bu Super Mario Bros olur. İlk defa New York'da basına gösterilen oyun cıvıl cıvıl dünyası ve eğlenceli oynanışı ile farkını yaratır. Toplamda 40 milyonluk korkunç satış rakamı ile (çoğu aslında konsol ile birlikte gelmesinden) bugün bile Super Mario Bros tarihin en çok satan 5. oyunudur. 

thumb-1920-445905.jpg

Oyun bir platform oyunu. Bölümler yeryüzünde, su altında, göklerde, şatolarda veya lağımlarda olup, oyunda genelde çeşit çeşit benzersiz tuzak ve canavarlar ile çarpışarak kısaca sürekli ilerlemek üzerine. Prensesi kurtarmaktan ibaret kurgusu dışında bir senaryo yok. Oyunda sayısız easteregg ve alternatif rotalar olduğu gibi bir sürü "gizli" nokta da bulunmakta. Buda oyunu defalarca kez oynamaya insanı teşvik ediyor. Ancak hayli zor ve sona hilesiz hurdasız ulaşıp bitirmek gerçekten bilek işi. 

Son olarak oyun birçok Nintendo platformuna çıktı, dileyenler SNES'de ki göze ve kulağa daha güzel gelen "remake" verisyonunu da oynayabilir. Fakat orjinal NES olanı oynamanız daha iyi bir tecrübe sunacaktır. Sözü uzatmadan topu sizlere atıyorum. Umarım Sizde deneyimlerinizi yorumlar ile belirtirsiniz.

Oyunu Browser Üzerinden Oynamak İçin Tıklayın

1590540632_b03bed550a.jpg

Super Mario Bros hakkında tartışma konuları

-Daha önce Super Mario Bros oynadınız mı? Oynadıysanız bu ilk ne zaman oldu?

-Oyuna dair hatıralarınız, veyahut diğer oyunlardan ayıran bir bağınız bulunuyor mu?

-Genel olarak zorluğunu nasıl değerlendiriyorsunuz ?

-Grafik ve seslerini başarılı buluyor musunuz ?

-Bugünkü oyunlar ile kıyaslamak isteseniz bu ilk hangi kıstasta olurdu?

Bu konu Strategyturk Retro Oyun Kulübü bünyesinde açılmıştır. @napolyon94@Kirpi@25itroy25@Ecdad Computer@altnkurt@fff7@Voidian@Belendithas@Filsuk
[+] 7 üye napolyon94 nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#2
Eskiden beri oynarım. Uzun bir süredir oynamıyorum gerçi. Benim için çerezlik bir oyundur. Zevklidir ama 3-5 nostalji yapıp çıkarım yani. Şimdiye kadar da çok oynamadığımdan oyunun değerlendirmesini yapamayacağım.
Ara
Cevapla
#3
Genel olarak zorluğunu nasıl değerlendiriyorsunuz ?
Orijinal Mario üzerine benim en çok merak ettiğim konu nasıl bu kadar replayability sahip olabildiği. Hep aynı bölümler, timing aynı, düşmanlar aynı,  spacing aynı her şey aynı hatta spritelar bile aynı. Bulutlar ve otlar aynı, Luigi ile Mario aynı. Peki neden bu kadar çok yeniden oynanma sayısı var? Aslında çok sıkıcı olması lazım değil mi?

Son zamanlarda bu konuda aklıma hep "prepare to die" ile dark souls ve slay the spire geliyor. Ölmenin zevki yani yeniden doğup bölümü geçme çabası. Bence marioda da olay bu. Easter eggler ve warp zone gibi bölüm atlamaları ile süslenerek zekice dizayn edilmiş bölümlerde bu olaya katkı sağlıyor. Bence zorluğu son derece makul.

Grafik ve seslerini başarılı buluyor musunuz ?
40 kilobytelık sanat eseri. Şu an üstteki emulatörün ekran görüntüsü alsanız 2~2.5 kat daha fazla yer kaplar. 40 Kb içinde görüntülerin yanı sıra sesler de var. Komple oyun 40 KB.
Grafikler de color cell (renk hücresi) denen bir yöntem kullanılıyor. NES/comodor64 zamanlarında donanımın yetersizliği ve mühendislerin yoklukla imtihanı sonucu ortaya çıkan dahiyane tekniklerden biridir color cell. Eğer dikkat ederseniz bütün spriteların sadece 4 rengi vardır marioda. Color cell sistemi pixel vs. Bit/Byte/Hex mantığına dayalı bir sistemdir. Detaylarını videoda bulabilirsiniz.

Her nesne maksimum 4 renkten oluşuyor evet ve marioda bu iyi bit şekilde kullanılmış. Marioda aynı çizimler farklı renklerde farklı objelermiş gibi karşımıza çıkar. Beyaz bulutla arka planda bulunan yeşil otlar aynı çizimi kullanır. Luigi ile mario aynı çizimdir sadece renk farkı vardır. Tuğlarlar aynıdır sadece renk farkı vardır. Buda büyük depolama alanı kazancı sağlar. Mario birkaç küçük sprite'ın birleşimidir gibi detaylar var ama çok fazla teknik detayı açıklamaya gerek yok. Bu çabaların hepsi minimum depolama maksimum eğlence için.


Sesler gelecek olursak marioda sadece nota kaydı vardır. Günümüz oyunları gibi büyük boyutlu ses dosyalarını nasıl sıkıştırıp saklasam, nasıl uncompress edip oynatsam diye uğraşmaz. Buda büyük bir depolama alanı kazancıdır.  O zamanın donanım yetersizliklerine göre grafikleri oldukça iyi tasarlanmıştır.

How Mario Works
How Mario only 40 KB
NES color palette feature
NES objects/sprites
[+] 3 üye fff7 nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#4
Bildiğim kadarıyla NES sadece 16 rengi aynı anda ekrana yansıtabiliyor. Bu özelliğine rağmen yapımcılar SMB'de cıvıl cıvıl bir dünya yaratabilmiş. Ben çocukken dahi SMB'ye bakarken bile diğer NES (atari) oyunlarından daha renkli ve albenili geliyordu. Bir diğer oyunu farklı kılan mekanik ise Mario'nun her hamlesinde bir karşı tepkinin olması. Mario zıplarken yere indiği esnada hemen orada durmaz. Bir miktar kayar ve oyuncunun bu kaymayı düşünmesi gerekmektedir. Diğer bir noktada hızlı koşulduğu sıra da Mario kendini anında durduramaz ve bir miktar daha kayar. Bu 1985 için çağın ötesinde bir platform fiziğidir.
Yine enteresan gelen bir nokta ise NES'in D-Pad hariç sadece 2 butona sahip bir kola sahip olmasıdır. SMB'de Mario "Fire" moda geçtiğinde ateş edebilir. Ateş etme tuşu ve hızlı koşma tuşu aynı tuşa atanmış olsa da asla bir sorun yaratmaz. Çünkü koşma mekaniği sağ yada sol D-Pad+ B butonu olarak tanımlanmıştır.
Bunlar anlatınca komik gelebilir, fakat çağdaşı oyunlara bakıldığında fark yaratan detaylar. Bunlar kendi platform elementlerini daha zevkli hala getiriyor.
Ara
Cevapla
#5
Super Mario Bros. serisinin bu kadar başarılı olma sebeplerinden biri de bence oyunda bir "karakterin" olması. Konsollar ekrana daha çok piksel yerleştirebilecek hale geldiğinde daha yüzü gözü belirli olan karakterler yaratmak mümkün oldu ve Nintendo bu karakter-oyuncu etkileşimini başarılı bir şekilde o zamandan beridir kullanıyor.

-Daha önce Super Mario Bros oynadınız mı? Oynadıysanız bu ilk ne zaman oldu?
Evet, 6 yaşında hediye alınan Famiclone ile oynadım ilk.

-Genel olarak zorluğunu nasıl değerlendiriyorsunuz ?
Gayet kolay. Oyuna alışkınsanız 10 dakikada bitirmek mümkün. Zor bir oyun arıyorsanız Japonya'daki SMB 2'ye bakmanızı öneririm.

-Bugünkü oyunlar ile kıyaslamak isteseniz bu ilk hangi kıstasta olurdu?
Son senelerde çıkan Giana Sisters ile karşılaştırırdım. Ki kendisi de ilk olarak Mario Bros. klonu olarak çıkmıştır.
[+] 1 üye Ecdad Computer nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
 




Konuyu Okuyanlar: 2 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.