God of War 3 ve Ascension'u PS3'te oynamıştım, geçtiğimiz günlerde çeşitli God of War lets playleri ve onun üstüne 8 saatlik God of War "movie" izledikten sonra eski oyunlara dönüş yaptım Youtube'da. Bu iletide bu yeni oyuna dair görüşlerimi yazacağım.
İlk olarak yeni çıkan God of War iyi bir oyun, kaliteli bir oyun, derin bir oyun ancak bu oyunun olmadığı bir şey var, o da "God of War" oyunu olmak. Eski God of War oyunlarıyla bu yeni çıkan oyunun çok nadir ortak özellikleri var bunlardan biri storyline itibariyle tanrılara karşı gelen bir kahramanımız olması, ikincisi de dövüşlerde brutal bir şekilde kafa göz yararak canavarı öldürme kısmı. Örneğin eski God of War oyunlarında devasa tanrılar olurdu, bu tanrılarla olan karşılaşmalarımızın hepsinde final kısmı, en kanlı olan kısım gameplay'e dahil edilirdi yani adamın boynunu kıracaksak biz kırardık. Bu God of War'da böyle bir durum da yok, örneğin Baldr oyun genelinde yanılmıyorsam 2 kere ölüyor, ikisi de cinematic bir şekilde ölüyor biz oturup izliyoruz. Hikayeye gelelim, hikayede benim farkettiğim şey karakterimizin yani Kratos'un esasen hikayeden müthiş soyutlaşmış olması. Hikayede Kratos'un çocuğuyla olan çok nadir konuşmaları haricinde Kratos'a dair hiçbir şey yok. Ufak bir gemide Athena'nın görünmesi var, bunun dışında bu oyundan Kratos'u al de ki Ragnarr diye bir kahramanımız var, karısı öldü küllerini 9 diyarın en yüksek tepesine götürecek, hikayede hiçbir şey değişmez. Kratos'un bu oyuna hikaye olarak kattığı hiçbir şey yok.
God of War oyunlarının tamamında Kratos hikayenin ana figürüdür, Kratos'un başına gelen şeyler, Kratos'un intikamı, Kratos'un hırsı oyunun hikayesidir. Bu oyunda Kratos yok. Oyunun başında sana hadi bakalım karakterini yarat isim gir deseler, sonra da "karın öldü küllerini dağa götürmen lazım" deseler oyunda hiçbir şey değişmeyecek. Kratos'un oğluyla olan diyalogları hikayede hiçbir anlam ifade etmiyor, sadece Kratos'a bir "insansılık" aşılanmaya çalışılmış ama bunun da pek bir anlamı yok hikaye içerisinde.
Hikayeden bahsediyorken hikayenin müthiş alakasızlığına değinmemek olmaz. Kratos geçtiğimiz oyunlarda dünyayı falan yokeden bir adam normalde ama nasıl oluyorsa İskandinav topraklarına bir şey olmamış gidecek başka da yer yokmuş gibi koca Yunan pantheonunu ve muhtemelen Yunan topraklarını ortadan kaldırdıktan sonra İskandinavyaya gitmiş. Hikayede birçok şey çok zorlama, zorlama şeylerden bir tanesi Kratos'un oğlunun abuk triplerini (ve ileride Loki çıkmasını) meşrulaştırmak için Kratos'u "tanrı" yapmaları. Kratos ilk oyunun sonunda tanrı oluyor ancak sonrasında tanrılığı alınıyor. Sonra açığa çıkıyor ki esasen Kratos Zeus'un oğlu yani yarı tanrı, bu da Atreus'u "çeyrek tanrı" yapıyor. Mitoloji düzeninde demigodlar bile tanrı sayılmıyorken Atreus'un tanrı olması müthiş bir plot armordan ibaret.
Şimdi gelelim işin mitolojik yönüne, diğer oyunlara baktığımızda farkedilen şey oyunun yapımcılarının bu sefer tanrıları çok hızlı harcamak istememesi. İskandinav mitolojisinde çok sayıda tanrı var ama yanılmıyorsam bu oyunda sadece Baldr, Freya ve Thor'un oğullarını görüyoruz. Bu da bu esnada "Bragi nerede? tüm bunlar olurken Heimdall nerede? Hadi Tyr'i öldürmüşler Njörd nerede? Forseti nerede? Oyunda "Helheim"a gittiler ama Hel yok bu nasıl iş" dedirtiyor.
Gelelim gameplay yönüne işin. Oyunda çocuk karakteri gerekli göstermek için gameplayi manipule etmişler, Kratos'un çıkamadığı - çocuğun çıkıp ne hikmetse her zaman orada olan zincirler vs tamamen "bak bu çocuğu boşuna koymadık" demek için. Bunun yanı sıra oyunun puzzle'larını yeterli bulmadım, rune'lara balta fırlatıp sandık açmaktan ibaret. Bosslarını yeterli bulmadım demeyeceğim oyunda boss yok, bu oyundakiler boss ise eski oyundakiler ne bilmiyorum. Oyunda farkettiğim bir diğer unsur ise eski oyunları oynayanlar bilir Kratos oyun içerisinde geçtiği bir yerden oyunun yapısı itibariyle bir daha geçmez, o stage'i artık geçmişsindir yapman gerektiğini yapmışsındır. Bu oyunda o yok, bu oyunda aynı nehrin etrafından kayıkla 250 kere geçiyorsun ve bu durum farklı şeyleri gerektiriyor, ancak oyun bu gereklilikleri karşılayamadığı için bazı sorunlar ortaya çıkıyor bu sorunlardan birisi oyunun canlı hissettirmemesi. Evet dünya kıyamete doğru yol alıyor etrafta yaratıklar ruhlar vs var ancak bu "her an gezilebilir" dünya canlı hissettirmiyor. İlk başta bir geyik avlıyoruz ondan sonra oyunda geyik gören var mı? Oyun boyunca silahlarımızı zırhımızı yaptırdığımız 2 cüce, sanki sadece bize satış yapıyor gibi görünüyor bu adamlar niye her diyarda market açmış etrafta kimse yok ki. Sanki o dünyada sadece Kratos, tanrılar, 2 cüce ve canavarlar var. Eski formülde yani Kratos'un geçtiği yerden bir daha geçmemesinde bu durum sırıtmıyorken, bu istediğin zaman istediğin yerde gez formülünde bu durum felaket sırıtıyor.
God of War oyunlarının tamamında Kratos hikayenin ana figürüdür, Kratos'un başına gelen şeyler, Kratos'un intikamı, Kratos'un hırsı oyunun hikayesidir. Bu oyunda Kratos yok. Oyunun başında sana hadi bakalım karakterini yarat isim gir deseler, sonra da "karın öldü küllerini dağa götürmen lazım" deseler oyunda hiçbir şey değişmeyecek. Kratos'un oğluyla olan diyalogları hikayede hiçbir anlam ifade etmiyor, sadece Kratos'a bir "insansılık" aşılanmaya çalışılmış ama bunun da pek bir anlamı yok hikaye içerisinde.
Hikayeden bahsediyorken hikayenin müthiş alakasızlığına değinmemek olmaz. Kratos geçtiğimiz oyunlarda dünyayı falan yokeden bir adam normalde ama nasıl oluyorsa İskandinav topraklarına bir şey olmamış gidecek başka da yer yokmuş gibi koca Yunan pantheonunu ve muhtemelen Yunan topraklarını ortadan kaldırdıktan sonra İskandinavyaya gitmiş. Hikayede birçok şey çok zorlama, zorlama şeylerden bir tanesi Kratos'un oğlunun abuk triplerini (ve ileride Loki çıkmasını) meşrulaştırmak için Kratos'u "tanrı" yapmaları. Kratos ilk oyunun sonunda tanrı oluyor ancak sonrasında tanrılığı alınıyor. Sonra açığa çıkıyor ki esasen Kratos Zeus'un oğlu yani yarı tanrı, bu da Atreus'u "çeyrek tanrı" yapıyor. Mitoloji düzeninde demigodlar bile tanrı sayılmıyorken Atreus'un tanrı olması müthiş bir plot armordan ibaret.
Şimdi gelelim işin mitolojik yönüne, diğer oyunlara baktığımızda farkedilen şey oyunun yapımcılarının bu sefer tanrıları çok hızlı harcamak istememesi. İskandinav mitolojisinde çok sayıda tanrı var ama yanılmıyorsam bu oyunda sadece Baldr, Freya ve Thor'un oğullarını görüyoruz. Bu da bu esnada "Bragi nerede? tüm bunlar olurken Heimdall nerede? Hadi Tyr'i öldürmüşler Njörd nerede? Forseti nerede? Oyunda "Helheim"a gittiler ama Hel yok bu nasıl iş" dedirtiyor.
Gelelim gameplay yönüne işin. Oyunda çocuk karakteri gerekli göstermek için gameplayi manipule etmişler, Kratos'un çıkamadığı - çocuğun çıkıp ne hikmetse her zaman orada olan zincirler vs tamamen "bak bu çocuğu boşuna koymadık" demek için. Bunun yanı sıra oyunun puzzle'larını yeterli bulmadım, rune'lara balta fırlatıp sandık açmaktan ibaret. Bosslarını yeterli bulmadım demeyeceğim oyunda boss yok, bu oyundakiler boss ise eski oyundakiler ne bilmiyorum. Oyunda farkettiğim bir diğer unsur ise eski oyunları oynayanlar bilir Kratos oyun içerisinde geçtiği bir yerden oyunun yapısı itibariyle bir daha geçmez, o stage'i artık geçmişsindir yapman gerektiğini yapmışsındır. Bu oyunda o yok, bu oyunda aynı nehrin etrafından kayıkla 250 kere geçiyorsun ve bu durum farklı şeyleri gerektiriyor, ancak oyun bu gereklilikleri karşılayamadığı için bazı sorunlar ortaya çıkıyor bu sorunlardan birisi oyunun canlı hissettirmemesi. Evet dünya kıyamete doğru yol alıyor etrafta yaratıklar ruhlar vs var ancak bu "her an gezilebilir" dünya canlı hissettirmiyor. İlk başta bir geyik avlıyoruz ondan sonra oyunda geyik gören var mı? Oyun boyunca silahlarımızı zırhımızı yaptırdığımız 2 cüce, sanki sadece bize satış yapıyor gibi görünüyor bu adamlar niye her diyarda market açmış etrafta kimse yok ki. Sanki o dünyada sadece Kratos, tanrılar, 2 cüce ve canavarlar var. Eski formülde yani Kratos'un geçtiği yerden bir daha geçmemesinde bu durum sırıtmıyorken, bu istediğin zaman istediğin yerde gez formülünde bu durum felaket sırıtıyor.