# Bedava İçerik
- Keşfin yayılma mekanikleri değiştirildi, artık toprak toprak değil bölge bölge yayılıyor.
- Harita modu panelinde geliştirmelerde bulunuldu, sol tıklayarak bir slotta bulunabilecek birden fazla harita modunu inceleyebiliyor, sağ tıklayarak slottaki harita modlarında değişiklik yapabiliyorsunuz.
- Bir başka devletin hakim olduğu ticaret bölgesinde korsanlık faaliyeti yürütmek o devlet ile aranızı etkiliyor. Eğer o devlet %100 hakimse -5'e kadar çıkabiliyor ve o devletin hazine gemilerinden en az 50 altın çalarsanız -25'e kadar çıkabiliyor.
- Ülkenizi etkileyen modifierlerin listelendiği yeni bir ekran eklendi.
- Hanedan harita modu eklendi.
# Binalar
- Üniversiteler artık bölgede bina için yeterli bir slot olmasa bile kurulabiliyor, kurulmaları sonrası üniversite yapımından gelen +1 bina slotunu üniversite kullanıyor.
# Diplomasi
- Eğer unlawful territory'i kabul edip toprağı teslim ederseniz artık oradaki claiminiz de siliniyor.
- Protectorate dışı vassallarınızın claimlerini ve corelarını başka bir ülkeden tehdit ederek isteyebiliyorsunuz.
- Dostunuza savaşa hazırlanması için bilgi göndermek artık o ülkenin açacağınız savaşa katılma bonusunu 10 yerine 20 arttırıyor.
- Trust değeri artık düşük trust seviyesinde daha hızlı yükseliyor.
- Trust değeri eğer o ülkeyle ortak rivallere sahipseniz daha hızlı yükseliyor.
# Felaketler
- Castilian Civil War felaketi artık daha az kanlı.
- Civil War felaketinin gerçekleşmesi için artık ülkenizde ortalama %30 otonomi olması gerekiyor.
# Ekonomi
- Altın madenleri artık her base production seviyesinde tükenebiliyor ancak düşük production seviyesine bu olasılık çok daha az oluyor.
# Estate
- Toprağın fethi esnasında estateler artık siliniyor.
- Aktif olarak bir estate'in felaketini yaşıyorsanız o estate dışındaki diğer estatelerin sadakati ve etki alanı gittikçe azalıyor.
- Swahili ticaret ülkelerinde artık ticaret locaları 10 influence ile başlıyor.
- Estate felaketi esnasında birçok estate'e dair seçenekler kullanılamıyor.
- Estatelerden toprak almanın vermenin sadakate olan etkisi artık 20 ile kısıtlanıyor.
- Clergy estateden elde edilen kilise gücü artık %50 değil %10.
- Dhimmi estate'i artık toprak talep etmeyecek.
- Dhimmi estate artık herhangi bir toprağa sahip değilse influence'e sahip olmayacak.
- Cumhuriyetçi burgher estateleri artık onlara verilen her toprağı kabul ediyor.
- Nobility, Cossacks, Tribes estatelerinin getirdiği otonomi artık bölgenin forcelimit ve manpower bonusuna etki etmiyor.
- Dhimmi ve Clergy estatelerinin getirdiği otonomi artık bölgenin vergi gelirine etki etmiyor.
- Burgher estatelerinin getirdiği otonomi artık bölgenin deniz forcelimiti, ticaret gücü ve üretim etkinliğine etki etmiyor.
- Nomad Tribe estateleri artık sahip oldukları toprak sayısından influence kazanmıyorlar, bunun yerine daha büyük ülkelerde daha çok toprak sahibi olmayı bekliyorlar.
- Estate'lerin sadakati %50 de sabitlenmek üzere %25'te mutsuz, %75'de mutlu olacak şekilde değiştirildi.
- Estatelerin influence değerini yükselten eventler artık %20 yerine %10 yükseltiyor.
- Estatelerin sahip olduğu bir toprağı geliştirmeniz o estate'in size olan sadakatini yükseltiyor.
- Eğer estate'in kontrolünde olan bir toprağı savaşta kaybederseniz o estate'in sadakatini de kaybediyorsunuz.
# Hükümet
- Teokrasilerde artık hükümdar general olamıyor.
- Devotion değeri artık aylık 0.5 azalıyor.
- Ülkeniz ne kadar büyük olursa olsun artık parlamentoda 10 koltuktan fazlasına sahip olmanız gerekmiyor.
- Birçok hükümet türünün otonomi azaltma bonusu hafifletildi. Teokrasilerdeki bonus tamamen kaldırıldı.
- Celestial Empire hükümet türü artık forcelimit azaltmıyor, onun yerine prestij yükseltiyor.
- Elektif monarşilerde ülkenin kendi hanedanından gelen varisler artık düşük legitimacy'e sahip olmuyor.
- Elektif monarşilerde başka bir ülkenin hanesinin tahta geçmesi küçük bir ihtimalle o ülkeye claim throne savaş sebebi veriyor.
- Elektif monarşiler savaş ile personal union altına alındığında yönetim biçimleri personal union'a alan ülkenin yönetim biçimine dönüşüyor.
- Eğer -10'dan daha yüksek warscore'a sahipseniz savaşın ilk yılında düşman ile barış yapmanız savaşa hiç katılmayışınızla aynı değerlendirilecek ve prestij kaybedeceksiniz.
# Kutsal Roma İmparatorluğu
- Kutsal Roma İmparatoru olarak bir özgür şehire savaş açarsanız artık 3 stability kaybedeceksiniz.
- Unlawful territory isteğinin reddedilmesi ile gelen savaş sebebi artık 10 yıl süreyle kullanılabiliyor, böylelikle müttefiğinize karşı bu savaş sebebini elde ettiğinizde müttefikliği bozduğunuz için gelen 5 senelik ateşkes savaş açamamanıza sebep olmuyor.
# Göçebler
- Göçebe ülkeler artık her düz arazide %25 shock avantajı elde ediyor.
- Göçebe ülkeler artık her düz olmayan arazide %25 shock dezavantajı elde ediyor.
- Toprağı yakmak sonucu gelen monark puanı her askeri teknoloji seviyesiyle birlikte %4 azalıyor, bu azalma %80'e kadar çıkabiliyor. (development başı 5 puan alıyorsunuz)
- Bir toprağı yaktığınızda artık o toprakta core'a sahip ülkelerle -25 ilişki alıyorsunuz.
- Nomadlar artık Tribelar tarafından kontrol edilmeyen bölgelerde minimum otonomi değerine sahip olmuyor.
# İdealar ve Poliçeler
- +1 army tradition bonuslarının sayısı azaldı ve bir çoğu 0.5'e indirildi böylelikle çok sayıda army tradition bonusu biriktirilemiyor.
# Ülke Yaratıcısı
- Ülke yaratım esnasında Krallık seviyesi artık bedava, Düklük olarak başlarsanız bu size harcayabileceğiniz 10 puan veriyor.
# Liderler
- Eğer ülkenizde kadın generallere izin veriliyorsa kadın danışmanlar kadın general elde etme olasılığınızı yükseltiyor.
# Power Projection
- Yüksek power projection değeri artık horde unity ve devotion bonusu sağlıyor.
# Din
- Reformasyon merkezleri artık uygun olmayan arazilerde ve bir başka reformasyon merkezinin çok yakınında bulunamıyor.
- Reform of the Cult of Inti reformu artık eğer bu reformu geçiren ülke teokrasi ise Devotion bonusu veriyor.
- 'conquest of X' modifierleri artık 1 yerine 0.5 prestij veriyor.
- Yeni bir dine geçerken artık size bir önceki dinden dolayı gelen modifierler siliniyor.
- Yeni bir ikincil din seçerken size bir önceki ikincil dininizden dolayı gelen modifierler siliniyor.
- Konfüçyusculuk artık administration teknolojisine %10 ucuzluk sağlıyor.
- Mahayana artık idea costa %5 ucuzluk sağlıyor.
# İsyanlar
- İsyancılar artık daha akıllıca bir şekilde kendi hakimiyetleri altındaki toprakları savunmaya çalışıyorlar.
- İsyancıların bir ülkeyi teslimiyete zorlaması için artık en az 1 kaleyi kontrolü altında tutuyor olması gerekiyor.
# Rakipler
- Bir ülkenin potansiyel rakipleri artık 8 ile sınırlı değil.
# Vassallar
- Negatif prestij artık personal unionların sona ermesine sebebiyet vermiyor.
- Negatif prestij artık vassallarınızın bağımsızlık isteğini arttırıyor.
- Artık vassalınız regencyde olmasa bile kendi akrabanızı onun tahtına geçirebiliyorsunuz ancak çok daha ağır sonuçları oluyor.
- Artık vassalınız sizle aynı din grubunda olmasa bile kendi dininize çevirebiliyorsunuz ancak çok daha ağır sonuçları oluyor.
# Birimler ve Kaleler
- Oyunun başlangıcında orduların bulunduğu konumlar artık çok daha mantıklı bir şekilde belirleniyor.
- Eğer savaştaki orduların belli bir kısmı kendi isteğiyle savaştan çekiliyorsa bu durum savaşta kalan diğer ordulara moral olarak yansıyor (örneğin savaştaki orduların %25'i savaştan çekiliyorsa geri kalan ordunun morali %25 azalıyor)
# Zafer Kartları
- Eğer 2 zafer kartını da tamamlayamadıysanız 3. zafer kartını artık elde etmiyorsunuz.
# Savaş
- Müttefiğiniz olmayan bir ülke başka yollarla (garantörlük veya defender of the faith) sizi savaşına çağırdıysa bu çağrıyı reddettiğinizde sizi çağıran ülkeyle çok az bir trust kaybederken diğer ülkelerle neredeyse hiç trust kaybetmiyorsunuz.
- Koloni ülkelerine o ülkeler savaş lideri olmadıkça denizaşırı toprakları transfer edemiyorsunuz.
- Artık oyunun başlangıcından sonra bir savaş açmadan önce 30 gün beklemek zorundasınız.
- Yapayzeka artık ne koşullarda olursa olsun savaşta olan ve bu savaşa sonradan çağırılabileceği ülkelerle müttefik olmuyor.