06-05-2021, 22:48
(Son Düzenleme: 12-07-2022, 13:36, Düzenleyen: unonimus. Toplamda 2 kere düzenlenmiş.)
İçindekiler:
1-) İkmal
i-) Genel
a-) Levazım İkmali
i-) Global İkmal Değeri
ii-) İkmal Kaynakları
iii-) İkmal Belirleme
iv-) İstihkâm Taşımacılığı
b-) İkmal Etkileri
i-) İzole Birlikler
ii-) Mühimmat İkmali Sorunları
iii-) Yakıt İkmali Sorunları
c-) İkmal ve Topçular
i-) Topçuların Çakılması
ii-) Stoklamış Topçular
d-) Sonuç
İkmal
Genel
İkmal her ordu için önemli olduğundan bu serilerde de önemlidir. İkmalin iki ana fonksiyonu vardır. Birincisi karargâh birliklerinin maiyetini desteklemedeki etkisidir, bundan Komuta kısmında bahsetmiştik.
İkinci işlevi, birliklerin çarpışmada yaşayabileceği mühimmat veya yakıt sıkıntılarını simüle etmektir. Birlikler ateş ettiklerinde ertesi tur kıt mühimmat (Low on Ammo) durumunda veya topçu ise namüsait (Unavailable) durumda olabilirler. Hareket veya hücum ettiklerinde gün sonunda kıt yakıt (Low on Fuel) durumunda olabilirler. Bunların ihtimali altıgen malumat alanındaki arazi malumat kutusunda görülen ikmal değerlerine bağlıdır. İkmal Kaynağı (Supply Source) kullanılmadığı sürece varsayılan ikmal değeri haritadaki bütün birliklere uygulanır ama günümüzde neredeyse bütün senaryolarda ikmal kaynağı bulunur.
Levazım İkmali
Global İkmal Değeri
Her senaryoda tarafların her biri için global ikmal değeri kullanılır. Bu değerler ikmal değişimleriyle azalıp artabilir veya ikmal kaynakları bunların yerine geçebilir.
İkmal Kaynakları
İkmal Kaynağı, belirlenen tarafın birliklerine ikmal yollayabilen, özellikle belirtilmiş bir yerdir. Etkin altıgen ikmal kaynağı iken ikmal kaynağının hangi tarafın olduğunu ve değerini görebilirsiniz.
İkmal kaynaklarının kullanıldığı senaryolarda bu değerler donanma harici birliklerde global ikmal değerine göre önceliklidir. Birden fazla yer ikmal kaynağı olarak işaretlenmişse birlikler hangisi en yüksek değerdeyse onu kullanır. Hiç ikmal kaynağı yoksa harita kenarındaki bütün kara altıgenleri o tarafın global ikmal değerinde ikmal kaynağıdır.
İkmal kaynakları yok edilemez veya düşman tarafından kullanılamaz. Düşman ikmal kaynağını ele geçirmek, düşmanın o kaynağı kullanmasına engel olur.
İkmal Belirleme
İkmal sıkıntılarının çözümlenmesinde o altıgenin ikmal değeri kullanılır. O tarafın hiç ikmal kaynağı yoksa global ikmal değeri kullanılır. Diğer durumda o altıgeni etkileyen en büyük değerli ikmal kaynağı kullanılır. Birlik izole ise o altıgenin ikmal değeri 0'dır. Diğer durumlarda o altıgen ile ikmal kaynağı altıgeni, bu yok ise herhangi bir harita kenarı kara altıgeni arasında düşman birliği ve bu birliklerin etki alanlarından arındırılmış ve ırmakları sadece botlarla veya köprüden geçen bir hat izlenebiliyor olmalıdır. Dost birliklerin bulunduğu düşman etki alanları, bundan arındırılmış sayılır.
İstihkâm Taşımacılığı
Birlikleri ırmaktan karşıya taşıyabilen bir istihkâm birliği varsa ikmal oradan karşıya bir ve yalnız bir altıgen kadar ilerleyebilir.
İkmal Etkileri
İzole Birlikler
Tura izole başlayan birliklerin morali diğer moral düşürücü etkilerin üstüne 1 seviye daha düşer. İzole iken ateş eden topçular namüsait olur. Kıt yakıtlı olabilen birlikler izole iken hareket ederse önündeki gece yarısı turunda kıt yakıtlı olur. Ayrıca birlikler izole kaldığı sürece Kıt Mühimmatlı, Namüsait ve Kıt Yakıtlı etkilerinden kurtulamaz.
Mühimmat İkmali Sorunları
Yukarıda dediğimiz gibi, ateş eden bir birliğin bir sonraki tur kıt mühimmatlı veya namüsait olma ihtimali vardır. İzole ise topçular sonraki tur otomatikman namüsait olur. Diğer durumlarda, rassal bir değer oluşturulur ve ikmal değeriyle karşılaştırılır. Bu sayı ikmal değerinden düşükse birlik ikmal testini geçer ve kıt mühimmatlı olmaz.
Birlik bu testi geçemezse kendisi ve üstü karargâh birliğine göre bir test daha yapılır. Karargâh komuta dışı olmamalıdır; yoksa test başarılı olamaz. Karargâhıyla arasındaki mesafe R, karargâhın komuta menzili C ise
[C/(R+C)] ihtimalle bu testi geçer ve kıt mühimmatlı olmaz.
Birlik kıt mühimmatlı olduktan sonra her tur tekrar mühimmat alma testine girer. Bu testte sadece testin ikinci aşaması, karargâha bağlı kısmı kullanılır. Dolayısıyla üst karargâh Komuta Dışı olmamalıdır.
Topçular için ikmal testinde sadece ikmal değerine bağlı test uygulanır.
Gemilere o tarafın global ikmal değerinin yarısının uygulanması dışında topçularla aynı kurallar uygulanır.
Battles of Kursk - Southern Flank ve Battles of Normandy'de kıt mühimmatlılık kullanılmıyor. Namüsaitlik ise kullanılıyor.
Yakıt İkmali Sorunları
Karargâh olmayan ve Piyade(Foot), Ski, Bisikletli(Bicycle), Atlı(Horse), Donanma(Naval) ve Demir Yolu(Rail) cinsinden olmayan bütün birlikler hareket veya hücum ederlerse kıt yakıt testine tâbi olurlar. Bu durumda, yürüyüş modunu değiştirmek veya demir yolu moduyla hareket etmek hareketten sayılmaz. Her gün, gece yarısı turunun başında testin son yapılışından beri hareket veya hücum etmiş ve teste tâbi bütün birliklere yakıt ikmali testi yapılır. Bu test bir istisna harici kıt mühimmat testi gibidir. İzole birlikler otomatik olarak kıt yakıtlı olur; diğer birlikler önce ikmal değerine göre, sonra karargâha göre teste girerler. Birliğin ne kadar hareket ettiği önemsizdir. Testi geçemeyip kıt yakıtlı olmak yakıt ikmalinin başarısız olmasını ve başka bir ikmal denemesine kadar eldeki yakıtın tutumlu kullanılmak durumunda olmasını temsil eder.
Yakıt ikmalinde karargâh testi, karargâh Komuta Dışı değilse ve briliğin karargâh ile arasındaki mesafe karargâhın komuta menzili içindeyse geçilmiş olur.
Bir birlik kıt yakıtlı olunca bu birliğin hareket hakkı ve savunma değeri yarıya iner.
Not: Kıt yakıtlı motorize ve mekanize birlikler tabanvay veya konuşlanmış olduklarında varsayılan savunma değerlerini ve tabanvay hareket haklarını kullanırlar.
Kıt yakıtlı birlikler, gereken şartları sağlarsa bundan ya sonraki günlerin gece yarısı turunun başında uygulanan yakıt ikmali testiyle ya da diğer turların başında Parametre Verisinde belirlenen ihtimale göre yapılan testle kurtulabilirler.
Battles of Kursk - Southern Flank ve Battles of Normandy'de kıt yakıtlılık kullanılmıyor.
İkmal ve Topçular
Topçuların Çakılması
Artillery Setup Opsiyonel Kuralı kullanıldığında toplar hareket ettikten sonra hemen kör atışa hazır hâle getirilemez. Bunun ihtimali Parametre Verisine göre belirlenir. Bir tur boyunca hareket ve ateş etmemiş ve çakılmayı bekleyen topçu birliklerinin her biri için parametre verisindeki yüzde ile rassal bir yüzde değeri karşılaştırılır. Rassal değer verideki değerden küçük veya eşit olursa topçu birliği çakılmayı tamamlamış olur.
Parametre verisi değeri %100 ise o tarafın bütün topçuları bundan muaftır. Parametre verisi değeri en az %90 ise kundağı motorlu topçu birlikleri bundan muaftır. Bu durumda birlikler aynı tur hareket edip çakılıp yeterli hareket puanı varsa kör atış yapabilir duruma gelir. Kuşatma toplarının çakılmayı tamamlama ihtimali normal ihtimalini yarısıdır.
İhtimal %100 değilse topçu birliği hareket ettikten sonra çakılabilmek için en az bir tur beklemek zorundadır.
Henüz çakılmamış top birlikleri görerek atış yapabilir.
Uçaksavar ve tanksavar topları çakılma kuralından muaftır. Oyuna yürüyüş veya demir yolu modunda başlayan/takviye gelen toplar hareket etmiş kabul edilir. Çekili toplar yürüyüş modunda çakılmaya ihtiyaç duyar hâlde iken çakılmış hâle gelemez.
Stoklamış Topçular
Sadece senaryonun başında stoklanmış olunabilir.
Stoklamış topçular parametre verisinde belirtilen efektiflikte atış yapar. Bu birlikler ikmal testini geçemezse namüsait olmak yerine stoklanmış özelliğini kaybeder. Not: Stoklanmış topçular için ikmal testinde normal ikmal değerinin %75'i kullanılır.
Sonuç
1-) İkmal
i-) Genel
a-) Levazım İkmali
i-) Global İkmal Değeri
ii-) İkmal Kaynakları
iii-) İkmal Belirleme
iv-) İstihkâm Taşımacılığı
b-) İkmal Etkileri
i-) İzole Birlikler
ii-) Mühimmat İkmali Sorunları
iii-) Yakıt İkmali Sorunları
c-) İkmal ve Topçular
i-) Topçuların Çakılması
ii-) Stoklamış Topçular
d-) Sonuç
İkmal
Genel
İkmal her ordu için önemli olduğundan bu serilerde de önemlidir. İkmalin iki ana fonksiyonu vardır. Birincisi karargâh birliklerinin maiyetini desteklemedeki etkisidir, bundan Komuta kısmında bahsetmiştik.
İkinci işlevi, birliklerin çarpışmada yaşayabileceği mühimmat veya yakıt sıkıntılarını simüle etmektir. Birlikler ateş ettiklerinde ertesi tur kıt mühimmat (Low on Ammo) durumunda veya topçu ise namüsait (Unavailable) durumda olabilirler. Hareket veya hücum ettiklerinde gün sonunda kıt yakıt (Low on Fuel) durumunda olabilirler. Bunların ihtimali altıgen malumat alanındaki arazi malumat kutusunda görülen ikmal değerlerine bağlıdır. İkmal Kaynağı (Supply Source) kullanılmadığı sürece varsayılan ikmal değeri haritadaki bütün birliklere uygulanır ama günümüzde neredeyse bütün senaryolarda ikmal kaynağı bulunur.
Levazım İkmali
Global İkmal Değeri
Her senaryoda tarafların her biri için global ikmal değeri kullanılır. Bu değerler ikmal değişimleriyle azalıp artabilir veya ikmal kaynakları bunların yerine geçebilir.
İkmal Kaynakları
İkmal Kaynağı, belirlenen tarafın birliklerine ikmal yollayabilen, özellikle belirtilmiş bir yerdir. Etkin altıgen ikmal kaynağı iken ikmal kaynağının hangi tarafın olduğunu ve değerini görebilirsiniz.
İkmal kaynaklarının kullanıldığı senaryolarda bu değerler donanma harici birliklerde global ikmal değerine göre önceliklidir. Birden fazla yer ikmal kaynağı olarak işaretlenmişse birlikler hangisi en yüksek değerdeyse onu kullanır. Hiç ikmal kaynağı yoksa harita kenarındaki bütün kara altıgenleri o tarafın global ikmal değerinde ikmal kaynağıdır.
İkmal kaynakları yok edilemez veya düşman tarafından kullanılamaz. Düşman ikmal kaynağını ele geçirmek, düşmanın o kaynağı kullanmasına engel olur.
İkmal Belirleme
İkmal sıkıntılarının çözümlenmesinde o altıgenin ikmal değeri kullanılır. O tarafın hiç ikmal kaynağı yoksa global ikmal değeri kullanılır. Diğer durumda o altıgeni etkileyen en büyük değerli ikmal kaynağı kullanılır. Birlik izole ise o altıgenin ikmal değeri 0'dır. Diğer durumlarda o altıgen ile ikmal kaynağı altıgeni, bu yok ise herhangi bir harita kenarı kara altıgeni arasında düşman birliği ve bu birliklerin etki alanlarından arındırılmış ve ırmakları sadece botlarla veya köprüden geçen bir hat izlenebiliyor olmalıdır. Dost birliklerin bulunduğu düşman etki alanları, bundan arındırılmış sayılır.
İstihkâm Taşımacılığı
Birlikleri ırmaktan karşıya taşıyabilen bir istihkâm birliği varsa ikmal oradan karşıya bir ve yalnız bir altıgen kadar ilerleyebilir.
İkmal Etkileri
İzole Birlikler
Tura izole başlayan birliklerin morali diğer moral düşürücü etkilerin üstüne 1 seviye daha düşer. İzole iken ateş eden topçular namüsait olur. Kıt yakıtlı olabilen birlikler izole iken hareket ederse önündeki gece yarısı turunda kıt yakıtlı olur. Ayrıca birlikler izole kaldığı sürece Kıt Mühimmatlı, Namüsait ve Kıt Yakıtlı etkilerinden kurtulamaz.
Mühimmat İkmali Sorunları
Yukarıda dediğimiz gibi, ateş eden bir birliğin bir sonraki tur kıt mühimmatlı veya namüsait olma ihtimali vardır. İzole ise topçular sonraki tur otomatikman namüsait olur. Diğer durumlarda, rassal bir değer oluşturulur ve ikmal değeriyle karşılaştırılır. Bu sayı ikmal değerinden düşükse birlik ikmal testini geçer ve kıt mühimmatlı olmaz.
Birlik bu testi geçemezse kendisi ve üstü karargâh birliğine göre bir test daha yapılır. Karargâh komuta dışı olmamalıdır; yoksa test başarılı olamaz. Karargâhıyla arasındaki mesafe R, karargâhın komuta menzili C ise
[C/(R+C)] ihtimalle bu testi geçer ve kıt mühimmatlı olmaz.
Birlik kıt mühimmatlı olduktan sonra her tur tekrar mühimmat alma testine girer. Bu testte sadece testin ikinci aşaması, karargâha bağlı kısmı kullanılır. Dolayısıyla üst karargâh Komuta Dışı olmamalıdır.
Topçular için ikmal testinde sadece ikmal değerine bağlı test uygulanır.
Gemilere o tarafın global ikmal değerinin yarısının uygulanması dışında topçularla aynı kurallar uygulanır.
Battles of Kursk - Southern Flank ve Battles of Normandy'de kıt mühimmatlılık kullanılmıyor. Namüsaitlik ise kullanılıyor.
Yakıt İkmali Sorunları
Karargâh olmayan ve Piyade(Foot), Ski, Bisikletli(Bicycle), Atlı(Horse), Donanma(Naval) ve Demir Yolu(Rail) cinsinden olmayan bütün birlikler hareket veya hücum ederlerse kıt yakıt testine tâbi olurlar. Bu durumda, yürüyüş modunu değiştirmek veya demir yolu moduyla hareket etmek hareketten sayılmaz. Her gün, gece yarısı turunun başında testin son yapılışından beri hareket veya hücum etmiş ve teste tâbi bütün birliklere yakıt ikmali testi yapılır. Bu test bir istisna harici kıt mühimmat testi gibidir. İzole birlikler otomatik olarak kıt yakıtlı olur; diğer birlikler önce ikmal değerine göre, sonra karargâha göre teste girerler. Birliğin ne kadar hareket ettiği önemsizdir. Testi geçemeyip kıt yakıtlı olmak yakıt ikmalinin başarısız olmasını ve başka bir ikmal denemesine kadar eldeki yakıtın tutumlu kullanılmak durumunda olmasını temsil eder.
Yakıt ikmalinde karargâh testi, karargâh Komuta Dışı değilse ve briliğin karargâh ile arasındaki mesafe karargâhın komuta menzili içindeyse geçilmiş olur.
Bir birlik kıt yakıtlı olunca bu birliğin hareket hakkı ve savunma değeri yarıya iner.
Not: Kıt yakıtlı motorize ve mekanize birlikler tabanvay veya konuşlanmış olduklarında varsayılan savunma değerlerini ve tabanvay hareket haklarını kullanırlar.
Kıt yakıtlı birlikler, gereken şartları sağlarsa bundan ya sonraki günlerin gece yarısı turunun başında uygulanan yakıt ikmali testiyle ya da diğer turların başında Parametre Verisinde belirlenen ihtimale göre yapılan testle kurtulabilirler.
Battles of Kursk - Southern Flank ve Battles of Normandy'de kıt yakıtlılık kullanılmıyor.
İkmal ve Topçular
Topçuların Çakılması
Artillery Setup Opsiyonel Kuralı kullanıldığında toplar hareket ettikten sonra hemen kör atışa hazır hâle getirilemez. Bunun ihtimali Parametre Verisine göre belirlenir. Bir tur boyunca hareket ve ateş etmemiş ve çakılmayı bekleyen topçu birliklerinin her biri için parametre verisindeki yüzde ile rassal bir yüzde değeri karşılaştırılır. Rassal değer verideki değerden küçük veya eşit olursa topçu birliği çakılmayı tamamlamış olur.
Parametre verisi değeri %100 ise o tarafın bütün topçuları bundan muaftır. Parametre verisi değeri en az %90 ise kundağı motorlu topçu birlikleri bundan muaftır. Bu durumda birlikler aynı tur hareket edip çakılıp yeterli hareket puanı varsa kör atış yapabilir duruma gelir. Kuşatma toplarının çakılmayı tamamlama ihtimali normal ihtimalini yarısıdır.
İhtimal %100 değilse topçu birliği hareket ettikten sonra çakılabilmek için en az bir tur beklemek zorundadır.
Henüz çakılmamış top birlikleri görerek atış yapabilir.
Uçaksavar ve tanksavar topları çakılma kuralından muaftır. Oyuna yürüyüş veya demir yolu modunda başlayan/takviye gelen toplar hareket etmiş kabul edilir. Çekili toplar yürüyüş modunda çakılmaya ihtiyaç duyar hâlde iken çakılmış hâle gelemez.
Stoklamış Topçular
Sadece senaryonun başında stoklanmış olunabilir.
Stoklamış topçular parametre verisinde belirtilen efektiflikte atış yapar. Bu birlikler ikmal testini geçemezse namüsait olmak yerine stoklanmış özelliğini kaybeder. Not: Stoklanmış topçular için ikmal testinde normal ikmal değerinin %75'i kullanılır.
Sonuç
- İkmal durumunuzu karargâhlarınız ve temel ikmal değeriniz (ve senaryoya bağlı olarak ikmal kaynaklarınız) belirler. Her senaryoda bunların değerlerini biliyor olun. Hangi karargâhın güçlü veya zayıf olduğunu anlayın, komuta hiyerarşinizi ve hangi birlik hangi birliğin maiyetinde anlayın.
- Birliklerinizi karargâhlarına yakın (mümkünse komuta menzilinde) tutun. Aynı şekilde karargâhlarla üst karargâh arasındaki mesafeye de dikkat edin.
- Karargâhlarınızı yürüyüş modunda bırakırken dikkatli olun. Komuta menzilini dörtte bir azalttığı için bir yere yerleşir yerleşmez karargâh birliklerinizi yürüyüş modundan çıkarmaya bakın.
- Karargâhlarınızı düşman atışına maruz bırakmaktan sakının çünkü aksak birliklerin yarı, Broken birliklerin 0 komuta menzili olur.
- Çarpışmada iken kıt mühimmat problemleri daha çok olur. Yarma harekâtında veya bir konumu savunmaya koşarken kıt yakıt problemleri daha çok olur.
- Geceleri toplanıp karargâha yakın bir yer tutmaya ve karargâhı yürüyüş modundan çıkarmaya bakın. Böylece yakıt problemlerinden mümkün mertebe kaçınmış olursunuz.
- Kıt yakıt problem olduğunda buna çare bulmaya çalışın. Birliklerinizi komuta menziline sokmak ve karargâhınızı yürüyüş modundan çıkarmak buna dâhil. Çok ikmal sıkıntısı olursa karargâhtan destek alabilmek için birliklerinizi çekmeye karar vermek zorunda kalabilirsiniz.
- Yarma sırasında kıt yakıt problemlerine aldırış etmeden ilerlemeye devam etmek riskli bir karardır ve düşmanı görünce ortaya çıkabilen potansiyel kıt mühimmat sorunları birliklerinizi riske sokar.
- Her ne kadar düşman birliklerinin bu sorunlarını savaş sisi varken göremeseniz de nelerin böyle şeyler yapacağını bilirseniz düşman ikmal sorunlarını kendi avantajınıza kullanabilirsiniz.