Old world oyununda kaynak cesitleri, toplamasi ve kullanimi alistigimiz 4x oyunlarindan biraz farkli. Bu sebeple ilk rehberin bu konuda olmasini istedim.
Oyun arayuzunun en ustunde kaynaklar goruluyor. Bu listede gorulmeyenler disinda, Emir sayisi, kultur ve sehirler icin "growth" kaynagi da bulunur.
Sehberde bolca gececek "sehir gelistirmesi" tabiri sehir bolgesine isciler tarafindan insa edilen binalardir. Sehir tarafindan bizzat insa edilen bina yoktur.
Her hangi bir sehir secildiginde, o sehrin genel gelire ne kadar katki sagladigi gosteriliyor.
Teker teker nasil toplandigi ve kullanildigini aciklayalim
Food:
4x oyunlarinda en iyi bilenen ve yaygin kaynaklardan biri. Temel toplama yontemi sehir bolgesinde iscilerle tarla insa etmek.
Bununla beraber kiyidaki sehirlerde balik ciftligi ve haritada bulabilecegimiz icek koyun vs gibi hayvan ciflikleri kuruldugunda da yiyecek toplanabiliyor.
Food sehir halkini doyurmak, Yeni yerlesimciler, ve sehir gelistirmelerindeki ozellesmis nufus birimlerini uretime koymak icin (uretmek icin degil) kullaniliyor. Bu nufus birimleri sehir bolgesindeki gelistirmelerde calisan ve ilgili yerdeki kaynak gelirini arttiran birimlerdir. Yeni nufus, "Growth" kaynagi ile artar ve bu serbest nufus daha sonra ozellesmis nufusa cevrilebilir. Serbest nufusun food ve gold harcamak disindaki tek faydasi +0.1 emir geliridir.
Growth:
Growth bugday arpa vb. ustune yapilan tarlalardan, balik aglarindan ve hayvan ciftliklerinden ve cesitli sehir gelistirmelerinden kazanilir
Growth ile bu siniftaki sehir birimleri uretilir ama daha onemlisi sehir kapasitesi doldukca yeni nufus kazandirir. Bu nufuslar yukarida aciklandigi gibi daha sonra ozellesmis nufusa donusturulebilir. Hem isci hemde Settler bu kaynakla uretildigi icin oyunun erken doneminde bu konuda ozellesmis sehir kurmak cok avantajli olacaktir.
Money:
Tabiki her oyunda olan bu temel kaynak Old World'de de var. Para ile, food, iron, stone, wood alinip satilabiliyor. Bunun yaninda oyunda event ekraninda para kullanarak bazi secenekleri uygulayabiliyoruz, ulkeler arasinda ticaret gorevlerinde, karakterleri etkilemek icin vb. kullaniliyor. Ilk baslarda sehir gelistirmelerinden Hamlet ile uretiliyor, daha sonra karakterlerden ve yeni gelistirmelerden, ayrica ozellesmis sehir nufuslariyla gelir arttirilabiliyor
Iron: Haritada sehir bolgesi sinirlarinda hemen her yere insa edilebilir ama mineral kaynagi ve/veya tepelik varsa fazladan getiri sunar. Ozellesmis sehir nufus madenci koyulabilir ve getiri artar. Demiri bazi sehir birimleri ve bazi diger sehir gelistirmeleri kullanir. Sehir gelistirmeleri insaya baslamak icin kullandigi gibi surekli gider olarak da gerektirebilir.
Stone: Bir cok sehir gelistirmesi bu kaynaga ihtiyac duyar. Ozellikle butun wonder binalari bolca tas gerektirir. Temel olarak Quarry ile ve orada calisan tas iscileri ile uretilir.
Agac: Bir cok sehir gelistirmesinde ve bazi askeri birimlerin uretilmesinde kullanilir. Oyunun baslarinda isciler tarafindan ormanlardan kesilebilir. Bir ormandan bir defa kesim yapilinca daha sorna agaclar tekrar buyur ama iki defa kesilince artik buyuyup yeni orman olusmaz. Biraz ilerleyince teknoloji ile Forestry gelistirmesi insa edilebilir ve surekli agac geliri kazanilabilir. Digerleri gibi ozellesmis sehir birimi uretilip fazladan getiri saglanabilir.
Science: Teknoloji gelistirmek icin kullanilir. Ilk baslarda ancak az miktarda diger ozellesmis nufuslardan ve sonralari, sehir projesi Arsiv ile, sehir gelistirmeleri manastir, kutuphane, universite akademi binalarindan ve kendi ozel sehir nufuslari ile uretilir.
Training: Bu kaynak asker uretmek icin kullanilan temel kaynaktir. Oyunun baslarinda bazi ozel kaynak birimlerinden, karakter bonuslarindan kazanilir. Biraz daha ilerleyince, Barracks, Range vb. gelistirmeler ile getirisi arttirilir ve kendine ozel sehir birimleri vardir. Ozellikle asker uretmek icin bu kaynaga ozellestirilmis sehirler gelistirmek cok faydali olacaktir.
Civics: Sehirdeki ozellesmis birimlerin uretilmesi icin kullanilan temel kaynaktir. Training gibi, erken donemde sadece diger ozel kaynak birimlerinden ve bonuslardan kazanilir. Daha sonra kenidne ozel binalardan ve sehir birimleri ile getirisi arttirilabilir.
Culture: Sehrin gelismislik seviyesinin temel gostergesini belirleyen kaynktir. Dogrudan bir birim veya gelistirme icin kullanilmaz ama sehirdeki kultur gelirine gore, gelismislik derecesini gosterir. Sehirler, Zayif, Gelisen, Guclu, Legendary olarak 4 seviyeye sahiptir ve kultur miktarina gore bu seviyelere tek tek cikabilir. Bu sehir seviyeleri ayrica oyundan kazandigimiz zafer puanina da dogrudan etki eder. Ilk baslarda gelirini arttirmak zor olmakla beraber az sayidaki ozel birimlerden, ve event seceneklerinden, gozcu birim ile haritada kesfedililen seylerden kazanilabilir. Biraz ilerleyince Tiyatro, amfitiyatro, Manastir, tapinak gibi gelistirmelerden ve kendi ozel sehir birimlerinden kazanilabilir.
Luxury: Bu kaynak sehirlere veya komsulara verip onlari memnun etmek icin kullanilir. Baska kullanim yeri bulunmamaktadir. Oldukca nadirdir, bazi eventler ile komsu ulkelerden kendi sehir bolgemize kazandirilabilir. Bu kaynagi elde etmek icin ise sehir gelistirmesini yapmak yetmez, ozel sehir birimini de uretmek gerekmektedir.
Orders: Oyundaki en onemli kaynaktir. Her bir turn icin kac hamle yapilabilecegini bu sayi belirler. Oyun basinda tek kaynagi, temel bonuslar ve hukumdarinizin Legitmacy seviyesidir. Daha sonradan bazi sehir gelistirmeleri ile ve az sayidaki ozel sehir birimleri ile arttirilabilir. Baris doneminde cok kritik olmasa bile dusuk hamle sayisi ulkenizi yeterince gelistirmenizi sinirlar. Savas zamani ise askeleri ilerletip savasmak icin de kullanildigindan onemi kat kat artar. Ayrica unutulmalalidir ki, komsularla, kendi ulkenizdeki karakterlerle iliskilerde de bu kaynak kullanilir. Bu kaynagin kullanilmadigi tek istisnalar, uretimi bitmis bir sehirde yeni birimi/projeyi uretime koymak ve event penceresinde cikan secenekleri secmektir.
Oyun arayuzunun en ustunde kaynaklar goruluyor. Bu listede gorulmeyenler disinda, Emir sayisi, kultur ve sehirler icin "growth" kaynagi da bulunur.
Sehberde bolca gececek "sehir gelistirmesi" tabiri sehir bolgesine isciler tarafindan insa edilen binalardir. Sehir tarafindan bizzat insa edilen bina yoktur.
Her hangi bir sehir secildiginde, o sehrin genel gelire ne kadar katki sagladigi gosteriliyor.
Teker teker nasil toplandigi ve kullanildigini aciklayalim
Food:
4x oyunlarinda en iyi bilenen ve yaygin kaynaklardan biri. Temel toplama yontemi sehir bolgesinde iscilerle tarla insa etmek.
Bununla beraber kiyidaki sehirlerde balik ciftligi ve haritada bulabilecegimiz icek koyun vs gibi hayvan ciflikleri kuruldugunda da yiyecek toplanabiliyor.
Food sehir halkini doyurmak, Yeni yerlesimciler, ve sehir gelistirmelerindeki ozellesmis nufus birimlerini uretime koymak icin (uretmek icin degil) kullaniliyor. Bu nufus birimleri sehir bolgesindeki gelistirmelerde calisan ve ilgili yerdeki kaynak gelirini arttiran birimlerdir. Yeni nufus, "Growth" kaynagi ile artar ve bu serbest nufus daha sonra ozellesmis nufusa cevrilebilir. Serbest nufusun food ve gold harcamak disindaki tek faydasi +0.1 emir geliridir.
Growth:
Growth bugday arpa vb. ustune yapilan tarlalardan, balik aglarindan ve hayvan ciftliklerinden ve cesitli sehir gelistirmelerinden kazanilir
Growth ile bu siniftaki sehir birimleri uretilir ama daha onemlisi sehir kapasitesi doldukca yeni nufus kazandirir. Bu nufuslar yukarida aciklandigi gibi daha sonra ozellesmis nufusa donusturulebilir. Hem isci hemde Settler bu kaynakla uretildigi icin oyunun erken doneminde bu konuda ozellesmis sehir kurmak cok avantajli olacaktir.
Money:
Tabiki her oyunda olan bu temel kaynak Old World'de de var. Para ile, food, iron, stone, wood alinip satilabiliyor. Bunun yaninda oyunda event ekraninda para kullanarak bazi secenekleri uygulayabiliyoruz, ulkeler arasinda ticaret gorevlerinde, karakterleri etkilemek icin vb. kullaniliyor. Ilk baslarda sehir gelistirmelerinden Hamlet ile uretiliyor, daha sonra karakterlerden ve yeni gelistirmelerden, ayrica ozellesmis sehir nufuslariyla gelir arttirilabiliyor
Iron: Haritada sehir bolgesi sinirlarinda hemen her yere insa edilebilir ama mineral kaynagi ve/veya tepelik varsa fazladan getiri sunar. Ozellesmis sehir nufus madenci koyulabilir ve getiri artar. Demiri bazi sehir birimleri ve bazi diger sehir gelistirmeleri kullanir. Sehir gelistirmeleri insaya baslamak icin kullandigi gibi surekli gider olarak da gerektirebilir.
Stone: Bir cok sehir gelistirmesi bu kaynaga ihtiyac duyar. Ozellikle butun wonder binalari bolca tas gerektirir. Temel olarak Quarry ile ve orada calisan tas iscileri ile uretilir.
Agac: Bir cok sehir gelistirmesinde ve bazi askeri birimlerin uretilmesinde kullanilir. Oyunun baslarinda isciler tarafindan ormanlardan kesilebilir. Bir ormandan bir defa kesim yapilinca daha sorna agaclar tekrar buyur ama iki defa kesilince artik buyuyup yeni orman olusmaz. Biraz ilerleyince teknoloji ile Forestry gelistirmesi insa edilebilir ve surekli agac geliri kazanilabilir. Digerleri gibi ozellesmis sehir birimi uretilip fazladan getiri saglanabilir.
Science: Teknoloji gelistirmek icin kullanilir. Ilk baslarda ancak az miktarda diger ozellesmis nufuslardan ve sonralari, sehir projesi Arsiv ile, sehir gelistirmeleri manastir, kutuphane, universite akademi binalarindan ve kendi ozel sehir nufuslari ile uretilir.
Training: Bu kaynak asker uretmek icin kullanilan temel kaynaktir. Oyunun baslarinda bazi ozel kaynak birimlerinden, karakter bonuslarindan kazanilir. Biraz daha ilerleyince, Barracks, Range vb. gelistirmeler ile getirisi arttirilir ve kendine ozel sehir birimleri vardir. Ozellikle asker uretmek icin bu kaynaga ozellestirilmis sehirler gelistirmek cok faydali olacaktir.
Civics: Sehirdeki ozellesmis birimlerin uretilmesi icin kullanilan temel kaynaktir. Training gibi, erken donemde sadece diger ozel kaynak birimlerinden ve bonuslardan kazanilir. Daha sonra kenidne ozel binalardan ve sehir birimleri ile getirisi arttirilabilir.
Culture: Sehrin gelismislik seviyesinin temel gostergesini belirleyen kaynktir. Dogrudan bir birim veya gelistirme icin kullanilmaz ama sehirdeki kultur gelirine gore, gelismislik derecesini gosterir. Sehirler, Zayif, Gelisen, Guclu, Legendary olarak 4 seviyeye sahiptir ve kultur miktarina gore bu seviyelere tek tek cikabilir. Bu sehir seviyeleri ayrica oyundan kazandigimiz zafer puanina da dogrudan etki eder. Ilk baslarda gelirini arttirmak zor olmakla beraber az sayidaki ozel birimlerden, ve event seceneklerinden, gozcu birim ile haritada kesfedililen seylerden kazanilabilir. Biraz ilerleyince Tiyatro, amfitiyatro, Manastir, tapinak gibi gelistirmelerden ve kendi ozel sehir birimlerinden kazanilabilir.
Luxury: Bu kaynak sehirlere veya komsulara verip onlari memnun etmek icin kullanilir. Baska kullanim yeri bulunmamaktadir. Oldukca nadirdir, bazi eventler ile komsu ulkelerden kendi sehir bolgemize kazandirilabilir. Bu kaynagi elde etmek icin ise sehir gelistirmesini yapmak yetmez, ozel sehir birimini de uretmek gerekmektedir.
Orders: Oyundaki en onemli kaynaktir. Her bir turn icin kac hamle yapilabilecegini bu sayi belirler. Oyun basinda tek kaynagi, temel bonuslar ve hukumdarinizin Legitmacy seviyesidir. Daha sonradan bazi sehir gelistirmeleri ile ve az sayidaki ozel sehir birimleri ile arttirilabilir. Baris doneminde cok kritik olmasa bile dusuk hamle sayisi ulkenizi yeterince gelistirmenizi sinirlar. Savas zamani ise askeleri ilerletip savasmak icin de kullanildigindan onemi kat kat artar. Ayrica unutulmalalidir ki, komsularla, kendi ulkenizdeki karakterlerle iliskilerde de bu kaynak kullanilir. Bu kaynagin kullanilmadigi tek istisnalar, uretimi bitmis bir sehirde yeni birimi/projeyi uretime koymak ve event penceresinde cikan secenekleri secmektir.