31-07-2021, 19:26
Operation Compass, yani Pusula Harekâtı'na başlamadan önce senaryo ile ilgili genel olarak konuşmak amacıyla hazırlık bölümü olan 0. bölümü yazmak istedim. Senaryoda ne var, ne yok, amacı ne ve en önemlisi niye bu senaryoyu seçtiğimi kısaca anlatmak istiyorum.
Neden Pusula Harekâtı?
Aslında fazla bir sebebi yok. AAR için uzun bir senaryo arıyordum. Elbette Kuzey Afrika'da geçen bir senaryo. Uzun zamandır çöllere geri dönüş yapmak istiyordum ve bu şartı sağlayan üç PZC oyununun ikisini inceledim: El Alamein '42 ve Tobruk '41. İlk önce Tobruk'u indirip oradaki senaryolara baktım ama hiçbiri ilgimi çekmedi. El Alamein zaten uzun bir süredir bilgisayarımda bulunuyordu, ikinci olarak buradakilere baktım. Burada uzun zamandır oynamak istediğim 160 turluk Tobruk to El Alamein senaryosu ile bu senaryo arasında kaldım ama en sonunda Pusula Harekâtı'nı oynamaya karar verdim. Hem daha uzun olması hem de müttefiklerin saldırıda olması başlıca etkenlerden. Müttefiklerle oynamak istediğimi de unutmadan ekleyim. Doğal olarak kararımı verince Tunisia '43'e bakmama gerek kalmadı. Belki ileride bir gün ona da bir şans verebilirim.
Bu senaryoyu seçmemdeki nedenlerden bir diğeri tarihte oynadığı rol. Grazani'nin eylül ayında yaptığı Mısır Taaruzu'nun ardından İngilizler birkaç ay sonra karşı saldırı yapıyorlar ve İtalyanlar'ı büyük bir yenilgiye uğratarak 130,000 kadar İtalyan askerini savaş esiri olarak ele geçiriyorlar. Bu o kadar büyük bir yenilgi ki sonucunda Rommel Kuzey Afrika'ya geliyor.
Tarafların Durumları
İtalyanlar'ın Mısır Taaruzu yanlış bilmiyorsam istedikleri gibi gitmedi. Mersa Matruh'u alamadan operasyonu sonlandırmak zorunda kaldılar ve sonrasında İngilizler karşı saldırıya geçti. Bu saldırıyı sanırım İtalyanlar beklemiyordu. Çünkü ilk iletide senaryo açıklamasında da belirttiğim üzere İtalyanlar bir nevi şoka uğruyor ve emir komuta zincirindeki sıkıntıları nedeniyle İngilizler'e karşı tam anlamıyla karşılık veremiyorlar. Zaten bunu oyun içinde göstermek amacıyla tüm İtalyanlar'ın senaryoya disrupted başladığını tekrar belirteyim. Anlayacağınız üzere İtalyanlar'ın durumu pek iyi sayılmaz.
Bu senaryoyu oynama sebeplerime geri dönecek olursam tarihsel sebepler dışında oyun bazında öncelikli olarak saldıran tarafın büyük üstünlükte olduğu bir senaryo oynamak istiyordum. Ancak burada İngilizler sayısal olarak bir üstünlüğe sahip değil. Yukarıdaki Strength Dialog'da da görülebileceği üzere İngilizler sayı üstünlüğü ile değil kalite, mahiyet ve taktiksel üstünlük ile zafer elde ediyorlar. Elbette tarihte böyle gerçekleşmesi oyunda kesinlikle bu şekilde olacağı anlamına gelmiyor. Ama İngilizler'in bariz bir üstünlükleri olduğu bir gerçek.
Tarafların askeri birlikleri ile ilgili şimdilik söylemek istediğim fazla şey yok. Zaten İngilizler ile oynayacağımdan İtalyanlar hakkında pek bir şey diyemem. Her bölümde yeri geldiğinde o an önemli bir role sahip birim ile ilgili ufak ufak bilgi vermeyi planlıyorum. Ayrıca bu bölümü de fazla uzatmış olmak istemiyorum. Ama göstermek istediğim bir şey var:
İn in bitmiyor he.
Karşınızda İngilizler'in Releases tablosu. Eğer sabredip en aşağıya kadar inmemi beklediyseniz tebrikler, şimdiden bu AAR'ı takip etme konusunda önemli bir aşama katettiniz. Şaka bir yana, dikkatle incelerseniz bazı isimlerin hep sabitlendiğini ve açıldığını fark edebilirsiniz. Genel olarak tank taburları saat 18.00'de sabitlenip sabah 06.00'da açılıyorlar. Bu ne demek? Tanklar ile gündüz ilerleyip gece dinlenmem gerektiği anlamına geliyor. Senaryo her ne kadar 360 tur olsa da tanklar bunun bir kısmında etkin rol alamayacak. Elbette görüşünde düşman olanlar yine hareket edebilir. Bu durumun senaryonun gidişatını nasıl etkileyeceğini ilerleyen bölümlerde göreceğiz.
Senaryo seçiminde iki tarafa birden detaylı baktığımı inkar edemem, o yüzden İtalyanlar ile ilgili az da olsa bilgi sahibi olduğum söylenebilir. İtalyanlar'ın neredeyse tamamı sabit olarak senaryoya başlıyor ve tümenlerin açılma ihtimalleri bir hayli düşük. Bu da genel olarak görüşlerinde İngilizler oldukça hareket edebilecekleri anlamına geliyor ama yine de sürprizler olabilir.
İkmal Durumları
İngilizler olarak saldırıyı başlangıçta besleyecek miktarda ikmalimiz var. Mersa Matruh'un hemen yanındaki anayoldan gelen 80 değerinde ikmal her ne kadar çok gibi dursa da ilk iletiden senaryo haritasının ne kadar büyük olduğuna bakarsanız ileride ikmal sıkıntıları çekmemiz muhtemel. Ayrıca ikmal kesintileri de yaşayabiliriz ama şimdilik bundan bahsetmeyelim.
İtalyanlar için ise tam tersi bir durum söz konusu. Tobruk'ta 50-60 değerlerinde ikmal kaynaklarına sahiplerken bu sayı Nibeiwa'ya doğru gelindiğinde 20'lere kadar düşebiliyor.
Senaryonun Amacı
Aslına bakarsanız oyunun nasıl sonuçlanacağı benim için hiç önemli değil, aynı şekilde oyun içi kaç puan alacağım da. Benim için tek önemli olan 360 turun hepsini oynayabilmek. Yine de zafer kazanmak ile ilgili kendime şöyle bir ek koşul koydum:
Ek Kural :Tobruk alınmadan (1500 VP) Minor Victory alınamaz.
Asıl amacımız Tobruk. Aynı tarihte olduğu gibi. Ancak aşağıdan zafer değerlerine bakınca büyük ihtimal Minor Victory için bile Tobruk'un alınması şarttır diye tahmin ediyorum ama ben yine de söylemiş olayım. Tobruk öncesi planlarımdan ve nasıl bir şekilde ilerlemek istediğimden sonraki bölümlerde bahsedeceğim.
Kapanış
Her 5-10 turda bir yeni bölüm yazacağım. 10 tur sonra yeni bölümün gelmesi için oynadığım 5 turda fazla olay olmamış olması lazım. Şimdilik planım beş turda bir yeni bölüm yazmak ve eğer değişmezse bu 360 turda 72 bölüm yapar. Bu kadar çok bölüm olması pek iyi olmayabilir ama bir yandan da AAR'ın uzun olmasını istiyorum. Daha önce hiç hikaye veya AAR yazmadım. Bir sonrakini yazar mıyım o da belirsiz o yüzden hazır başlamışken uzun soluklu olmasını istedim.
Her hafta en az bir yeni bölüm gelir diye umuyorum. Ama gelmezse de çok sıkıntı değil, nasılsa AAR'ı bitirmek için bir zaman limitim yok. Vaktimin çok olduğu zamanlar (mesela şimdi yazın) haftada birkaç bölüm birden gelebilir. Ama kışın yoğun olduğum dönemlerde hiç bölüm gelmediği hafta(lar) da olabilir. Kısacası yeni bölümlerin gelişi için net bir şey söylemem zor.
Bu 0. bölüm olduğundan işin biraz teorik kısmından bahsettim. Umarım fazla sıkıcı olmamıştır. Aksiyona 1. bölüm ile başlayacağız.