Günlük: CK3 - İran İçerikleri ve Vezirler
#1
zD5fF.gif

Crusader Kings III geliştirici günlüklerinde bu hafta Legacy of Persia ile İran bölgesine eklenen bazı içeriklerden ve vezirlerden bahsediliyor.

https://forum.paradoxplaza.com/forum/dev...s.1603428/ :Merhaba, İran bölgesine eklenen içerikleri ele alan bu geliştirici günlüğüne hoş geldiniz. Bu geliştirici günlüğünde kendi başına küçük olsa da dünyanın bu kısmının gerçekçiliğini ve eşsizliğini arttıran unsurlardan bahsedildiğini göreceksiniz.

Öncelikle bu geliştirici günlüğünün ilk taslağı üzerinde çalışan ve Legacy of Persia için hem event hem araştırma işi yapan @Vaniljkaka'ya teşekkür etmek istiyorum.

Tarihsel İçerik
Belirli bir başlangıç tarihinde oyunun bulunduğu durumu önemli ölçüde geliştirmenin yollarından biri, o tarihte çözüme kavuşmamış sorunlara eğilmekten geçiyor. Mücadele sisteminin arkasındaki düşünce büyük ölçüde bu, daha önceki geliştirici günlüklerinden birinde söylendiği gibi yeni bir 867 senaryo başlangıcı ve İran Rönesansı adında bir mücadelesi var.

Ancak bir mücadele, 867 ya da 1066'da Orta Çağ İran'ında bulunan bir hükümdar için önem arz eden her şeyi tek başına kapsayamaz. Bundan ötürü iki başlangıç tarihinin de durumunu daha iyi araştırdık; yeni hükümdarlar, hanedanlar, düşmanlıklar ve siyasi açıdan daha az nüfuz sahibi olan bilginler ile sanatçılar gibi karakterler ekledik. Mevcut soyağaçlarını da önemli ölçüde genişlettik, artık İrani ve İslami unsurlar içeren yeni armalar kullanıyorlar.

Buna ek olarak bölgenin tamamının kültürel ve dinî yapısının üzerinden geçtik, dönemin siyasi gerçekliklerini daha iyi yansıtmak için yeri geldiğinde bazı değişiklikler yaptık.

58378e936f95ed3f75098fab49b655e1.png

9. yüzyıl İran'ında önemli olan bazı dinlere ve tarikatlara yapılan en önemli değişiklikler Mu'tezile, Hürremiler ve Ezarika'ya yapıldı. Asi ve eşitlikçi Hürremiler zayıf başlangıçlara özellikle uygun olabilir fakat hiçbiri ilk başta toprak sahibi değil. Fanatik Ezarikalar ise Nehravan Muharebesi'nin ve ondan beri maruz kaldıklarını düşündükleri hakaretlerin intikamını almak için dehşet verici bir suikast dalgasını serbest bırakmaya hazır. Bu iki inanç da kendilerine has dünya görüşlerini yansıtacak yeni öğretilere sahip. Ayrıca 867 başlangıcında devam etmekte olan bir Ezarika isyanı var, Ezarika Halifeliğini kurmak istiyorsanız bu isyana katılabiliyorsunuz.

d1c03d260ef6148da0c3e26619dfadc8.png

Fedayiler Öğretisine hem Ezarika hem de Nizariler sahip, böylece kendilerini kâfirleri katletmeye adamış korkutucu suikastçılardan eğitebiliyorsunuz.

2c7153e2912987b743d6d91d677adda4.png

Asi Hürremiler 9. yüzyılın ortasındaki büyük isyanları çoktan bastırılmış olsa da İran'ın her yerinde ufak bölgelerde varlığını sürdürüyor. Bu ekran görüntüsünde Demavend Dağı özel coğrafi konumu gösteriliyor. Güncellemede eklenen çok sayıda yeni özel binadan bir tanesi. 

9d36ebe3753fb8032f612816b47f7212.png

Kültür haritası 1066 ile 867'de Belucistan'ın farklı bir yapıya sahip olması haricinde büyük oranda tanıdık gelecektir.

Bazı kültür gelenekleri ekledik, bir kısmı Kanat binası (Kurak Alan Sakinlerinin yerini alan Sulama Uzmanları kültür geleneğinden) ya da yeni yeniliklerin kilidini açabilen yeni Saray Bilgini pozisyonu (yeni Öğrenimin Işığı geleneğinden) gibi yeni oynanış unsurları getiriyor.

b4eeb99a887ae70af7832f50ccecf93a.png

Özellikle de Farslara, hem Araplar hem de Türklerin onlara bu kadar hayranlık duymasına neden olan zarafet ve aydınlanmışlıklarını yansıtacak üç yeni gelenek eklendi.

Güncellemenin ele aldığı bölgede Kabile Seçimli Verasetinin ve Zupin ile Tarkanlar gibi özel Düzenli Askerlerin kilidini açan yeni bölgesel geleneklerin kilidini açan Cirga (Afgan, Beluci ve Brahui kültürleri için) var.

8618349f04c8ed8882c0a60a2856f2f5.png

Ayrıca bölgeye tarihten ilham alan kararlar ve olaylar ekliyoruz, böylece dönemin hükümdarlarının tarihte sahip olacağı imkânların aynısını oyunumuzdaki hükümdarlara da tanımayı hedefliyoruz. Daha önce pek mümkün olmayan birtakım tarihsel senaryoları da teşvik ediyoruz, örneğin Türk fatihlerin ve özellikle de Selçukluların İran platosunda kendilerine yeni bir yurt edinme ihtimalleri daha yüksek. İran'da yükselen bir hükümdar olarak oyunun başlangıcında henüz mevcut olmayan alternatif İslam inançlarını yayabileceğiniz yeni yollara sahipsiniz (Sünni İslam'ın Matüridi kolu veya Şii İmamiyesi gibi).

900'lerin sonunda Selçukluların gelişine ilişkin oyuna girişlerini daha çok rastgeleleştiren ya da bütünüyle kapatan bir ayar var. Son olarak 867'deki kaotik başlangıcı Zenc isyanıyla ilgili bir olay zinciriyle daha da geliştirdik, bu sayede hâlihazırda kısıtsız olan başlangıç vaziyetine çok daha fazla belirsizlik ve hareketlilik katmayı amaçlıyoruz.

02ffdb5b5ca9cb372bd1a2e973f25d90.png

Vezirler
Legacy of Persia ile gelen vezirler, tarihte birçok rolü üstleniyordu. Kudretli toprak sahipleriydi, memuriyette kilit isimlerdi, bazıları dünya üzerindeki en yolsuz insanlardı ve müsrif partiler verirlerdi.

886a689887ac85df8ba3ff2e95d1cbb2.png

Vezirler dük kademesindeki veya daha yüksek kademedeki aşiret yönetimine sahip karakterler tarafından atanabiliyor. Görev başındayken ekstra vergi yetkisi sağlıyorlar ve vergi tahsildarı yatkınlıklarının bir kısmını tüm vergi tahsildarlarınızın yatkınlıklarına ekleyerek aylık altın gelirinize doğrudan bir bonus sağlıyorlar. Yatkınlıklarının ne kadarını ekledikleri Güç Dengesinin kendi lehlerine ne kadar kaydığına göre değişiyor, yani güçlü bir vezir süzerenine hem fayda hem de zarar sunuyor.

65f39561276c0fa1eb3d75c9b5340789.png

Naiplerin aksine vezir olmak soylular için prestijli bir konum değil, ne de olsa altı üstü bir memursunuz ve gerçekten iş yapmanız bekleniyor, daha çok inancınızın hâkim cinsiyetinden topraksız saray mensupları ve önemsiz baronlar bu görev için rekabet ediyor. Yine de bir vezire sahip olmak cazip bir şey. Saraydaki muhtemel vezirler kapalı kapılar ardında siyaset yapacak; diğer adaylarla, süzerenlerinin eşleriyle ve süzerenlerinin sarayında yaşayan çocuklarıyla dostluklar ve düşmanlıklar edinecekler.

İlişkileri vezirin veraset skoruna doğrudan katkıda bulunuyor, bu yüzden mevcut vezirle dost olan bir aday sıralamada hızla tırmanırken süzereninin eşiyle arasında husumet olan bir adayın skoruysa düşüyor. Aynı sebepten muhtemel vezirler terfi ihtimallerini arttırmak için genellikle süzerenlerinin dilini öğrenmeye çalışıyorlar.

Birer memur olan vezirler naipler kadar güç sahibi değil. Ağırlıklı olarak zimmetlerine para geçiriyorlar ve altın karşılığında vasallara negatif kontluk değişkenleri veriyorlar fakat Güç Dengesinin güya sadık olan vezirinin lehine haddinden fazla kaymasına göz yuman bir süzeren, darbe düzenleyebildiğini fark edecektir. Vezirler aynı zamanda yeni sayılabilecek sırdaş saray pozisyonu için de kullanışlı, bu yolla eşinizin gerçekleştirdiği konsey görevlerinde eşiniz yerine onları kullanabiliyorsunuz.

Bu görevliler her zaman kovulabilse de belirli bir Güç Dengesi eşiğinden sonra vezirinizi kovarsanız aylık gelirinizi etkileyen ağır bir negatif değişkene sahip oluyorsunuz. Bu değişken Güç Dengesinin vezirin ne kadar lehine olduğuna göre değişiyor. Evet, 80'dan çok nüfuzu olan bir veziri kovabilirsiniz ama böyle bir durum için birazcık iş güvenliği ayarlamadıklarını zannetmeyin.

bcf7390b21b464c36dc1903bc72b92cf.png

Memurları kovmanın daha kolay bir yolu onları yukarı çıkarmak; vezirinize kontluk vermek (ya da Güç Dengesi büyük ölçüde onun lehineyse bir düklük) de vezirliğini sonlandıracaktır ve bu defa bunun ekonominize etkisi olmayacaktır. Ne de olsa herkes terfi almaktan hoşlanır.

Son olarak vezirlerin acayip yolsuz olduğundan bahsettiğimi hatırlarsınız, her zaman doğru olmasa da genelde durum böyleydi. Bu pozisyonun bir bugı değil, bir özelliğiydi. Yolsuz bir vezirin görevi ülkenin maliyesiyle ilgilenmekti ve bunu yaparken zenginleşmeleri anlayışla karşılanıyordu. Vezirlerin pozisyonlarını elde etmek için süzerenlerine büyük miktarda rüşvet vermesi gayet yaygındı, bir de son vezirin beyan etmediği kârlardan ötürü onu teftiş ettirmek.

Bunun süzerene sağladığı avantaj şuydu: Paraya ihtiyaç duyduklarında ülkenin tamamından özel bir vergi toplamak, kuvvetli vasallar ve valilerden daha çok para talep etmek ya da her bir vergi tahsildarını teftiş ettirmek yerine ülkede her hâlükârda paraya sahip olan ve hatta sahip olması gerekenden daha çok paraya sahip olan biri vardı. Ek yükü az, kolaylığı fazla. En azından süzeren için böyleydi.

8f88b0915dc2bac0a86104ebcbf5a3fc.png

Oyun içinde bunu, vezirin geliri ve müsriflik değişkenleriyle temsil ediyoruz. Kendi gelirinize oranla yolsuzluktan ötürü belirli bir miktar gelir sağlıyorlar (bu durum zimmetine para geçirme sırrına dâhil sayılmıyor çünkü teknik olarak aldıkları ücretin bir parçası). Ara sıra bu parayı hazine, aktivite, mal mülk ve hayır işi değişkenleri için harcıyorlar. Her türden değişkene sahip olduklarında yine başlıyorlar ve her değişken türünden daha pahalı olanları için harcama yaparak dört kademeye kadar çıkabiliyorlar.

16f7b4e20eb4835407d87dbb0908cfd8.png

Süzerenler vezirlerine müsriflikleri karşısında para cezası verebiliyor. Bu, vezirin müsriflik değişkenlerinden bir değişkeni ortadan kaldırıyor; ortadan kaldırılan değişkenlerin kademesine (ve sayısına!) göre süzerene para aktarılıyor. Vezirler bu durumdan doğal olarak pek hoşnut olmuyor fakat kayıplarını telafi etmekten başka yapabilecekleri bir şey yok. Böylece ileride onlardan para koparmak yine cazip hâle geliyor...

fc79ef40fdbe41c0d0faeb10e3d6b3bc.png

Vezirlerin paralarını neye harcadıklarına dair 160 civarı değişken açıklaması ekledik, bunların yarısına yakını tarihle bağlantılı ve çeyreği de mantık çerçevesinde. Geriye kalan çeyreğinde ise tarihteki vezirlerin müsrifliklerine ayak uydurmaya çalıştık. Bunlar vezirden vezire değişkenlik gösteriyor, bu sebeple vezirleriniz özelliklerine ve menfaatlerine göre müsriflik değişkenleri alıyor.

Bu günlük bu kadardı! Umarım Legacy of Persia'da keşfedilecek şeylerin sürprizini kaçırmadan ekleyeceğimiz içerik konusunda size genel bir fikir verebilmişizdir.
IbnE9P2.gif
[+] 4 üye Attila the Hun nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
 


Bu Konudaki Yorumlar
CK3 - İran İçerikleri ve Vezirler - Yazar: Attila the Hun - 19-11-2023, 14:36



Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.