Merhabalar, Hearts of Iron 4 için 28. geliştirici günlüğüne hoşgeldiniz. Bugün sizlerle üzerinde hem oyun içerisinde hem de gerçek hayatta üzerinde kontrol sağlayamadığınız 2 şeyden bahsedeceğiz, hava ve arazi.
HoI3'teki hava sisteminden memnun değildik, gerçekçi olmaya çalışan karışık bir simulasyondu ancak bizim beklediğimiz şartları oluşturmuyordu (örneğin çöllerin aşırı sıcak olması veya 1941 senesindeki Rusyada geçen ağır kış) dolayısıyla oyuncular bu sistemi pek beğenmedi. Aynı zamanda sürekli olarak incelemeniz gereken bir haritamodu vardı (dolayısıyla kimse bu harita modunu kullanmıyordu). Tüm bu sorunları ele aldıktan sonra Hearts of Iron 4'te bu mesele farklı bir şekilde yaklaşma kararı aldık.
Hava
Her hava durumunun, herhangi bir stratejik bölgede belli zaman aralığında olma ihtimali ve her ay rastgele bir şekilde gerçekleşme ihtimalini artık daha önceden kodlayabiliyoruz. Örneğin gerçekleşmesinin mantıklı olacağı yerlerde o aylar süren, insanların yokluk içerisinde yaşadığı uzun Rus çamurlarını (Rasputitsa) oyun içerisine görmeniz mümkün. Modcular için de bu değerler üzerinde oynama yapmak gayet basit, dolayısıyla yapılmasını beklediğim 4. Reich'in Kedileri total conversion modunu yaparken zorlanmayacaksınız.
Oyun içerisinde 6 farklı hava durumu bulunuyor. Bu hava durumları direkt bir biçimde hava ve deniz birimlerini etkilerken dolaylı bir biçimde karadaki birimlere de etki yapabiliyor.
Temiz Hava
Herhangi bir etkisi olmayan temiz hava.
Hafif Yağmurlu
Düşman hava ve deniz birimlerini daha zor tespit edersiniz.
Deniz birimlerine uygulanan hava saldırıları daha az etkili olur.
Deniz birimleri arası olan saldırıların hedefi vurma olasılığı azalır.
Hava birimlerinin kaza geçirme oranı yükselir.
Fırtına
Hafif Yağmurlu havanın daha etkili hali.
Carrier uçaklar devre dışı kalır.
Bombardıman uçaklarının hedefleri vurma oranı çok ciddi oranda azalır.
Karlı
Düşman hava ve deniz birimlerini daha zor tespit edersiniz.
Deniz birimlerine uygulanan hava saldırıları daha az etkili olur.
Deniz birimleri arası olan saldırıların hedefi vurma olasılığı azalır.
Hava birimlerinin kaza geçirme oranı yükselir.
Kar Fırtınası
Karlı havanın daha etkili hali.
Carrier uçaklar devre dışı kalır.
Bombardıman uçaklarının hedefleri vurma oranı çok ciddi oranda azalır.
Kum fırtınası
Diğer uçakları tespit etmeniz neredeyse imkansızdır.
Uçakların kaza yapma ihtimali çok ciddi oranda yüksektir.
Bombardıman uçakları karadaki hedefleri vuramazlar.
Sıcaklık
Oyun içerisinde sıcaklık bölgesel seviyede takip ediliyor ve genel olarak birimlerin yıpranma oranlarını etkiliyor. Eğer bulunduğunuz bölge çok sıcak veya çok soğuk ise bu durum birimleriniz için daha ciddi sıkıntılara sebep olabiliyor. Böyle durumlarda ordularınızda Kış Mevsimi Uzmanı gibi özellikleri olan liderler bulundurmanız ordularınızın etkilenme oranını azaltabiliyor.
Çamur ve Kar
Yağmurlu veya karlı havalarda bunun kaydını tutuyoruz, bu durum haritada gözüküyor. Çok ciddi derecede kar yağışı birimlerin ilerleme hızını azaltırken çamurlu bir ortamda birimlerinizin yıpranma seviyesini de ciddi oranda etkileyecek. Akıllı oyuncular Sovyetlere çamur sezonu esnasında saldırmamalılar, aksi takdirde tanklarını çamura saplanmış ilerleyemiyor bir halde bulabilirler.
Harita Gösterimi
Hava durumunun oyunda ciddi bir etkisi olduğundan oyuncunun bunu farkedebilmesi için elimizden geleni yapıyoruz. Karlı ve çamurlu bölgeler haritada direkt olarak gözükürken fırtına ve yağmur bulutları oyuncu haritadan biraz uzaklaşması halinde görünebilir olacaklar.
Rusya üzerindeki bir fırtına (yıldırımları yakalayamadım)
Arazi
Bir çok şeyi devlet seviyesinde dizayn etmemize rağmen, bazı şeyler hala bölge seviyesinde. Bütün Clausewitz oyunlarında arazi sistemi istendiği gibi kodlanabilir bir şekilde, ancak özellikle Hearts of Iron 4'te biz şu şekilde bir sistem seçtik.
Ova
Basit arazi, herhangi bir etkisi bulunmuyor
Orman
%50 daha yavaş ilerleme
%20 saldırı penaltısı
%20 daha dar savaş genişliği
%10 düşman hava saldırılarına karşı koruma
Tepe
%50 daha yavaş ilerleme
%20 saldırı penaltısı
%33 daha dar savaş genişliği
%5 düşman hava saldırılarına karşı koruma
Dağ
%100 daha yavaş ilerleme
%40 saldırı penaltısı
%40 fazladan yıpranma
%66 daha dar savaş genişliği
%10 düşman hava saldırılarına karşı koruma
Şehir
%20 daha yavaş ilerleme
%30 saldırı penaltısı
Tropik Orman
%50 daha yavaş ilerleme
%40 saldırı penaltısı
%50 fazladan yıpranma
%25 daha dar savaş genişliği
%25 düşman hava saldırılarına karşı koruma
Bataklık
%100 daha yavaş ilerleme
%40 saldırı penaltısı
%80 fazladan yıpranma
%25 daha dar savaş genişliği
Çöl
%5 daha yavaş ilerleme
%30 fazladan yıpranma
Farklı türdeki birimler farklı türdeki arazilerde farklı türde avantajlara veya dezavantajlara sahip olabilirler. Örneğin atlılar dağ-tepe gibi zorlu arazilerde %5 saldırı penaltısına sahipken dağ savaşçıları bu tarz arazilerde bonuslar kazanabilir.
Araziden gelen bir dezavantajınız varken bir de birimlerden gelen bir dezavantajınız varsa çok sağlam bir bozguna uğrama deneyimi yaşayabilirsiniz. Örneğin dağlık bir bölgeye ağır zırhlılarla saldırmanız iyi bir fikir değildir.
Haftaya gruplardan ve savaş hedeflerinden bahsedeceğiz.
HoI3'teki hava sisteminden memnun değildik, gerçekçi olmaya çalışan karışık bir simulasyondu ancak bizim beklediğimiz şartları oluşturmuyordu (örneğin çöllerin aşırı sıcak olması veya 1941 senesindeki Rusyada geçen ağır kış) dolayısıyla oyuncular bu sistemi pek beğenmedi. Aynı zamanda sürekli olarak incelemeniz gereken bir haritamodu vardı (dolayısıyla kimse bu harita modunu kullanmıyordu). Tüm bu sorunları ele aldıktan sonra Hearts of Iron 4'te bu mesele farklı bir şekilde yaklaşma kararı aldık.
Hava
Her hava durumunun, herhangi bir stratejik bölgede belli zaman aralığında olma ihtimali ve her ay rastgele bir şekilde gerçekleşme ihtimalini artık daha önceden kodlayabiliyoruz. Örneğin gerçekleşmesinin mantıklı olacağı yerlerde o aylar süren, insanların yokluk içerisinde yaşadığı uzun Rus çamurlarını (Rasputitsa) oyun içerisine görmeniz mümkün. Modcular için de bu değerler üzerinde oynama yapmak gayet basit, dolayısıyla yapılmasını beklediğim 4. Reich'in Kedileri total conversion modunu yaparken zorlanmayacaksınız.
Oyun içerisinde 6 farklı hava durumu bulunuyor. Bu hava durumları direkt bir biçimde hava ve deniz birimlerini etkilerken dolaylı bir biçimde karadaki birimlere de etki yapabiliyor.
Temiz Hava
Herhangi bir etkisi olmayan temiz hava.
Hafif Yağmurlu
Düşman hava ve deniz birimlerini daha zor tespit edersiniz.
Deniz birimlerine uygulanan hava saldırıları daha az etkili olur.
Deniz birimleri arası olan saldırıların hedefi vurma olasılığı azalır.
Hava birimlerinin kaza geçirme oranı yükselir.
Fırtına
Hafif Yağmurlu havanın daha etkili hali.
Carrier uçaklar devre dışı kalır.
Bombardıman uçaklarının hedefleri vurma oranı çok ciddi oranda azalır.
Karlı
Düşman hava ve deniz birimlerini daha zor tespit edersiniz.
Deniz birimlerine uygulanan hava saldırıları daha az etkili olur.
Deniz birimleri arası olan saldırıların hedefi vurma olasılığı azalır.
Hava birimlerinin kaza geçirme oranı yükselir.
Kar Fırtınası
Karlı havanın daha etkili hali.
Carrier uçaklar devre dışı kalır.
Bombardıman uçaklarının hedefleri vurma oranı çok ciddi oranda azalır.
Kum fırtınası
Diğer uçakları tespit etmeniz neredeyse imkansızdır.
Uçakların kaza yapma ihtimali çok ciddi oranda yüksektir.
Bombardıman uçakları karadaki hedefleri vuramazlar.
Sıcaklık
Oyun içerisinde sıcaklık bölgesel seviyede takip ediliyor ve genel olarak birimlerin yıpranma oranlarını etkiliyor. Eğer bulunduğunuz bölge çok sıcak veya çok soğuk ise bu durum birimleriniz için daha ciddi sıkıntılara sebep olabiliyor. Böyle durumlarda ordularınızda Kış Mevsimi Uzmanı gibi özellikleri olan liderler bulundurmanız ordularınızın etkilenme oranını azaltabiliyor.
Çamur ve Kar
Yağmurlu veya karlı havalarda bunun kaydını tutuyoruz, bu durum haritada gözüküyor. Çok ciddi derecede kar yağışı birimlerin ilerleme hızını azaltırken çamurlu bir ortamda birimlerinizin yıpranma seviyesini de ciddi oranda etkileyecek. Akıllı oyuncular Sovyetlere çamur sezonu esnasında saldırmamalılar, aksi takdirde tanklarını çamura saplanmış ilerleyemiyor bir halde bulabilirler.
Harita Gösterimi
Hava durumunun oyunda ciddi bir etkisi olduğundan oyuncunun bunu farkedebilmesi için elimizden geleni yapıyoruz. Karlı ve çamurlu bölgeler haritada direkt olarak gözükürken fırtına ve yağmur bulutları oyuncu haritadan biraz uzaklaşması halinde görünebilir olacaklar.
Rusya üzerindeki bir fırtına (yıldırımları yakalayamadım)
Arazi
Bir çok şeyi devlet seviyesinde dizayn etmemize rağmen, bazı şeyler hala bölge seviyesinde. Bütün Clausewitz oyunlarında arazi sistemi istendiği gibi kodlanabilir bir şekilde, ancak özellikle Hearts of Iron 4'te biz şu şekilde bir sistem seçtik.
Ova
Basit arazi, herhangi bir etkisi bulunmuyor
Orman
%50 daha yavaş ilerleme
%20 saldırı penaltısı
%20 daha dar savaş genişliği
%10 düşman hava saldırılarına karşı koruma
Tepe
%50 daha yavaş ilerleme
%20 saldırı penaltısı
%33 daha dar savaş genişliği
%5 düşman hava saldırılarına karşı koruma
Dağ
%100 daha yavaş ilerleme
%40 saldırı penaltısı
%40 fazladan yıpranma
%66 daha dar savaş genişliği
%10 düşman hava saldırılarına karşı koruma
Şehir
%20 daha yavaş ilerleme
%30 saldırı penaltısı
Tropik Orman
%50 daha yavaş ilerleme
%40 saldırı penaltısı
%50 fazladan yıpranma
%25 daha dar savaş genişliği
%25 düşman hava saldırılarına karşı koruma
Bataklık
%100 daha yavaş ilerleme
%40 saldırı penaltısı
%80 fazladan yıpranma
%25 daha dar savaş genişliği
Çöl
%5 daha yavaş ilerleme
%30 fazladan yıpranma
Farklı türdeki birimler farklı türdeki arazilerde farklı türde avantajlara veya dezavantajlara sahip olabilirler. Örneğin atlılar dağ-tepe gibi zorlu arazilerde %5 saldırı penaltısına sahipken dağ savaşçıları bu tarz arazilerde bonuslar kazanabilir.
Araziden gelen bir dezavantajınız varken bir de birimlerden gelen bir dezavantajınız varsa çok sağlam bir bozguna uğrama deneyimi yaşayabilirsiniz. Örneğin dağlık bir bölgeye ağır zırhlılarla saldırmanız iyi bir fikir değildir.
Haftaya gruplardan ve savaş hedeflerinden bahsedeceğiz.