1502 - Leonardo Da Vinci’nin II. Beyazıt’a Yazdığı Mektup
#1
9o4Jb8.jpg

Leonardo da Vinci, 1502′de dünyanın en büyük ve en güzel köprüsünü inşa etmek ister. Sultan 2. Beyazıt’a bir mektup gönderir. Ancak tarihin bu en görkemli iş başvurusuna cevap alamaz. “O mektup” 1952 yılında fark edilir. Dünya sanat ve bilim çevrelerinde büyük ilgiyle karşılanır.

Köprü, 2001′de, Norveç’te üstgeçit olarak inşa edilir. Dünyanın modern krizi küresel ısınmaya dikkat çekmek için önce Antarktika’da buzdan bir maketi yapılır. Yine buzdan yapılan bir başka maketi, 1 Ocak 2008′de New York’taki BM binası önünde sergilenmeye başlanır.

Leonardo Da Vinci’nin Dönemin Sultan’ı II. Beyazıt’a Yazdığı Mektup

m6PYZP.jpg

“ Ben kulunuz değirmen konusunu düşündüm ve Tanrı'nın inayeti ile suya gerek kalmadan, sadece rüzgârdan güç alan bir değirmen yapmanın yolunu buldum. Şükürler olsun ki, gemilerden ip yada halat kullanmadan, sadece kendi kendine devir yapan bir hidrolik makine kullanarak, su çıkarmanın yolunu bulmayı Tanrı bana nasip etti.

Ben kulunuz, İstanbul’dan Galata’ ya uzanan bir köprü yapmak isteğinizi, yapabilecek biri bulunamadığı için köprüyü yapamadığınız duydum. Ben kulunuz nasıl yapılacağını biliyorum. Köprüyü bir bina kadar yüksek yapacağım. Çok yüksek olduğu için, üzerinden kimse geçmeye razı olmayacak. Öyle bir köprü yapacağım ki, yelkenleri fora olsa bile, bir gemi altından geçebilecek. İsteyenleri Anadolu kıyısına geçirecek bir asma köprü yapacağım. Tanrı sizi bu sözlere inandırsın. Bu kulunuzun, her zaman hizmetinizde olduğunu bilin…”

GERÇEKLİĞİ
Leonardo Da Vinci bu mektupla, Osmanlı Sultanı II. Beyazıt’a mimar ve mühendis olarak iş başvurusunda bulundu.
Osmanlı Sarayı’na 4 ayrı proje sunuyor; bir yel değirmeni, bir su boşaltma pompası, İstanbul Boğazı için bir asma köprü ve Haliç için tasarlanmış kemerli bir taş köprü.

Yazının sonuna tarih düşülmüş; bu mektup 3 Temmuzda yazılmıştır. Topkapı Müzesi’nin 1938 yılında yayınlanan arşiv kılavuzunda, E 6184 sayı ile kayıtlı. Çeviride mektubun yazıldığı tarih yıl olarak yer almıyor. Leonardo’nun ismi de kayda “Ricardo” olarak geçmiş. Osmanlıda mektuplar sözlü olarak çevrilir, kâtipler tarafından kaleme alınırdı. Yazıda karşımıza çıkan isim ve ifade karışıklığının sebebi de bu olmalı. Ceneviz’den gönderilmiştir ibaresi, Cenova’ dan gemi ile geldiğini açıklıyor. 1499'da Milano Dükü'nün hizmetinden ayrılan Da Vinci'nin büyük İtalya seyahetine başladığı biliniyor. 

OSLO'DAKİ DA VİNCİ KÖPRÜSÜ

j35kZr.jpg

Burası İskandinav yarımadasının 4. büyük şehri. Ülkenin en büyük şehri olmasının yanı sıra, aynı zamanda önemli bir ticaret ve kültür merkezi. 25 kilometre güneyde bulunan Os, tipik bir İskandinav kasabası. Doğal güzelliklerle modern tarımı bir arada görüyorsunuz. Leonardo Da Vinci köprüsü, burada da karşımıza çıkıyor. Norveç’li sanatçı Vebjørn SAND’in konsept ve sanat yönetmeni olduğu bu köprü çelik, çam ve tik ağacı ile yapılmış.

Bu köprü, dünyanın gelmiş geçmiş en büyük ressamının çizgilerini taşıyor. Bambaşka bir tasarımı var. Leonardo Da Vinci bu köprüyü İstanbul için tasarlamış. Ancak olması gereken yerde yapılamadığı için buralara konuk olmuş. Köprü sadece gerçek yerinden 2.500 kilometre kuzeyde değil, aynı zamanda tasarlandığı yıldan tam 500 yıl sonra 2001 yılında yapılabilmiş.

Köprünün kitabesindeki metin şöyle başlıyor : “Leonardo Da Vinci’nin 1502 ‘de bir vizyonu vardı; dünyanın o güne kadar gördüğü en büyük ve en güzel köprüyü inşa etmek.”

Norveç’teki bu köprüyü Leonardo Da Vinci’nin çizimi ile karşılaştırdığınızda, aslının ancak dörtte biri büyüklüğünde olduğunu görüyorsunuz. Da Vinci köprüsüne dair her şeyi bulabileceğimiz tek bir kaynak var, oda Fransa’da…

o3gB9q.jpg

Aradığımız bilgilerin Paris’te 1795 de kurulan Fransa Enstitüsünde olduğunu biliyoruz. Enstitüde binlerce eser var ama yalnız bir tanesi bizim için çok önemli; Da Vinci’nin çizim ve açıklamaları ile dolu deri kaplı bir defter. Yazdıklarını okuyabilmek için bir aynaya ihtiyaç duyuyorsunuz, oysa kendisinin bu satırları yazarken hiç ayna kullanmadığını ve son derece hızlı yazabildiğini biliyoruz.

lj7n5B.jpg


Bu defterde, Leonardo Da Vinci, Vera’dan Constantinapolis’e uzanan köprü 40 braccia genişliğinde, sudan 70 braccia yüksekleğinde, 600 braccia uzunluğunda, yani denizin 400, karanın 200 braccia üzerinde. Böylece kendi mesnetlerine sahip sözleri ile anlatıyor köprüyü. Braccia yerel bir ölçü birimi. 1 metre, 1,64 braccia ediyor. Hesaplama son derece bilgilendirici. Haliç’in yaklaşık genişliği 244 metre olduğuna göre, 400 bracciası, denizin üzerinde ifadesi tamı tamına doğru. Köprünün uzunluğunun 600 braccia yani 365 metre olacağı söylendiğine göre o güne kadar inşa edilmiş dünyanın en uzun köprüsünden söz ediliyor demektir.

Leonardo Da Vinci’nin öykümüze konu olan tasarımına gelince; yeryüzünün ilk Haliç’i İstanbul’dadır. Tarihi 8000 yıl öncesine dek inen İstanbul, daha M.Ö 5. yy’da dünya kenti olmasını, bu coğrafi oluşuma borçludur. Karadeniz’in zenginliklerini toplayan ve Akdeniz ticaretini kontrol eden bu doğal liman sayesinde İstanbul, kendi parasını Akdeniz de kabul ettirecek güce sahip olmuştur. Bu nedenle Ceneviz’liler, Pisalılar Haliç’te koloniler kurarlar. 2 700 yıllık bir kent olan İstanbul, çağının emperyal güçleri tarafından defalarca kuşatılmasına karşın; yalnızca iki kez fethedilir. İlki Latinler, ikincisi de Türkler tarafından. Her ikisinde de kente, Haliç’ten girilmiştir. Tarih boyu, çok kültürlü yapısını korur Haliç.
Görkemi ile sadece Lale Devri’nin değil, tüm zamanların vazgeçilmez mekânı Haliç. Dünyada bilinen adı ile Altın Boynuz.

d35YyL.jpg
Leonardo Da Vinci’nin Haliç köprüsü, işte burası için tasarlanmış.

76561198032000419.png
[+] 8 üye Yabgu Khan nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#2
Cevap alıp yapsa haliç'e ne güzel olurmuş.
Ara
Cevapla
#3
o kadar uzun bir köprüyü yapmak için ciddi teknoloji lazım.
Dönemin teknolojisi bu köprü için yetersiz.Kemer tipi köprü haliç kadar uzun bir mesafeye uygun olmayabilir.
Ara
Cevapla
#4
Leonardo da vinci dönemin en harika insanıydı insanlar onu sadece ressam olarak bilsede her konuda uzmanlaşmak için zamanını harcamıştır ve her konuda yüksek bir seviyeye ulaşmıştı. Bu köprüyü yapmak konusunda bu kadar ısrarcı olduğuna göne kesinlikle yapardı.
[+] 2 üye crypoison nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
 




Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.