AoE4 - Combat Sistemi Rehberi
#1
Birim İstatistikleri ve Anlamları
  • Nüfus: AoE4'de standart olarak her medeniyetin 200 nüfus kapasitesi vardır. Çoğu birim 1 nüfusluk yer kaplarken gemi ve kuşatma silahları için bu değer bir birim başına 6 nüfusa kadar çıkabilir.
  • Eğitim Süresi: Birimin üretiminin aldığı zamanı gösterir.
  • Hareket Hızı: Birimlerin saniyede yol alabileceği karo sayısını belirler.
  • Sağlık: Birimin ölmeden önce alabileceği toplam hasar. Sağlık 0'a düştüğünde biriminizi kaybedersiniz.
  • Yakın Saldırı Hasarı: Birimin yakın dövüşte verdiği hasar.
  • Menzilli Saldırı Hasarı: Birimin menzilli saldırısıyla verdiği hasar.
  • Zırh - Yakın Dövüş: Birimin yakın dövüş saldırılarından aldığı hasarı azaltır.
  • Zırh - Menzilli: Birimin menzilli saldırılardan aldığı hasarı azaltır.
  • Saldırı Hızı: Birimin bir saldırı yapması için gereken süredir.
  • Menzil: Birimin kaç karo mesafeden saldırı yapabileceğini belirler.

Bu istatistikler dışında birimlerin binalara karşı kullandığı meşale saldırısı için ayrı saldırı değerleri ve binalarında bu saldırıya karşı ayrı bir savunma değerleri vardır. Ayrıca kuşatma silahlarının da belli bir kurma-sökme süresi değeri vardır.

Hasar Sistemi Nasıl Çalışır?

Age of Empires 4'de birimin alacağı hasar toplama-çıkarma yapılarak hesaplanır. Öncelikle birimin temel saldırı değerine bakılır. Daha sonra karşısındaki birime karşı herhangi bir bonus saldırı değeri varsa bu değer temel değerin üstüne eklenir. Ardından elde edilen değerden rakibin zırh değeri çıkartılır. Ulaştığımız sonuç rakibin alacağı hasarı belirler.

Örnek 1: Okçu birimimizin düşman mızraklı piyadesi ile savaşta olduğunu varsayalım.
Okçunun temel menzilli saldırı değeri (5) + Okçunun mızraklı askere karşı olan bonus hasar değeri (5) = Toplam saldırı değerimiz (10)
Mızraklı piyadenin menzilli zırhı (3)
10 - 3 = 7
Okçunun her vuruş başına mızraklı askere vereceği hasar 7. Bu durumda okçumuz 70 canlı mızraklı askeri 10 vuruşta öldürecektir.

Örnek 2: Bu sefer okçu birimimizin tüm yükseltmelere sahip bir silahşorle savaştığı senaryoya bakalım. (Biliyorum pek adil bir karşılaşma değil ama burada bahsetmek istediğim bir başka mekanik var.)
Okçunun temel menzilli saldırı değeri (5) + Okçunun silahşorlere karşı herhangi bir bonus hasar değeri yok (0) = Toplam saldırı değerimiz (5)
Elit silahşorun menzilli zırhı (7)
5 - 7 = -2
Bu durumda rakibimize her saldırıda +2 can eklemiş olabilirdik. Neyse ki saldırı değeri savunma değerinden küçük veya eşit olduğunda farklı bir mekanik devreye giriyor.
Eğer saldırı değeriniz düşman zırhından az veya eşit ise ya da başka bir deyişle; (saldırı değeri) - (savunma değeri) = 1'den küçük ise vereceğiniz hasar 1 olur. Yani bir birimin verebileceği en düşük hasar 1'dir.

Hangi Birimler Hangi Birimlere Karşı İyidir?

Yukarıda hasar sisteminden bahsederken bonus hasarları da kullanmıştık. Peki nedir bu bonus hasarlar? Rehberin şimdiki kısmında hangi birimlerin hangi birimlere karşı bonus hasarı olduğundan ve counter birim sisteminden bahsedeceğim. Ama önce birim türlerini tanıyalım:

Age of Empires 4'de tüm birimlerin dahil olduğu bir birim kategorisi vardır, bazı birimler birden fazla kategoriye de dahil olabilir(Örneğin şövalyeler hem ağır hem de süvari birimleridir.) O birime karşı hangi birimlerin etkili olduğunu anlamanız için bu kategorileri bilmeniz önemli.

Hafif Yakın Dövüş Piyadesi: Bu birimler zırhsızdır ve menzilli saldırılara karşı çok savunmasızdır. (Mızraklı Asker, Landsknecht vb.)

Menzilli: Menzilli saldırıya sahip birimlerin tamamı menzilli kategorisine girer. (Okçu, El Bombacısı, Uzun Yaylı, Arbaletçi, Streltsıy vb.)

Ağır: Zırh ve saldırı değerleri yüksek pahalı birliklerdir. (Silahşor, Şövalye vb.)

Süvari: Binek hayvanı kullanan ve yüksek hareket hızına sahip her birim bu kategoriye girer. (Şövalye, Tüccar, Savaş Fili, Deve Binicisi, Atlı Okçu vb.)

Öncü: Öncüler yüksek hareket hızına ve geniş görüş mesafesine sahip birimlerdir. Keşif amaçlı kullanılırlar. (Öncü, Han)

Kuşatma: Kuşatma birimleri yavaş hareket eden ve savunmasız birliklerdir. Her biri kendi amacı doğrultusunda kullanılır. Mancınıklar kalabalık piyade ordularına karşı iyiyken katapultlar düşmanın binalarını yok etmek için kullanılır. (Springald, Ribauldequin, Top, Culverin)

Deniz Kuvveti: Tüm gemi türleri deniz kuvveti kategorisine dahildir. Bunlar rıhtımdan üretilir ve çeşitli amaçlar için kullanılır. Balıkçılar size düzenli yemek kaynağı sağlarken savaş gemileriniz düşman gemileriyle çarpışır. (Hulk, İmha Gemisi, Kadırga vb.)

Dini Birimler: Bu birimler relicleri toplayabilir, kutsal mekanları ele geçirebilir, düşman askerlerini sizin tarafınıza çekebilir ya da kendi askerlerini iyileştirebilir. (Alim, Keşiş, Başrahip vb.)

Birim kategorileri bu kadardı. Şimdi sizi daha fazla yazıya boğmadan AoE4 geliştiricilerinin hangi birimin hangi birimlere karşı avantajlı olduğunu basit bir şekilde açıkladığı şu tabloyla baş başa bırakayım.

wr5wsotq08w71.jpg


Özel Combat Mekanikleri

Rehberi bitirmeden önce oyunda açıkça belirtilmeyen fakat savaşta çok etkisi olan bazı combat mekaniklerinden bahsetmek istiyorum.

Yükselti Bonusu: Birimlerinizi haritada yükseltisi fazla olan bölgelere çıkartırsanız görüş mesafeleri artar.

Taş Surlar: Surları bir noktadan deldiğinizde birimleriniz kırılan yerden düşman surlarına çıkabilir.

Sur Bonusu: Surların üzerindeki birimler sur savunması etkisi kazanır. Bu etki birimin menzilli ve kuşatma saldırılarından aldığı hasarı %66 azaltır, sur üzerindeki menzilli birim ise menzilini de iki karo artırır.

Hücum Bonusu: Süvari ve piyade gibi yakın dövüş birlikleri ilk saldırılarında düşmana doğru hızla koşarlar ve ilk saldırıları için ufak bir saldırı menzili kazanırlar, buna hücum saldırısı denir. Yüksek yerlere doğru hücuma geçilemez. Yani ordunuzu bir tepeye çıkarırsanız düşman ordusu üstünüze koşamayacaktır. Ayrıca şövalye ve alev mızraklı süvari gibi bazı birimler hücum saldırılarında fazladan hasar verir. Animasyonlarda bunu görebilirsiniz. Bonus hasar veren üniteler hücum ederken farklı bir silah kullanırlar veya mevcut silahlarını farklı bir şekilde tutarlar, ardından tekrar ana silahlarına veya normal duruşlarına dönerler. Bu hücumları karşılamanın bir yolu da mızraklı askerler, mızraklı askerler süvari hücumunu engelleme özelliğine sahiptir. Kalabalık bir süvari birliğiyle düzlükte savaşmak zorunda kaldıysanız mızraklı askerlerinizi süvari hücumunu karşılayacak şekilde konumlandırın. Hücum eden süvarileri belli bir süre sersemletecek, onlara yüksek hasar verecek ve hücumlarını boşa çıkartacaklar.

Okuduğunuz için teşekkürler. Aklınıza takılan veya eklemek istediğiniz bir şey varsa yazmaktan çekinmeyin.
[+] 4 üye Athule nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#2
Öncelikle eline sağlık. Sorum şu atlı okçuların tablodaki konumu nedir acaba?
Ara
Cevapla
#3
(02-09-2022, 10:55)elefsar : Öncelikle eline sağlık. Sorum şu atlı okçuların tablodaki konumu nedir acaba?

Mızrakçı birimlerin atlılara karşı bonus hasarı var fakat atlı okçuları yakalayabilmeleri söz konusu değil, tabii yeni gelecek Mali medeniyetinde bu durum değişebilir. Fakat şimdilik atlı okçuya karşı en iyi birim yine okçu veya ağır atlılar. Ağır atlılar atlı okçulardan çok az hasar alacağı için bir köşeye sıkıştırana kadar peşlerinden koşabilirler. Okçular ise durumu direkt eşitliyor. Tabii tek bir birime bağlı kalmamak gerek. man-at-arms + okçu kombinasyonuyla da atlı okçular kolayca counterlanabilir. Tabii bu durum Moğol söz konusu olunca çalışmıyor. Moğol atlı okçuları hareket ederek vurabildiğinden ateşe ateşle karşılık vermek gerek, yani menzilli birime ihtiyacımız oluyor.
[+] 2 üye Athule nickli üyenin bu iletisini beğendi.
Ara
Cevapla
#4
Özel Combat Mekanikleri kısmı güncellendi.
Ara
Cevapla
 




Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi



Strategyturk Forumları

Strategyturk Forumları tüm Türk stratejiseverler için büyük ve kaliteli bir platform olma amacı güder. Forum içerisinde çok sayıda strateji oyunu için bölüm ve bu bölümlerde haber konuları, rehberler, mod tanıtımları, multiplayer etkinlikleri ve üye paylaşımları için alanlar yer alır.